Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Mijn kamer

Mijn kamer 22 jan 2020 19:38 #1

• adjudant B
  • adjudant B's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 453
Mijn kamer is twee meter breed
En nauw twee meter lang
Ik maak het wat gezelliger
Met bloemetjesbehang
De bundel Kapsoones is nu te koop. ISBN 9789090326634
In de boekhandel of via www.boekenbestellen.nl/boek/kapsoones/35500

Als iedereen dit boek bestelt
Kleed ik mij straks in Lagerfeld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Hendrikje de Koning

Mijn kamer 22 jan 2020 21:51 #2

• Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 954
Ik had het vers al op Facebook gezien, Bart. Door de eerste twee zinnen en in het bijzonder door het woordje 'nauw' was het moeilijk om er de aardige clou van te blijven zien. Zin en woord herinneren me namelijk aan de beginregel Een cel is maar twee meter lang en nauw twee meter breed, uit het Lied der achttien dooden, van Jan Campert. Daar kun jij niks aan doen, maar zo kan iets totaal onverwacht een andere lading krijgen dan de bedoeling is. Op Facebook wilde ik dat niet aankaarten, hier op het wat beschermdere VV moet ik die opmerking wel maken, vind ik. Nogmaals, zonder jou enig verwijt te willen maken. Zoiets kan iedereen overkomen.

c.a.
Frits
Bedankt door: Bas Boekelo

Mijn kamer 26 jan 2020 21:10 #3

• Niels Blomberg
  • Niels Blomberg's Profielfoto
  • Forumgod
  • Schoonschrijver
  • Ontvangen bedankjes 913
Ik ging ervan uit dat de overeenkomst met Jan Campert opzettelijk was.
Bedankt door: Niek Kalberg

Mijn kamer 26 jan 2020 22:40 #4

• Niek Kalberg
  • Niek Kalberg's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 982
Dat was ook mijn gedachte.

Mijn kamer 27 jan 2020 10:16 #5

Heren, zijn we nu Komrij al vergeten?

Een cel is maar twee meter lang
Dat scheelt alweer in het behang

Mijn kamer 27 jan 2020 12:35 #6

• Frits Criens
  • Forumgod
In mijn opmerking heb ik Bart het voordeel van de twijfel gegeven, waardoor ik hem de kans gaf te reageren zonder hem te veroordelen. Ik vind het nl. niet gepast om, nota bene in het jaar dat we 75 jaar bevrijding herdenken, grappig te willen scoren via een van onze bekendste verzetsgedichten. Daar moest ik iets van zeggen, vond ik. En dat Komrij al eerder deed wat Bart doet, is daarbij niet relevant. Als ik ervan had geweten, was het voor mij toen ook al fout geweest. Ik besef dat ik daarmee de vraag oproep wat wel nog kan en wat niet. Het antwoord daarop heb ik niet. Dat mag ieder voor zich uitmaken, want we hebben gelukkig de vrijheid van meningsuiting als groot goed.

c.a.
Frits

Mijn kamer 27 jan 2020 14:01 #7

• adjudant B
  • Forumgod
Beste HVV’ers,
Tijd om uit de kast te komen. Ja, ik ken het gedicht van Jan Campert. Als fluitist in de Koninklijke Militaire Kapel ‘Johan Willem Friso’ werk ik jaarlijks mee aan de herdenking en de uitreiking van de Geuzenpenning op 13 maart in Vlaardingen, waar dit gedicht een belangrijke rol speelt.
Ik ken ook de parafrase van Komrij, die staat in Vic van de Reijts bloemlezing ‘Ik wou dat ik twee hondjes was’, ik heb er indertijd smakelijk om gelachen.
Mijn leven ligt momenteel overhoop, ik moest het huis verlaten. Als militair kon ik snel op de kazerne terecht. Fijn om meteen een bed te hebben, maar het is wel bijzonder sober en klein. Ik voelde mij daar als in een cel, had behoefte aan iets vrolijk stemmends, als een bloemetjesbehang. Zo ontstond mijn parafrase. Natuurlijk is mijn situatie onvergelijkbaar veel beter dan die van de achttien mannen uit Camperts gedicht.
Het blijkt dat ik hier mensen mee heb geschoffeerd, dat spijt mij oprecht. Ik wil hiervoor graag mijn excuses maken.
Ik zal proberen in de toekomst zorgvuldiger in te schatten wat een gedicht op kan roepen, dat heb ik hiervan wel geleerd.
Misschien komen op deze post weer reacties, ik zal daar waarschijnlijk niet op reageren. Deze commotie heeft mij bijzonder aangegrepen, en in mijn hoofd is het al druk genoeg. Wellicht dat ik in de toekomst, als eea wat tot rust is gekomen, over de kern van Frits’ opmerkingen van gedachten kan wisselen.
Nogmaals mijn excuses aan wie ik onbedoeld gekwetst heb

Bart

Laatst bewerkt: 31 jan 2020 13:07 door adjudant B.

