Welkom,
Gasten
|
|
Plezierdichters zijn zeer voldaan
als zij met succes balladeren. Trots zijn ze op wat is ontstaan, maar ook op het zweet in hun kleren. 't Is topsport, zo durf ik beweren; de dichter als Olympiaan! Eén tip voor de dame en heren: niet rijmen op -eren en -aan. Mooi rijm heeft wel iets van saffraan, kan geuren en kleuren offreren. Je proeft, en je bent instantaan verheven in hogere sferen, maar hoed je voor dinges met peren: je moet rijmclichés overslaan! Hoe kun je het best declicheren? Niet rijmen op -eren en -aan! Wie zingt van de zon en de maan, wie vogelkens doet kwinkeleren, wie lispelt als loof in de laan, die laat ook zijn rijm triomferen. Of moet hij een rijmboek ontberen, 's plezierdichters trouwste kompaan? Ik wil hem of haar suggereren: niet rijmen op -eren en -aan. O rijmprins(es), mijd pek en veren. Kraai niet als een hezige haan. Dus ga, als je wilt imponeren, niet rijmen op -eren en -aan. Naar aanleiding van onze discussie over rijmen op -eren, wilde ik jullie een oude ballade laten zien, die ik ruim 12 jaar geleden heb gemaakt op de Plezierdichtershyve. Daar hadden de diverse deelnemers in korte tijd 8 ballades gemaakt, waarvan er 3 -eren gebruikte voor de b-klank (14 regels!). Als reactie schreef ik een ballade over rijmen op -eren en -aan. Deze ballade had ik hier willen plaatsen, maar bij nader inzien bleek hij te gedateerd en ook niet goed genoeg. De refreinregel is gelijk gebleven, maar er zijn 9 andere rijmwoorden en 15 aangepaste regels. |
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Bas Boekelo, Hendrik te Paske, Jacob van Schaijk, Otto van Gelder, Wim Meyles, Bart Adjudant
|
Negenennegentig!
Is hy onsterfelyk?
Ja, daarvan doet
Heel zyn levenswerk kond
Hef dus uw inktpot, o
Pietjepreciesdichters
Drink! Want de Polzergeest
Waart eeuwig rond!