Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Voor Heinz

Voor Heinz 3 weken 3 dagen geleden #1

• Job A. Gorree
  • Job A. Gorree's Profielfoto
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 15
OllekeBolleke voor P.

Ergens in Thun een klein
Plaatsje in Zwitserland
Deze maand is het een
eeuwtje geleê

Kwam er ter wereld, een

Juich nu en snijd de cake
We vieren heden feest
Wij vieren heden feest
Honderd jaar eerder deed
Hij zijn entreé

Een Zwitsers jochie, een
Zondagsgeborene
Met de naam Polzer maar
Bekender als P.
Laatst bewerkt: 3 weken 10 uren geleden door Job A. Gorree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor Heinz 3 weken 3 dagen geleden #2

Ik ben geen ollekegrootmeester, maar dat enjambement tussen regel 1 en 2 lijkt mij uit den boze.

Voor Heinz 3 weken 3 dagen geleden #3

Beste Job,

Wat goed dat je je ook een keer aan deze moeilijke versvorm waagt. En een gewijd aan Drs. P nog wel!

We hebben nog niet zo lang geleden op dit forum een discussie gehad over enjambement. Voor een ollekebolleke zijn de regels daarover nog strikter dan de meeste andere versvormen:
  • Regel 1 is een aanhef, een motto, een kreet of een verzuchting of uitroep (oorspronkelijk een nonsenskreet) en moet thematisch afgerond zijn.
  • Regel 2 bevat het onderwerp van het gedicht – en in het ideale geval niet meer dan dat. Oorspronkelijk was dit bij voorkeur een eigennaam. Regel 2 moet zelfstandig leesbaar zijn, maar mag wel doorlopen in de volgende regel.
  • Enjambementen komen alleen voor tussen de regels 3 en 4, en tussen de regels van de tweede strofe.
  • Het is usance dat elke regel met een hoofdletter begint (en geen leestekens worden toegepast, behalve vraagteken, uitroepteken etc. als goed begrip of effectbejag daarom vragen).
Verder vind Ik persoonlijk de elisie ("geleê ) niet zo mooi en wat te makkelijk. Op basis van wat ik van je gezien heb, kun je volgens mij beter.

Zonnige groet,
Manuel

Voor Heinz 3 weken 3 dagen geleden #4

• Job A. Gorree
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 15
OK Manuel, Ik heb het aangepast.

Voor Heinz 3 weken 3 dagen geleden #5

Beter Job. Maar nu klinken de eerste twee regels niet helemaal lekker als een DACtylus DACtylus.

Vergelijk het metrum eens met bijv.
Juich! Jubileumfeest!
Snijd dus de cake maar aan!

Overigens zou je ervoor kunnen kiezen om de persoonsvorm in de tweede persoonsvorm meervoud te doen.

Groet,
Manuel

Voor Heinz 3 weken 3 dagen geleden #6

• Job A. Gorree
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 15
Manuel, ik ben niet zo een voorstander van geschreeuw met uitroeptekens.
Volgens mij is het wel mooi zo.

Voor Heinz 3 weken 2 dagen geleden #7

Job, het rammelt nog, hoor, op diverse plekken. Maar als ik lees dat je tevreden bent, dan lijkt het of je niet open voor suggesties staat. Of toch wel?

Voor Heinz 3 weken 2 dagen geleden #8

• Job A. Gorree
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 15
Maar Hendrikje toch,

Hoe kom je er nou bij dat ik niet open sta voor suggesties? Ik heb toch al diverse verzen van mij,, naar aanleiding van de goede adviezen van onze forumgenoten, duchtig verbouwd. Dat ik het niet met iedere kritiek eens ben, en op een aantal punten een andere koers vaar, is mij toch niet kwalijk te nemen. Ik ben er ook niet zo tevreden over eerlijk gezegd. \ik had het ding al een tijd terug geschreven, in de oorspronkelijke versie stond dat het al 95 jaar geleden was meen ik, en u eigenlijk te vlug hier neer gepleurd, met alleen een kleine wijziging. Ik had beter moeten weten, maar dacht dat het wel toepasselijk was gezien het eeuwfeest. Helaas heb ik nog niet uitgevonden hoe je hier een inzending kan terugtrekken, net zo als op facebook.

