Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Laat het ons weten.

Onderwerp: FORUMPRAKTIJK Verzoek!

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 2 maanden 3 weken geleden #1

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Admin
  • dichter
  • Ontvangen bedankjes 1557
KLEINE HANDREIKING BIJ HET FORUM (2)

Verzen op het vrije vers

Anders dan de naam Het vrije vers suggereert, is deze site bedoeld voor gebonden humoristische gedichten. Tegen enige ernst is echter geen bezwaar.

Onder het kopje Vormen (bovenaan) worden talrijke versvormen en hun metrum en rijmschema beschreven. De meeste versvormen zijn in de rubriek Index (rechts) terug te vinden. Plaats je gedicht in de juiste rubriek. Als die er niet is, dan in: Overige versvormen.

Er bestaan verschillende vormen en soorten van rijm. Voor eindrijm hanteren we hier volrijm als norm; we vermijden rijk rijm .

Alle metra vind je hier. Klemtoon en uitspraak van woorden kunnen per plaats en streek variëren. Zoek wat AN is in een woordenboek op.

Praktische tips

Het plaatsen van plaatjes bij verzen lukt niet als die te groot zijn. Als de langste zijde maximaal 500 pixels bedraagt, lukt het meestal wel. Het plaatje wordt pas direct zichtbaar op het forum als je na uploaden op Voeg in klikt.

Als er in een gedicht veranderingen worden aangebracht, laat dan de oude versie(s) staan, zodat de reacties erop te begrijpen zijn.

Enkele woorden, zoals piano, kunnen variëren in het aantal lettergrepen, zo heb je pja-no en pi-a-no, afhankelijk van hoe ze in het metrum passen.

We gebruiken hier weinig enjambementen en elisies .

Nettiquette

We zien het liefst natuurgetrouwe profielfoto’s.
Pseudoniemen zijn prima mits daar fatsoenlijk mee wordt omgegaan.
We bejegenen elkaar met respect en drammen de eigen mening niet door.

Handreiking 1 (oude versie)
Beste forumleden,

Hieronder het eerste concept voor een Forumpraktijk.
We hopen dat jullie er kritisch naar willen kijken.
Jullie opmerkingen, aanmerkingen en aanvullingen zijn van harte als reactie op dit bericht welkom.
Niet alleen van de oude rotten hier, maar ook de nieuwelingen (Manuel, je vrijwillige aanbod heeft ons nieuwsgierig gemaakt)!
Het geheel moet wel beknopt blijven, dat is de nadrukkelijke wens van onze oprichter Quirien.
Pas als het concept een definitieve versie nadert, gaat het naar Jaap ter kennisname en fiattering

Namens de redactie,
Inge

Forumpraktijk

Het forum bij Het vrije vers is in 2009 tien jaar geleden opgericht door Quirien van Haelen. Sindsdien zijn er vele discussies gevoerd over do and donts. Om te voorkomen dat nieuwe forumleden tegen dezelfde kwesties aan lopen, hebben we deze bescheiden handreiking opgesteld.

- Anders dan de naam Het vrije vers suggereert is dit geen site voor vrije verzen, maar voor light verse, humoristische verzen, in gebonden vorm. We dichten in de traditie van coryfeeën als Drs. P, Driek van Wissen en Kees Stip.

- Hoe serieus mag light verse zijn? Het gewicht ligt op de luchtigheid maar tegen enige ernst is geen bezwaar.

- We zien graag natuurgetrouwe profielfoto’s, maar versmaden een coole avatar niet. Als je een pseudoniem gebruikt, ga daar dan op integere wijze mee om.

- Onder het kopje Vormen (bovenaan) zijn een groot aantal versvormen beschreven die grotendeels in de rubriek Index (rechts) terug te vinden zijn. Plaats je vers s.v.p. in de juiste rubriek. Is er geen rubriek voor, dan in: Overige versvormen.

- Het plaatsen van plaatjes bij je verzen lukt niet als die te groot zijn. Als de langste zijde maximaal 500 pixels bedraagt, gaat het meestal probleemloos. Het plaatje wordt pas direct zichtbaar op het forum als je na uploaden op Voeg in klikt.

