Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Het oude ambacht

Het oude ambacht 2 weken 5 dagen geleden #1

Theekransjes? Niets voor mij!
Golfclubjes ook al niet
Liefst doe ik vingerwerk
Kalm en tevree

Oefening baarde mij
Deskundologische
handwerkbehendigheid
Ik macramé

strofe was:

Oefening baarde mij
Frivolitétechniek (veranderd omdat dit woord volgens Peter al vaker gebruikt is)
Kunst werd geboren
uit mijn macramé

6 lg-woord was: handwerkdeskundigheid
Laatst bewerkt: 2 weken 11 uren geleden door Hanny van Alphen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Inge Boulonois, Wim Meyles

Het oude ambacht 2 weken 4 dagen geleden #2

Hanny, ik was helemaal mee in het plaatje, zag het voor me. Alleen lees ik HANDwerkduskundigheid. Sorry!
Laatst bewerkt: 2 weken 4 dagen geleden door Hendrikje de Koning.
Bedankt door: Frits Criens

Het oude ambacht 2 weken 4 dagen geleden #3

• Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 443
Dat durf ik niet meer te zeggen, Hendrikje, nu hier een aantal 'collega's' liever de boodschapper aan de schandpaal nagelt dan zich zijn boodschap ter harte te nemen. Maar je hebt wat dat 6lgwoord betreft gelijk.

Groetjes,
Frits

Het oude ambacht 2 weken 4 dagen geleden #4

Frits, trek het je allemaal niet persoonlijk aan. Soms gaan er bij deze of gene eventjes de stekeltjes omhoog, zoals nu bij jou, haha! Hoort erbij, moet je maar denken. Gaat vanzelf weer over. Je doet je ding zo puntig en authentiek als je kunt, en daarna is het aan een ander.

Dus wat mij betreft: Laat vooral je stem horen hier op het forum met wat je creatieve geest je ingeeft!

Het oude ambacht 2 weken 4 dagen geleden #5

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Forumgod
  • Dichters moeten verbeelding hebben
  • Ontvangen bedankjes 1351
Help, Frits!

Laat a.u.b. je stem horen als het ob-woord volgens jou niet goed is.
Sinds didgeridoedelzak raak ik steeds in de war.

Op de befaamde site van Remko Koplamp, waar zo meen ik 'goedgekeurde' ob-woorden staan, tref ik de volgende woorden aan: misdaaddeskundigheid, quasi-deskundigheid. En veel meer woorden die eindigen op -kundige en -kundigen:
onderwijskundige, stripverhaalkundige, waterbouwkundigen, tijdrekenkundige etc.

Vanzelfsprekend heb ik sinds Wim (ja,Wim, jij hebt wat op je geweten, haha) het verdeelwoord plaatste, gepiekerd over wat je precies bedoelde met specificatie. Is t handwerkdeskundigheid fout omdat handwerk de specificatie vormt van de deskundigheid? D.i. gedacht naar aanleiding van didgeridoedelzak.
Drs. P gebruikt het woord tijdrekenkundige: (context Dat ik als vakbekwaam/Tijdrekenkundige/Glimlachend uitroep:/'Gelukkig Nieuwjaar!). Hij gebruikt dat woord hier als zelfstandig naamwoord. Over dit Drs. P-woord kun je toch ook zeggen tijd een specificatie vormt van -rekenkundige?

Het is desKUNdigheid en desKUNdige.
Ik vraag me af: heeft handwerkdeskundige volgens jou wel de hoofdklemtoon op de vierde lettergreep, Frits?
Neem een woord als zaterdagmiddaggroet. Dat zou ook een juist ob-woord zijn. Maar je kunt volgens mij middaggroet net zo goed als specificatie van de zaterdag zien als zaterdag van de middaggroet .
Daar ligt m.i. mijn probleem. Nogmaals hellup!!!

Groetjes,
Inge
www.ingeboulonois.nl

Een dichter is een beeldhouwer die muziek schildert - C. Schouwenaars

Het oude ambacht 2 weken 4 dagen geleden #6

Hoi Inge, Hendrikje en Frits,

Om niet te verzanden in oeverloze discussies verander ik het woord waar het om draait in een ollekebolleke.
Ook ik had (voor het plaatsen) gekeken op de site van Remko. Ik zag daar de woorden die jij al noemt Inge, plus kledingdeskundige van Rikkert Zuiderveld.
Het schoot me te binnen, dat nog niet zo lang geleden, een discussie ontstond rond het ollekebolleke van Niels Blomberg, genaamd Boeken & Wetenschap over een soortgelijk woord als hierboven. Te vinden op pagina 4 van recente onderwerpen.
Ik heb het nog eens nagelezen en denk dat Remko en dus ook Hendrikje en Frits gelijk hebben.

