Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Laat het ons weten.

Onderwerp: FORUMPRAKTIJK Verzoek!

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 27 aug 2019 20:37 #41

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Admin
  • dichter
  • Ontvangen bedankjes 1557
Dank, Jacob, voor het delen van je ervaring met Hvv.
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 28 aug 2019 00:44 #42

Jeetje, wat een geleuter allemaal.

Laat het forum gewoon lekker woekeren als een soort onkruid. Mensen zetten erop wat ze erop willen zetten en mensen reageren naar gelang hun behoefte daartoe.

Ja, dan komen sommige onderwerpen steeds weer terug. Nou en? Ik zie het als een soort kroeg. Lekker keuvelen over poëzie. En na het negende biertje beginnen mensen in herhaling te vallen. Prima toch?

Onze gedichten hebben een vaste vorm en dat is al neurotisch genoeg. Laten we het alsjeblieft niet willen voor onze discussies daarover.

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 28 aug 2019 09:05 #43

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 743
Jammer dat je niet inhoudelijk reageert op dit stuk, dat niet ten behoeve van jou, maar ten behoeve van nieuwe dichters op het forum wordt opgesteld.
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Ik dicht plezier

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 28 aug 2019 10:48 #44

• Inge Boulonois
  • Admin
  • dichter
Ha Frank Fabian,

Het doet me goed om je, na een paar jaar, weer eens op het forum te zien verschijnen!
Jammer trouwens dat je onze 'leuterkroeg' zo sporadisch bezoekt!
Weinig tijd, ja dat heeft nagenoeg iedereen momenteel.

Je schreef: Laat het forum gewoon lekker woekeren als een soort onkruid. Mensen zetten erop wat ze erop willen zetten en mensen reageren naar gelang hun behoefte daartoe.Ja, dan komen sommige onderwerpen steeds weer terug. Nou en? Ik zie het als een soort kroeg. Lekker keuvelen over poëzie. En na het negende biertje beginnen mensen in herhaling te vallen. Prima toch?Onze gedichten hebben een vaste vorm en dat is al neurotisch genoeg. Laten we het alsjeblieft niet willen voor onze discussies daarover.

Mogelijk is de sfeer de laatste jaren veranderd. Forumleden willen gewoon dichten.
'Lekker keuvelen over poëzie'? Je zult je ook nog wel de onvermoeibare pogingen van onze Moederator Katja Bruning herinneren, bezig de zoveelste eindeloze discussie over dezelfde onderwerpen een halt toe te roepen. Door die sfeer zijn we sinds 2009 goede dichters kwijtgeraakt.

Zoals Wim al terecht opmerkt, is een handreiking primair bedoeld voor nieuwe forumleden. De meeste nieuwelingen hebben moeite met het feit dat ze niet weten wat de vigerende conventies zijn. Misschien is, zoals je opmerkt, de vaste vorm al neurotisch genoeg, en wil men daarbij niet meer onzekerheid dan nodig is. En zeker geen doordrammerige discussiesfeer.

Tot slot: van het radio-interview heb ik genoten. Je hebt vakantie nu. Ik nodig je uit deze tijd regelmatig een biertje hier te komen drinken. Ongetwijfeld heb je nuttige tips voor het concept van onze handreiking.

Hartelijke groet,
Inge
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 29 aug 2019 18:28 door Inge Boulonois.

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 28 aug 2019 11:22 #45

• B.J. Hoogland
  • B.J. Hoogland's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1000
ANALYSE

Bij elke verandering in een systeem is het gevolg dat er aanhangers bijkomen en afhakers weggaan.
Ik zie hier een duidelijk fenomeen, wellicht ingegeven door de manier waarop Facebook groepen ontstaan en worden vormgegeven: er moeten afspraken en regels worden geschreven. Om groepsleden de weg te wijzen en om misbruik in welke vorm dan ook tegen te gaan.
Dit gebeurt (altijd, meestal) op een moment dat er een nieuwe wind gaat waaien. In de vorm van een nieuw redactie lid, nieuwe leden, nieuwe zeden.
Dat is op zich niet verkeerd. Nogmaals een klein formuliertje, gratis af te halen bij de vriendelijke receptionist, is geen probleem.