- Als er in een gedicht veranderingen worden aangebracht, laat dan a.u.b. de oude versie(s) staan, dan zijn de reacties erop te begrijpen.

- Behalve in enkele specifieke versvormen, zoals het ollekebolleke, worden enjambementen niet zo gewaardeerd. Ga er Hollands zuinig mee om. Doe dat ook met elisies, dus niet in elke regel: ‘k had, ’t is etc.

- Bij rijm is volrijm de norm; bepalend is de laatste beklemtoonde lettergreep van een woord. Een goed rijmwoordenboek is handig. Globaal gezien onderscheiden we bij eindrijm vijf rijmsoorten:
- mannelijk rijm: rijmuitgang van één lettergreep (PRACHT/VRACHT);
- vrouwelijk rijm: twee lettergrepen als rijmuitgang, klemtoon op hoofdletters (VROUwen/TROUwen);
- onzijdig rijm (rijmuitgang met twee of meer lettergrepen (KINderen/HINderen) ;
- rijk rijm: de rijmuitgang is precies gelijk (WAREN/beWAREN);
- schrikkelrijm:heeft een tegengesteld metrisch patroon (ELFtal/geTAL).
We vermijden het gebruik van rijk rijm en schrikkelrijm.

- De belangrijkste metra zijn: -JAMbe – troCHEE –DACtylus -anaPEST en amFIbrachys; de kapitalen corresponderen met de klemtonen. Klemtoon en uitspraak van een woord kunnen per plaats/streek variëren. Gebruik een woordenboek! Sommige woorden, zoals piano, hebben voor ons geen vast aantal lettergrepen; mogelijke varianten zijn: pja-no en pi-a-no.

- Voorzetsels als over, tussen, onder, boven worden door bekende lightversedichters af en toe antimetrisch gebruikt. Betracht daarin gierigheid.

- Ga respectvol met andersdenkenden om. Dram niet je eigen mening door. Wie dat doet krijgt een hondsmoeilijke rijmstraf!
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 2 maanden 2 weken geleden door inge.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Hendrikje de Koning

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 2 maanden 3 weken geleden #2

• Manuel van Baarsen
  • Manuel van Baarsen's Profielfoto
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Ontvangen bedankjes 117
Beste Inge,

Super. Ik ga nog broeden of ik wat mis.

Ik onderschrijf de wens om het overzicht beknopt te houden. Dat stelt dan, denk ik, wel extra hoge eisen aan de structuur (kopjes, hyperlinks) en aan een duidelijk leesbaar onderscheid tussen een do en een don't.

Hartelijke groet,
Manuel

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 2 maanden 3 weken geleden #3

• Inge Boulonois
  • Admin
  • dichter
Fijn, Manuel!
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 2 maanden 3 weken geleden #4

• Inge Boulonois
  • Admin
  • dichter
Heerlijk, om aanvullingen te bedenken bij een eigen epistel ;-)

De s- en z-kwestie ben ik vergeten. Eisen/ reizen is not done.

Welbewust weggelaten heb ik nevenklemtoonkwesties. In de discussie waren er duidelijk subjectieve verschillen
www.hetvrijevers.nl/index.php/forum/7-Sc...behalve-als-niet-mag. Jaap Bakker zegt er in de inleiding van zijn rijmwoordenboek het volgende over:

Begonia ...heeft de rijmuitgang a; die -a is immers de laatste beklemtoonde lettergreep. De klemtoon is echter niet erg sterk, zodat men begonia ook kan opvatten als een rijmwoord met de uitgang onia...m die reden is het woord twee keer opgenomen: een keer onder a en een keer onder onia.

Als andere voorbeelden van zwakke slotlettergrepen noemt Bakker: -o, -ing en -um.
Zo is radio te vinden onder o en radio, tekening onder ing en ekening, en laboratorium onder um en orium.
Dat het in zijn boek staat, bewijst natuurlijk niet dat het juist is.
Toch zou ik er voor pleiten om met bij de rijm van nevenklemtonen een beetje soepel te zijn en wel omdat je zulke rijm om bij bekende lightversedichters aantreft. Ergo: wat mij betreft liever geen don't.
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 2 maanden 3 weken geleden door Inge Boulonois.

