Dag Han,
Op het gevaar af dat ik Maarten herhaal wil ik ook iets zeggen over metrumvulsel.
Maar om te beginnen, hulde voor je gedicht. Amfibrachys maakt mij altijd vrolijk, deze Weense wals onder de versmaten.
Maar om te beginnen iets heel anders: "zwoor" in strofe 6 moet "zwoer" zijn
onzetaal.nl/taalloket/zweren-zwoer-of-zwoor
Laat ik beginnen met te zeggen dat ik nogal allergisch ben voor metrumvulsel. Daar komt nog bij, dat ik ervoor ben gaan zitten en nu dus struikel over zaken waar ik anders overheen gelezen had.
In regel 3 is "ook" niet alleen storend, maar ook grammaticaal incorrect, omdat het een verkeerde verwijzing is naar de zin ervoor. Heel goed zou zijn "dan ook", maar daar heb je niets aan.
In strofe 3, regel 1 heb je op instigatie van Maarten "toen" vervangen door "snel". Dat is inderdaad een "toen" minder, maar ik vind "snel" nog steeds metrumvulsel.
In regel 4 van dezelfde strofe heb je toen laten staan. Dat vind ik terecht, want dat zou je in spreektaal ook kunnen zeggen. Dit laatste is mijn criterium: we kunnen niet zonder metrumvulsel, maar het moet niet als zodanig overkomen. Toegegeven: dit is subjectief.
In strofe 5, regel 2 zijn "zo" en "nu" beide metrumvulsel, dat is te veel.
In de volgende regel staat "helaas echter"; ik twijfel nog wat ik daarvan moet vinden.
Metrumvulsel is meestal een tussenwerpsel, maar soms gebruik je
steunpronomina. Hoewel ik daar theoretisch geen voorstander van ben, moet ik bekennen dat het me hier nauwelijks stoort:
- "Het liegen en stelen dat lukte al aardig" lijkt me prima spreektaal
- "‘Hispanos’ ter plaatse die mochten hem wel" zou ik zelf niet doen, maar vooruit
- "Pat Garrett die zag hem en schoot hem toen dood" vind ik echt minder, mede omdat "toen" ook metrumvulsel is.
Mijn tips:
- zeg je gedicht hardop en luister of het metrumvulsel natuurlijk of storend is
- zoek synoniemen om metrumvulsel te vermijden, bij. via
synoniemen.net
Groet,
Niels