Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Vreemdelingenbeleid

Vreemdelingenbeleid 24 dec 2017 13:23 #1

• hanna pest
  • hanna pest's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 431
Vreemdelingenbeleid

Kinderlijkjes
Zie ze drijven
In de Middellandse Zee
Ginds een vader
Daar een moeder
Ook een oma dobbert mee
Zwarte vrinden
Verre reizen
Zijn te duur en vol gevaar
Vier dus thuis uw
Vrolijk kerstfeest
Plus een zegenrijk nieuwjaar

Groet
Hanna

Mijn eerste Kinderlijk, de versvorm die op de voorpagina is geïntroduceerd vandaag.
Laatst bewerkt: 24 dec 2017 13:27 door hanna pest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemdelingenbeleid 24 dec 2017 14:11 #2

... en gelijk goed raak ook. Schrijnend.

Vreemdelingenbeleid 24 dec 2017 18:01 #3

Hanna,

Goed gedaan. Naar mijn smaak beter dan het gedicht van Peter. Geen grove woorden hier. Maar ik hoop dat het bij deze ene blijft want het onderwerp is mij te schrijnend.

groet,
Hanny

Vreemdelingenbeleid 24 dec 2017 22:38 #4

Daar zit wat in.

Mijn strikt persoonlijke mening is dan ook: een van de beste gedichten die ik in jaren heb gelezen, maar het komt wel knalhard binnen.

Vreemdelingenbeleid 25 dec 2017 13:26 #5

• Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 986
Op dit forum gaat het regelmatig over de grenzen van wat wel of niet kan in light verse. Hanna schetst in een paar rake, cynische beelden de consequenties van ons vreemdelingenbeleid en de gedachtengang die erachter zit. Hanny roept haar op het hierbij te laten omdat ze het onderwerp te schrijnend vindt. Eigenlijk is dat een aansporing om onderwerpen taboe te verklaren. Daar ben ik mordicus tegen. Light verse mag ook shockeren en tere zieltjes uit hun comfort zone halen. Hoe denken anderen hierover?

Groetjes,
Frits

Vreemdelingenbeleid 25 dec 2017 13:45 #6

Al kan ik Hanny best begrijpen, ben ik ook tegen zo'n verbod.

Vreemdelingenbeleid 25 dec 2017 13:47 #7

Frits,

Ik bedoel hier dus de genoemde versvorm "Kinderlijkjes". Dan heb ik maar een teer zieltje zoals jij het omschrijft maar ik ben mordicus tegen het verbouwen van gedichten die geschreven zijn uit verdriet om het verlies van een kind..
Gewoon mijn mening Frits. De anderen denken er misschien heel anders over.

Vreemdelingenbeleid 25 dec 2017 18:36 #8

Op dit forum gaat het regelmatig over de grenzen van wat wel of niet kan in light verse. Hanna schetst in een paar rake, cynische beelden de consequenties van ons vreemdelingenbeleid en de gedachtengang die erachter zit. Hanny roept haar op het hierbij te laten omdat ze het onderwerp te schrijnend vindt. Eigenlijk is dat een aansporing om onderwerpen taboe te verklaren. Daar ben ik mordicus tegen. Light verse mag ook shockeren en tere zieltjes uit hun comfort zone halen. Hoe denken anderen hierover?

Goede en terechte vraag, denk ik. In de wet staat beschreven wat de grenzen zijn van de vrije meningsuiting, en het lijkt me dat we op dit forum ruim binnen die grenzen blijven.

Dat gezegd hebbende, denk ik dat er ook nog enkele andere aspecten meespelen als het gaat om kunstuitingen en deelnemen aan dit forum voor plezierdichters. Dan denk ik bijv. aan goede smaak en aan inlevingsvermogen. Ik heb al eens geprotesteerd tegen verzen die m.i. buiten de bandbreedte van goede smaak en/of inlevingsvermogen vielen. Ik denk dat het stellen van die grenzen, en dus ook de inschatting of een vers er wel of niet binnen valt, een heel subjectieve kwestie is.

Volgens mij is het geen kwestie van tere zieltjes; ik vind die kwalificatie een beetje denigrerend, eerlijk gezegd. Alsof fijnbesnaard zijn op een bepaald vlak vraagt om correctie. Ik kan me bijv. voorstellen dat iemand door persoonlijke ervaringen met bijv. seksueel misbruik of het overlijden van een eigen kind een scherp gedicht over die onderwerpen niet kan waarderen. Daar kun je het "tere zieltje/comfortzone"-argument niet tegenover zetten. Dat zou getuigen van gebrek aan begrip.

