Ben, dank voor je lof en je steun.
En voor je interessante overzicht van rijmvormen, dat ik in WORD heb opgeslagen. En voor het leuke woord ‘schrikkelrijm’, ik neem aan dat dat rijm is waarbij de klemtoon niet op de laatste lettergreep ligt, maar bij je voorbeeld vind ik dat nogal meevallen, de hoofdklemtoon ligt op vij, maar and krijgt ook redelijk veel nadruk. Ik zie het wel vaak bij internetgedichten, in ergere vorm, en dan is het erg lelijk.
Toevallig zag ik het bij de laatste regels van dit gedicht op de voorpagina:
Niet klagen, maar dragen en bidden om kracht
van even na zeven tot even voor acht.
Daarna wil de HEER van geen bede meer horen,
de godganse dag door beluistert hij koren
vooral die van NCRV en de EO;
zij zingen het mooist en wat meer is, pro Deo.
Kees Jiskoot.
Maar hier zal het wel komisch bedoeld zijn.
Is rijk rijm eigenlijk altijd storend, vraag ik me soms af. Bijvoorbeeld seringen-Lotharingen, (ook nog schrikkelrijm) klinkt dat jouws inziens erg verkeerd?
Zelf vind ik het om duistere redenen wel goed klinken.
Het was niet mijn bedoeling om de twee quatrijnen (deze fraaie spelling vond ik ergens en ga ik blijven gebruiken) als een paar te presenteren.
Ik vind het zelf grappiger om met die kreet te beginnen in Revanche.
Bas, ook fijn dat je remise-verliezen accepteert. Helaas heb je schoon gelijk met je aanmerking over het ritme. Ik prees me al gelukkig dat niemand erover struikelde.
Maar ja: héél storend is het niet, het werkt aanmerkelijker komischer dan jouw suggestie-regel; ’ ‘k Gaf’ is weer zo lelijk, ik stel voor dat we dit onder ons houden en er niet meer over praten.
Het ontgaat me trouwens ten enenmale waarom juichen en buigen niet op elkaar rijmen, dit even terzijde.