Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Verkeershufter

Verkeershufter 1 maand 1 week geleden #21

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 483
Hallo Remko,

Van Dale slaat de plank inderdaad regelmatig heel erg mis. Ik pleit ook niet voor dit rijmwoordenboek als standaardreferentiewerk. Ik noemde het sterrensysteem als voorbeeld om te laten zien hoe we meer zouden kunnen nuanceren in onze reacties naar elkaar (in termen van meer en minder geslaagd, enz.).

Naar aanleiding van het woord ‘formuleren’ dat Bas in zijn reactie gebruikte, schoot me nog een andere zin te binnen: laten we in het formuleren van onze feedback net zo zorgvuldig zijn als in het formuleren van onze gedichten.

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Filosoviertjes
Laatst bewerkt: 1 maand 1 week geleden door Wim Meyles.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeershufter 1 maand 1 week geleden #22

• Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 490
@ Remko. Helemaal eens met je opmerking over de rijmwoordenboeken en de conclusies die daaruit worden getrokken.
Je hebt in een vorige bijdrage een paar vragen gesteld die er wel toe doen. Je moet me even de tijd gunnen voor een antwoord, omdat ik het stikdruk heb en ook omdat ik me moet bezinnen op mijn standpunt. Je hoort nog van me.
@ Wim.
Citaat: Ziehier de rijmscores die Van Dales online rijmwoordenboek toekent aan een aantal rijmparen die in deze rubriek aan de orde zijn geweest (aan halfland’lijkheid en afstand’lijkheid waagt het zich niet …

Aan Moth'nfucker waagt Van Dale zich ook niet. Toch geef je dat woord in combinatie met Tukker een -1- terwijl je oproept tot genuanceerde feedback. Je doet wel erg je best om met je opmerking niet serieus genomen te worden.

Groetjes, hoe dan ook.
Frits

Verkeershufter 1 maand 1 week geleden #23

Aan allen maar vooral aan Bas. Filerijden - Overlijden is géén schrikkelrijm.

groet,
Hanny

Verkeershufter 1 maand 1 week geleden #24

• Wim Meyles
  • Forumgod
  • taalhumorist
Frits schreef:
Aan Moth'nfucker waagt Van Dale zich ook niet. Toch geef je dat woord in combinatie met Tukker een -1- terwijl je oproept tot genuanceerde feedback. Je doet wel erg je best om met je opmerking niet serieus genomen te worden.

Zoals ik bij 'mott'nfukker' tussen haakjes al impliceerde, Frits, heb ik als zoekwoord 'motherfucker' genomen (dit staat m.i. qua rijmuitgang en qua beklemtoning op één lijn met mott'nfukker).
Als vijfsterrenrijmwoorden geeft Van Dale hier 'kettingrukker' en 'margedrukker'. 'Tukker', 'trucker' e.d. krijgen één ster.

Groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Verkeershufter 1 maand 1 week geleden #25

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • aanwezig
  • Admin
  • Dichters moeten verbeelding hebben
  • Ontvangen bedankjes 1441
Maar ik pleit er voor om minder absoluut om te gaan met begrippen als 'goed' en 'fout', op plaatsen waar nuanceringen mogelijk zijn (en begrijp me goed: soms is die nuancering niet mogelijk).

Hier kan ik mij in vinden, Wim!

Krakkemikkig rijm wordt soms benut voor een geestige clou.

Toe, bespaar mij het gehaspel
Van het voorspel en het naspel

Ivo de Wijs

In
December
Eten
Ze
Nog
Camember

Weemoedt

En deze, waarvan ik de letterlijke tekst niet meer weet (van Kees Stip?)
O wat ben ik misselijk
Van dit grote vissenlijk
www.ingeboulonois.nl

Een dichter is een beeldhouwer die muziek schildert - C. Schouwenaars

Verkeershufter 1 maand 1 week geleden #26

• Frits Criens
  • Forumgod
Wim: Citaat:
Zoals ik bij 'mott'nfukker' tussen haakjes al impliceerde, Frits, heb ik als zoekwoord 'motherfucker' genomen (dit staat m.i. qua rijmuitgang en qua beklemtoning op één lijn met mott'nfukker).

Het is een kwestie van goed fatsoen om iets te beoordelen op wat het is, niet niet op wat jou het beste uitkomt.

Moth'nfucker heeft drie lettergrepen (en voor jouw begrip: met de elisie van de -e- (sjwa) illustereer ik de uitspraakwijze van de Tukker. Daarvan is die ene mot niet gediend.)
Motherfucker heeft vier lettergrepen.
Om je gelijk te halen, sjoemel je met de werkelijkheid. Hoe serieus wil je dan overkomen?