Remko zou ik wel graag horen over e.e.a. want zijn lijst wordt i.i.g. door mij regelmatig bezocht en als hij vindt dat het woord van Niels niet kan dan vrees ik dat een paar andere woorden onterecht op zijn lijst prijken. :ohmy:

groet,
Hanny

Het oude ambacht 2 weken 4 dagen geleden #7

• Inge Boulonois
  • Forumgod
Ha Hanny,

Op frivolitétechniek is niets aan te merken.
Primair gaat het mij niet om wat een goed of niet goed ob-woord is, maar om de redenen daarachter. Nogmaals: die wil ik heel graag weten, mijn hoop op uitleg is op onze kei Frits gestoeld!

Groet,
Inge
www.ingeboulonois.nl

Laatst bewerkt: 2 weken 4 dagen geleden door Inge Boulonois.

Het oude ambacht 2 weken 4 dagen geleden #8

In deze discussie ga ik mij niet mengen, ik plaats alleen een paar losse flodders:

ben jij handwerkvaardige of handwerkdeskundige?
ben jij tijdrekenkundige of ruimterekenkundige?
ben tijdrekenkundige of tijdmeetkundige?
ben jij tijdrekenvaardige of tijdrekenkundige?

Misschien een beetje spitsvondig, maar als je erover nadenkt minder dan het lijkt.

Het oude ambacht 2 weken 3 dagen geleden #9

• Inge Boulonois
  • Forumgod
Dank, Jacob.
Je flodders laten zien dat als je zulke woorden naast elkaar plaatst, je de context verandert, en dat dit invloed heeft op de klemtoon.
Groet,
Inge
www.ingeboulonois.nl

Laatst bewerkt: 2 weken 3 dagen geleden door Inge Boulonois.
Bedankt door: Jacob van Schaijk

Het oude ambacht 2 weken 3 dagen geleden #10

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 914
Inderdaad Inge, de context is bij twijfelwoorden van groot, om niet te zeggen, doorslaggevend belang. We hebben hier in het verleden diepe discussies over gevoerd, en er zijn zelfs mensen boos om weggelopen.Geen ander woord als de 6lg levert zoveel onenigheid op

Het oude ambacht 2 weken 3 dagen geleden #11

• Inge Boulonois
  • Forumgod
Inderdaad, Bas, in de jaren is er veel over ollekebollekes gestreden!
Vorig jaar schreef ik niet voor niets Leve het ob!

Typische versstructuur
Ollekebolleke
Menigeen wordt tot
Creatie verleid

Zeer exclusief is de
Disharmoniewaarde
Regeltje zes geeft nog
Altijd veel strijd

Indertijd werd o.a. betoogd dat als het woord was uit te spreken als OPkalefateren, dat het dan fout was.
Maar die redenering is circulair, geeft geen antwoord op de achterliggende logica van de plaats van de klemtoon.
Zolang deze niet wordt geconcretiseerd, blijven discussies bestaan...

Hartelijke harmonische groet,
Inge
www.ingeboulonois.nl

Laatst bewerkt: 2 weken 3 dagen geleden door Inge Boulonois.

Het oude ambacht 2 weken 3 dagen geleden #12

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 360
Als we het over samengestelde zelfstandige naamwoorden hebben, is het m.i. zaak om eerst te bepalen wat de categorie is en wat de specificatie. Meestal is het eerste deel de specificatie en het tweede deel de categorie, maar niet altijd.
Neem bijv. de volgende voorbeelden:
1. Hij is geen LETTERkundige, maar ONDERWIJSkundige.
'Kundige' is hier de categorie, 'letter' en 'onderwijs' de specificaties.
2. Hij is geen onderwijsGEVENDE, maar onderwijsKUNDIGE.
Hier is 'onderwijs' de categorie en zijn 'gevende' en 'kundige' de specificaties.

De context, of nauwkeuriger gezegd, de specificatie, bepaalt dus de klemtoon.

In samengestelde zelfstandige naamwoorden waarin het ene noch het andere deel een specificatie is, zoals in singer-SONGwriter, trailer-OPlegger en trainer-COACH (voorbeelden die ik al eerder noemde), ligt de hoofdklemtoon m.i. altijd op de eerste lettergreep van het tweede deel. Ik denk dat deze regel ook opgaat voor woorden als ‘houtje-touwtje’ en ‘walkie-talkie’ en ook voor het woord 'ollekebolleke' zelf :)

Grammaticale groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Filosoviertjes
Laatst bewerkt: 2 weken 3 dagen geleden door Wim Meyles.