Wat mij (en anderen) in het verkeerde keelgat schoot is de aanpak van het geheel. Een onvolledige en - mag ik dit zeggen? - ad hoc lijst met do's en don'ts in de vorm van een pseudo humoristisch voorstel waar de hele redactie achter zou staan en die absoluut geen afspiegeling is van de ziel van deze groep dichters: in vrije omgang met elkaar gebonden poëzie creëeren.

Daarbij gaat het me nog niet om de inhoud. Die stap is nog niet aan de orde. Bij elke vernieuwende gedachte moet er eerst consensus ontstaan voor het idee alvorens de inhoud - gezamenlijk - kan worden vormgegeven.

Mijn indruk is dus dat Inge iets te ver voor de muziek is uitgelopen en alvast een voorstel heeft geplaatst. Mijns inziens zou het beter zijn geweest om vooraf te informeren bij de leden of hier - in welke vorm dan ook - behoefte aan is en hoe dit er dan uit zo moeten zien.
Die kritiek is - terecht - in de discussie achteraf geuit.

Ik stel voor dat het stuk wordt teruggetrokken. Vervolgens in klein comité een nieuw voorstel maken waarbij aandacht wordt gegeven aan:
  • Doel van de website
  • Rol admin en moderator
  • Plaatsen van gedichten op het formum
  • Plaatsen van berichten
  • Reageren op formumberichten
  • Plaatsing op de voorpagina
  • Do's and don'ts
  • Respect

Dit moet op één scherm leesbaar worden geformuleerd. Mooie uitdaging!

Dit kan tot gevolg hebben dat de hele opzet van de website moet worden aangepast. Samenvoegen van de koppen colofon en contact, bijvoorbeeld.

Ook lijkt het me niet verkeerd om ook alle artikelen van Jaap ( light verse, e-books, reis) te bundelen en op een eervolle plek in de rechter zijbalk te zetten.

Kortom, opschonen, versimpelen, gebruiksgemak verbeteren. Dit zijn allemaal mooie doelen, die ik - in één zin - kan bedenken. Daarmee wordt het voor de nieuwe gebruiker vanzelf een stuk logischer.

Deze bijdrage is constructief bedoeld en niet om te zeuren. Maar ik heb ook respect en begrip voor de tegenstemmers i.c. het eerste artikel.

Laten we met z'n allen een goed proces niet in de weg staan. En, beste redactie, wacht liever even met inhoud maken totdat er een prettige vorm gevonden is, waarmee het gros van de leden uit de voeten kan. Een uurtje rondgoogelen op Facebook gebruikersfora kan een hoop goede voorbeelden opleveren.

Groet, Ben
Verba volant, scripta manent.
Laatst bewerkt: 28 aug 2019 11:26 door B.J. Hoogland.

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 28 aug 2019 12:34 #46

• Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 615
Ben, bedankt voor je heldere analyse van de gang van zaken rond het document FORUMPRAKTIJK, de opzet ervan en de onduidelijkheid in eerste instantie over de afzender, die tot het soort onmin en discussies hebben geleid die het epistel juist voor de toekomst had willen voorkomen. Het is duidelijk dat hier sprake is van een schoolvoorbeeld van miscommunicatie.
Je komt met vergaande voorstellen, o.a. het herinrichten van deze site. Dat hoeft voor mij niet en het aantal deelnemers/bezoekers van het VV rechtvaardigt zo'n grote operatie ook niet. In het begin van deze discussie doet Judy een paar keer een voorstel. Wellicht moet de redactie daar nog eens goed naar kijken.

