Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Alternatief

Alternatief 21 juli 2022 10:40 #1

  • Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 2937
  • Ontvangen bedankjes 3054
Alternatief

Ik melk mijn uitloopkoeien met de hand
En maak hun stal met schep en bezem schoon
Bewerk met paard en ploeg mijn akkerland
En heb een hechte, liefdevolle band
Met de natuur waarin ik werk en woon

Als vrije, zelfbewuste boerenzoon
Heb ik mijn lot nooit aan een bank verpand
Van kenners kreeg ik daarom spot en hoon
Maar nu ben ik ineens een volksicoon
Met zonder scholing, maar gezond verstand

Als alle boeren deden zoals mij
Was heel de stikstofcrisis zo voorbij

Frits Criens
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatief 21 juli 2022 11:20 #2

  • Hans Mooi
  • Hans Mooi's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 532
  • Ontvangen bedankjes 462
Heel mooi deze ode aan de kritische boer. Beetje jammer vind ik wel dat deze 'zelfbewuste' agrariër als niet al te taalvaardig wordt neergezet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatief 21 juli 2022 11:36 #3

  • Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Berichten: 3523
  • Ontvangen bedankjes 7164
Ha Frits,

Mooi gedicht, maar ik sluit me aan bij de kritiek van Hans.

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Olijke dichtsels (light verse, 2025)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatief 21 juli 2022 19:02 #4

  • Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 2937
  • Ontvangen bedankjes 3054
Dag Hans, Wim,

Bedankt voor de complimenten.Jullie opmerking over de taal die ik de boer laat spreken sluit m.i. naadloos aan bij de discussie die gisteren hier net is gevoerd over gedichten die achterhaalde rolpatronen zouden bevestigen. Wie de interviews een beetje gevolgd heeft die werden afgenomen tijdens de protestacties van boze boeren, kan het niet ontgaan zijn dat de geïnterviewden meer dan eens het karikaturale beeld bevestigden dat veel mensen van boeren hebben, o.a. vroeger op de lagere school erin geslagen met verhaaltjes waarin een boer standaard 'dom' was. En misschien heb je over het hoofd gezien dat mijn hoofdpersoon zichzelf 'ongeschoold' noemt, maar dat hij het wel goed met zichzelf heeft getroffen. Ik ga er over het algemeen vanuit dat bij een gedicht dat ik op het forum plaats geen toelichting nodig is, aangezien die gedichten gelezen worden door mensen met gevoel voor ironie etc. Op Facebook waar ik dit douzijn ook heb geplaatst heb ik als toelichting o.a. toegevoegd: er is geen koe zo bont of er zit wel een vlekje aan. Misschien had ik dat hier ook moeten doen.
c.a.
Frits
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatief 21 juli 2022 19:36 #5

  • Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Berichten: 3523
  • Ontvangen bedankjes 7164
Blijft het feit dat het taalgebruik van de eerste negen regels contrasteert met dat van het vervolg, Frits.
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Olijke dichtsels (light verse, 2025)
Laatst bewerkt: 21 juli 2022 19:38 door Wim Meyles.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatief 21 juli 2022 19:55 #6

  • Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 2937
  • Ontvangen bedankjes 3054
Dat klopt helemaal, Wim. Als ik deze boer eerder in het vers al een paar taalfouten had laten maken, had ik hem voor mijn gevoel echt belachelijk gemaakt. En dat wil ik niet.

c.a.
Frits
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatief 21 juli 2022 19:58 #7

  • Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Berichten: 3523
  • Ontvangen bedankjes 7164
Dan geeft hij in de eerste negen regels blijk van een voortreffelijk taalgebruik voor een ongeschoolde boerenjongen :)
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Olijke dichtsels (light verse, 2025)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatief 21 juli 2022 20:23 #8

  • Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 2937
  • Ontvangen bedankjes 3054
Ook dat klopt, Wim. Hij noemt nadrukkelijk zijn gezonde verstand. En daar kun je al een heel eind mee komen kennelijk. Zeker als je niet al te moeilijke termen gebruikt. Is dat zo vreemd? We hadden in onze gemeente een burgemeester met een prima opleiding die redelijk taalvaardig was maar die steevast de vergadering begon met 'Ik opent de vergadering.' Een eigenaardigheid uit zijn dialect overgenomen in zijn ABN. Is het dan zo vreemd dat een minder geschoold iemand die partiële codewisseling van standaardtaal naar streektaal ook een keer overkomt, hoewel hij erg zijn best doet om zo correct mogelijk te spreken?

c.a.
Frits
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Mondegreen

 
Mondegreen
Flickr.com
 
Natuur is voor de vrede en de regen
En damwand is natuurlijker dan land
Een stukje losse goten in een krant
Een heuvel met wat pierlalaas er tegen
 
Geen meiden nou, die vreselijke teven
Drink aan de lang gekromde waterkant
De wolken nooit zo schoon als ze bemand
Door zolderkamers lang en luchtig leven
 
Alles is veevoer, dieven in de nacht
Het leger houdt zich wonderlijk verborgen
Tot het op één staat in de Hoogestraat
 
Ik heb het bijna ellef over acht
Verlegen als ik drie uur in de morgen
Dom en gelukkig bij de kapper staat
 

De dichter schrijft ons dat hij doof is en o.a. afhankelijk is van Teletekst 888. Daar wordt heel wat verkeerd verstaan en dus verkeerd ondertiteld. En zo ontstaan z.g. ‘mondegreens’.  Maar die kan je uiteraard ook zelf creëren. Hier de link naar het origineel.