Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Veertig worden (onzijn)

Re:Veertig worden (onzijn) 9 jaren 5 maanden geleden #21

• B.J. Hoogland
  • B.J. Hoogland's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 980
Mee eens, dubbele punt is toegevoegd

@Bas:

okee ik had een 4 voor wiskunde op het VWO dus neem het me niet kwalijk als ik fout zit ;)
En men verschafte hem een site op internet

telt m.i. 6 ipv 5 voeten.

Een mogelijke oplossing:

Ook kreeg hij nog een site op internet
Verba volant, scripta manent.
Laatst bewerkt: 9 jaren 5 maanden geleden door B.J. Hoogland.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Veertig worden (onzijn) 9 jaren 5 maanden geleden #22

• Jaap van den Born
  • Jaap van den Born's Profielfoto
Als je maar zegt dat het op de voorpagina komt, dan willen ze wel hyperventilerend aan het werk. Terwijl er tijd zat is, want komende boekenweek heeft de jeugd het voor het zeggen op de site en het is logisch dat dit werk er achteraan komt strompelen. Bovendien leidt het tot hypercorrectie: wat hebben we nou geleerd van al dat gedoe rond enjambement? Juist: dat aan het eind van de regel een pauze valt en die komma is dus niet nodig, Arjan.
Zo kom ik ook vloeiend op het rimpellied van Vera, die schaamteloos lachend een schoolvoorbeeld van enjambement in haar gedicht plaatst: ‘des te vlugger’ heeft die pauze dus ook na ‘des’. En daarmee heb je jezelf aardig klem gezet, want dat is niet zo makkelijk op te lossen als die andere zaken.
Heren, help eens een handje met suggesties en toon die ouderwetse hulpvaardigheid en hoffelijkheid tegenover dames.

Re:Veertig worden (onzijn) 9 jaren 5 maanden geleden #23

Pft, Jaap, ik heb nog het vak "Enjambement" gedoceerd. En wie teveel pauzes liet vallen op het eind van een regel buisde ik, zonder pardon. En wie het werkwoord "enjamberen" foutief vervoegde evenzeer!

ik enjambeer
jij enjambeert
hij enjambeert (...)
wij zullen geënjammerbeerd hebben

à la prochaine
Voor mijn gezongen gedichten, zie veradebrauwer.punt.nl/

Re:Veertig worden (onzijn) 9 jaren 5 maanden geleden #24

• Jaap van den Born
En dan heb ik die andere nog wel met de mantel der hoofse liefde bedekt. Maar 'des te vlugger' zit zo aan elkaar vastgebakken dat je dat mijns inziens niet kunt afbreken.
De komende week zitten we als oude knarren hier met elkaar opgescheept op het forum, terwijl de jongeren liederlijk tekeer gaan op de voorpagina, maar ik zeg maar zo, een mens is nooit te oud om te leren.
Afijn, we hebben dus nog een week om hierover te bakkeleien.

Re:Veertig worden (onzijn) 9 jaren 5 maanden geleden #25

Hallo Jaap,
(ik zet eerst mijn bril op, doe jij ondertussen je gehoorapparaat in?)

Ik zei dus: hallo Jaap!

Ik zal je niet tegenspreken als je zegt dat 'des te vlugger' aan elkaar vastgebakken zit, maar mijn eigen grijze-met-kleurshampoo-verdoezelde inziens kan ik dat wel degelijk afbreken.

Wat enjambement betreft, delen wij niet dezelfde mening, daar kan geen mantel der hoofse liefde wat aan veranderen. Sommige "onregelmatigheden" in sonnetten storen mij en zal ik dus nooit zelf toepassen (bv. halfrijm, een ongelijk aantal versvoeten in de regels, metrum dat te vaak zwabbert), maar het enjambement (zélfs als het niet functioneel is) stoort mij elders niet en pas ik dus zelf ook toe.

Het vreemde is, dat ik een enjambement zonder functie in een gedicht in vrije vorm veel minder kan appreciëren. Het is alsof de vorm van het sonnet mij soms áánzet tot enjamberen. Val niet van je rollator: soms ben ik gewoon blij dat ik "lekker" geënjambeerd heb. Voor de rest zitten mijn vijzen (en tanden) nog redelijk goed vast.