Groetjes, ik ga naar het voetbal kijken.
Frits

Verkeershufter 1 maand 1 week geleden #27

• Wim Meyles
  • Forumgod
  • taalhumorist
Frits schreef:
Moth'nfucker heeft drie lettergrepen.

Dan heeft de laatste regel van je Trijntje Fop een lettergreep te weinig, Frits.
www.wimmeyles.nl

Verkeershufter 1 maand 1 week geleden #28

• Frits Criens
  • Forumgod
Ik meen dat we het over een rijmkwestie hadden, Wim, niet over het metrum.

O ja, Jaap Bakker laat Tukker en Motherfucker zonder voorbehoud op elkaar rijmen.

Groetjes,
Frits
Laatst bewerkt: 1 maand 1 week geleden door Frits Criens.

Verkeershufter 1 maand 1 week geleden #29

• Wim Meyles
  • Forumgod
  • taalhumorist
Zijpaden ….

1. Het een heeft wel degelijk met het ander te maken, Frits. Als het inderdaad je bedoeling was om ‘mott’nfukker’ als woord van drie lettergrepen te hanteren, moet de eerste lettergreep van dit woord m.i. extra lang uitgesproken worden om de regel metrisch passend te maken, en krijgt het dus extra nadruk/klemtoon. Des te moeilijker wordt het dan om het te laten rijmen op ‘Tukker’, zeker na je betoog n.a.v. FILErijden/overLIJDEN.

2. Ik ben deze discussie gestart om te pleiten voor meer nuancering in de beoordeling van elkaars rijmwoorden. Van Remko, Bas en Inge heb ik een inhoudelijke reactie gehad. Jij hebt er alleen één van de voorbeelden met een rijmscore uitgepikt, en bent met dit detail afgeweken van de essentie van de discussie. Helaas heb ik me ertoe laten verleiden om hierin mee te gaan.

In een eerdere discussie is het me niet gelukt je tot een inhoudelijk antwoord te verleiden. Ik probeer het nu nog een keer.
Wat vind je van mijn voorstel om meer nuancering aan te brengen in onze beoordelingen van elkaars rijm, Frits?

Groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Verkeershufter 1 maand 1 week geleden #30

Eh...zoekt en gij zult vinden werd gezegd
Misschien heb ik niet goed genoeg gezocht
En ligt het antwoord in een enge krocht
Waar de vermeende fout is neergelegd

Vermeend ja, dat verkondig ik u hartgrondig
want rijmend bak ik ze graag bruin en Fritsvondig

P.S. Mijn laatste bijdrage aan deze discussie die onderhand wat mij betreft gesloten mag worden want Frits heeft intussen met zijn Motherfucker/tukker aangetoond dat ook mijn rijmpaar filerijden/lijden niet goed fout maar goed is.
Laatst bewerkt: 1 maand 1 week geleden door Hanny van Alphen.
Bedankt door: Frits Criens

Verkeershufter 1 maand 1 week geleden #31

• Inge Boulonois
  • aanwezig
  • Admin
'Fritsvondig', daar moest ik erg om lachen, Hanny :lol:
Je inspireert me...

Circa 300 v.Chr.
Een generaal trekt over d’Alpen
Yep, dat is Hannybal van Alphen ;)
www.ingeboulonois.nl

Verkeershufter 1 maand 1 week geleden #32

:lol: Vele eeuwen na de jaartelling was daar opeens, gereïncarneerd en al
een heel andere hannybal

Bedankt door: Inge Boulonois

Verkeershufter 1 maand 1 week geleden #33

• Frits Criens
  • Forumgod
Wim: Wat vind je van mijn voorstel om meer nuancering aan te brengen in onze beoordelingen van elkaars rijm, Frits?

Wat bedoel je nou weer met 'nuancering in onze beoordelingen? 'Goed; aardig; kan ermee door; doet goed zijn best; niet wanhopen?'
Ik ben al lang lid van deze site. Het forum is geen theekransje van wederzijdse schouderklopjesuitdelers m/v maar een plaats waar we elkaars werk in eerste instantie op vormaspecten beoordelen, een belangrijk facet van het soort light verse waarvoor het VV is opgericht. Dat beoordelen gebeurt zowat altijd binnen de grenzen van goed fatsoen en is nooit op de persoon gericht, maar op diens werk. De enkele keer dat mensen over de schreef gingen, werden ze door forumleden gecorrigeerd, zelfs door de beheerder van de site geweerd. Je algemene voorstel slaat dan ook nergens op. Als je specifieke gevallen bedoelt, ik neem aan dat ik in jouw ogen zo'n geval ben, moet je de vraag op de man af stellen met voorbeelden waarin de bedoelde persoon volgens jou 'te weinig nuancering in zijn beoordelingen' aanbrengt, en de confrontatie aangaan en niet doen zoals al die slappe leraren die een hele klas aanspreken als ze een enkele etter op zijn plaats moeten zetten. Dat leidt hier alleen maar tot oeverloos gezeur. Dat vind ik ervan, Wim.