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 2 maanden 3 weken geleden #5

• JudyElf
  • JudyElf's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 105
Helemaal eens met Manuel.

Verder denk ik dat het goed zou zijn om met links te werken. Zo hou je het wat beknopter; lange lappen tekst gaan mensen online meestal niet lezen. En links kunnen deelnemers op het idee brengen om zelf enig speurwerk te doen voordat ze hun schrijfsels posten.
judyelf.edublogs.org
Laatst bewerkt: 2 maanden 3 weken geleden door JudyElf.

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 2 maanden 3 weken geleden #6

• Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 608
JAAP HELP!

Wie zijn de samenstellers van dit document dat, bijna 75 jaar na de bevrijding, een poging lijkt de Kulturkammer weer in te voeren? Wat heeft hen bezield? Haal het svp snel van het forum voor we ons als groep voor de hele dichtwereld belachelijk maken. Straks moeten we ons commentaar nog ter goedkeuring voorleggen aan de HANDHAVERS VAN DE FORUMPRAKTIJK voordat we het mogen plaatsen.

Gewenst gedrag, vormvoorschriften, persoonlijke opvattingen, specifieke rijmkwesties etc. worden op een hoop gegooid in een document dat Forumpraktijk heet. Hier zal een nieuwkomer echt heel veel wijzer van worden.

En trouwens: 'integere wijze; Ga er Hollands zuinig mee om; betracht daarin gierigheid; Ga respectvol met andersdenkenden om.' Dat is pas eenduidige duidelijkheid.
Nee dus tegen dit broddelwerk . Dat commentaar klinkt hard, is vast in strijd met voorgestelde FORUMPRAKTIJK, maar is wel nodig. GEEN TEA PARTY-ACHTIGE PRAKTIJKEN OP HET VV!

Frits Criens

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 2 maanden 3 weken geleden #7

• JudyElf
  • JudyElf's Profielfoto
  • Forumgod
De boel dichttimmeren met voorschriften lijkt ook mij een slecht idee.
Discussies kunnen verfrissend zijn. En regels zijn niet onwrikbaar, die evolueren.

Anderzijds denk ik dat een handreiking aan nieuwkomers zinvol kan zijn. Anderen kunnen daarnaar verwijzen. Ook wordt dan duidelijker of een forumlid bereid is om zich in de materie te verdiepen, en de waarde van feedback inziet.
judyelf.edublogs.org

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 2 maanden 3 weken geleden #8

• Manuel van Baarsen
  • Manuel van Baarsen's Profielfoto
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Ontvangen bedankjes 117
Ik ben pas kort op dit forum. Toch heb ik al verschillende keren forumgoden horen verzuchten dat een discussie over een bepaald onderwerp voor de zoveelste keer werd aangezwengeld en dat er geen behoefte was om in herhaling te vallen - geheel terecht lijkt me.

Wat is er op tegen om de uitkomsten van deze discussies samen te vatten in enkele best practices, zodat nieuwkomers een referentiekader hebben? Niet meer en niet minder, en als zodanig een zinvolle toevoeging op de bestaande pagina's over light verse en versvormen (of horen die ook tot de Kulturkammer?)

Groet,
Manuel
Laatst bewerkt: 2 maanden 3 weken geleden door Manuel van Baarsen.

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 2 maanden 3 weken geleden #9

• Inge Boulonois
  • Admin
  • dichter
Ha Frits,
Teaparty? Dat is wel een erg overdreven reactie op dit door mij opgestelde concept. Termen als 'Hollands zuinig' zijn enkel ludiek bedoeld. Zonder forumhandvat wachten ons tot vervelens toe dezelfde discussies. Kom a.u.b. met voorstellen tot verbetering! Alleen afkraken is wel erg makkelijk. Ik nodig je nadrukkelijk uit om het concept te herschrijven tot iets wat voor jou wel acceptabel is!
Inge
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 2 maanden 3 weken geleden #10