Wat mij vroeger niet stoorde, waren de afbrekingen 't en 'k. Doordat meerdere senioren mij er tijdens de gezellige kaartnamiddagen-met-koffie-en-taart op wezen dat zij er niet zo van hielden, begonnen ze mij ook te ergeren. Nu probeer ik die dus te vermijden (voor elk sonnet zonder afbrekingen laat Ouwe Pier mij één keer winnen heeft hij beloofd.)

Weet jij nog naar welke zaal we moeten voor die bingo deze namiddag?

Re:Veertig worden (onzijn) 9 jaren 5 maanden geleden #26

• Jaap van den Born
Dag Vera,

Ik heb wat moeite me te concentreren door die herrie die die jongeren hiernaast maken, maar na drie keer herlezen van je boodschap begint de gruwelijkheid ervan door te dringen. De luchthartigheid waarmee je over enjambement praat doet me ijzen en ik heb de directie er van weten te overtuigen de bingo af te gelasten en in plaats daarvan een extra kaartmiddag in te voegen.
Ik hoop dat er een flink aantal senioren van de sectie poëziefundamentalisme op komt dagen die je net als bij die 't's en 'k's van de dwalingen uws weegs weten af te brengen.
Zolang je volhardt krijg je geen taart bij de koffie.

Re:Veertig worden (onzijn) 9 jaren 5 maanden geleden #27

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 926
Jaap, Vera,

Jaap heeft mijn steun niet nodig, maar als kale bril en kunstgebit dragende consument kan ik de afbreking 'des- te vlugger' niet waarderen. Ik ben consument,en ik bepaal of ik het mooi vind of niet.En ik vínd het dus niet mooi, ondanks de uitleg van Vera. Quirien zou het waarschijnlijk een verrijking noemen, maar zolang hij in de kinderkamer vertoeft blijft zijn antwoord uit.
Laatst bewerkt: 9 jaren 5 maanden geleden door Bas Boekelo. Reden: spelfout

Re:Veertig worden (onzijn) 9 jaren 5 maanden geleden #28

Dag Jaap,

Gelukkig heb ik een voorraad Côte d'Or ingeslagen waar hun olifant van zou beginnen waterslagtanden en dus zal ik die taart bij de koffie nog niet zo snel missen. Jammer van de bingo, dat wel.

Die extra kaartnamiddag zal er wel wéér geen strippoker zijn...

Re:Veertig worden (onzijn) 9 jaren 5 maanden geleden #29

Dag Bas (wow, jij bent een expert boarder!),

Ik zeg niet dat dit

enjambement mooi is en ik ben vol

begrip wanneer jij het aartsle-

lijk vindt. Maar ik lig er

niet wakker van, ik kruip

elke avond met mijn twee roze

pilletjes in bed.

:-)

Re:Veertig worden (onzijn) 9 jaren 5 maanden geleden #30

• Arjan Keene
  • Arjan Keene's Profielfoto
  • Admin
  • Ontvangen bedankjes 199
Vera,

Als dissident incognito moet
ik uiteraard wel met je mee
gaan. Enjambuleert u vrolijk
voort; liefst niet met choco
la en vooral niet bij de bin
go.

Re:Veertig worden (onzijn) 9 jaren 5 maanden geleden #31

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 926
Vera De Brauwer schrijft:
Dag Bas (wow, jij bent een expert boarder!),

Ik zeg niet dat dit

enjambement mooi is en ik ben vol

begrip wanneer jij het aartsle-

lijk vindt. Maar ik lig er

niet wakker van, ik kruip

elke avond met mijn twee roze

pilletjes in bed.

:-)

Beter een gedicht met een lelijk enjambement dan geen gedicht?

Re:Veertig worden (onzijn) 9 jaren 5 maanden geleden #32

Dag Bas,

Ik schreef "ik zeg niet dat ik dit enjambement mooi vind", maar ik vind het dus ook niet lelijk. Om heel eerlijk te zijn denk ik nooit in die woorden over enjambementen in sonnetten.

En neen, ik vind mijn gedicht niet lelijk, anders plaatste ik het niet. Het is misschien geen prijs waard, maar ik schaam me er hoegenaamd niet om. Ik ben er ferm content mee.

Onze mening betreffende enjambementen verschilt. So be it.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.148 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Drs. P en Hip hop

Wie wil weten wat Drs. P met rappers en hip hop te maken heeft  moet dit maar eens lezen.

Bundels