Wat betreft mijn opmerking naar Manuel, ik hou nu eenmaal niet zo van uitroeptekens. Hoe dan ook niet van overbodige leestekens, maar een uitroepteken in een vers vind ik totaal overbodig.
Laatst bewerkt: 3 weken 2 dagen geleden door Job A. Gorree.

Voor Heinz 3 weken 2 dagen geleden #9

Hallo Job,

Laat de uitroeptekens in mijn voorbeeldzinnetjes gerust weg. ;) Het ging me om het verschil in de posities van de klemtonen (1e en 4e lettergreep) in vergelijking met jouw eerste twee regels.

Groet,
Manuel

Voor Heinz 3 weken 16 uren geleden #10

Job schreef:
Hoe kom je er nou bij dat ik niet open sta voor suggesties?

Vanwege:
Volgens mij is het wel mooi zo.

Maar dat is dus een verkeerde interpretatie. Hier gaat-ie dan:

- Een OB heeft idealiter een pointe, een clou, iets onverwachts of grappigs waarmee het afsluit. Dat zie ik in dit OB niet.

- Juich nu en snijd de cake
Lees ik als: JUICH nu en snijd de CAKE, met een lichte nevenklemtoon op snijd. Manuels suggestie past beter in de dactylus, vind ik.

- We vieren heden feest
Lees ik als: we VIEren HEden FEEST, dus als jambes, niet als een dactylus

- Honderd jaar eerder deed
Hij zijn entreé
Die klopt met het voorgeschreven metrum. Alleen is niet duidelijk uit het vers wie "Hij" is. Als je er "Heinz" van zou maken, was dat euvel opgelost.

- Een Zwitsers jochie, een
Lees ik als: een ZWITsers JOchie, een

- Zondagsgeborene
Weet je zeker dat de hoofdklemtoon op BO ligt en niet op ZON? Het laatste lijkt mij waarschijnlijker, immers iedereen is geboren, maar niet iedereen op een zondag.

- Met de naam Polzer maar
Lees is als: met de NAAM POLzer maar

- Bekend als P.
Lees ik als: beKEND als P. Daarbij komt dat hij niet als P bekend staat, maar als Drs. P.

Voor als het je interesseert: Zo maak ik een OB:

Allereerst heb ik een clou in gedachten. Welk grappig, spitsvondig, onverwacht idee kun je koppelen aan bijv. het jubileum van HP? Daarna zoek ik een 6lgw met de hoofdklemtoon op de vierde lettergreep dat ik kan gebruiken in die clou. De clou bepaalt het rijmwoord in r.8. Dan gebruik ik regels (2) 3, 4 en 5 voor een inleiding die naar die clou leidt. Als laatste verzin ik regels 1 (2).

Succes!
Laatst bewerkt: 3 weken 13 uren geleden door Hendrikje de Koning.

Voor Heinz 3 weken 16 uren geleden #11

• Job A. Gorree
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 15
Dank Hendrikje voor je wijze les, ik besef nu dat ik hopeloos gefaald heb en zal hier beslist lering uittrekken. Op dit moment weet ik nog niet wat ik hier moet doen, als zelfs het kernwoord al faalt is er weinig meer van te bakken. Jammer dat ik deze inzending niet kan terugtrekken.
Laatst bewerkt: 3 weken 16 uren geleden door Job A. Gorree.

Voor Heinz 3 weken 15 uren geleden #12

Niet opgeven! Verzin eerst een clou en laat je daardoor inspireren.

Bijv. in combinatie met het pont-versje Heen en Weer, dat hij de Styx is overgestoken en wie weet komt komt hij wel weer.