• Inge Boulonois
  • Admin
  • dichter
Frits, ik moet nog wel bij je kwijt dat ik moeite heb met de manier waarop je het hele concept (niet voor niets zo genoemd) afschrijft. Zo'n vergelijking met de Kulturkammer is min en makkelijk. Geen sofismen s.v.p. !
Graag faire communicatie over de inhoud en de formulering van het concept in plaats van wuiven met abjecte associaties!
Inge
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 2 maanden 3 weken geleden #11

• B.J. Hoogland
  • B.J. Hoogland's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 998
Beste mededichters,

@Frits: ik begrijp jouw emotie maar deze reactie is unfair
@Inge: ik begrijp jouw drive maar deze actie is zinloos
@Manuel: ik begrijp jouw stukje — close but no cigar — maar laat het rusten

Het doel is om discussies te voorkomen? Nu, discussie zal jullie deel zijn.
Ik vermoed dat hier een diepgaandere wig gaat worden gedreven tussen de échte Vrije Versers en de dichters die af en toe een bijdrage leveren.

Heel simpel: er is tot nu toe nooit een echte behoefte geweest aan regels en afspraken.
Het Vrije Vers is een dichters Vrijstaat waar ouwe poëten weer jonge honden worden.
Daar ga je de boel niet met regeltjes dichttimmeren.
We hebben onze 'versvormen', 'zeslettergrepigheid' en de 'Jaapjes'. (Bakker en v.d. Born). En daar doen we het mee.
Juist het begeleiden van jonge dichters, coachen bij opgemerkte onvolkomenheden, beantwoorden van vragen over prosodische kwesties heeft meestal geleid dor betere kwaliteit.

Okee we hebben ook wel eens dichters heengezonden maar er is een mooie vaste groep ontstaan die regelmatig goed materiaal plaatst van "Tweede Ronde Kwaliteit".

Houden zo, zou ik zeggen en als iemand een metrumfout maakt of een enjambement debiteert dan leggen we het nog een keertje uit.

Regeltjes zijn voor bange mensen...

Groet, Ben
Verba volant, scripta manent.

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 2 maanden 3 weken geleden #12

• JudyElf
  • JudyElf's Profielfoto
  • Forumgod
Ja, zo wil ik het ook graag!
Toch lijkt een handreiking naar nieuwkomers me niet zo gek. Kort en simpel, met een paar linkjes. Al was het maar om dwaalgasten duidelijk te maken waar ze verzeild zijn geraakt (en om het ‘neppers’ net wat moeilijker te maken).
judyelf.edublogs.org
Laatst bewerkt: 2 maanden 3 weken geleden door JudyElf.

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 2 maanden 3 weken geleden #13

• Inge Boulonois
  • Admin
  • dichter
Ha Ben,

Fijn om je op het forum te zien!

Regeltjes zijn voor bange mensen, zulke onware adhoc-stellingen zijn niet aan mij besteed.
De boel dichttimmeren? Bij kwesties die taal aangaan, zal dat niet lukken, daar is taal te complex voor.
Een handreiking, dat heb ik op het oog.

Van tevoren heb ik (naast Jaap) oprichter Quirien van Haelen gepolst of hij iets dergelijks zag zitten. Quirien vond het letterlijk 'een prima plan'. Jaap ziet het op zich ook wel zitten.
M.a.w. ik begin hier niet zomaar, op de bonnefooi aan.

Heel simpel: er is tot nu toe nooit een echte behoefte geweest aan regels en afspraken.
Dat zie ik anders. In de acht jaar dat ik bij het forum zit, heb ik heel wat keren dezelfde discussies zien ontstaan. Met name de verbetenheid waarbij sommigen uit zijn op het krijgen en liefst het verspreiden van het eigen gelijk, heeft vaak voor tweespalt en commotie gezorgd. Als er iets een wig drijft tussen forumleden, dan is dat het wel! Ik weet ook dat we daardoor goede dichters kwijt zijn geraakt. En niet alleen door de verschillen in standpunten maar ook vanwege de soms weinig voedzame discussiemethoden.

Inderdaad, Ben, we hebben een mooie vaste kern! Naar mijn mening maakt een (beknopte) handreiking de begeleiding en coaching van jonge en/of nieuwe dichters niet alleen voor hen, maar ook voor ons, 'ouderen', makkelijker.

