Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: MOP

MOP 22 juni 2025 19:04 #1

  • Peter de Liefde
  • Peter de Liefde's Profielfoto
  • Offline
  • Gedreven forumlid
  • Kleinkunstenaar
  • Berichten: 110
  • Ontvangen bedankjes 348
MOP

Prachtige afkorting
Splinternieuw oorlogstuig
Ik heb mijn lachspieren
Bijna verrekt

Men heeft nu tegen een
Kernbom-ontwikkelend
Land ook de humor als
Wapen ontdekt

Oorspronkelijke versie van 2e strofe:
Voor de destructie van
Kernbomproductiesites
Heeft men de humor als
Wapen ontdekt
Laatst bewerkt: 29 juni 2025 18:17 door Peter de Liefde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Hendrikje de Koning

MOP 23 juni 2025 17:36 #2

  • Niels Blomberg
  • Niels Blomberg's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Schoonschrijver
  • Berichten: 2722
  • Ontvangen bedankjes 2422
Dag Peter,

Volgens mij ligt de klemtoon in regel 6 op de eerste lettergreep en niet op de vierde.

Groet,
Niels
Wie nog een aardige dichtbundel zoekt kan hier terecht:
waterdichter.blogspot.com/p/verkoop-van-boekjes.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOP 23 juni 2025 18:33 #3

  • Peter de Liefde
  • Peter de Liefde's Profielfoto
  • Offline
  • Gedreven forumlid
  • Kleinkunstenaar
  • Berichten: 110
  • Ontvangen bedankjes 348
Ha Niels: Ik heb het woord zojuist nog eens luidkeels door mijn kamer doen schallen en ik blijf hem op de de 4e horen ;) . Ik heb zelf meer moeite met het metrum van r3. Groet, Peter
Laatst bewerkt: 23 juni 2025 18:33 door Peter de Liefde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOP 23 juni 2025 18:41 #4

  • Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Berichten: 3524
  • Ontvangen bedankjes 7173
Maar weer eens even een vuistregel: als in een samengesteld zelfstandig naamwoord het eerste deel een specificatie is van het tweede deel, ligt de hoofdklemtoon op/in het eerste deel ...
'Productiesites' is het algemene deel, 'kernbom' de specificatie.

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Olijke dichtsels (light verse, 2025)
Laatst bewerkt: 23 juni 2025 19:12 door Wim Meyles.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOP 23 juni 2025 19:45 #5

  • Peter de Liefde
  • Peter de Liefde's Profielfoto
  • Offline
  • Gedreven forumlid
  • Kleinkunstenaar
  • Berichten: 110
  • Ontvangen bedankjes 348
Ik ga de regels nog eens nalezen. Dank, Wim
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOP 26 juni 2025 15:44 #6

Ik denk ook dat de klemtoon van het 6lgw op de eerste lettergreep ligt. Maar dat neemt niet weg dat het een heel leuke clou is en goed past bij een OB. Proficiat! Nu nog sleutelen aan dat 6lgw ...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOP 27 juni 2025 11:34 #7

  • Peter de Liefde
  • Peter de Liefde's Profielfoto
  • Offline
  • Gedreven forumlid
  • Kleinkunstenaar
  • Berichten: 110
  • Ontvangen bedankjes 348
Ik ga hem aanpassen. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOP 28 juni 2025 07:54 #8

  • Steven van der Burg
  • Steven van der Burg's Profielfoto
  • Offline
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • De rijmende rijder
  • Berichten: 279
  • Ontvangen bedankjes 549
Beste Peter,

Weet je zeker dat ik het fout heb en dat nu de hoofdklemtoon niet meer op de eerste lettergreep ligt?

Mijn andere vraag is of je nog overwogen hebt iets met jouw (en mijn) twijfels over de derde regel te doen.

Voor je doorhebt dat ik een knorrige kniesoor ben en voor wat het je waard is: ik waardeer je bijdragen op dit forum.

Met kameraadschappelijke groet,

Steven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOP 28 juni 2025 22:06 #9

  • Peter de Liefde
  • Peter de Liefde's Profielfoto
  • Offline
  • Gedreven forumlid
  • Kleinkunstenaar
  • Berichten: 110
  • Ontvangen bedankjes 348
Dank voor je feedback Steven. Volgens mij is r6 goed zo en r3 kun je makkelijk als dactyli lezen m.i. Groet, Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Steven van der Burg

MOP 29 juni 2025 17:35 #10

Kun je de oorspronkelijke versie eronder zetten? Dan kunnen we het verschil zien. Dank je!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOP 29 juni 2025 18:18 #11

  • Peter de Liefde
  • Peter de Liefde's Profielfoto
  • Offline
  • Gedreven forumlid
  • Kleinkunstenaar
  • Berichten: 110
  • Ontvangen bedankjes 348
Gedaan. R6 is nu een bijvoeglijk naamwoord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Hendrikje de Koning
Tijd voor maken pagina: 0.150 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Scheveningse tram

Tram
Wikimedia.Commons
 
Daar komt hij zwaar van ouderdom
Statig en traag het hoekje om
Van dromen en herinneringen
Hij belt, hij ziet me heus wel staan
Z’n open wagen achteraan
De zomertram van Scheveningen
 
En kijk, ik ben weer onverwacht
Een jongen van een jaar of acht
En voel me rijk en hou van hem
Die feestelijke gele tram
 
Daar rijdt hij haastig voor z’n doen
De stad uit onder wuivend groen
Ik stel mij ongeduldig voor
Dat ik ver weg de zee al hoor
Als we de Parkstraat in gaan draaien
Maar bij de Frankenslag begint
Er toch pas echt een koele wind
Over de hoofden heen te waaien
 
Nu krijgt de wagen vleugels en
Ik weet dat ik er bijna ben
Omdat de motor hoog gaat zingen
En dan draait hij het Zeeplein op
Met al z’n vlaggetjes in top
De zomertram van Scheveningen
 
M’n vader heeft een wandelstok
M’n moeder draagt een witte rok
En ‘t ezeltje waarop ik rijd
Is aardig en neemt alle tijd
 
Tussen de planken van de Pier
Zit er bij elke stap een kier
Waardoor je of je wilt of niet
Beneden je de golven ziet
Die groen en woest elkaar begraven
Een man met baard knipt m’n portret
Een zwart en krullend silhouet
Een schuit gaat fluitend naar de haven
 
Het strand maakt vrolijk, licht en blij
De dag gaat veel te vlug voorbij
In flitsen en in schitteringen
En al die tijd in ’t hemels blauw
Wacht boven in de verte trouw
De zomertram van Scheveningen
 
Ik zit weer op wat glimmend hout
De richelvloer ligt vol met goud
Van 't laatste afgeschudde zout
En ik hou m’n schelp in m’n hand
 
Daar rijdt de tram weer naar de stad
Maar nu of hij geen haast meer had
De avond komt, maar 't is nog warm
Mijn vader drukt m’n moeders arm
En ik denk zo zou het moeten blijven
Zo met die zeewind in ons haar
Zo zondags en zo bij elkaar
Geluk door niemand te verdrijven
 
Op een balkon niet ver vandaan
Moet nog een schepje van me staan,
Zo gaat het over, al die dingen
Een vader met een wandelstok
Een moeder met een witte rok
De zomertram van Scheveningen
 
Ter nagedachtenis aan Michel van der Plas 23-10 1927 - 21-07-2013
Uit: Moeder, ik wil bij de revue – Nijgh en Van Ditmar 2006