Het oude ambacht 2 weken 3 dagen geleden #13

Inge, Jacob, Bas en Wim

Dank jullie voor de zoektocht, de voorbeelden en de aandacht voor het inmiddels beruchte ;) 6 lg-woord.

Er moet toch een technische verklaring zijn die duidelijk maakt waarom de klemtoon in een samengesteld woorden op lid1 of lid 2 valt?
Zelf heb ik intussen gezocht binnen adjectief en substantief. Bestaat het woord uit twee substantieven dan valt de klemtoon altijd in het eerste lid. Bevat het woord 2 adjectieven, idem dito.
Wanneer het eerste lid van de samenstelling een substantief is en het tweede een adjectief dan valt de klemtoon in het tweede lid.
Dit is dus zuiver afgaand op de taal en niet op het specificeren van een woord.

@ Wim, In de voorbeelden zou het dus taalkundig onjuist zijn om de klemtoon op het eerste lid te leggen om dat in beide voorbeelden het tweede lid adjectieven zijn.

Buitenlandse woorden en woorden met streepjes heb ik niet meegeteld.

olbollige groet,
Hanny

Het oude ambacht 2 weken 3 dagen geleden #14

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 360
Hoi Hanny,

In alle voorbeelden die ik geef, zijn beide delen substantieven, hoewel ‘kundige’ en ‘gevende’ natuurlijk wel afgeleid zijn van adjectieven.

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Filosoviertjes

Het oude ambacht 2 weken 3 dagen geleden #15

• Remko Koplamp
  • Remko Koplamp's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 721
Inge Boulonois schreef :
Op de befaamde site van Remko Koplamp, waar zo meen ik 'goedgekeurde' ob-woorden staan …
Hanny van Alphen schreef :
Remko zou ik wel graag horen over e.e.a. want zijn lijst wordt i.i.g. door mij regelmatig bezocht

Voor er misverstanden gaan bestaan.
Het door mij opgezette ‘Ollekebollekewoordenboek’ pretendeert geenszins een lijst met alleen maar onbetwistbare ‘6lg-woorden’ weer te geven.
Het ‘Ollekebollekewoordenboek’ is een registratie van alle bij mij bekende en in druk verschenen ‘6lg-woorden’ aangevuld met de ‘6lg-woorden’ uit de ollekebollekes die op de voorpagina van Het Vrije Vers verschenen.
Door te kiezen voor een dergelijke registratie is het onoverkomelijk gebleken dat er hier en daar niet correcte en te betwijfelen 6lg-woorden tussen staan (o.a. dus een aantal 6lg-woorden uit de ‘ollekebollekes’ van Rikkert Zuiderveld). Ik zie (en zag) het namelijk niet als mijn taak om per publicatie ieder woord op mijn goudschaaltje te gaan wegen en hier en daar een aantal woorden te schrappen.

Een recent voorbeeld van een naar alle waarschijnlijkheid foutief 6lg-woord is het laatst door Ben opgemerkte woord: ‘literatureluurs’ (omdat bij tureluurs de nadruk niet op tu maar op tuurs ligt). Dit woord werd eerder gebruikt in de bekende bundel ´Potverdriedubbeltjes’ (Pieter Nieuwint, Heinz Polzer en Ivo de Wijs)

Tot slot mijn gedachten nog over het betwiste 6lg-woord ‘didgeridoedelzak’.
Wat mij betreft heb ik geen enkele moeite met de nadruk op de vierde lettergreep.
‘didgeri’ zie ik hier namelijk niet als een specificerend gedeelte van het woord ‘doedelzak’.
Ik zie e.e.a. als een woordspelige variant die de woorden ‘didgeridoo’ en ‘doedelzak’ samentrekt. Net zoals b.v. in de fantasiewoorden: ‘hopfalderaasdonders’ en ‘filosofietsenrek’
Laatst bewerkt: 2 weken 3 dagen geleden door Remko Koplamp.
Bedankt door: Hanny van Alphen, Wim Meyles

Het oude ambacht 2 weken 2 dagen geleden #16

• Inge Boulonois
  • Forumgod
Dank, Remko, dat je als ollekebollekenist gereageerd hebt.
Bij het woord didgeridoedelzak staken kennelijk de stemmen.
Ik kan me herinneren dat jij op het forum een keer uitgelegd hebt hoe jij bepaalt of een ob-woord goed danwel fout is.
Zou je zo vriendelijk willen zijn dat nogmaals uit de doeken te doen?

