Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Boerenopstand

Boerenopstand 07 okt 2019 14:30 #21

Het expliciet noemen van WvN: dat zijn de eerste woorden van het volkslied, en om het verband daarmee te leggen moest/wilde ik die juist precies zo gebruiken.

In mijn beleving levert het geen gespletenheid op. Het lied inclusief de naam is door de boerenopstand gekaapt. Zoiets als "Geuzen" of "Je suis Charlie", maar dan anders.

Ik stel me een boer voor, bovenop een traktor, wijdbeens, die de eerste zin uitgalmt, met nadruk op IK (i.t.t. een of andere Haagse dandy) en op Neerlands (en niet Duitsen), enz.

Nogmaals dank voor je input.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boerenopstand 07 okt 2019 20:43 #22

Hoi Hendrikje.

Ik vond 'm leuk zoals ie was, behalve regels 2 + 4 beide beginnend met: "ben ik het" vind ik toch wel een zwaktebod.

Wellicht kun je iets met: dat voelt verrekte goed, het hoeft niet zo statig toch? ;)

Laatste twee regels ook verbouwd terwijl je misschien toch iets met "gemak" had kunnen doen maar dan niet met gemak maar op 't gemak (toilet).

groet,
Hanny

Boerenopstand 08 okt 2019 18:19 #23

Hoi Hanny,

Dank voor je commentaar. Ik waardeer je inbreng.
regels 2 + 4 beide beginnend met: "ben ik het" vind ik toch wel een zwaktebod.

Snap ik. Het origineel heeft "ben ik" gevolgd door "blijf ik". Ik heb overwogen om, voor de variatie, voor "blijf ik het die u voedt" te kiezen. Maar ik vond het woord blijf niet zo logisch; er is nog nauwelijks iets aan vooraf gegaan. Ik had bijv. "blijf ik in tegenspoed" kunnen kiezen, maar nee. Dan vind ik de uiteindelijk gekozen regel toch beter. Van boeren kun je misschien ook niet het hoogste literaire niveau verwachten, tenslotte. Ook dat is een zwaktebod, ik weet het. Hoe dan ook, ik laat het zo.
Wellicht kun je iets met: dat voelt verrekte goed, het hoeft niet zo statig toch?

Statig hoeft niet, maar het moet ook niet uit een heel ander register komen, en liefst inhoudelijk ook iets toevoegen. Dat deed de oorspronkelijke regel 4 niet (ben ik zoals het moet) en jouw alternatief evenmin.
Laatste twee regels ook verbouwd terwijl je misschien toch iets met "gemak" had kunnen doen maar dan niet met gemak maar op 't gemak (toilet).

Leuk gevonden. Ik zou erop moeten puzzelen, want er schiet me niet 1, 2, 3 iets passends te binnen. Hoe dan ook, ik ben heel tevreden met de slotregels zoals ze uiteindelijk geworden zijn.

Nogmaals, dank!
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.580 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Valentijn