Groetjes,
Frits

Verkeershufter 1 maand 1 week geleden #34

• Wim Meyles
  • Forumgod
  • taalhumorist
Je vraagt je af wat ik ‘nu weer bedoel.’ Ik heb dat duidelijk uitgelegd in mijn eerste bijdragen aan deze discussie, Frits. In plaats van een inhoudelijke reactie, zoals Remko, Bas en Inge wel bereid waren te doen, maak je een karikatuur van mijn alleen maar positief bedoelde voorstel. Ik stop dus met deze discussie.

Groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Verkeershufter 1 maand 4 dagen geleden #35

• Inge Boulonois
  • aanwezig
  • Admin

Beste Frits,

Heb je het nu niet zo druk meer?
In dit gedicht van Hanny wees je op het onzuivere rijm van filerijden en overlijden, een vorm van rijm die ook bij bekende dichters te constateren is.
Ik verwachtte, toen ik de ingenieuze labbertong van Remko had gelezen, jouw commentaar op RATSmodee/U slechts MEE. Tevergeefs!
Zoals gezegd: zelf heb ik geen bezwaar tegen zo'n vorm van rijm, al is het strikt genomen niet juist. Maar je treft dat bij de meeste lightversedichters aan.
Ook onze roerganger Jaap laat opkalefater op kater rijmen, soortgenoot op boot, aangepakt op contact.
En dan de precieze Cees van der Pluijm: ademhalen en stralen, samenleven en geven, beetgenomen en komen, mijnenveld en versneld etc.
Remko kwam ook met een aantal voorbeelden.
Jammer dat duidelijkheid over dit onderwerp tot nu toe in de lucht is blijven hangen.
Ik ben vast niet de enige nieuwsgierige op het forum.
Licht zoek ik in deze begripsduisternis :-)

Hartelijke groet,
Inge
www.ingeboulonois.nl

Verkeershufter 1 maand 3 dagen geleden #36

• Frits Criens
  • Forumgod
Dag Inge,

Ja, ik heb het heel druk met een aantal deadlines per week en veel niet te voorzien ad-hocwerk. Van Remko liggen er ook nog een paar onbeantwoorde vragen die ik hier maar meeneem. Wat ik nu schrijf is niet DE regel maar datgeen waarvan ik nu denk dat het geldt voor vormvast light verse. Voor poëzie gelden andere regels en veel beroemde echte dichters nemen rijmregels niet zo strikt, wat hun goede recht is.
1]Voor mij hoort rijm bij voorkeur volrijm te zijn op de laatst lettergreep met de hoofdklemtoon.
2] acceptabel en zeer gebruikelijk is het rijm waarvan de rijmende lettergreep van het ene rijmwoord vol beklemtoond is en de rijmende lettergreep van het andere rijmwoord iets minder, maar niet zwak of onbeklemtoond. Dus al die voorbeelden in de lijn van ratsmodee-mee die je opsomt zijn voor mij geen probleem. En voor die erkende, grote light-versedichters die je noemt kennelijk ook niet.
3] Voor rijmen op een woord uit een andere taal moet ieder maar voor zichzelf uitmaken waar de grens ligt: When we are together, I'll kiss you te pletter.

Het rijmpaar: Fi- le -rij - den/ O -ver- lij -den, voldoet voor mij niet aan het gestelde onder punt 1

Dan werd ons in een van de estafettes een merkwaardig rijmwoord voorgelegd:
Half -land - lijk - heid. Daar zit voor mij maar één beklemtoonde lettergreep in: land. De rest is allemaal onbeklemtoond of in elk geval te zwak beklemtoond om rijmdrager te kunnen zijn. Volgens sommigen zou ook -heid- rijmdragend zijn. Heid is een affix, alleen in grammaticale zin betekenisdragend en bovendien zwak beklemtoond. In de discussie hierover werd opgemerkt dat het woord 'halfland'lijkheid' onzijdig rijm is. Dat is de spijker op zijn kop: twee onbeklemtoonde/zwakbeklemtoonde lettergrepen dus en ongeschikt als rijmdrager en voor mij daarmee ongeschikt om in light verse als rijmpartner te fungeren voor bv. het woord 'tijd'.

Groetjes,
Frits
Laatst bewerkt: 1 maand 3 dagen geleden door Frits Criens.