Overigens ben ik het uiteraard volledig eens met je oproep aan de redactie om het gewraakte epistel van de site te halen. Die oproep deed ik al twee keer eerder. Ik hoop dat jij meer gezag hebt hier dan ik.

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 28 aug 2019 13:03 #47

• Inge Boulonois
  • Admin
  • dichter
Ha Ben,

Dank voor je uitvoerige bijdrage aan de discussie! Ik zal daar uitgebreid op reageren.
Geen afspiegeling is van de ziel van deze groep dichters: in vrije omgang met elkaar gebonden poëzie creëeren. Het lijkt wel poëzie, Ben ;-) Daar reageer ik maar niet op.

Wat mij (en anderen) in het verkeerde keelgat schoot is de aanpak van het geheel. Een onvolledige en - mag ik dit zeggen? - ad hoc lijst met do's en don'ts in de vorm van een pseudo humoristisch voorstel waar de hele redactie achter zou staan en die absoluut geen afspiegeling is van de ziel van deze groep dichters: in vrije omgang met elkaar gebonden poëzie creëeren.

Vervelend dat het in je verkeerde keelgat schoot. Ik denk dat je het niet goed gelezen hebt, Ben. Ik heb het stuk steeds gepresenteerd als een CONCEPT, en de punten heb ik uit mijn geheugen opgespit omdat ik het forum trouw volg en zie wat er speelt. Met het opstellen van een lijstje dacht ik het jullie makkelijk te maken. M.a.w. het was geenszins mijn bedoeling om voor de muziek uit te lopen, al mogen redactieleden dat best wel eens doen. Als kersvers redactielid heb ik me daarbij vooral door mijn enthousiasme en een gevoelde noodzaak laten leiden. Mogelijk, omdat je een paar weken niet op het forum kon zijn, heb je gemist dat er over de behoefte aan een handreiking eerder is gesproken.

Bovendien heb ik nadrukkelijk om aanvulling, aanmerkingen bij het concept gevraagd! Jammer dat, sinds de niet bepaald voedzame reactie van Frits, de toon deels gezet is en er weinig inhoudelijke respons is..
Zoals ik al eerder zei heb ik met Quirien, Arjan en Jaap daarover gesproken en zij zijn ervoor. Arjan vind het stuk dat nu als aanzet hier staat prima, en Jaap wil alleen de uiteindelijke handreiking zien voor het op de site komt.Ook dat had ik al eerder gemeld.

Natuurlijk geweldig dat je allerlei nieuwe plannen hebt voor de website! Dit kan tot gevolg hebben dat de hele opzet van de website moet worden aangepast. (Het mooiste idee vind ik een speciale plaats voor Jaap. En waarom ook niet voor Quirien?)
Toe maar, Ben! Je weet toch wel dat Arjan mij gevraagd heeft hem bij te staan omdat het hem te veel is om in z’n eentje bij te houden? Ik denk niet dat hij daar allemaal tijd voor heeft maar dat is uiteraard aan hem.
De tijd die ik zelf aan Het vrije vers kan besteden, wordt ook beperkt door mijn werkzaamheden voor Meander. Allemaal liefdewerk. Ik ben er al blij mee dat de voorpagina elke dag wordt ververst.

Doel van de website
Rol admin en moderator
Plaatsen van gedichten op het formum
Plaatsen van berichten
Reageren op formumberichten
Plaatsing op de voorpagina
Do's and don'ts
Respect

Dat vind ik een mooi overzicht, waarvan het eerste en de twee laatste punten ook in mijn concept aanwezig zijn.
Het geheel wordt daardoor nog uitgebreider. Op één scherm? Lijkt mij onmogelijk.

Wat mij bevreemdt, Ben, is het contrast met wat je eerder te berde bracht.
Heel simpel: er is tot nu toe nooit een echte behoefte geweest aan regels en afspraken.
Het Vrije Vers is een dichters Vrijstaat waar ouwe poëten weer jonge honden worden.
Daar ga je de boel niet met regeltjes dichttimmeren.

