Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Verkeershufter

Verkeershufter 1 week 6 dagen geleden #1

Steek je middelvinger niet steeds op
Snijd de “truttenschudder” toch niet af
Staak gevloek en antivrouwgeblaf
Zet dat checken van je smartphone stop

Jank niet over stapvoets filerijden
Dat doen wij wel na je overlijden
Laatst bewerkt: 1 week 6 dagen geleden door Hanny van Alphen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeershufter 1 week 6 dagen geleden #2

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 413
Raak en leuk, Hanny!

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Filosoviertjes
Bedankt door: Hanny van Alphen

Verkeershufter 1 week 6 dagen geleden #3

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Forumgod
  • Dichters moeten verbeelding hebben
  • Ontvangen bedankjes 1380
Leuk, Hanny! En een toepasselijke foto erbij.
Het woord 'truttenschudder' moest ik opzoeken. Het betekent wat ik al vermoedde.
De clou zou nog scherper zijn als je van de laatste regel
Dat doen wij ook niet als je overlijdt maakt.
Alleen heb je dan een lettergreep te veel.

Groet :)
Inge
www.ingeboulonois.nl

Een dichter is een beeldhouwer die muziek schildert - C. Schouwenaars
Laatst bewerkt: 1 week 6 dagen geleden door Inge Boulonois.

Verkeershufter 1 week 6 dagen geleden #4

• Inge Boulonois
  • Forumgod
P.S. Antivrouwgeblaf zou ik aaneenschrijven. Het is antislipcursus, antitankgeschut, antistollingsmiddel.
www.ingeboulonois.nl

Verkeershufter 1 week 6 dagen geleden #5

Hoi Inge,

Bedankt voor je compliment!

Je suggestie voor de laatste regel neem ik niet over. Wel zal ik de spatie weghalen bij antivrouw geblaf.

groet,
Hanny

Verkeershufter 1 week 6 dagen geleden #6

• Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 467
Toch nog even naar het rijm kijken, Hanny?

FIlerijden
overLIJden

Groetjes,
Frits

Verkeershufter 1 week 6 dagen geleden #7

Ik heb naar het rijm gekeken Frits en ik vind het niet nodig om het rijm te veranderen.
De woorduitgangen rijmen en beide woorden hebben twee beklemtoonde lettergrepen.

Ik heb het hardop gelezen en bemerk geen hapering, door hoofd- of bijklemtoon.

groet,
Hanny

Verkeershufter 1 week 5 dagen geleden #8

• Frits Criens
  • Forumgod
Rijm is klankovereenkomst in gelijk beklemtoonde lettergrepen, Hanny.

Groetjes,
Frits

Verkeershufter 1 week 5 dagen geleden #9

JANK niet Over STAPvoets FIleRIJden
DAT doen WIJ wel NA je OverLIJden

Ik vind dat je spijkers op laag water zoekt Frits. In diverse slootjes liggen nog wat spijkers, zelfs in je eigen slootje. Mij storen ze niet maar als je ze toch aan 't zoeken bent......

groet,
Hanny

Verkeershufter 1 week 5 dagen geleden #10

• Remko Koplamp
  • Remko Koplamp's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 732
Ik kan me goed indenken hoe de kritiek + uitleg van Frits bij je gevallen is ,Hanny.
Ik blijf nl met exact dezelfde vraagtekens zitten en kan me eigenlijk niet voorstellen dat ook de andere dichters hier hun wenkbrauwen niet hebben gefronst.
Rijm ontstaat bij mijn weten wanneer er sprake is van klankovereenkomst in de laatst beklemtoonde lettergreep.

Frits, je hebt het over Filerijden – Overlijden
Betekent dit in jouw ogen dan dat bijvoorbeeld het rijm in: katte(n)kwaad -accuraat (drs. P) ook niet correct zou zijn?
Of dat het rijm in het distichon:
De man uit Schinnen heeft zich overschat
Hij oogt als Simson toen, zo afgemat
Ook niet helemaal koosjer is.
Ho..wacht… dat laatste distichon komt uit je eigen (samen met Hans Manders geschreven) boekje “Vleugels op de Ventoux” .
Ergo: graag nog een keer je uitleg, Frits.
Laatst bewerkt: 1 week 5 dagen geleden door Remko Koplamp.
Bedankt door: Hanny van Alphen

Verkeershufter 1 week 5 dagen geleden #11

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 918
Ik vind dat Frits gelijk heeft inzake FI-lerijden/ over LIJ-den. Wat ik naar vind is dat het lijkt dat je slechts fouten mag aanstippen als je zelf geen fouten maakt.