Hartelijke groet,
Inge
www.ingeboulonois.nl

Laatst bewerkt: 2 weken 2 dagen geleden door Inge Boulonois.

Het oude ambacht 2 weken 2 dagen geleden #17

Hallo allemaal!

Inge vroeg me om me eens met deze discussie te bemoeien. Ik zal mijn best doen. In het algemeen ligt de klemtoon waar 'ie ligt. Zo makkelijk kan het zijn. Het wordt lastiger bij samenstellingen, zoals hierboven blijkt. En er is een grote valkuil voor elke Ollekebollekenist: soms is je vondst zó leuk dat je de klemtoon op de 4 hoort (wil horen) terwijl deze daar helemaal niet ligt. En, ten slotte, sommige heffingen zijn sterker dan andere heffingen: sommige woorden hebben zowel een duidelijke heffing op de 1 als op de 4. Dit ter lnleiding. Hieronder volgen nog wat losse flodders.

1) Hierboven wordt terecht opgemerkt dat een klemtoon kan verschuiven. Is het een wáterbouwliefhebber? Nee, een waterbouwkúndige! Op die manier naar een r6 toewerken zal dan strikt gezien niet fout zijn, maar wat mij betreft wel een zwaktebod.

2) Neologismen kunnen leuk zijn maar wees er spaarzaam mee. Ook hier levert een technisch kloppend iets niet vaak een goed OB op. 'Didgerdidoedelzak' vind ik dan wel weer leuk gevonden (en eigenlijk zie ik niet in hoe iemand dit anders zou kunnen lezen dan een correct r6-woord). 'Filosofietsenrek' vind ik dan alweer wat flauwer. En het is ook te makkelijk: dideridouchegordijn, didgeridroeftoeter etc. Zo kan iedereen het.

3) De dubbeleheffingsleer. Soms heeft een woord meer beklemtoonde lettergrepen. Afhankelijk van de sterkte van de eerste heffing is zo'n woord dan bruikbaar wat mij betreft. Inge noemde het al, ik gebruik hiervoor de Opkalefateren/Evenementenbier-test. Dat vereist wel zelfkritiek, zoals hierboven geschreven wil je iets soms zo graag horen dat je onbewust de klemtoon verlegt. Mijn adagium is dan 'bij twijfel niet doen'. En daardoor heb ik al aardig wat darlings gekilld (echolocatiegat bijvoorbeeld).

4) P zat er ook wel eens naast: Zeslettergrepigheid heeft natuurlijk de hoofdklemtoon op 2.

Enfin, tot zover voorlopig.
Bedankt door: Hanny van Alphen

Het oude ambacht 2 weken 2 dagen geleden #18

Ik heb meer moeite met r1. ‘Niet voor mij!’ heeft de heffing toch op ‘mij’ en niet op ‘niet’?

Het oude ambacht 2 weken 2 dagen geleden #19

Behalve dan dat frivolité al best vaak is gebruikt.

Het oude ambacht 2 weken 2 dagen geleden #20

• Inge Boulonois
  • Forumgod
Dank je wel, Peter, voor je bijdrage. Die wordt zeer gewaardeerd!
Uit eerdere discussies over dit heikele onderwerp weten we dat zelfs Drs. P er wel eens naast zat.

Beste Frits, Wim, Bas, Hanny, Jacob ,
Peter Knipmeijer heb ik gevraagd zich in deze discussie te mengen omdat hij al twee bundels met uitsluitend ollekebollekes op zijn naam heeft staan. Ook Remko Koplamp heeft ollekebollekebundels gepubliceerd, dus hoop ik dat hij nogmaals reageert. Coenraedt van Meerenburgh gaf ook een bundel met ob's uit (sonnetten van Shakespeare tot ollekebollekes omgewerkt!) dus heb ik hem ook gemaild . Ik heb het zelfs gewaagd het aan Jaap te vragen en ik hoop dat hij, evenals Frits, juiste ob-woorden nogmaals tegen het licht willen houden.

Wordt vervolgd :)
www.ingeboulonois.nl

Laatst bewerkt: 2 weken 2 dagen geleden door Inge Boulonois.
Tijd voor maken pagina: 0.219 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Forum (recent...)

Uit het archief

Koop koop koop