Volgens mij vertimmer je graag :silly:

Groet,
Inge
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 28 aug 2019 14:20 door Inge Boulonois. Reden: slotregel toegevoegd

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 28 aug 2019 13:03 #48

Censuur, Ben, Frits?

Hoe je het verzoek dat redactielid Inge naar beste eer en geweten heeft geplaatst inhoudelijk ook mag beoordelen, het heeft bereikt wat het zich ten doel stelde: discussie over de wenselijkheid ja/nee van enig houvast voor nieuwkomers en zo ja, in welke vorm.

Dat gezegd hebbende, moet het volgende mij van het hart:

De deelnemers aan dit draadje hebben geprobeerd een duit in het zakje te doen in de richting van een toekomstig soepeler verlopende forumdynamiek. Om dat proces af te doen met "geleuter" vind ik denigrerend. De verwijzing naar "gezag" slaat de plank m.i. compleet mis; het gaat om de inhoud, niet om wie het is die iets zegt.
Laatst bewerkt: 28 aug 2019 13:50 door Hendrikje de Koning.

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 28 aug 2019 13:27 #49

• Inge Boulonois
  • Admin
  • dichter
Een ingrijpende verbouwing van de site is nu niet aan de orde.

Overigens ben ik het uiteraard volledig eens met je oproep aan de redactie om het gewraakte epistel van de site te halen. Die oproep deed ik al twee keer eerder. Ik hoop dat jij meer gezag hebt hier dan ik.

Frits: Ik roep al sinds plaatsing van het door jouw gewraakte artikel op om verbeteringen, om een herschrijving zelfs.
Wanneer de meeste forumleden hierover hun zegje hebben gezegd, komt de redactie met een nieuw concept.

Inge
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 28 aug 2019 14:15 door Inge Boulonois.

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 28 aug 2019 14:51 #50

• B.J. Hoogland
  • Forumgod
Wat mij bevreemdt, Ben, is het contrast met wat je eerder te berde bracht.
Heel simpel: er is tot nu toe nooit een echte behoefte geweest aan regels en afspraken.
Het Vrije Vers is een dichters Vrijstaat waar ouwe poëten weer jonge honden worden.
Daar ga je de boel niet met regeltjes dichttimmeren.

Volgens mij vertimmer je graag

Nee, Inge, ik hou niet zo van vertimmeren. Daar komt meestal ellende achter weg.
Maar als je om suggesties vraagt heb ik er wel een paar voor je. Ik heb in het verleden veel ervaring opgedaan met grotere projecten als dit "akkevietje". En als er iets misging - en dat ben ik geheel met Frits eens - lag dat altijd aan (gebrek aan) communicatie.

Met Judy en Frits ben ik vanaf het begin eens geweest dat een kleine handreiking wel nuttig kan zijn. Jouw eerste artikel was echter niet wat mij voor ogen stond. En daar ben ik dus niet de enige in...

En ik denk dat zo'n document wel op een A4-tje past. Je moet alleen goed onderscheid maken in WAT we doen, HOE we het doen en WAAROM we het doen.
Als ik er tijd voor heb zal ik een poging wagen. Maar een gedeelte staat al lang op onze site bij colofon en bij contact, vandaar mijn suggestie voor een uitbreiding en samenvoeging.

Genoeg hierover. Ik ga nu een keukenkastje van nieuwe scharnieren voorzien.
Groet, Ben
Laatst bewerkt: 28 aug 2019 14:52 door B.J. Hoogland.

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 28 aug 2019 15:30 #51

• Inge Boulonois
  • Admin
  • dichter
Als ik er tijd voor heb zal ik een poging wagen.
Ik ben benieuwd, ik zou zeggen: bouw voort op mijn concept. Daarom vraag ik. In het concept staan de belangrijkste items waar forumleden steeds tegenaan lopen. De wijze waarop het geformuleerd is, kan beter.