Verkeershufter 1 week 5 dagen geleden #12

• Inge Boulonois
  • Forumgod
Bas: Alle mensen hebben met elkaar gemeen dat ze fouten maken, schreef Sophocles.
Ik heb geen bezwaar tegen het rijm van filerijden en overlijden al is de kritiek strikt genomen wel terecht.
Zo'n precisie hoeft van mij niet per se.
Poldergroet,
Inge

www.ingeboulonois.nl

Laatst bewerkt: 1 week 5 dagen geleden door Inge Boulonois.

Verkeershufter 1 week 5 dagen geleden #13

• Bas Boekelo
  • Forumgod
Wanneer wel, en wanneer niet precisie? En waar of wanneer houdt het op? Daar gaan toch de meeste discussies over ?

Verkeershufter 1 week 5 dagen geleden #14

Nee Bas, het gaat niet om fouten aanstippen. Volgens mij zijn de bewuste regels niet fout en heeft het eindrijm een klankovereenkomst in de laatste beklemtoonde lettergreep.
Wanneer het daadwerkelijk fout zou zijn dan zouden bekende dichters die fout toch niet maken?
Ook hier op HVV kom ik dan behoorlijk wat van die "fouten" tegen.

groet,
Hanny

Verkeershufter 1 week 5 dagen geleden #15

• Frits Criens
  • Forumgod
@ Bas. Wat ik naar vind is dat het lijkt dat je slechts fouten mag aanstippen als je zelf geen fouten maakt.
Vind ik een volkomen terechte opmerking, Bas. En ook naar vind ik het dat iemand die onwelgevallige opmerkingen maakt, zonder daarbij een onvertogen woord te gebruiken, wordt weggezet als iemand die spijkers op laag water zoekt.

Bas zegt het al en Inge bevestigt het: Strikt genomen is er bij het woordpaar filerijden/overlijden sprake van een rijmfout en is mijn commentaar terecht.

De discussie over deze rijmkwestie ontstond eerder al toen ik 'halfland'lijkheid' had laten rijmen op 'afstand'lijkheid'
Volgens Remko was dat in een andere setting misschien wel goed, maar nu niet want ik moest op 'heid' rijmen. Anders kwamen andere dichters in de problemen. Voor hem rijmt 'Halfland'lijkheid' kennelijk op 'Vermaledijd'. Voor mij is en blijft het sinterklaasrijm. Immers: rijm is klankovereenkomst in gelijk beklemtoonde lettergrepen. Dat heet dan volrijm.

Maar wat schrijft Jaap Bakker onder het kopje Rijmdemping?
Rijmdemping: Het gebruik van technieken om volrijm minder te laten opvallen (dit kan om taalmuzikale redenen gewenst zijn). Men kan bijvoorbeeld enjambement of zwak rijm toepassen, of rijmen op minder beklemtoonde lettergrepen (opgebouwd/vurenhout) in plaats van gebouwd/hout. (Rijmwoordenboekn negende herziene druk 2008)

Dus, neemt allen wat van uw gading is. Het is altijd goed. Behalve in het rijmpaar van Hanny. Dat is op het einde bedoeld om het vers bondig af te ronden. Dan moet de clou via het rijm juist binnenkomen bij de lezer. Gelukkig nog een spijker op laag water gevonden.

Groetjes,
Frits

Verkeershufter 1 week 5 dagen geleden #16

Frits schreef:

Dus, neemt allen wat van uw gading is. Het is altijd goed. Behalve in het rijmpaar van Hanny.

Vreemd, altijd goed gaat niet samen met absoluut fout.

door de Tukker
mottn"fukker Je eigen clou Frits. Goed waarschijnlijk

Uitproberen
kwinkeleren Christiaan Abbing. Goed toch?

Je wordt bedankt Frits voor de eenzijdige uitleg. Het terugvallen op dat rot-woord halfland'lijkheid is hier totaal niet ter zake doende.

groet,
Hanny

Verkeershufter 1 week 2 dagen geleden #17

• Wim Meyles
  • Forumgod
  • taalhumorist
lijden/rijden (5)
lijdt/rijdt (5)
filerijden/overlijden (3)
overschat/afgemat (3)
mott’nfukker (motherfucker)/Tukker (1)
kwinkeleren/uitproberen (3)
overschat/afgemat (3)

Ziehier de rijmscores die Van Dales online rijmwoordenboek toekent aan een aantal rijmparen die in deze rubriek aan de orde zijn geweest (aan halfland’lijkheid en afstand’lijkheid waagt het zich niet … :) ).