Verkeershufter 1 maand 3 dagen geleden #37

• Remko Koplamp
  • Remko Koplamp's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 744
Dag Frits,
Bedankt voor je visie op de nu spelende rijmkwestie(s). Toch blijf ik nu nog met een paar vragen zitten.
1. Het ging om het rijmpaar filerijden – overlijden met een hoofdklemtoon op FI en een hoofdklemtoon op LIJ en niet zoals in je betoog nu staat overlijden met een hoofdklemtoon op O. Vergis je je niet heel erg?
2. Het rijm op halfland’lijkheid met het affix ‘heid’ Ik vraag me in alle oprechtheid af hoe jij andere eenvoudiger woorden die eindigen op ‘heid’ berijmt of evt. niet wilt berijmen, zoals bijvoorbeeld : het woord “eenzaamheid”.
(andere door mij bewonderde lightversedichters hebben hier geen problemen mee. Zou het dus ook hier niet gewoon een kwestie van smaak kunnen zijn?)
Laatst bewerkt: 1 maand 3 dagen geleden door Remko Koplamp.

Verkeershufter 1 maand 3 dagen geleden #38

• Frits Criens
  • Forumgod
Bedankt, Remko. Daar stond inderdaad onzin. Daar is een verklaring voor, maar die doet er niet toe: onzin is onzin.
Je tweede opmerking.
Gezelligheid kent geen tijd. Rijmt dat? Voor mij is het sinterklaasrijm. Is dat een kwestie van smaak? Ik denk van niet. Dat heb ik hierboven proberen uit te leggen. 'Heid' is in mijn gehoor te zwak beklemtoond om rijmdrager te kunnen zijn. Zie ook mijn punt 1. Dat het soms een makkelijke rijmoplossing levert is wat anders. Ik sluit niet uit dat ik er zelf ook wel eens gebruik van heb gemaakt.

Groet
Frits

Verkeershufter 1 maand 3 dagen geleden #39

• Inge Boulonois
  • aanwezig
  • Admin
Fijn, Frits, dat je ondanks dringende bezigheden tijd voor een uitvoerige reactie hebt genomen.
Ik laat deze (en die van Remko) bezinken om er later op terug te komen.
Goede week!
Inge
www.ingeboulonois.nl

Verkeershufter 1 maand 3 dagen geleden #40

• Remko Koplamp
  • Remko Koplamp's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 744
Dag Frits,
Je hebt, n.a.v. mijn opmerkingen, het een en ander geschrapt uit je eerdere tekst en er staat nu:
Frits Criens schreef :
Het rijmpaar: Fi- le -rij - den/ O -ver- lij -den, voldoet voor mij niet aan het gestelde onder punt 1.
Als ik het goed begrijp, valt dit rijm nu ook onder jouw punt 2; Dus acceptabel en zeer gebruikelijk en is het (uiteindelijk) ook voor jou geen probleem meer.
Ik sluit graag af met een gedicht van Drs. P waarin beide ‘gewraakte’ rijmvarianten gebruikt worden.(Ik vind het een prachtgedicht!).

De prosodie stelt regels, als bekend:
Rijm, metrum, zinsbouw, liefst ook helderheid
Maar velen uiten zich gewoon poëtisch

Die zijn tot al die rompslomp niet bereid
Wat lezers niet begrijpen is hermetisch
En wat de vorm betreft – och, alles mag

Al is het min of meer analfabetisch
Het wordt wel afgedrukt vandaag de dag
Omdat er dichterschap is aangewend

Met deernis zij dit volkje aangestaard
En met gezonde weerzin uiteraard

(Drs. P)
Laatst bewerkt: 1 maand 3 dagen geleden door Remko Koplamp.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Forum (recent...)

Uit het archief

Schilderwerk

Het is iets uit mijn armelijk verleden
Mijn woning moest een verfje tot mijn spijt
Maar ‘t was nu eenmaal nodig in die tijd
Dat ik mijn eigen tijd daaraan besteedde

Ik moest een steiger voor mijn bezigheden
Een neef verklaarde zich tot hulp bereid
Maar door de drank en duisternis misleid
Verviel zijn hulp al gauw in’t ongerede

Hij zei dat we daar sterk en stevig stonden
Had hij die stelling dan niet zelf gebouwd?
Maar ja, in slechts een deel van een seconde
Begaf de stelling het en ging het fout

En zo gaat menig schilderwerk te gronde
Wanneer je op een dronken neef vertrouwt!

Dit is een bout-rimé op een gedicht van Jean Pierre Rawie dat je op het forum vindt onder
'Schilderwerk'

Koop koop koop