Het vrije vers

Voor en door plezierdichters

Met Forum, Vorm én Vent

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Kaartje

Kaartje 1 maand 1 week geleden #41

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 813
Dit is het uitgangspunt: Je hebt een zelfst.nw van vier of vijf lettergrepen. De klemtoon ligt op de eerste lettergreep. Daar voeg je een ander zelfst. nw van een of twee lettergreep aan toe, zodat je een samenstelling van zes lettergrepen krijgt.
De vraag is nu: kan de klemtoon in deze samenstelling verschuiven van lettergreep een naar vier? En zo ja, onder welke omstandigheden of voorwaarden.

Om te beginnen is klemtoonverschuiving niet iets wat zich uitsluitend bij zeslettergrepenwoorden ( 6lg ) voordoet. Het is aan onze taal gebonden.
Zolang ik op dit forum meedoe, en dat is lang, wordt er gediscussiëerd over klemtoonverschuiving inzake 6lg. Ondanks dat heeft het forum geen antwoord kunnen vinden op de vraag die Hanna stelt;
Dit is het uitgangspunt: Je hebt een zelfst.nw van vier of vijf lettergrepen. De klemtoon ligt op de eerste lettergreep. Daar voeg je een ander zelfst. nw van een of twee lettergreep aan toe, zodat je een samenstelling van zes lettergrepen krijgt.

De vraag is nu: kan de klemtoon in deze samenstelling verschuiven van lettergreep een naar vier? En zo ja, onder welke omstandigheden of voorwaarden.

Hanna wil een systeem ontdekken in die klemtoonverschuiving, maar Hanna gaat in haar onderzoek niet uit van feiten. Het 6lg is een dubbele dactylus. Als je dus een 6lg wilt maken beginnend met vier of vijf lettergrepen, dan hebben de eerste en de vierde lettergreep een klemtoon. En welke van de twee het meest beklemtoond is bepaalt de waarde van het 6lg. Dán al.
De vraag is nu: kan de klemtoon in deze samenstelling verschuiven van lettergreep een naar vier?
Neen, want één en vier zijn al beklemtoond. Dubbele dactylus immers. En juist de vraag welke van de twee de zwaarste klemtoon heeft, is de aanleiding tot soms verhitte discussies.
Ook als je begint met twee lettergrepen is de eerste altijd beklemtoond. En blijft dat. De vraag is of ze sterker is dan de vierde lettergreep.

Lettergrepen be-invloeden elkaar. ‘Achtereen’ heeft de klemtoon op de derde lettergreep, gecombineerd met ‘volgend’ verhuist de klemtoon van ‘achtereen’ van de derde naar de eerste lettergreep. Moeten we weten waarom? Het is een feit immers. Massa-toerisme; één mens is geen massatoerist, de massa ontstaat door een grote hoeveelheid toeristen. Een massa toeristen vormen dus het MASsatoerisme.
Ik ben een oude eigenwijze man, maar dit is mijn mening. Argumenten hoor ik aan of beantwoord ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kaartje 1 maand 1 week geleden #42

• Remko Koplamp
  • Remko Koplamp's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 692
Ik heb even gewacht tot het hier wat rustiger werd ;-)
Waar het, denk ik, hier om gaat zijn die 6lg-woorden waarin een specifieke nadruk gelegd wordt op meer dan een plaats.

Zo wordt in “massatoeristenplaag” het soort toerist gespecificeerd in het gedeelte ‘massatoerist’ en wordt het soort plaag gespecificeerd in het gedeelte ‘toeristenplaag’.
Je zal in een dergelijk geval je dienen af te vragen wat (in de context van het verhaal) dan het zwaarst dient te wegen.
Bij massatoeristenplaag ben ik geneigd de nadruk (en het hoofdaccent) op toeristen(plaag) te leggen.
Zou er echter iets als : rugzaktoeristenplaag hebben gestaan dan ben ik geneigd de nadruk (en het hoofdaccent) op (die zeer gespecificeerde) rugzak te leggen.

Nog een voorbeeld:
“Tuinvogelteldagen”
Zowel het soort vogel als het soort dag wordt hier gespecificeerd. Ook hier moet je je weer afvragen wat het zwaarste weegt. Is het specifiek die tuinvogel die een extra accent naar zich toetrekt of zijn het specifiek die teldagen die een extra nadruk behoeven?

En ja … soms ontkom je er niet aan dat twee min of meer gelijkwaardige zaken in een woord strijden om de meeste aandacht en dus het hoofdaccent. Het z.g. grijze gebied ontstaat en mogelijk veel discussie..
Het klinkt misschien mesjogge
Ook Koplamp is gaan bloggen

www.bloggen.be/remkokoplamp / www.bloggen.be/ollekebollekewoordenboek/
Laatst bewerkt: 1 maand 1 week geleden door Remko Koplamp.

Kaartje 1 maand 1 week geleden #43

• Bas Boekelo
  • Forumgod
Merkwaardig vind ik echter wel dar er zoveel variaties zijn op het sonnet, maar er is altijd sprake van een rijmschema, en metrum en veertien regels. Daar wordt nooit aan getornd. Maar haast iedereen heeft zijn eigen versie van de Limerick.
Laatst bewerkt: 1 maand 1 week geleden door Bas Boekelo.

Kaartje 1 maand 1 week geleden #44

• hanna pest
  • hanna pest's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 361
Bas en Remko, bedankt voor jullie uitgebreide reacties op mijn idee om een soort van regel te willen vinden in de hoofdbeklemtoning van een bepaald type 6lgwoord. Ze waren onderbouwd en genuanceerd. In de paar daagjes uitwaaien in Zeeland heb ik erover kunnen nadenken. Jullie conclusie dat die regel er niet is, is klinkt erg geloofwaardig. Helaas, ik zou hem graag hebben ontdekt. Bedankt voor jullie support en de moeite die je hebt genomen om me van het idee af te brengen. Het kost moeite maar ik wil in dit geval toch luisteren naar 2 verstandige mannen.

Groet
Hanna

Kaartje 1 maand 1 week geleden #45

Ere wie ere toekomt!

Kaartje 1 maand 1 week geleden #46

• Bas Boekelo
  • Forumgod
"t is goed, Hanna
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.234 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Forum (recent...)

Uit het archief

Doek voor Corneille

We schilderen zijn kist met felle kleuren:
wat vogels, grote bloemen en een vrouw.
Ik verf zijn stropdas als symbool van rouw;
zijn theemok geeft vertroosting bij het treuren.

Hij lachte zich kapot om ‘la commerce’.
Ik schets zijn ligplaats in Auvers-sur-Oise
en eer hem in mijn kunstenaarsoase:
een vrije schilder op Het Vrije Vers.

Koop koop koop