Niels Blomberg schreef :
beperkt (en bewust!) gebruik juist een teken is van vakmanschap.
Ik heb je hoog zitten Niels, maar hier kan ik weinig mee, want hoe achterhalen we die 'bewuste' intentie van de dichter? Heeft Bloem 'bewust' zijn slotregel "domweg gelukkig, in de Dapperstraat" antimetrisch gemaakt? We zullen het niet weten, al zullen apologeten het middels hineininterpretieren allicht durven beweren. Met hetzelfde recht kan ik opperen dat hij wellicht oorspronkelijk wilde dichten over de Groenmarkt, maar daar geen mooi rijmwoord op kon verzinnen, zodat hij zijn gedroomde jambische slotzin ("eenvoudigweg gelukkig op de Groenmarkt") heeft vervangen.
Antimetrie als bewust stijlmiddel is mijns inziens alleen te verdedigen in een vers waarin de draak gestoken wordt met antimetrie, zoals Wim Meyles hier ooit een leuk vers schreef dat bewust vol stond met vulwoordjes, en Maarten een keer een poplimerick schreef op Nothing Rhymed van Gilbert O'Sullivan waarin niets rijmde.
Ik vind antimetrie een testimonium paupertatis. Er is geen enkele antimetrische dichtregel die niet met een eenvoudige ambachtelijke ingreep metrischer te maken is.