Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Laat het ons weten.

Onderwerp: Kwatrona's (2)

Kwatrona's (2) 06 mei 2020 11:18 #1

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 1391
1. Globetrotters

Als iemand verre reizen doet,
dan kan hij veel ver halen:
van hebbedingenovervloed
tot hachelijke kwalen.

2. Nieuwe normen

Voor Mokummers niet te verkroppen
dat dit nu opeens niet meer mag:
een dagje in Antwerpen shoppen
is grensoverschrijdend gedrag.

oorspronkelijke versie:
Nieuwe normen

Ik kan het maar moeilijk verkroppen
dat dit nu opeens niet meer mag:
een dagje in Antwerpen shoppen
is grensoverschrijdend gedrag.

3. Mondkapjes

De hele familie was danig van streek,
een mondkapjesspeurtocht was het resultaat.
Maar Sanneke wilde geen saai fabricaat:
'De modecollectie komt volgende week.'

oorspronkelijke versie:
Mondkapjes

De hele familie was danig van streek
en naarstig op zoek naar een kap voor de mond,
hetgeen Carolien onbegrijpelijk vond:
'De zomercollectie komt volgende week.'

In beide gevallen: dank aan Hendrikje.
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Ietsnut
Laatst bewerkt: 06 mei 2020 14:14 door Wim Meyles.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwatrona's (2) 06 mei 2020 12:40 #2

• monnhauser
  • monnhauser's Profielfoto
  • Regelmatige bezoeker
  • Ontvangen bedankjes 197
Ik ervaar iets vergelijkbaars als met je laatste bundel, Wim. De presentatie van meerdere verzen tegelijk (op één pagina in je bundel, of hier) doet mijns inziens niet helemaal recht aan de kwaliteit van sommige van je prachtige vondsten. Uiteraard is dit volstrekt subjectief.
Bedankt door: Wim Meyles

Kwatrona's (2) 06 mei 2020 12:48 #3

• Wim Meyles
  • Forumgod
  • taalhumorist
Dank je, monnhauser. In een bundel vind ik het bezwaarlijk om slechts één kwatrijn per pagina te plaatsen, maar op HVV kan dat natuurlijk prima.

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Kwatrona's (2) 06 mei 2020 13:16 #4

Tegen de achtergrond van mijn bewondering voor het tempo waarmee je versjes produceert, en sommige erg spitsvondig, mag ik vandaag een beetje kritisch zijn, Wim?

Globetrotters
M.i. maakt iemand een reis, niet: doet een reis.

Nieuwe normen
Voor wie Nederlands spreekt en in Belgie woont (en dat zijn toch best veel mensen, waaaronder ikzelf) is de clou geen clou. Misschien zou je een gemeente kunnen vinden die op de grens ligt, met de ene helft in het ene en de andere helft in het andere land.

Mondkapjes
"een kap voor de mond" vind ik een beetje onnatuurlijk klinken. Ze zijn niet zo groot, toch? Verder snap ik de clou niet. En: danig van streek en naarstig zijn twee extreme beschrijvingen die niet zo goed samen gaan voor mijn gevoel en de eerste ook al niet met mondkapjes.

Zit er een rode draad in deze drie, dat ze bij elkaar staan, behalve dan misschien een dun coronadraadje?

Kwatrona's (2) 06 mei 2020 13:48 #5

• Wim Meyles
  • Forumgod
  • taalhumorist
Ha Hendrikje,

Ik schrijf inderdaad erg veel: het lijkt wel of ik overal inspiratie in vind. Soms vraag ik me af of het niet als overdreven beschouwd wordt als een forumlid zo veel plaatst. Daar hoor ik graag reacties op.
In mijn volgende gedichtenboekje komt o.a. een kleine cursus light-versedichten, waarin ik probeer beginnende dichters een beetje op weg te helpen. Waar veel mensen vaak uitgaan van het dagelijks leven, begin ik vaak bij de taal om een clou te vinden, waarna ik een leuke sociale context probeer te bedenken.

Dank voor je kritische kanttekeningen.

Globetrotters:
'Als iemand verre reizen doet, dan kan hij veel verhalen': dit is een quote. Het betreft 'De reis van Jurriaan', uit 'Kun je nog zingen, zing dan mee'. Het wordt (werd?) ook als spreuk gebruikt. In mijn parodie heb ik 'verhalen' veranderd in 'ver halen', wat de clou mogelijk maakte.

Nieuwe normen
Daar heb ik niet bij stil gestaan, dat de clou voor een bepaalde categorie lezers geen clou is. Daar ga ik nog iets op bedenken.

Mondkapjes
'Een kap voor de mond' heb ik hier in mijn dichterlijke vrijheid gekozen, omdat het lekker in het metrum valt. Ik ga nog even kijken naar een alternatieve tekst met 'mondkapje'.
Als clou stond mij voor ogen, denkend vanuit Carolien: 'Waarom zou ik nu driftig gaan zoeken naar zo'n saai mondkapje als de zomercollectie in aantocht is?' (geschreven na het lezen van een krantenbericht dat een Belgisch modehuis binnenkort met modieuze mondkapjes op de markt komt).

En nee, er zit geen rode draad in de drie kwatrijnen. Corona is inderdaad het enige onderlinge verband, en ik ga de tip van monnhauser (hierboven) ter harte nemen.

