Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Laat het ons weten.

Onderwerp: FORUMPRAKTIJK Verzoek!

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 30 aug 2019 19:29 #61

Bas schrijft: "... wint HVV niets als het haar exclusiviteit opgeeft. "

Hoewel ikzelf mij ook wel heb "bezondigd" aan poëzie, deel ik de geciteerde mening volledig. Die exclusiviteit is volgens mij in marketingtermen het "USP" van Het Vrije Vers.

Exclusief voor light verse, dus. Vervolgens kun je van mening verschillen hoe een gedicht zich als light verse kan kwalificeren.
Laatst bewerkt: 30 aug 2019 19:46 door Jacob van Schaijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: inge, Manuel van Baarsen

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 30 aug 2019 19:38 #62

• Manuel van Baarsen
  • Manuel van Baarsen's Profielfoto
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Ontvangen bedankjes 117
In dit verband is de fenomenale sonnettenwebsite van Frans Woortmeijer vermeldenswaard.

Groet,
Manuel
Laatst bewerkt: 30 aug 2019 19:47 door Manuel van Baarsen.

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 30 aug 2019 21:28 #63

• Job A. Gorree
  • Job A. Gorree's Profielfoto
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 18
Beste Bas

Wilt U graag een mooie appel
Snel een groenteboer gezocht
Want daar wordt hij voor een schappel
lijke prijs aan u verkocht

Menig hetvrijeversforumlid rent nu naar de kleinste ruimte in zijn huis, om geknield voor het porseleinen meubelstuk, zijn maaginhoud richting zee te sturen. Welke vandaal schreef deze tekst. Laat ik het niet langer geheim houden, deze verfoeilijke tekst is van de heer H. Polzer,, bij ;leven bekend als Drs. P, in zijn lied de appel. OK ik weet het het is een lied, dan mag het.

nog een dan

Van Lotje getikt
Aangaande het noodlot in leven en werk van Jan Kal

Wat wil het uiterst wonderlijk geval?
Een kennis van Jan Kal die woont zowaar
precies op nog geen uur van Zevenaar
en zeven is net een geluksgetal,

dus die z'n zus woont weer in Nijverdal
toevallig naast een rijwielhandelaar
en de ex-overbuurvrouw nu van haar
heet door een vreemde samenloop Chantal,

zodat haar nicht uit Bennekom aldaar
tijdens het plaatselijk Oranjebal,
exact op koninginnedag dit jaar,

een jongen zag, ja, Holland is maar smal,
die ergens wel wat weghad van Jan Kal -
en zo grijpt heel het leven in elkaar

Van Driek van Wiesen.

Enjambement is het verschijnsel dat een zin van de ene versregel doorloopt in de volgende, en wel zo dat de regelgrens midden in een zinsdeel valt. Enjamberend rijm ontstaat wanneer de regelgrens midden in een woord valt, waardoor lettergrepen uit het midden van het woord in rijmpositie komen te staan (Jaap Bakker)
Jaap zegt dat het zelden fraai is, maar veroordeelt het niet, maar haalt juist een aantal geslaagde voorbeelden, zoals bovenstaand lied van ons aller Drs..

In zijn geschriften vind ik ook nergens dat de Drs. zich uitspreekt tegen het enjambement, integendeel hij gebruikt het meerdere malen. Kijk maar in het verzameld rijmschap. Hij gebruikt het weliswaar ook anekdotisch, maar enjambement is en enjambement.
Ik heb al eerder verwezen naar Willem Wilmink, voor mij een groot kenner van light verse en Gerrit Komrij. Helaas worden deze mensen niet als deskundig erkend.
Wat ik wil zeggen, tegen jouw Bas en alle ander forumleden die het met je eens zijn, mensen doe een raam open. Kijk eens naar de ontwikkeling in het light verse in Nederland sluit je niet op.
Een versvorm als de McWirtle,af te schieten in plaats van het toe te juichen als een nieuwe vorm lijkt op de synode van Dordrecht uit 1618, waar de rekkelijken uit de kerk werden gestoten.