Ik wil wel nog kwijt dat het me stoort dat je van je aanvankelijke afwijzende reactie
Heel simpel: er is tot nu toe nooit een echte behoefte geweest aan regels en afspraken nu, als bij toverslag, het volgende maakt: met Judy en Frits ben ik vanaf het begin eens geweest dat een kleine handreiking wel nuttig kan zijn.
Verder heb je eerder mijn woord forumpraktijk op een wel heel specifieke wijze uitgelegd, alsof een dik naslagwerk mijn bedoeling was terwijl al bij de inleiding van het concept staat dat het beknopt moest zijn.
Dat is unfair.
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 28 aug 2019 15:33 door Inge Boulonois.

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 28 aug 2019 16:17 #52

• B.J. Hoogland
  • Forumgod
Ach beste Inge kijk nog eens goed naar postje nummer 17...
Wat Judy voorstaat - en daar ben ik niet tegen - is een korte leidraad op één A4tje die je bij de balie kunt afhalen en waarin je de huisregels kunt vinden: hoe gaan we hier op deze site met elkaar om en waar kunnen we elkaar op aanspreken.

Daar leg ik ook het verschil uit tussen een handleiding en een "best practices", hetgeen een reactie was van Manuel.
Ik heb dit niet als wapen gebruikt om jou neer te sabelen. Dus als je nu vindt dat ik je unfair heb behandeld: jouw probleem.

Tussen dichttimmeren met regeltjes - waar ik een tegenstander van ben - en het aanreiken van een kleine handleiding van deze site zit een groot verschil.

En als jij echt blijft bij de idee dat wij de nieuwkomers de rijmvoorschriften van Jaap Bakker moeten uitleggen; dan haak ik gelijk af.

"Si tu veux construire un bateau, ne rassemble pas tes hommes et femmes pour leur donner des ordres, pour expliquer chaque détail, pour leur dire où trouver chaque chose... Si tu veux construire un bateau, fais naître dans le cœur de tes hommes et femmes le désir de la mer."

Bij nader inzien: Ik heb hier al meer dan mijn buik van vol en stop subiet met reageren op deze post. Het zal me worst zijn of er verder nog iets mee gebeurt of niet. Zoek het maar lekker uit.

Ik zoek een plekje in de schaduw, ajuus.
Ben
Laatst bewerkt: 28 aug 2019 16:21 door B.J. Hoogland.

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 28 aug 2019 16:29 #53

• Manuel van Baarsen
  • Manuel van Baarsen's Profielfoto
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Ontvangen bedankjes 117
Beste Ben,

De kreet best practices is ook al in een eerdere thread gevallen. Ik bedoel daar geen encyclopedisch werk mee, integendeel, hooguit enkele bullets als quick reference card, om enkele algemene uitgangspunten en voorkeuren van dit forum op samen te vatten. Excuus voor de spraakverwarring en het gebruik van zoveel Engelse begrippen.

Groet,
Manuel
Laatst bewerkt: 28 aug 2019 20:34 door Manuel van Baarsen.

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 28 aug 2019 16:56 #54

• Inge Boulonois
  • Admin
  • dichter
Beste forumleden,

ik neem nu tot zaterdag een break
Hopelijk hebben degenen die hun mening nog niet kenbaar hebben gemaakt, dat straks wel gedaan.

Hartelijke groet,
Inge

www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 28 aug 2019 16:58 door Inge Boulonois.