Bijvoorbeeld:

Deel de sigaren rond! (uitroep)
Heinz' jubileumfeest (onderwerp)
Nu is Elysium (inleiding op de clou)
Polzer zijn thuis (moet rijmen op muis of pen)

Steekt hij de Styxrivier
pontjesspreekwoordelijk
Weer een keer over
Dan eet ik mijn muis

Zou hij de Styxrivier
Pontjesspreekwoordelijk
Weer oversteken
Dan eet ik mijn muis
Laatst bewerkt: 3 weken 13 uren geleden door Hendrikje de Koning. Reden: commentaar van Manuel

Voor Heinz 3 weken 15 uren geleden #13

Hoi Hendrikje,

Leuk OB. Maar WEEr overstEken...?

Hartelijke groet,
Manuel

Voor Heinz 3 weken 13 uren geleden #14

Toen hij stierf heeft hij de rivier de Styx "heen" overgestoken. Zou hij daar dan de "weer" aan toevoegen, met andere woorden terug naar het rijk der levenden keren, hetgeen zeer onwaarschijnlijk is, dan enz. Vanwege de nadrukkelijke klemtoon op WEER neemt de klemtoon op O af en valt de oorspronkelijke nevenklemtoon op STE wat zwaarder uit. (lijkt mij)

Voor Heinz 3 weken 13 uren geleden #15

Hoi Hendrikje,

Je wisselt inderdaad de hoofd- en de nevenklemtoon met elkaar - het loopt daardoor niet optimaal in het metrum. Nog een keer overgaan loopt dan net wat lekkerder (denk ik).

Groet,
Manuel

Voor Heinz 3 weken 13 uren geleden #16

Oke, je hebt een punt. Maar ik wil wel iets met "weer" (vanwege "Heen en weer") bewaren. Het wordt:

Steekt hij de Styxrivier
pontjesspreekwoordelijk
Weer een keer over
Dan eet ik mijn muis
Laatst bewerkt: 3 weken 13 uren geleden door Hendrikje de Koning.
Bedankt door: Manuel van Baarsen

Voor Heinz 3 weken 9 uren geleden #17

• Job A. Gorree
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 15
Beste Hendrikje en ook Manuel.
In de afgelopen dagen heb ik de publicaties van Drs. P weer eens uitgepluist. Ook zijn OllekeBollekes, waaronder zijn laatste:

Even uw aandacht graag!
Korte berichtgeving:
Ondergenoemde
Is niet meer in beeld-

Wat hier (behalve voor
Onbelangstellenden)
Hartelijk groetend
Wordt medegedeeld

Drs. P

Ik vind, zowel in zijn handleiding als in zijn afscheidsgedicht, een verwijzing naar een "clou" of een "pointe"
Wat betreft het beroemde zeslettergrepige woord. De klemtoon in mijn Zondagsgeborene hoor ik wel degelijk op de vierde lettergreep.Zondagsgeborene. De plaats van de klemtoon in het Nederlands in nu eenmaal, zoals ik eerder al betoogd heb, discutabel en verschilt van strreek tot streek, zelfs van dorp tot dorp, zoals je onder andere hier kunt lezen, als je googelt vindt je diverse onderzoek naar dit fenomeen. Handwoordenboeken geven inderdaad een aanwijzing hoe het zou kunnen, maar het verschil tussen bijv het Vlaams en het Nederlands gesproken in het noorden van het land is aanzienlijk. Taalregels en voorschriften zijn nu eenmaal een compromis.

Ik dank jullie voor je suggesties en aanvullingen, Ik zag echter niet zo zeer een poging tot verbetering van mijn vers, dan wel tot verandering. Hendrikje jij hebt een compleet ander vers geschreven met een mythische verwijzing die ik juist wilde vermijden. Ook vind ik je zeslettergrepige woord "pontjesspreekwwordelijk" behoorlijk bij elkaar geknutseld en niet echt een woord dat ooit in de van Dale zal worden opgenomen. Dit in tegenstelling tot de meeste vondsten van dhr. Polzer, die meestal lijken bestaande woorden te zijn, of te kunnen worden. Over de klemtonen valt ook wel het een en ander op te merken, maar hier verwijs ik graag naar mijn bovenstaande stelling.