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Laatst bewerkt: 06 mei 2020 13:54 door Wim Meyles.
Bedankt door: Hendrikje de Koning

Kwatrona's (2) 06 mei 2020 14:53 #6

Ik schrijf inderdaad erg veel: het lijkt wel of ik overal inspiratie in vind. Soms vraag ik me af of het niet als overdreven beschouwd wordt als een forumlid zo veel plaatst. Daar hoor ik graag reacties op.

Als ik dan het spits mag afbijten: zolang ze rijmtechnisch geen storende fouten of slordigheden vertonen (en dat doen ze nooit) en ze vaak spitsvondig of geestig zijn, mag het van mij! Keep it coming :lol:
Bedankt door: Wim Meyles

Kwatrona's (2) 06 mei 2020 18:38 #7

• Christiaan Abbing
  • Christiaan Abbing's Profielfoto
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Ontvangen bedankjes 381
Wim Meyles schreef :
(...) Soms vraag ik me af of het niet als overdreven beschouwd wordt als een forumlid zo veel plaatst. Daar hoor ik graag reacties op.

Ik vind 't wel leuk eigenlijk, zo'n veelschrijver. De balans tussen kwaliteit en kwantiteit wordt dan wel spannend: is elke pennenvrucht je even dierbaar als het er zoveel zijn?

Wim Meyles schreef :
In mijn volgende gedichtenboekje komt o.a. een kleine cursus light-versedichten, waarin ik probeer beginnende dichters een beetje op weg te helpen. Waar veel mensen vaak uitgaan van het dagelijks leven, begin ik vaak bij de taal om een clou te vinden, waarna ik een leuke sociale context probeer te bedenken. (...)

Maakt me nieuwsgierig naar je nieuwe bundel! Mooi uitgangspunt, iets dergelijks houd ik zelf ook aan om tot een leuk versje te komen.

Kwatrona's (2) 06 mei 2020 21:04 #8

• Wim Meyles
  • Forumgod
  • taalhumorist
Ha Christiaan,

Dank voor je reactie. Interessant punt, de balans tussen kwaliteit en kwantiteit. Voor mij staat kwaliteit altijd voorop. Kwantiteit is geen doel. Kwantiteit gebeurt, vooral als je in een ‘flow’ zit.
Kwaliteit betekent voor mij dat je voor jezelf de lat hoog legt, zowel qua vorm als qua inhoud. En daar mogen anderen me ook altijd op aanspreken, liefst beargumenteerd uiteraard.
Maar hoe beoordeel je je eigen kwaliteit? Het gebeurt me regelmatig dat ik enthousiast ben over wat ik net geschreven heb, terwijl ik het maar matig vind als ik het een paar dagen later herlees. Daarom wacht ik meestal even voordat ik iets op het forum zet. Verder is het forum natuurlijk een zeer leerzame manier om feedback te krijgen (en om bescheiden te blijven :) ).

Of alle dichtsels me even lief zijn? Nee, dat niet. Het geeft me toch de meeste voldoening als ik uitgaande van een m.i. fraaie clou, tot een gedicht kom dat in zijn totaliteit recht doet aan het niveau van die clou, qua inhoud en qua vorm.
Ik meen dat in jouw gedichten ook vaak te zien, waarbij ik het zeer geslaagde ‘Zangfietspad’ maar even als voorbeeld noem. Vrij willekeurig overigens, want ik beschouw het als een constante factor in je werk.

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Laatst bewerkt: 06 mei 2020 21:17 door Wim Meyles.
Bedankt door: Christiaan Abbing
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Onbekend werk Drs. P 3

Drs. P in 1968

DE VLOEK DER WETENSCHAP

Toen mijn man met enk’le lieden

Zelf een luchtschip had gemaakt,

Zou het grote feit geschieden

Waar hij zoo naar had gehaakt.

Onberoerd door duizend vragen,

Aangestaard en uitgejouwd,

Ging hij stil zijn leven wagen,

De vermeet’le aeronaut;

De vermeet’le aeronaut.

In de landelijke dreven

Hoorden allen het gerucht

En men zag het toestel zweven

Door de hoge, blauwe lucht.

Weldra zou hij veilig landen;

De machine liep gestaâg.

Maar door ’t breken van de banden

Viel het schuitje plots omlaag;

Viel het schuitje plots omlaag.

Ach, hij zocht het onbekende,

Doch zijn droom verging in rouw.

Sindsdien leef ik in ellende

Als een arme weduwvrouw.

Nu ik alles heb verloren

Smeek ik u, geacht publiek,

Laat u nimmer toch bekoren

Door die duivelsche techniek;

Door die duivelsche techniek

Dit is de derde onbekende tekst van Drs. P uit 1968, die opdook inde nalatenschap van Lia Dorana (zie Archief van 27 april en www.jasperine.net). Het vorige nummer, 'Nazomer', was een eenvoudig sfeerbeeld (dat het trouwens niet haalt bij het sfeerbeeld in 'Quartier Putain' uit dezelfde periode) maar dit is een ouderwetse smartlap, geheel in de stijl van de beginperiode van de doctorandus, toem hij zich voornamelijk op dit genre richtte. Zelf heeft hij hier geen herinneringen meer aan, noch aan de bijbehorende melodie die helaas nog niet opgedoken is, maar die waarschijnlijk niet al te ingewikkeld was. Hieronder het origineel met eigenhandige correctie.