Als je een vers op het forum zet dat binnen de grenzen van vrije meningsuiting valt, maar dat wel scherp is of wrang, dan kun je verwachten dat er mensen zijn die er niet blij mee zijn en dat laten weten. En als ze dan schrijven "Voor mij hoeft dit niet", wil dat niet meteen zeggen dat het dan ook verboden zouden moeten worden.

Vreemdelingenbeleid 25 dec 2017 21:25 #9

Nu de opwinding over het onderwerp van Hanna's (sublieme) gedicht wat is weggeëbd. (persoonlijk ben ik het met Hanna eens dat zij het schrijft en dacht ik Hanny te begrijpen dat zij het moeilijk had met de inhoud; achteraf meen ik te bespeuren dat zij moeite heeft met het "verbouwen van Vondels gedicht over de dood van zijn zoontje) wil ik toch iets zeggen over de zojuist door onze opperherder geïntroduceerde versvorm, die hij kinderlijk gedoopt heeft. Waarschijnlijk is een en ander afkomstig van Peter Knipmeijer, van wie meteen een "kinderlijkl" op de voorpagina staat.

Ik moet er echter toch aan herinneren dat in 2011 op deze site een gedicht gestaan heeft van Katja Bruning dat eveneens (en naar mijn smaak in ieder gevakl beter dan Peter Knipmeijer het doet) teruggrijpt op Constantijntje van Vondel:
Ik citeer het hier nog maar eens, al zal het in de krochten van HVV archief ook wel terug te vinden zijn.
Hier ligt Wafje in zijn grafje.
Volgens menig kynoloog
Was zijn stamboom wat onzuiver,
Ook gezien zijn lodderoog.
Lieve Woefje, ik begroef je
Maar je zieltje vloog omhoog
Waar het, stokken apporterend
En daarbij de Here erend,
Botten opgraaft, in het rond draaft,
Canis Maior prefererend,
Niets ontberend, niets begerend
Kwispelt aan de hemelboog.

Katja Bruning
Ik vond het destijds zo aardig dat ik het onder de naam "Katja" op mijn versvormensite gezet heb en er zelf ook één geschreven heb (sites.google.com/site/versvormen/versvormen/katja):
Kleindochter

Kijk, ons meisje fluit een wijsje,
Ze gaat vrolijk aan de rol.
Zij is nog zo onbevangen
En zij heeft een massa lol.
“Nu gaat schatje in haar badje.
Zie het badje stroomt al vol.
Pak je knuffel in je handje
Zet hem boven op het randje;
Leg je eendje op je beentje
En de zeepjes is het mandje.
Daarna poetsen we je tandje
En dan vlug onder de wol”!

Zo zie je maar weer eens wat zo'n Vondel na zo'n 350 jaar nog te weeg kan brengen!
Bedankt door: Inge Boulonois

Vreemdelingenbeleid 25 dec 2017 22:18 #10

Om persoonlijke redenen had ik ook even moeite met de benaming "kinderlijkje" maar door die naam wat anders te lezen, heb ik dat opgelost.

Misschien is het een idee de vorm om te dopen in:
- KATJAATJE, aansluitend bij het betoog van fwoortmeijer

óf - zou ik het beste vinden - in "CONSTANTIJNTJE"

Wat ben je aan het doen? O, ik schrijf een constantijntje.
Laatst bewerkt: 25 dec 2017 22:23 door Jacob van Schaijk.
Bedankt door: Frans Woortmeijer

Vreemdelingenbeleid 25 dec 2017 22:45 #11

Beste allen,

Volgens mij heeft Jaap de naam bedacht als snaakse verwijzing naar de kinderlijk eenvoudige vorm. Je spreekt het dan ook meer als 'kinderluk' uit, heeft Jaap me tussen twee slokken Gloeiwijn toegefluisterd. Mijn opzet is inderdaad niet best, en Hanna's bijdrage prachtig, maar ik moet er ter verdediging wel bij vermelden dat ik 'm in 3 minuten heb geschreven op mijn telefoon, tussen het vullen van de kerstgans en het trancheren van de reerug door.

Dat ik af en toe grof taalgebruik bezig of anderszins ontspoor klopt al helemaal en doe ik altijd met groot plezier!

