Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Dooi in de Achterhoek

Dooi in de Achterhoek 09 juli 2025 16:58 #1

  • Pim van Os
  • Pim van Os's Profielfoto
  • Offline
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • instagram: @plezierdichterpim
  • Berichten: 237
  • Ontvangen bedankjes 1122
Dooi in de Achterhoek

Wat een klimaatramp zeg!
Zomer in Winterswijk
Pinguïns vertrekken
De kerktoren smelt

Pure paniek bij de
Arrensleehandelaar
Hij wordt door dieprode
Cijfers gekweld



Copilot
Laatst bewerkt: 09 juli 2025 17:11 door Pim van Os. Reden: Met bron
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dooi in de Achterhoek 09 juli 2025 22:10 #2

  • Niels Blomberg
  • Niels Blomberg's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Schoonschrijver
  • Berichten: 2722
  • Ontvangen bedankjes 2422
Dag Pim,

Er zijn een paar metrumdingetjes
- Regel 2: ik zeg WintersWIJK, maar het metrum is WINterswijk
- Regel 6: de klemtoon ligt op de lettergreep 1 en niet op lettergreep 4
- Regel 7: het eerste woord (Hij) krijgt overdreven veel nadruk in dit metrum: "HIJ wordt", terwijl het normaal gesproken meer klinkt als "Hij WORDT"

Met hartelijke groet,
Niels
Wie nog een aardige dichtbundel zoekt kan hier terecht:
waterdichter.blogspot.com/p/verkoop-van-boekjes.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dooi in de Achterhoek 10 juli 2025 11:00 #3

  • monnhauser
  • monnhauser's Profielfoto
  • Offline
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Berichten: 250
  • Ontvangen bedankjes 385
Hoi Niels,

ik zei naar analogie van Beverwijk ook altijd WintersWIJK, maar toen ik eens in Winterswijk logeerde, bleken de mensen daar wel degelijk WINterswijk te zeggen. De uitspraak van Winterswijk is /ˈʋɪntər.svɛɪ̯k/. De klemtoon ligt op de eerste lettergreep, "Win-".
Enjambeert niet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dooi in de Achterhoek 10 juli 2025 11:49 #4

  • Niels Blomberg
  • Niels Blomberg's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Schoonschrijver
  • Berichten: 2722
  • Ontvangen bedankjes 2422
Bedankt monnhauser, weer wat geleerd
Wie nog een aardige dichtbundel zoekt kan hier terecht:
waterdichter.blogspot.com/p/verkoop-van-boekjes.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dooi in de Achterhoek 10 juli 2025 12:11 #5

  • Pim van Os
  • Pim van Os's Profielfoto
  • Offline
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • instagram: @plezierdichterpim
  • Berichten: 237
  • Ontvangen bedankjes 1122
Ha Niels,

Dank voor de reactie! Zit in het woord Arrensleehandelaar ook geen klemtoon op ‘han’?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dooi in de Achterhoek 10 juli 2025 12:25 #6

  • Judy Elfferich
  • Judy Elfferich's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 800
  • Ontvangen bedankjes 470
Alleen voor onderscheid, bijvoorbeeld in 'Hij was geen arrensleebouwer maar een arrensleehandelaar'.
Laatst bewerkt: 10 juli 2025 19:41 door Judy Elfferich.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dooi in de Achterhoek 10 juli 2025 12:32 #7

  • Steven van der Burg
  • Steven van der Burg's Profielfoto
  • Offline
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • De rijmende rijder
  • Berichten: 279
  • Ontvangen bedankjes 549
Mijn eerste reactie verwijderd, omdat Judy al sneller had geantwoord.
Laatst bewerkt: 10 juli 2025 12:36 door Steven van der Burg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dooi in de Achterhoek 10 juli 2025 17:51 #8

  • Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 2940
  • Ontvangen bedankjes 3072
Zit in het woord Arrensleehandelaar ook geen klemtoon op ‘han’?

Dag Pim. Het antwoord op je vraag is bevestigend, maar bij het 6lgwoord gaat het om de HOOFDklemtoon en die ligt op de eerste lettergreep.

Groetjes,
Frits
Laatst bewerkt: 10 juli 2025 17:52 door Frits Criens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dooi in de Achterhoek 10 juli 2025 19:43 #9

  • Judy Elfferich
  • Judy Elfferich's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 800
  • Ontvangen bedankjes 470
Ja, tuurlijk, die andere krijgt ook een (iets zwakkere) klemtoon. Sorry, slordig van mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.154 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Manisch-depressief

 


de maan ontvangt haar licht van´t ijs terug
de einder lokt, ik schaats hem tegemoet
gedragen door de wind, zoals het moet
gedroomde vleugels heb ik op mijn rug

het licht van dorp en stad is ver van mij
meer levensteken is er niet dan dat
en nooit was ik in eenzaamheid zo blij
ik weet niet meer van 't peilloos diepe gat

dan schuiven wolken donker voor de maan
en slaan een wak, mijn euforie gaat uit
ik weet niet meer hoe verder nu te gaan

volstrekte wanhoop, vreugde zonder grief
onscheidbaar koppel, polen noord en zuid
ik ben nu eenmaal manisch-depressief