Mijn kamer 27 jan 2020 21:35 #8

• Niels Blomberg
  • Niels Blomberg's Profielfoto
  • Forumgod
  • Schoonschrijver
  • Ontvangen bedankjes 913
Dag Bart,
Veel sterkte in de komende tijd.
Het vindt het wel geestig dat een gelauwerd plezierdichter zulke lange tenen heeft. Ik hoop niet dat de fatsoensrakkers HVV gaan overnemen.
Groeten
Niels

Mijn kamer 27 jan 2020 23:38 #9

• B.J. Hoogland
  • B.J. Hoogland's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1111
Besten,

Een quote uit Wikipedia, "parodie":

Voor een parodie is het [...] nodig om herkenbare dingen over te nemen uit het origineel. Dat stuit op problemen met het auteursrecht, want men mag niet zomaar een nieuw verhaal met bestaande karakters van een ander maken.
In 1984 besliste de Hoge Raad echter dat een parodie geen inbreuk is op de Auteurswet en dat men daarvoor herkenbare karakters, situaties en dergelijke over mag nemen uit het origineel.
Sinds 2004 is het recht om een werk te parodiëren opgenomen in de Auteurswet onder artikel 18b, dat als volgt bepaalt:

"
Als inbreuk op het auteursrecht op een werk van letterkunde, wetenschap of kunst wordt niet beschouwd de openbaarmaking of verveelvoudiging ervan in het kader van een karikatuur, parodie of pastiche mits het gebruik in overeenstemming is met hetgeen naar de regels van het maatschappelijk verkeer redelijkerwijs geoorloofd is.
"
Het essentiële element is dat het moet gaan om een parodie die naar de regels van het maatschappelijk verkeer redelijkerwijs geoorloofd is. In Nederland wordt dan ook een open norm gehanteerd, zodat de nadere invulling door de rechter kan worden bepaald. Waar die grens precies loopt, is niet met zekerheid te stellen.

...

De massa bepaalt de norm. En bij geschil beslist de rechter.

Groet, Ben
Verba volant, scripta manent.
Bedankt door: adjudant B

Mijn kamer 28 jan 2020 01:37 #10

@ Bart,

Veel sterkte in deze hectische en nare periode in je leven.

@ Ben

Er rust geen auteursrecht meer op het gedicht van Campert. Hij is al meer dan 70 jaar dood.
Het kwatrijn van Bart is dus aan geen enkele regel gebonden.

Groet,
Hanny

Mijn kamer 28 jan 2020 17:27 #11

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1074
Een tijd terug plaatste Job op deze HVV site twee gedichten over het bombardement op Rotterdam.. Je kunt over alles schrijven, maar Light Verse over toegebracht leed gaat mij te ver. Daarom ook viel ik Frits bij in zijn commentaar op "Mijn kamer'.

Mijn kamer 28 jan 2020 20:01 #12

Sorry, hoor, maar ik vind niet dat dit versje ten koste gaat van het verzetsgedicht, en het drijft ook niet de spot met toegebracht leed.

Ik snap dat als je de inleidende regels gebruikt van een gedicht dat een droevige, schrijnende (geen woorden doen recht aan het onrecht) inhoud heeft, dat het dan wel op eieren lopen is.

In het onderhavige versje wordt er nergens iets beweerd dat smakeloos of wrang is. Het is geschreven in de stijl van Komrij's parodie. Je kunt het minder of niet geslaagd vinden, maar ik zie geen reden om dit versje buiten de Light Verse speeltuin te verbannen. Zeker in het licht van Barts uitleg.

Er zijn hier op het forum wel eens versjes gepubliceerd, zelfs op de voorpagina, waar ik misselijk van werd. Ik wil maar zeggen, ieder heeft zo z'n gevoeligheden. En dat mag, en je mag het ook zeggen. Maar een tegengeluid mag ik toch ook laten horen.
Bedankt door: Hanny van Alphen, adjudant B

Mijn kamer 28 jan 2020 21:48 #13

De eerste regel is al anders. Het gaat om regeltje twee. Had Bart geschreven:" en krap drie meter lang". dan had niemand gevonden dat het een ongepast gebruik was van een regeltje uit een oorlogsgedicht. Zo'n regeltje is doodgewoon.