Vreemdelingenbeleid 26 dec 2017 08:55 #12

• Rudy Menthère
  • Rudy Menthère's Profielfoto
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Ontvangen bedankjes 209
Hanny schrijft o.a.
...maar ik ben mordicus tegen het verbouwen van gedichten die geschreven zijn uit verdriet om het verlies van een kind..

Kindersterfte was in de tijd van Vondel een heel ander fenomeen dan tegenwoordig. Verdriet? Hoe groot is het verdriet als iemand een dergelijk gekunsteld, gemaniëreerd gedicht schrijft vol effectbejag? Zo'n werkje vráágt om parodiëring.

Verder sluit ik me geheel aan bij de uitstekende bijdrage van Hendrikje.

Vreemdelingenbeleid 26 dec 2017 09:13 #13

Rudy schrijft:

"..een dergelijk gekunsteld, gemaniëreerd gedicht schrijft vol effectbejag? "

Goed dat iemand dat ook even meldt.

Vreemdelingenbeleid 26 dec 2017 14:22 #14

Ik zou prima met Constantijntje kunnen leven, dat zo ook leuk aansluiten bij een Ghijsbrechtje, die net weer iets anders loopt.

Overigens heeft het gedicht van Hanna (net als de overigens leuke toevoegingen van fwoortmeyrr) niet overal het binnen- en middenrijm uit het origineel.
Laatst bewerkt: 26 dec 2017 23:19 door Peter Knipmeijer.
Bedankt door: Jacob van Schaijk

Vreemdelingenbeleid 26 dec 2017 15:32 #15

Dit zou 'm moeten zijn!
Bijlagen:
Bedankt door: Jacob van Schaijk

Vreemdelingenbeleid 26 dec 2017 15:52 #16

Het zal nog wel even duren tot ik mij aan een Constantijntje waag, maar toch bedankt dat je het model even hebt vastgelegd.
Bedankt door: Peter Knipmeijer

Vreemdelingenbeleid 26 dec 2017 17:50 #17

• Remko Koplamp
  • Remko Koplamp's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 834
Leuk om te lezen allemaal.
Bij mij kwam er weer een vakantiegedicht in herinnering dat ik ooit schreef op de vorm van Vondels ‘Constantijntje’. Napels
Laatst bewerkt: 26 dec 2017 18:03 door Remko Koplamp.

Vreemdelingenbeleid 26 dec 2017 20:14 #18

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1085
gelezen ,Remko. Weer van genoten. Mag van mij, wijzen naar eerder geplaatste verzen

Vreemdelingenbeleid 26 dec 2017 23:23 #19

Hendrikje: Bedoel je hier nu impliciet dat het me aan goede smaak ontbeert?
Laatst bewerkt: 26 dec 2017 23:24 door Peter Knipmeijer.

Vreemdelingenbeleid 27 dec 2017 00:02 #20

Rudy schreef:

Kindersterfte was in de tijd van Vondel een heel ander fenomeen dan tegenwoordig. Verdriet? Hoe groot is het verdriet als iemand een dergelijk gekunsteld, gemaniëreerd gedicht schrijft vol effectbejag?

Was je erbij Rudy? De man had geen verdriet omdat in die tijd de kindersterfte hoog was?
In een paar jaar tijd heeft Vondel 3 van zijn 5 kinderen verloren.
Hoe bestaat het dat jij je dan nog afvraagt of er werkelijk verdriet was.

Effectbejag? Dit soort beweringen grenst aan egotisme.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.217 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Heinz Polzer als picturaal meester

We kennen Heinz Polzer als de eloquente zingende doctorandus, als de componist van talrijke melodieën, die ongeëvenaard zijn in muzikale stijlopvatting, steeds weer zoekend en tastend in de menselijke culturen van eeuwen naar syntheses, die pasten  bij de voor hem van levensbelang zijnde expressie in zijn gevecht met de taal en de muziek der Sferen. Een nooit opgegeven strijd, altijd als Jacob, worstelend met de engel bij de rivier de Jabbok -  zoals dat zo meesterlijk op het doek is vastgelegd door Dorbona in zijn Jacob, worstelend met de engel bij de rivier de Jabbok -, waardoor een voor ons land ongekend oeuvre  tot stand kwam, dat slechts te vergelijken is met dat van Duclot,  Streichmacher of  Feodor Vladimir Larrovitch.

Lees meer...