Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Laat het ons weten.

Onderwerp: FORUMPRAKTIJK Verzoek!

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 31 aug 2019 17:59 #81

• inge
  • inge's Profielfoto
  • Redactielid
  • Redactielid Het Vrije Vers
  • Ontvangen bedankjes 11
Manuel: je weet dat sonnetvormen en versvormen ook op papier zijn uitgegeven?
www.mijnbestseller.nl/shop/index.php/cat...?q=frans+woortmeijer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Manuel van Baarsen

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 31 aug 2019 19:45 #82

Nou, nog één keer dan, om ook maar een eerder gevoerd discussie te herhalen: enjambement is niét het doorlopen van de ene regel in de andere: dat heet gewoon het doorlopen van de ene regel in de andere.
Enjambement is het doorlopen van de ene regel in de andere ZONDER REKENING TE HOUDEN MET DE NATUURLIJKE PAUZE AAN HET EINDE VAN DE REGEL.
Daar zit hem de kneep. Het wringt.
Drs. P enjambeerde niet in zijn gedichten en inderdaad, Patty Scholten koos ervoor het bewust tóch te doen. Ik zelf vind het lelijk, maar heb me er ook wel aan bezondigd als ik er anders niet uitkwam, wat ik wel altijd als nederlaag ervoer.
Zie verder mijn opmerkingen over Patty Scholten in mijn essay.

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 01 sept 2019 11:58 #83

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 991
Ik bind en paar uitspraken aan elkaar.
Hanny zegt;
Zoals ik al aan Inge schreef kreeg ik het benauwd van het idee dat een gebonden vers met een iets ernstigere inhoud geweerd zou worden. Nu krijg ik het Spaans benauwd dat de regels straks toch strenger zullen zijn dan ze waren.
Een te strak pak werkt verstikkend.

Het antwoord komt van Inge:

We beoefenen een specifiek poëtisch genre, light verse, en dichten in de traditie van Drs. P, Driek van Wissen, Patty Scholten, kortom de allergrootste en echtste dichters op aarde.

Ik stel de vraag die door Inge hierboven al beantwoord is:

De definitie van Light Verse is:

a; Alles wat geschreven is in gebonden vorm,
b; Een specifiek genre, in de traditie van o.a. Drs.P, Driek van Wissen enz.

Ik ben me ervan bewust dat een duidelijke grens tussen poezie en Light Verse niet te trekken is, maar, denk ik, is de toon belangrijk. Jacob schreef een poetisch vers en hij noemt het ook zo. Job schreef twee verzen over de oorlog, maar ik kan dat geen licht onderwerp vinden, en daarom noem ik dat poezie. Wees het met me eens of niet, maar dat is mijn mening. Er is poezie en er is Light Verse, waar de grens ligt weet ik ook niet, maar er is verschil!
Daarom hecht ik aan de definitie die niet alleen door Inge is gesteld, maar die reden was om HVV op te richten. Ik herhaal; die reden was om HVV op te richten.

Job,

Weer citeer ik Inge;

Patty Scholten dichtte zeer creatief, uitsluitend sonnetten, en was niet heel strikt qua regels.

Ik vind het weinig zin hebben om argumenten dood te slaan met voorbeelden van gelauwerde dichters. Er zijn weinigen die aan hun niveau kunnen tippen, maar ook zij maken fouten, al of niet bewust. Patty Scholten wordt gevierd als dichter, maar haar enjambementen in de stijl van onderstaand voorbeeld ( van mij ) dat ook nog niet rijmt, wordt liefdevol onder het tapijt geveegd.

“voor de jarige Maarten
Schrijf ik een kaart. En
Koop ik een boek”

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 01 sept 2019 12:47 #84

• Job A. Gorree
  • Job A. Gorree's Profielfoto
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 18
Beste Bas, maar ook al die anderen die blijven den dat light verse zo nodig lollig moet zijn
Het onderscheid tussen poëzie en light verse is het verschil tussen een studio en een atelier, tussen art en kunst, tussen cuisine en keuken. Poëzie is een verzamelnaam voor dichtkunst, waar in principe alles onder valt. Van de Odysee van Homerus tot Het Schaap Veronica van onze eigen Annie M.G. en van de Sonnetten van Shakespear tot het poesie-album van je zus.
De definitie van light verse ( als onderdeel van deze poëzie) ligt ook niet vast, de definities lopen uiteen. Er is een sterke stroming die pleit voor verzen met een lichte inhoud, maar er zijn ook stemmen die gaan voor toegankelijke poëzie, in tegenstelling tot de "hoogdravende" literatuur.
Willem Wilminks Ben Ali Libi wordt wel degelijk tot het light verse gerekend, ondanks zijn gitzwarte inhoud,
Tot slot citeer ik nog maar een uit het essay van de poortwachter deze site, Jaap van de Born, deze keer zijn omschrijving van Het Vrije Vers