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 28 aug 2019 17:00 #55

• Frits Criens
  • Forumgod
Een fenomeen dat me bezighoudt, Inge. Spreek jij in al je commentaren op elke bijdrage in deze discussie namens de redactie, namens Arjan, Jaap, Peter? Nee dus. Daar begint het probleem van deze hele ellendig discussie. Redactieleden hebben 2 petten op. Voor de gewone forumleden is het niet altijd duidelijk of een 'bijdrage van de redactie' geplaatst is door een neutraal en boven de partijen staand orgaan of door bv. de dichteres Inge Boulonois die in een andere hoedanigheid ook redactielid is. Met die onduidelijkheid is deze soap begonnen.
Ik reageerde op een tekst die, blijkens de ondertekening, door het orgaan redactie was geplaatst. Met de pet op van redactielid reageerde jij als de persoon Inge Boulonois. Gepikeerd. Is dat fair tegenover mij? Ook op de reacties van alle andere deelnemers op het 'redactionele stuk' reageer je nog steeds als de persoon, Inge met de pet op van redactielid. Dat schept een vervelende, onoverzichtelijke situatie.
Tot nu hielden andere en eerdere redactieleden zich nagenoeg afzijdig van de discussies op het forum. Het forum is de vrijplaats voor de dichters, daar horen redactieleden weg te blijven en als ze wel mee willen doen, moeten ze duidelijk als privépersoon herkenbaar zijn. Inmenging is nl. juist niet de taak van de redactie. Vraag het Jaap van de Born maar die zo lang en in prudente afzijdigheid over het forum heeft gewaakt.
Voor mij hoeft de beoogde reglementering niet, ik zal niet dwarsliggen als de meerderheid van de overige forumleden daar behoefte aan blijkt te hebben. (wanneer kunnen we stemmen, wie heeft stemrecht en op grond waarvan, heeft een forumlid dat al tien jaar meedoet en zwaardere stem dan iemand die het forum net heeft ontdekt, etc.)

Deze regel zou ik wel graag vastgelegd zien: Redactieleden van het VV werken met twee accounts: een als redacteur, een op persoonlijke titel.

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 28 aug 2019 17:14 #56

Hoe ironisch, Frits, dat verwijt over twee petten...

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 28 aug 2019 17:58 #57

• Frits Criens
  • Forumgod
Mooi, Hendrikje. Ik had hem verwacht.

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 28 aug 2019 20:29 #58

• Job A. Gorree
  • Job A. Gorree's Profielfoto
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 18
Het is jammer dat je de enjambementen-fobie hierbij officieel maakt. Een poëzie-podium zou toch bij uitstek een plek moeten zijn waar ontwikkelingen en experimenten worden aangemoedigd. Nu geef je de strengen een stok in handen om mee te dreigen als er iemand met een enjambement of een halfrijm komt. Ook de, al is het nog zo subtiele, veroordeling van de serieuze toon geeft geeft in de toekomst mensen weer argumenten in handen om voor verbanning van dit soort gedichten te stemmen. Ik hoop dat jij heel lang het beheer ven deze site zal blijven voeren, maar hoe zullen toekomstige beheerders met deze regel omgaan?
Ik zou niet graag de prachtige gedichten van Hanny willen missen.

Het lijkt mij voldoende om aan te geven dat hier gestreefd wordt naar de behoud van vormvaste poëzie, met een vast metrum en met rijmschema's. De rijmregels van Jaap Bakker worden al in de commentaren genoemd. Jaap Bakker is in een aantal rijmvormen (bijvoorbeeld Assonantie) behoorlijk soepeler dan sommigen van onze forumleden. Ook is hij niet tegen enjambementen, voor zover ik dat kan lezen.

"Handboek voor plezierdichters" uit 1983 was ook voor mij een bijbel, ik heb hem, samen met "het verzamelde rijmschap" uitgespeld. Naar aanleiding van een aantal discussies heb ik beiden weer opgediept (Het handboek was al vervangen door Versvormen, maar ik vergelijk beiden toch nog graag af en toe).
Het zijn prachtige publicaties, maar het zijn bespiegelingen van een man. Een genie weliswaar, maar niettemin een boek van bijna 40 jaar oud, geschreven door één man. Er zijn in die tijd veel andere publicaties over "light verse"verschenen, veel andere tekstschrijvers en poëten opgestaan en ook weer weggegaan. Ook het light verse heeft zich ontwikkeld.