Ik dank jullie beiden voor de moeite die jullie gedaan hebben, ik erken jullie superioriteit op dit gebied, en vind het jammer dat we niet gezamenlijk tot een beter product hebben kunnen komen..

Met vriendelijke groet

Job

Voor Heinz 2 weken 6 dagen geleden #18

Beste Job,

Het artikeltje over regionale klemtoonverschillen waarnaar je verwijst, heb ik gelezen. Het enige voorbeeld dat ze hierover geven - ik citeer: monoppoly of monopoooolieIk - heeft betrekking op het verschil tussen de Engelse en de Nederlandse uitspraak, dus daarmee komen we niet veel verder.

Als er al een dialectgebonden klemtoonverschuiving is, schrijf dan ook het hele gedicht in dat dialect. Dat gebeurt wel meer, ook op dit forum. Als een gedicht in ABN geschreven is, lijkt me dat Van Dale, de ANW of soortgelijke standaardbron als uitgangspunt moet gelden. Zondagsgeborene vind ik, eerlijk gezegd, een moeilijke. Van Dale legt zelf bij woorden die beginnen met zondags* de klemtoon op zon; bij *geborene lees ik pas­ge­bore­ne en levendgeborene tegenover vroeggeborene en laatstgeborene. Ik neig met Hendrikje mee te gaan, omdat het inderdaad de zondag en niet een andere dag betreft.

Houd je OB even onder je pet. Er komt een moment dat je opeens de oplossing ziet.

Groet,
Manuel

Voor Heinz 2 weken 6 dagen geleden #19

Hoi Job,

Het was niet mijn bedoeling onder je duiven te schieten. Maar nadat ik punt voor punt wat opmerkingen had gemaakt, en toen jouw reactie las dat je gefaald zou hebben, dacht ik: "Da's wel makkelijk van mij, beste stuurlui enz." Dus vandaar dat ik iets maakte om te laten zien dat, als je van een clou vertrekt, de boel min of meer vanzelf een geheel wordt.

En natuurlijk valt er een en ander op het versje af te dingen; het is bij lange na geen "voorpaginamateriaal".

De aanwezigheid van een clou staat dan misschien niet expliciet vermeld als eis voor een OB, (je schrijft 'Ik vind, zowel in zijn handleiding als in zijn afscheidsgedicht, een verwijzing naar een "clou" of een "pointe"', maar je bedoelt wsl noch/noch, ja?) maar zonder pittige/grappige wending is een OB als appeltaart zonder appels, m.i. Het moet toch leuk of interessant zijn om te lezen?

Terugkomend op jouw vers: Ik wil graag samen met je een verbetering maken, gebaseerd op het oorspronkelijke, maar dan wel vertrekkend vanuit een leuke/interessant/pittige wending. Iets dat nieuw is voor de lezer. Als je dat ziet zitten, zijn we vertrokken :)
Laatst bewerkt: 2 weken 6 dagen geleden door Hendrikje de Koning.
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Het niet te stuiten Project P: Shakespearesonnet

Uitstel van salarisbetaling bij Saab

'We hebben weer de deadline niet gehaald
Maar eind augustus gaan we écht beginnen
En uw salaris is nog niet betaald
Maar daar ga ik beslist iets op verzinnen'

U ziet het, Saab zit diep in de problemen
Want elke dag meldt zich een nieuw bedrijf
Dat achterstallig geld wil komen claimen
Wat wordt er van de nieuwe 9-5?

De hamvraag is: komt Saab dit ooit te boven?
De directeur maakt deze klucht compleet
Door steeds weer gouden bergen te beloven
U vraagt zich af hoe dit toneelstuk heet?

Direct na de faillissementsverkoop
Verandert men de naam van Saab in Soap

Bundels