Beste Frits en Christiaan,
De discussies over wel of niet een plaatje/foto/illustratie bij een gedicht zijn hier vaker gevoerd, die hoeven niet steeds herhaald te worden, voegen wat mij betreft niks toe en doen afbreuk aan de creatieve vrijheid.
Er zijn nu eenmaal meerdere dichters hier op het forum die soms, vaak of altijd een afbeelding toevoegen bij hun verzen. Daar is iedereen helemaal vrij in, en iedereen heeft daar zijn eigen creatieve of artistieke redenen voor. Die mogelijkgeid is er niet voor niets en daar wordt gretig gebruik van gemaakt. Gun anderen die creatieve keuzes.
Ook de redactie plaats regelmatig plaatjes bij gedichten die op de voorpagina belanden. Ook zij zien dus de meerwaarde daar blijkbaar van in.
Ik zelf denk behalve in woorden ook altijd in beelden en zet al vanaf dag 1 hier standaard een foto of illustratie bij mijn verzen. Gewoon omdat ik dat wél iets vind toevoegen. Daar regelmatig opmerkingen over krijgen (Hendrikje doet dat bv ook regelmatig) zal mijn mening niet veranderen. Dat een vers minder zou worden omdat er een foto of illustratie onder staat vind ik persoonlijk lariekoek. En mocht je dat toch vinden, leg dan simpel even je hand of een papiertje over de afbeelding en lees het vers nog eens opnieuw zonder die "afbreukdoende" afbeelding eronder.
Frits, ik vind het persoonlijk bijvoorbeeld ook overbodig dat jij onder ieder gedicht standaard je naam zet. Wat voegt dat toe? Je naam staat er immers ook altijd al boven toch? En je afwijkende titels voor Fopjes vind ik ook vreemd.
Maar heb ik daar ooit een opmerking over gemaakt? Vind ik dat "beklagenswaardig"? Nee hoor. Doe lekker waar je zin in hebt. Ik waardeer sowieso wel je gedichten ook al zet je het Limburgse volkslied erboven en je gehele doopnaam plus adresgegevens eronder. Ik gun iedereen zijn eigen afwegingen. Vrijheid blijheid.
Mijn stelling: stop met dit subjectieve geneuzel over wel of niet (gegenereerde) plaatjes. Gun iedereen zijn/haar eigen artistieke voorkeuren.
Vriendelijke groet,
Maarten
copilot