Groet,
Inge
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 2 maanden 3 weken geleden #14

• Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 608
@ Inge. Dat het jouw persoonlijke tekst is, blijkt nergens uit. Hij is geplaatst NAMENS DE REDACTIE. Ik mocht er dus van uitgaan dat er al door meerdere mensen over was gediscussieerd en dat de tekst binnen de redactie consensus genoot, wat de noodzaak om stevig tegengas te bieden rechtvaardigt. De redactie is bij mijn weten minimaal Peter, Arjan en jij. Vandaar mijn felle tevens ludieke toon die je onder de stijlfiguur Overdrijving kunt plaatsen, een niet onbekend fenomeen in light-verseland. Mijn reactie is op geen enkele manier tegen jou persoonlijk bedoeld.
@ Judy en Ben. Ik ben het helemaal met jullie eens.
@ Redactie. Haal deze FORUMPRAKTIJK svp van de site.

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 2 maanden 3 weken geleden #15

• Inge Boulonois
  • Admin
  • dichter
Goed idee, Judy: Kort en simpel, met een paar linkjes. Al was het maar om dwaalgasten duidelijk te maken waar ze verzeild zijn geraakt (en om het ‘neppers’ net wat moeilijker te maken).
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 2 maanden 3 weken geleden #16

• Inge Boulonois
  • Admin
  • dichter
Dat het jouw persoonlijke tekst is, blijkt nergens uit. Hij is geplaatst NAMENS DE REDACTIE.
Over het globale idee heb ik, zoals al te lezen was, met betrokkenen gesproken.
Dit eerste concept is van mijn hand. Dat ik me daarmee bezighou, is uit hoofde van mijn redacteurschap.
Vandaar dat eronder staat: namens de redactie. Het is een discussiestuk voor alle Hvv-ers.
Uiteraard heeft het niets definitiefs.Nogmaals: ik nodig je uit om te denken over een alternatieve tekst.
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 2 maanden 3 weken geleden #17

• B.J. Hoogland
  • Forumgod
JudyElf schreef :
Ja, zo wil ik het ook graag!
Toch lijkt een handreiking naar nieuwkomers me niet zo gek. Kort en simpel, met een paar linkjes. Al was het maar om dwaalgasten duidelijk te maken waar ze verzeild zijn geraakt (en om het ‘neppers’ net wat moeilijker te maken).

Dit is fundamenteel iets geheel anders als een "best practices".

Wat Judy voorstaat - en daar ben ik niet tegen - is een korte leidraad op één A4tje die je bij de balie kunt afhalen en waarin je de huisregels kunt vinden: hoe gaan we hier op deze site met elkaar om en waar kunnen we elkaar op aanspreken.

Een "best practices" is een uitgebreid boekwerk waarin precies staat hoe je bepaalde handelingen uitvoert; gezien vanuit de standpunten en (in)formeel geldende afspraken. Een document waar ook regelmatig onderhoud op moet worden gepleegd. Een document dat dus continu ter discussie moet staan om up to date te blijven.
WE ZIJN GEEN APOTHEEK!

Groet, Ben

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 2 maanden 3 weken geleden #18

• JudyElf
  • JudyElf's Profielfoto
  • Forumgod
;)
judyelf.edublogs.org

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 2 maanden 3 weken geleden #19

• Inge Boulonois
  • Admin
  • dichter
Ik heb het concept geen best practices genoemd, maar forumpraktijk. Kan natuurlijk ook forumhandreiking genoemd worden. Over een uitgebreid boekwerk is niet gesproken, maar over een beknopte handreiking:
Het geheel moet wel beknopt blijven, stond al in mijn eerste bericht.
Overigens past mijn handreiking bij een 11-punts font op één A4'tje...
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 2 maanden 3 weken geleden #20

• B.J. Hoogland
  • Forumgod
Voor mijn gevoel hinkt deze actie op meerdere benen.
Wat is nu, in één bondige zin, het hoofddoel van deze activiteit?
Tijd voor maken pagina: 0.266 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Antwoord van Hermaphroditus

Pochende kereltjes!
Wij kunnen zonder dat
Al zijn wij uiteraard