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 28 aug 2019 21:26 #59

• Klussenier
  • Klussenier's Profielfoto
  • Sleutelaar en Redactielid
  • Ontvangen bedankjes 56
Wat een verhitte commotie hoor ik allemaal toch vanuit de kelders, al past het prima bij de heersende temperaturen, vooral daar beneden, kan ik u vertellen. De trollen daar zijn veel kwaadaardiger dan we gelukkig op de forumvrijplaats ooit zullen meemaken. En het is een vrijplaats, dat staat ook in het colofon. Dat blijft het ook.

Maar enkele regels als 'handreiking' (dat vond ik een mooie term) is toch niet zo'n gek idee? Wellicht te splitsen in wat nettiquette-zaken enerzijds (gewoon, omgang met elkaar zoals we op straat of in de supermarkt ook al doen) en een lijstje van herhaaldelijk terugkomende inhoudelijke discussiepunten als heipaaltjes in de lichte grond. In de softwarepraktijk - waarin ik in een andere gedaante verkeer - hanteren we ook regels in vormen als do, don't, consider en avoid. Daar boetseren we allerlei metrieken en dashboards en 'quality gates' omheen om de kwaliteit te borgen en niet in de laatste plaats om het management te pleasen. Hier gaat het echter enkel om wat houvast, voor nieuwkomers, maar ook voor de gehele gemeenschap. En zeker niet bedoeld om de Dichtgids van Bakker of andere standaarden te herhalen. Het initiatief wordt nu iets te hardhandig aangevallen, naar mijn gevoel. En dat vind ik jammer. Dit geheel op persoonlijke titel, als Klussenier, als Arjan, als redactielid, als dichter, als mens.

Ik zag goede ideeën langskomen, bijvoorbeeld om de fraaie gidsen die Jaap heeft geschreven mbt light verse, de reizen, de vormen te bundelen in een menu ter rechterzijde. Wellicht kan dat daar dan worden aangevuld met een paginaatje met enkele goedbedoelde handreikingen. Lijstje? To be determined. Excuses voor het Anglicaans in de mix.
Laatst bewerkt: 28 aug 2019 21:32 door Klussenier.

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 30 aug 2019 19:05 #60

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 991
.......Het is jammer dat je de enjambementen-fobie hierbij officieel maakt. Een poëzie-podium zou toch bij uitstek een plek moeten zijn waar ontwikkelingen en experimenten worden aangemoedigd. Ook de, al is het nog zo subtiele, veroordeling van de serieuze toon geeft in de toekomst mensen weer argumenten in handen om voor verbanning van dit soort gedichten te stemmen.

Beste Job,

Enjambementen- fobie;
“Enjambement is niet het doorlopen van de ene regel in de andere, maar het doorlopen van de ene regel naar de andere zonder rekening te houden met de natuurlijke pauze aan het eind van de regel. Zeker bij een bijvoeglijk naamwoord is dat niet mogelijk en storend”.

“Met die twee jurkjes is het best wel warm.
Vandaag draagt pa zijn hoed. Hij sjouwt een leren
valies gevuld met bijna al hun kleren…………….”.

Ontwikkeling;
Ik ken er slechts enkele, maar ik schat dat er meer dan 200 vaste versvormen zijn. En het sonnet heeft meer variaties dan het dichtregels telt.

Experimenten;
Het OB heeft een tegenhanger in de zg. McWirtle. Het is een OB zonder het zeslettergrepenwoord. Het is hier voorgesteld en afgeschoten.

De serieuze toon; het internet staat bol van de poëzie-sites. Het Vrije Vers is als Light Verse –site uniek. Gelezen de poezie die hier desondanks geplaatst wordt ( want de poëtenlobby blijft maar porren ) wint HVV niets als het haar exclusiviteit opgeeft.
Bedankt door: Manuel van Baarsen
Tijd voor maken pagina: 0.324 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Balloonbolleke 8

Titiaan, Venus en Adonis