Het internet staat misschien bol van de poëzie-sites zeg je. Ik kan ze niet vinden. Sites in het Nederlands waar zinnig wordt gediscussieerd, sites waar men niet bang is om kritiek te uiten en sites die met vaste versvormen werkt en waar ieders mening gewaardeerd wordt zie ik nergens. Wel sites die kritiekloos iedere tekst plaatsen, of juist teksten zonder opgaaf van reden weigeren. Dat was een reden waarom ik wilde proberen hier een plek te vinden. Ik sta open voor iedere kritiek. En als jij enjambementen, halfrijmen of McWirtles niet vind, zal ik je mening respecteren Bas. Ik merk dat ik het nodige te leren heb, maar weet ook dat ik het een en ander te vertellen heb. ik hoop ook mijn steentje te kunnen bijdragen aan deze site, en hoop dat mijn kennis net zo gewaardeerd wordt als ik de kennis van anderen waardeer. Als je het niet met me eens ben, leg mijn mening gerust naar je neer maar veroordeel me niet. Ik veroordeel jouw ook niet.
Echter regels opstellen die andere mening buitensluiten is als je gordijnen sluiten op een zomerdag, buiten groeit van alles, en binnen probeer je je kamperplantjes in leven te houden met kunstlicht en een gietertje.

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 30 aug 2019 22:30 #64

• Manuel van Baarsen
Beste Job,

Professionals als Drs. P en Ivo de Wijs hebben wel degelijk een standpunt, dat volgens mij iets genuanceerder ligt. Ze beschouwen enjambement net als ruilrijm als een kunstgreep, die men niet te vaak moet toepassen. En wanneer toegepast, dan graag in combinatie met een woordspeling.

De praktijk leert dat een enjambement net als een elisie of een epenthesis (ingelaste sjwa, bijv. hel-luft i.p.v. helft) te vaak als - ik citeer uit Het rijmschap "lapwerk" wordt gebruikt om het metrum kloppend te krijgen. Dit laatste is het hele eiereten van de afwijzende houding in deze discussie.

Groet,
Manuel

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 30 aug 2019 23:17 #65

• Job A. Gorree
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 18
Manuel, ik beschouw je als een betrouwbare bron die zijn huiswerk goed heeft gedaan. Ik kan je citaat echter niet terugvinden. Misschien kun je me helpen door het jaar en de maand van de aflevering van het rijmschap te geven, of anders het bladzijdenummer in "het verzameld rijmschap" zodat ik het op kan zoeken,

Daarnaast zeg je iets waars in "zij beschouwen" het is hun opinie, en er zijn dus ook ander opinies. "die je niet te vaak moet toepassen" wil dus niet zegen nooit mag toepassen. Dat professionals een standpunt hebben wil niet zeggen dat ander professionals geen ander standpunt hebben. mijn ervaring met professionals is dat ze inderdaad en mening hebben, maar tevens de mening van een ander respecteren en elkaar geen regels opleggen. Ik wijs graag nog even op het essay over "light verse" van Jaap van de Born dat op deze site te vinden is. Hij zegt hier onder andere: De term ‘light verse’ werd nu als overkoepelende term gebruikt voor het aparte genre dat eerst als nonsenspoëzie werd betiteld, maar in de definities nog steeds omschreven als louter van toepassing op de plezierdichters, met strenge voorschriften, alsof alles daarbuiten afgekeurd werd.
En ook Drs. P, de nestor van het plezierdicht, ziet dat ruimer.
Hij pleit wel sterk voor het nauwkeurig hanteren van de regels, met uitstekende argumenten, maar dit geldt voor hem voor een groep mensen die dezelfde liefde voor de taal en versvormen bezit en elkaar vindt in die zelfopgelegde regels en het delen van het plezier in hun vakmanschap. De plezierdichters. Maar wie de regels ruimer hanteert en eigenzinnig vasthoudt aan een lossere interpretatie, wordt niet door hem opgejaagd door ingehuurde bekkensnijders, mits natuurlijk andere kwaliteiten het werk toch de moeite waard maken door taalkundige inventiviteit.

Het Rijmschap is ook tegen een elisie begrijp ik, ik vind de meeste klassieke elisies (zoals lang geleên) ook gedateerd en overbodig, Elisisies behorende bij de spreektaal kan niet bezwaar ten hebben ( denk aan 's morgens) Dit geld ook voor de epenthesis als we het hebben over een Svarabhaktivocaal die een onderdeel van onze taal is.

Nogmaals, graag een verwijzing naar welk nummer van onze taal het stukje van het rijmschap iinstaat, of anders een bladzijdenummer in het boek.
Laatst bewerkt: 30 aug 2019 23:30 door Job A. Gorree.

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 31 aug 2019 08:21 #66

• inge
  • inge's Profielfoto
  • Redactielid
  • Redactielid Het Vrije Vers
  • Ontvangen bedankjes 11

Beste forumleden,
Na enkele dagen broeden is er nu Handreiking 2 waarin jullie nuttige tips (dank daarvoor!) zijn verwerkt.
Constructief commentaar erop is welkom, het liefst metrisch en op rijm :)
Met hartelijke groet.

KLEINE HANDREIKING BIJ HET FORUM

Verzen op het vrije vers

Anders dan de naam Het vrije vers suggereert, is deze site bedoeld voor gebonden humoristische gedichten. Tegen enige ernst is echter geen bezwaar.

Onder het kopje Vormen (bovenaan) worden talrijke versvormen en hun metrum en rijmschema beschreven. De meeste versvormen zijn in de rubriek Index (rechts) terug te vinden. Plaats je gedicht in de juiste rubriek. Als die er niet is, dan in: Overige versvormen.

Er bestaan verschillende vormen en soorten van rijm. Voor eindrijm hanteren we hier volrijm als norm; we vermijden rijk rijm .

Alle metra vind je hier. Klemtoon en uitspraak van woorden kunnen per plaats en streek variëren. Zoek wat AN is in een woordenboek op.

Praktische tips

Het plaatsen van plaatjes bij verzen lukt niet als die te groot zijn. Als de langste zijde maximaal 500 pixels bedraagt, lukt het meestal wel. Het plaatje wordt pas direct zichtbaar op het forum als je na uploaden op Voeg in klikt.

Als er in een gedicht veranderingen worden aangebracht, laat dan de oude versie(s) staan, zodat de reacties erop te begrijpen zijn.

Enkele woorden, zoals piano, kunnen variëren in het aantal lettergrepen, zo heb je pja-no en pi-a-no, afhankelijk van hoe ze in het metrum passen.

We gebruiken hier weinig enjambementen en elisies .

Nettiquette

We zien het liefst natuurgetrouwe profielfoto’s.
Pseudoniemen zijn prima mits daar fatsoenlijk mee wordt omgegaan.
We bejegenen elkaar met respect en drammen de eigen mening niet door.
Laatst bewerkt: 31 aug 2019 08:28 door inge.

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 31 aug 2019 09:49 #67

Ha Inge,

Alles in de heksenketel, even laten stoven en flink roeren, en voila, een boeuf bourgignon ;) Mooi bondig gehouden.

Enige suggesties, kijk maar of het past:

Een titel bij de inleiding lijkt me niet nodig. Nu lijkt het of er twee titels zijn.

Inleidende zin "Anders dan ...":
"bedoeld voor" veranderen in: "gewijd aan?"
"gebonden humoristische gedichten" veranderen in: "light verse, d.w.z. lichtvoetige, gebonden gedichten"?
Van mij mag de laatste regel weg.

Dan het kopje: "Verzen op Het Vrije Vers", met daaronder de drie alinea's over vormen, rijm en metra. Daar zou ik ook de alinea over de "piano" bijvoegen en de zin over enjambementen/elisies (zie hieronder).

De regels "Plaats je ... versvormen." verhuizen naar Praktische tips.

"Praktische tips":
De eerste twee alinea's zo houden. Piano en enjambementen naar "Verzen op Het Vrije Vers". De regel over enjambementen en elisies zou ik als volgt omvormen: "Voor het gebruik van e en e zie hier." Plus de regels "Plaats je ... versvormen." (van boven verhuisd)

Benieuwd naar de het uiteindelijke resultaat.
groet,
Hendrikje
Laatst bewerkt: 31 aug 2019 09:52 door Hendrikje de Koning.

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 31 aug 2019 10:00 #68

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 743
Ha Inge,

Heel behoedzaam geformuleerd. Een bescheiden begin, kan later naar behoeven worden uitgebreid.
De 'heksenketel' van Hendrikje vind ik wel mooi gevonden :)

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Ik dicht plezier
Bedankt door: inge

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 31 aug 2019 10:28 #69

• Manuel van Baarsen
Dag Job,

Hierbij een voorbeeld uit Het Rijmschap (1982), blz. 12-13.

Groet,
Manuel

PS De scan is kennelijk te groot om als bijlage toegevoegd te worden.
Laatst bewerkt: 31 aug 2019 10:29 door Manuel van Baarsen.

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 31 aug 2019 10:32 #70

• inge
  • inge's Profielfoto
  • Redactielid
  • Ontvangen bedankjes 11
Dank, Wim en Hendrikje!

Hendrikje, je suggesties zullen gewogen worden.
Helaas begint het metrum na de smakelijke boeuf bourguignon al te haperen ;-)

Het is jammer dat je de enjambementen-fobie hierbij officieel maakt. Een poëzie-podium zou toch bij uitstek een plek moeten zijn waar ontwikkelingen en experimenten worden aangemoedigd.
Job, als nieuweling weet je niet dat enjambement in de top drie staat van onderwerpen die hier in tien jaar tot verdeeldheid, commotie en ruzie hebben geleid. Ik hoop dat de gekozen formulering we gebruiken weinig enjambementen de angel eruit haalt. Bovendien is dit geen standaard-poëziepodium. We beoefenen een specifiek poëtisch genre, light verse, en dichten in de traditie van Drs. P, Driek van Wissen, Patty Scholten, kortom de allergrootste en echtste dichters op aarde :)
Laatst bewerkt: 31 aug 2019 13:05 door inge.

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 31 aug 2019 13:01 #71

• Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 615
Dag Inge, Compliment. Dit is qua toon en inhoud een stuk zakelijker dan het vorige document. Mijn op- en aanmerkingen en suggesties staan hieronder in rood. Fijn dat je de diverse handschoenen hebt opgenomen. En ook fijn dat de bijdragen van het redactielid te onderscheiden zijn van die van de dichter Inge Boulonois.

KLEINE HANDREIKING BIJ HET FORUM

Verzen op het vrije vers

Anders dan de naam Het vrije vers suggereert, is deze site bedoeld voor gebonden humoristische gedichten, ook wel light verse of plezierdicht genoemd. (Liever 'geestige' ipv van 'humoristische'.)

Onder het kopje Vormen (bovenaan) worden talrijke versvormen en hun metrum en rijmschema beschreven. De meeste versvormen zijn in de rubriek Index (rechts) terug te vinden. Plaats je gedicht in de juiste rubriek. Als die er niet is, dan in: Overige versvormen.

Er bestaan verschillende vormen en soorten van rijm. Voor eindrijm hanteren we hier volrijm als norm; we vermijden rijk rijm . (deze link kan niet worden geopend.)

Alle metra vind je hier. Klemtoon en uitspraak van woorden kunnen per plaats en streek variëren. Zoek wat AN is in een woordenboek op.

Praktische tips

Het plaatsen van plaatjes bij verzen lukt niet als die te groot zijn. Als de langste zijde maximaal 500 pixels bedraagt, lukt het meestal wel. Het plaatje wordt pas direct zichtbaar op het forum als je na uploaden op Voeg in klikt.

Als er in een gedicht veranderingen worden aangebracht, laat dan de oude versie(s) staan, zodat de reacties erop te begrijpen zijn.

Enkele woorden, zoals piano, kunnen variëren in het aantal lettergrepen, zo heb je pja-no en pi-a-no, afhankelijk van hoe ze in het metrum passen. (Weglaten. Er zijn nog zoveel andere kwesties: rijmen op vreemde woorden bv. Staat bovendien al onder laatste punt van vorige kopje.)

We gebruiken hier weinig enjambementen en elisies. (weglaten, formulering is nietszeggend, bovendien lijkt het alsof je iemand een stijl wil opdringen.)

Onder dit kopje zou je een verwijzing kunnen maken naar bekende handboeken + de tip werk van erkende light versedichters te lezen.

Nettiquette

We zien het liefst natuurgetrouwe profielfoto’s.
Pseudoniemen zijn prima mits daar fatsoenlijk mee wordt omgegaan. We bejegenen elkaar met respect en drammen de eigen mening niet door.
(Met zulke vage formuleringen kun je alle kanten op, waardoor ze nietzeggend zijn. Wat mij betreft weglaten.)
Laatst bewerkt: 31 aug 2019 13:05 door Frits Criens.

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 31 aug 2019 13:41 #72

• inge
  • inge's Profielfoto
  • Redactielid
  • Ontvangen bedankjes 11
Dank, Frits, voor je compliment en je voedzame opmerkingen.
Ze zullen stuk voor stuk worden gewogen.
Wat de links betreft: die werken niet meer als je de tekst kopieert. Bij mij werken ze in Handleiding 2.

Bekende handboeken lijkt me meer iets voor een andere rubriek.
In de rechterbalk heeft Arjan direct onder het kopje Het vrije vers al wat extra items ingevoerd. (Ik heb met Arjan te doen, als Klussenier heeft hij het drukker dan ooit.)
Daar zou ook een kopje Leestips bij kunnen. Erkende lightversedichters, nogal vaag, wat dat 'erkend' impliceert, weet ik niet. Wikipedia geeft wel een lijst van lightversedichters op nl.wikipedia.org/wiki/Light_verse .
We staan daar vriendelijk bij elkaar :-)
Laatst bewerkt: 31 aug 2019 13:43 door inge.

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 31 aug 2019 14:01 #73

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 991
Voor Job, Er is een kwalitatief verschil in enjambementen. Het enjambement appel / schappel is superieur. Dergelijke enjambementen kom je maar weinig tegen. Meestal is het armoe. Vóór HVV las ik bij het Vlaamse Schrijfzolder, NCRV’s ? ( naam vergeten ) en iets van Lettertempel. Allemaal poëten die vrije gedichten schreven omdat ze in een gebonden vorm niet konden zeggen wat ze kwijt wilden. Zet de deur van HVV open voor poëzie en je krijgt dit. Absoluut! Willen we een uitzondering maken voor de hier reeds actieve poëziedichters? Dat is niet aan mij, maar ik raad het sterk af.

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 31 aug 2019 14:05 #74

• Job A. Gorree
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 18
Dank je Manuel. Ik begrijp dat je verwijst naar het voorwoord plezierdichten , geschreven door Drs. P in het verzamelboekje van de uitgeverij BXXTôH Het rijmschap compleet, Mijn exemplaar is uit 1984 dus de bladzijde nummering kan verschillen. Het is het zelfde boek dat ik voor mijn laatste bijdrage heb geraadpleegd.
Hij fulmineert inderdaad tegen het enjambement, maar voegt er haastig aan toe dat het enjambement als creatieve fout wel is toegestaan. zijn weerstand tegen elisie of een epenthesis kan ik niet terugvinden, maar ik kan me hem mopperend op dergelijke zaken voorstellen, terwijl hij er elders, net als enjambementen, dankbaar gebruik van maakt.
Ik moest daarbij denken aan zijn behandeling van stuntrijm( blz 14 handboek voor plezierdichters, blz 13 in versvormen) Waar hij een onderscheid aanbrengt in kreupelrijm. Hij heeft het over het afkeurenswaardige stuntrijm en vindingrijk rijm. het vindingrijk rijm is stuntrijm van bevriende zijde.. In beide uitgaven van dit boek gaat hij overigens niet op enjambement in.
Mijn punt is dat volgens mij de heer Polzer beide boekjes met de tong in de wang heeft geschreven. Hij formuleert zijn opinie, die ik hooglijk waardeer. (Mijn handboek voor plezierdichters ligt volledig uit de band, en daarom heb ik Versvormen aangeschaft), maar het is geen wet.
Plezierdichten voldoet niet aan regels en wetten, "licht verse" kent vele definities (nogmaals verwijs ik naar het essay op deze site) Het past niet om "collega-rijmelaars" af te keuren op het anders interpreteren van normen. Normen zijn immers slechts richtlijnen, gemiddelden waarop uitzonderingen en afwijkingen ontstaan. wortelen "in mens-zijn, in traditie en cultuur, derhalve aan invloed van tijd en milieu onderhevig" -Oosthoek encyclopedie
Ik heb in mijn leven drie verschillende spellingen meegemaakt (die uit 1952, de voorkeurspelling uit de zestiger -zeventiger jaren ( ik heb een HBO diploma waarop Kultureel(sic) met een K is geschreven ) en de laatste pannekoek-pannenkoek discussie. Een taal leeft, woorden veranderen ( wie denkt nog dat een idioot iemand is die alleen zijn eigen streektaal, zijn idioom, kan spreken?) klemtonen verschuiven(kom eens in mijn straat naar de jeugd met een mediterrane herkomst luisteren, luister eens naar het moderne "light verse" in de hiphop) en opvattingen over poëzie ( ik begrijp een door sommigen op deze site verfoeid woord) veranderen.
Als taalliefhebbers zouden wij nieuwsgierig en belangstellend deze ontwikkeling moeten volgen. Zoals ik al eerder zei, Schuif de gordijnen open kijk naar al die prachtige planten buiten in plaats van met gesloten gordijnen, met behulp van kunstlicht en kunstmest mopperend je eigen geraniums in leven proberen te houden.
Laatst bewerkt: 31 aug 2019 14:06 door Job A. Gorree.

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 31 aug 2019 14:12 #75

• Job A. Gorree
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 18
Beste Inge,
Knap zoals jij om de rotsen laveert. Uiteraard ben ik het niet eens met de opvatting betreffende klemtonen en wens ik norm te hanteren als een gemiddelde waarvan afgeweken kan worden. Vlamingen, om maar een voor de hand liggend voorbeeld te noemen, moeten in staat zijn om de melodie van hun eigen taal te gebruiken, zonder dar ze een boekenkast over zich heen krijgen. Hetzelfde geldt wat mij betreft voor Groningers, Tukkers en Rotterdammers.. Maar ik begrijp jouw keuzes en waardeer je arbeid...
Laatst bewerkt: 31 aug 2019 14:44 door Job A. Gorree.
Bedankt door: inge

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 31 aug 2019 14:14 #76

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 991
Manuel van Baarsen schreef :
Beste Job,

Professionals als Drs. P en Ivo de Wijs hebben wel degelijk een standpunt, dat volgens mij iets genuanceerder ligt. Ze beschouwen enjambement net als ruilrijm als een kunstgreep, die men niet te vaak moet toepassen. En wanneer toegepast, dan graag in combinatie met een woordspeling.

De praktijk leert dat een enjambement net als een elisie of een epenthesis (ingelaste sjwa, bijv. hel-luft i.p.v. helft) te vaak als - ik citeer uit Het rijmschap "lapwerk" wordt gebruikt om het metrum kloppend te krijgen. Dit laatste is het hele eiereten van de afwijzende houding in deze discussie.

Groet,
Manuel

En dat is precies wat ik bedoel Dank Manuel.