Het Vrije Vers wil onder deze paraplu van light verse een podium bieden aan al die subgenres, waarbij het selectiecriterium vernuftig, speels, creatief taalgebruik is (Al hoop ik persoonlijk dat ik nu zo vaak de term light verse gebruikt heb dat iedereen er de kots van gekregen heeft en voortaan van ‘lichte poëzie’ spreekt en van ‘plezierdichters’ voor een specifiek subgenre).
De kwaliteitsbeoordeling wordt mede bepaald door de conventie van het subgenre.
Iemand die beweert een sonnet geschreven te hebben zal aan de eisen van het sonnet moeten voldoen.
Als de volta ontbreekt is het een veertienregelig gedicht en geen sonnet, zo simpel is dat.
Als iemand geen rijm gebruikt of metrum en een eigen vorm kiest, prima, maar hij zal beoordeeld worden op de selectiecriteria en op het forum. Als hij kiest voor rijmloos, maar niet eens merkt dat hij daarbij toch storend halfrijm of klankrijm gebruikt zal hij daarop aangesproken worden, waarbij woorden als ‘geklungel’ te verwachten zijn.
Het staat iedereen natuurlijk vrij bij gedichten te denken: ‘Jammer dat dit geen light verse is, maar light verse.’
Maar hoe zit het dan met de serieuze vormvaste poëzie? Ik heb zelf die ballade van Anton van Duinkerken met de mijne vergeleken en gezegd dat die van hem niet bij light verse gerekend wordt, door niemand. Jawel, maar als hij hem nú geschreven had zou dat wel gebeurd zijn en dat heeft te maken met de vooroordelen in de poëziewereld.
We zijn zo vrij ons van die vooroordelen niets aan te trekken en verlenen ook dat soort werk graag onderdak, wij zijn niet zo kinderachtig om iemand over het hek te gooien die niet precies binnen de definitie valt.
Laatst bewerkt: 01 sept 2019 12:48 door Job A. Gorree.

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 01 sept 2019 14:31 #85

Ha Job,

Goed dat je hier de omschrijving van HVV, geschreven door Jaap, de roerganger van dit dichtschip, nog eens aanhaalt.

Het vetgedrukte deel stond reeds in mijn geheugen gegrift. Als men daar aan gaat tornen dan ondermijnt men de regels en wat nog erger is het imago van Jaap.

groet,
Hanny

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 01 sept 2019 16:04 #86

• Job A. Gorree
  • Job A. Gorree's Profielfoto
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 18
IK heb al eerder op dit stuk gewezen Hanny en eruit geciteerd. Het stoort me dat niemand erop in gaat en op zijn eigen stokpaardje blijft zitten. Laten we het nou gewoon met elkaar eens worden dat we het niet met elkaar eens zijn en geen rare regeltjes verzinnen om de anderen in het gareel te houden. Maar daar heb jij volgens mij ook al de nodige woorden aan gespendeerd.

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 01 sept 2019 17:51 #87

• inge
  • inge's Profielfoto
  • Redactielid
  • Redactielid Het Vrije Vers
  • Ontvangen bedankjes 11
Beste, geachte, lieve forumleden,

Voor alle duidelijkheid:
Het vrije vers houdt de koers aan die door onze Oppergod Jaap is uitgezet.
Jullie opmerkingen op Handreiking 2 worden alle zorgvuldig tegen het licht gehouden.
Handreiking 3 gaat vervolgens (dat zal niet eerder dan na volgend weekend worden) naar Jaap, die vermoedelijk ook het een en ander zal veranderen.

Met groet!

Laatst bewerkt: 01 sept 2019 18:01 door Inge Boulonois.

FORUMPRAKTIJK Verzoek! 02 sept 2019 14:39 #88

• Joke de Groot
  • Joke de Groot's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 158
Mooi hoor Inge, .die: onze Oppergod!
Laatst bewerkt: 02 sept 2019 19:45 door Joke de Groot.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Slavin of godin

Je bent een werkbij, zoemen mijn gedachten.
Een poets- en wasvrouw, en een keukenmeid
die nooit eens opvalt door afwezigheid,
want ja, het vele werk dat kan niet wachten

Bij mij is altijd alles fris en schoon.
Manlief zal dat met blij gemoed beamen.
Mooi Truus, maar doe je morgen weer de ramen,
die regen he, zegt hij vanaf zijn troon.

In mijn gedachten spookt nu een godin.
Och dame, zegt ze, het is toch een schande,
kijk eens naar uw gekloofde ruwe handen.
Zeg géén oké, u bent toch geen slavin.

Want zij die met de speer vertrouwd was, Truus;
Zij droeg jouw naam en maakte nooit excuus.

Bout-Rimé op het Schoonmaaksonnet van Inge Boulonois