Hoewel er op de kwaliteit van dit woordenboek bij bepaalde rijmuitgangen wel het een en ander valt aan te merken, is het systeem (nul tot vijf sterren) sympathiek. Op deze manier kan voorkomen worden dat rijm alleen als ‘goed’ of ‘fout’ wordt aangemerkt, en kunnen we beargumenteerde nuanceringen aanbrengen, met als uitgangspunt bijvoorbeeld termen als acceptabel, minder geslaagd, twijfelachtig, e.d. (en uiteraard verwijzen naar Van Dale of andere bronnen).

Als we dit als spelregel aannemen, hoeven rijmdiscussies m.i. niet zo heftig meer te worden, zeker niet als we de gewoonte aanhouden om niet alleen een fout of ‘fout’ aan te stippen, maar ook een mening over het gedicht als geheel te geven.

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Laatst bewerkt: 1 week 2 dagen geleden door Wim Meyles.

Verkeershufter 1 week 2 dagen geleden #18

• Bas Boekelo
  • Forumgod
Beste Wim,
Zoals jaren geleden is gesteld maakt de inhoud de fout aanvaardbaar. Maar dat is voor mij het probleem. Een verder goed/mooi/leuk gedicht met een rijm/metrum fout kan ik niet bewonderen. Ook het verwijzen naar - grote - dichters ( hij doet het ook en jij doet het zelf ook) , geeft me een nare smaak in de mond. Ik doe aan dichtwedstrijden mee, daar verdien ik soms een bundel mee, en lees dan het winnende gedicht met maling aan metrum en rijm. Dat vind ik een misser van de jury en van de dichter. Dichten is een kwestie van formulering, zoals je zelf laat zien, ( Je bent er goed in) en dan zijn fouten niet nodig. Eerder een brevet van onvermogen. Wat rijmen betreft is volrijm het enige aanvaardbare, en is ‘overlijden / filerijden een schrikkelrijm. En dat is mijn mening. Maar te lang om elke keer te schrijven over een goed gedicht, maar met een drie-sterren-rijm. En dus krijg jij mijn lof niet in een gedicht met een metrumfout.

Verkeershufter 1 week 2 dagen geleden #19

• Wim Meyles
  • Forumgod
  • taalhumorist
Beste Bas,

Een gedicht met een metrumfout verdient inderdaad geen lof. Maar ik pleit er voor om minder absoluut om te gaan met begrippen als 'goed' en 'fout', op plaatsen waar nuanceringen mogelijk zijn (en begrijp me goed: soms is die nuancering niet mogelijk).
In het geval van 'filerijden' en 'overlijden' bleek dat dit rijmpaar voor sommige dichters wel en voor andere niet acceptabel was. Dan kom je dus in een schemergebied terecht, waarin je er met alleen 'goed' en 'fout' niet uitkomt. Bij gebruik van meer genuanceerde termen als 'minder geslaagd, vanwege.... ' blijft dan hopelijk ook de discussie binnen plezieriger perken.

Uitgaande van mezelf: ik begin met een idee, kijk vervolgens welke versvorm daar het best bij past en probeer dan om qua woordkeus, metrum en rijm een zo goed mogelijk gedicht af te leveren op HVV. Met genuanceerde feedback ben ik dan altijd blij. Ik heb daar de afgelopen maanden ook veel van geleerd.
En natuurlijk, echte fouten (zoals mijn eerste ollekebolleke op rijm ... ) mogen stevig aangepakt worden.

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Verkeershufter 1 week 2 dagen geleden #20

• Remko Koplamp
  • Remko Koplamp's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 732
Dag Wim,
Ik onderschrijf bovenstaand betoog omtrent het geven van kritiek in zaken die niet altijd zwart/wit blijken te liggen.

Het raadplegen van het sterrensysteem uit het van Dale rijmwoordenboek lijkt me echter geen goed idee. Kijk maar eens wat er gebeurt wanneer je daar het woord : “verbetering” intikt. Vijf sterren voor een hele grote reeks woorden die eindigen op “ing” en slechts drie sterren voor de berijming op "catering".

Laten we bij het bepalen van ‘goed’ ‘fout’ dan wel ‘grijs’ dan aub eerder het eminente rijmwoordenboek van Jaap Bakker (met dus bv hier wel een eigen lemma voor “etering”) als uitgangspunt hanteren.
Laatst bewerkt: 1 week 2 dagen geleden door Remko Koplamp.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Forum (recent...)

Uit het archief

21-12

Tijdje geleden al