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 31 aug 2019 14:34 #77

• Job A. Gorree
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 18
Beste Bas
Natuurlijk zijn er normen om bepaalde kwaliteit te meten. Bij een voetbalstadion wacht je op een windvlaag, bij zwemwater kijk je o.a. naar de aanwezigheid van blauwalg. Bij geschriften is dat moeilijk. Spelling is zo een norm, maar Remco Campert heeft een schitterend luiletterboek geschreven. Grammatica is een norm, maar alle lezers van "onze taal" weten dat deze aan verandering onderhevig is.. Zeker met taal geldt dat de normen en regels vaak achter de ontwikkeling aan lopen, en vaak eerder een omschrijving van de op dat moment gemiddelde stand van zaken in ons taalgebied is.
De kwaliteit van enjambementen is slechts subjectief te beoordelen, subjectief vanuit je eigen taalgebruik, je literatuur consumptie en je smaak. Ik vindt niet per se ieder enjambement goed, net zo min als ik ieder vers, rijm of liedje waardeer. Hiphop snap ik niet, ik vind Belinda Meuldijk vreselijke dingen met taal doen en de gevierde Jan Rot vind ik af en toe behoorlijk aan het prutsen. Ik stel echter (gelukkig) niet de norm. Ik zal beslist kritiek leveren als ze hier iets plaatsen, maar het is niet aan mij om te oordelen over wat"hoort" of "niet hoort".
Laatst bewerkt: 31 aug 2019 15:03 door Job A. Gorree.

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 31 aug 2019 15:44 #78

Quote Bas in bericht aan Job

Allemaal poëten die vrije gedichten schreven omdat ze in een gebonden vorm niet konden zeggen wat ze kwijt wilden. Zet de deur van HVV open voor poëzie en je krijgt dit. Absoluut! Willen we een uitzondering maken voor de hier reeds actieve poëziedichters? Dat is niet aan mij, maar ik raad het sterk af.

Zoals ik al aan Inge schreef kreeg ik het benauwd van het idee dat een gebonden vers met een iets ernstigere inhoud geweerd zou worden. Nu krijg ik het Spaans benauwd dat de regels straks toch strenger zullen zijn dan ze waren.
Een te strak pak werkt verstikkend.
Bedankt door: Job A. Gorree

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 31 aug 2019 16:36 #79

• Job A. Gorree
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 18
Beste Inge

Je schreef
Job, als nieuweling weet je niet dat enjambement in de top drie staat van onderwerpen die hier in tien jaar tot verdeeldheid, commotie en ruzie hebben geleid.[...] We beoefenen een specifiek poëtisch genre, light verse, en dichten in de traditie van Drs. P, Driek van Wissen, Patty Scholten, kortom de allergrootste en echtste dichters op aarde

Ik kende Patty Scholten niet. Een gebrek dat ik direct wilde goedmaken. Wat bleek, Patty Scholten ging allerminst een enjambement uit de weg, zoals uit het eerste gedicht bleek dat ik van haar las. Ik heb al eerder voorbeelden van Drs. P en van Driek van Wissen hier geplaatst. Hier dus een van Patty Scholten. Waar komt toch die enjambementen-fobie vandaan?

gedicht (nr. 5711)

Hollandse eenheidsprijzen maatschappij Amsterdam

Zo Hollands als de erwtensoep met spek.
Het volk is één, al zitten er scholieren
te sms'en, kletsen met z'n vieren.
Een kind sproeit roze Fristi in mijn nek.

Bejaarden hebben hier hun vaste stek
voor stamppot, boerenkool met worst, papieren
servetjes in hun bord tegen het klieren.
Ook havermout met basterd is in trek

Het restaurant heet nu joyeus De Keuken,
met tegels om de keuken op te leuken.
Er zijn wel negen soorten vruchtenthee.

Marie en Fientje weren Marthe, Fini
en het kadetje noemt men een panini.
Straks moeten we aan de saucisse fumée.

uit: 'Slapen zonder weerga', 2002.

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 31 aug 2019 17:51 #80

• inge
  • inge's Profielfoto
  • Redactielid
  • Ontvangen bedankjes 11
Ha Job,

Patty Scholten dichtte zeer creatief, uitsluitend sonnetten, en was niet heel strikt qua regels.
Een geweldige dichteres, vind ik, als Inge Boulonois en als Inge Redactielid!
Misschien wil ik ook nog wel een Hvv-account voor een combi ;-)
Laatst bewerkt: 31 aug 2019 17:52 door inge.
Tijd voor maken pagina: 0.407 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Vormgeving

Krijg je al een grafisch orgasme
Van een rode of een gele tekst
Dan zul je echt intens genieten
Van het design van teletekst