Ik hou sowieso niet van censuur en ook niet van zelf-censuur.

groet,
Hanny

Mijn kamer 28 jan 2020 23:16 #14

• Remko Koplamp
  • Remko Koplamp's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 824
Frits Criens schreef :
Als ik ervan had geweten, was het voor mij toen ook al fout geweest. Ik besef dat ik daarmee de vraag oproep wat wel nog kan en wat niet. Het antwoord daarop heb ik niet. Dat mag ieder voor zich uitmaken, want we hebben gelukkig de vrijheid van meningsuiting als groot goed.

Dat roept bij mij een andere vraag op.

In een ooit eerder gevoerde discussie (bij het gedicht 'Vreemdelingenbeleid' van Hanna Pest) schreef je letterlijk dat je mordicus tegen een aansporing bent om onderwerpen taboe te verklaren. Light verse mag ook shockeren en tere zieltjes uit hun comfort zone halen.
Bijten die twee uitspraken elkaar niet, Frits?
Laatst bewerkt: 28 jan 2020 23:16 door Remko Koplamp.

Mijn kamer 29 jan 2020 10:45 #15

link naar het draadje dat volgde op het gedicht van Hanna/Frits.

Mijn kamer 29 jan 2020 13:40 #16

• adjudant B
  • Forumgod
Dankjewel Hendrikje, ik heb hier gisteravond naar gezocht, maar vond alleen het betreffende gedicht op de voorpagina, niet de discussie. Interessant om terug te lezen
Hartelijke groet

Bart

Mijn kamer 29 jan 2020 14:33 #17

• Remko Koplamp
  • Remko Koplamp's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 824
adjudant B schreef :
Dankjewel Hendrikje, ik heb hier gisteravond naar gezocht, maar vond alleen het betreffende gedicht op de voorpagina, niet de discussie.

Ah… werk aan de winkel
Bart, Je hebt dan waarschijnlijk gezocht op het zoekgedeelte in het zwarte kader bovenaan de website of in het zoekgedeelte aan de rechterkant van het Forum (met de tekst “…zoektekst…) en de blauwe button “Vind”.
Om de beste resultaten te boeken wanneer je op trefwoord of op gebruikersnaam gedichten, discussies etc. etc. op het forum probeert terug te vinden gebruik je de link “ZOEKEN” die ook aan de rechterkant van het Forum staat, maar dan onder het kopje FORUM MENU
Tik daar je trefwoord (of gewenste gebruikersnaam) in en zet (heel handig om dat te weten!) bij de zoekopties het vakje waarin nu staat ‘een jaar geleden’ op ‘Elke datum’
Vervolgens een druk op de button ‘Zoeken’ en voila…
(Met enige handigheid is het ook mogelijk om je zoekopdracht dusdanig te verfijnen dat je snel op het gewenste zoekresultaat belandt)

Mijn kamer 29 jan 2020 14:49 #18

• adjudant B
  • Forumgod
Dankjewel Remko, ik vermoedde al dat het mogelijk moest zijn zoiets op te zoeken, maar had blijkbaar niet genoeg rust of handigheid op dat moment

Bart

Mijn kamer 29 jan 2020 15:46 #19

• Frits Criens
  • Forumgod
Dag Remko,
Het 'ergste' wat ik over Barts gedicht zeg, is dat ik het niet gepast vind om, nota bene in het jaar dat we 75 jaar bevrijding herdenken, grappig te willen scoren via een van onze bekendste verzetsgedichten. En dat doe ik pas in tweede instantie, nadat Bart de kans heeft gekregen te reageren op mijn eerste opmerking. Ik roep hem niet op iets aan te passen en ook verklaar ik het onderwerp niet taboe. Ik schrijf zelfs over mijn eigen commentaar: Ik besef dat ik daarmee de vraag oproep wat wel nog kan en wat niet. Het antwoord daarop heb ik niet. Dat mag ieder voor zich uitmaken, want we hebben gelukkig de vrijheid van meningsuiting als groot goed.
Dan herinner je me aan een uitspraak in een discussie waarin ik schreef dat ik mordicus tegen een aansporing ben om onderwerpen taboe te verklaren. Dat ben ik nog steeds, zoals hierboven blijkt. Dat betekent niet dat ik voor mezelf geen grenzen stel voor mijn werk. Het betekent ook niet dat ik maar niet reageer als ik denk dat een ander te ver gaat. In het geval van Bart's gedicht heb ik dat overigens in mijn ogen heel prudent gedaan.

c.a.
Frits
Laatst bewerkt: 29 jan 2020 20:24 door Frits Criens.
Bedankt door: Remko Koplamp, adjudant B
Tijd voor maken pagina: 0.200 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief