Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Rondeel van Hildernisse

Rondeel van Hildernisse 02 mrt 2013 20:17 #1

Rondeel van Hildernisse

O, oude boerderij
heb je het in de gaten?
De trots van ’t dorp was jij
door storm alleen gelaten

Geen beest meer in de wei
ook door de boer verlaten
Ach, oude boerderij
je hebt het in de gaten

Het wordt een woestenij
natuur in alle staten
Noodzakelijke baten
logies/ontbijt erbij
Jij oude boerderij
ik heb je in de gaten!

Hildernisse was een dorpje wat in 1570 is verdronken in zee. De naam bleef bestaan in een boerderij en deze bestaat nog steeds. De laatste buitendijkse boerderij van Nederland ligt in de gemeente Bergen op Zoom en was tot een paar jaar geleden nog helemaal in gebruik als boerenbedrijf. Inmiddels is het overgenomen door Brabantslandschap en wordt verpacht en binnenkort in gebruik genomen als Bread en Breakfast. Ik wil ze bij de opening dit rondeel aanbieden. Dus ik wil heel graag van jullie nog horen als het gedicht verdere verbeteringen nodig heeft. Bedankt alvast.
Mijn dichtbundel:
Een jaar is vier kwartaal in tweeënvijftig lichte gedichten
is nu weer volop verkrijgbaar.
www.lichteverzen.nl
Laatst bewerkt: 04 mrt 2013 22:41 door Bert van den Helder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Frans Woortmeijer

Re: Rondeel van Hildernisse 02 mrt 2013 22:06 #2

Een mooi rondeel, zeker waardig om aangeboden te worden bij de opening van de bed and breakfast. Helaas worden op HVV te weinig rondelen (in zijn talloze vormen) geplaatst.
Als je nog iets zou willen verbeteren, zou ik je willen aanraden nog eens te kijken naar de regels 9 en 10
Het wordt een woestenij
natuur in alle staten

Deze regels klinken in mijn oren een beetje geforceerd, vooral regel 10. Net of die "alle staten" er een beetje bijgesleept worden voor het rijm. Maar het is alleen maar een idee van mij, ik heb geen concreet verbetervoorstel.
Laatst bewerkt: 02 mrt 2013 22:06 door Frans Woortmeijer.
Bedankt door: Bert van den Helder

Re: Rondeel van Hildernisse 02 mrt 2013 22:35 #3

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Admin
  • dichter
  • Ontvangen bedankjes 2551
Wat een mooi idee, om een ter gelegenheid van de opening een gedicht aan te bieden, Helder!
M.i. zit het al heel behoorlijk in elkaar.
Fraai die kleine wijzigingen in de herhaalregel. Eerst als vraag in regel 2 (waarom trouwens geen vraagteken erachter?), dan in regel 8 en tot slot die omkering van het onderwerp in de slotregel.
In regel 4 zou ik "eenzaam" ter wille van het metrum veranderen in "alleen". Nu staan daar twee beklemtoonde lettergrepen achter elkaar (door storm eenzaam gelaten) terwijl het vers jambisch is.
Natuur "in alle staten", schrijf je, verkeert kennelijk "in de hoogste staat van opwinding". Ik weet niet of ik dat nou zo'n geslaagde uitdrukking vind voor natuur die gewoon zijn gang gaat. Bij "in alle staten" denk ik aan een vreselijk opgewonden standje, aan boosheid.
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder

Re: Rondeel van Hildernisse 04 mrt 2013 22:37 #4

Die leestekens ga ik fixen en ook de tip over 'eenzaam' neem ik graag mee. Bedankt voor deze.
"Natuur in alle staten" werd ook al door fwoortmeijer aangehaald als verdacht rijmdwang. Ik denk daar nog even over na. Een optie zou kunnen zijn "Natuur in vele maten" dat zou inhoudelijk misschien beter kloppen, maar ik krijg hierbij een groter rijmdwang gevoel.

Nog eens nagedacht over "in alle staten". Letterlijk zou het wel kloppen omdat de natuur in alle verschillende stadia zijn intrede doet. Figuurlijk klopt het inderdaad minder als het je aan boosheid doet denken. Maar zou dat geen mooie verwijzing naar "woestenij" in de voorgaande regel kunnen zijn?

Of is dat weer iets te ver gezocht en vinden jullie "in vele maten" toch een verbetering?
Mijn dichtbundel:
Een jaar is vier kwartaal in tweeënvijftig lichte gedichten
is nu weer volop verkrijgbaar.
www.lichteverzen.nl
Bedankt door: Frans Woortmeijer

Re: Rondeel van Hildernisse 05 mrt 2013 07:43 #5

Of is dat weer iets te ver gezocht en vinden jullie "in vele maten" toch een verbetering?

Lijkt me geen verbetering. Ik heb er nog wat over nagedacht en ik denk dat je het zo maar moet laten.

Re: Rondeel van Hildernisse 05 mrt 2013 09:03 #6

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Admin
  • dichter
  • Ontvangen bedankjes 2551
Ik heb er ook nog even over nagedacht, Helder.
Enkele opties:
natuur waar mensen zaten
natuur vult straks de gaten
natuur vult de hiaten
natuur, in ruime mate
natuur heeft andere maten.

Overigens bevatten regel 4 en 6 rijk rijm (gelaten/verlaten), maar dat zou ik gewoon laten staan; een rondeel is al moeilijk genoeg.
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 05 mrt 2013 09:05 door Inge Boulonois.
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Woningloze

Alleen in zijn gedichten kan hij wonen
Dat valt niet mee
Zijn tent is door de stormwind meegenomen
Dat valt niet mee