Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Laat het ons weten.

Onderwerp: Bas Jongenelen over sonnettenkransenkransen

Bas Jongenelen over sonnettenkransenkransen 15 sept 2021 10:08 #1

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Admin
  • dichter
  • Ontvangen bedankjes 1852
Vandaag in Neerlandistiek: Bas Jongenelen over de sonnettenkransenkransen van Olax.
Hier te lezen: neerlandistiek.nl/2021/09/sonnettenkransenkransen/
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bas Jongenelen over sonnettenkransenkransen 16 sept 2021 14:17 #2

• Jaap Bakker
  • Jaap Bakker's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 687
Bedankt voor de tip, Inge. Ik ben niet zo'n fan van het genre. Ik heb onlangs "Problemen, zooi..." gelezen en dat bevestigde mijn idee dat het maar bar moeilijk is om binnen het stramien individueel goede gedichten af te leveren. De voormalig kampioenen Machiel en Christiaan zijn daar wel in geslaagd. Ook waren er af en toe nog wel enkele leuke uitschieters, maar de hele kransenkrans als geheel was als een bord havermoutpap met veel te weinig melk.
Groeten,
Jaap

Bas Jongenelen over sonnettenkransenkransen 16 sept 2021 15:00 #3

• Inge Boulonois
  • Admin
  • dichter
Dank, Jaap, voor je reactie. Stevige kost inderdaad.
Je bent, begrijp ik, meer dan voldaan :sick:
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder

Bas Jongenelen over sonnettenkransenkransen 18 sept 2021 07:55 #4

Leuk geschreven artikel van Bas! Hij bespreekt hier kransenkransen van twee anderen, maar heeft zelf ook een flink aandeel in het genre - zowel schrijvend als in de redactie. Problemen, etc. is daar een voorbeeld van, en naar ik meen is er nog eentje over sport in de maak, of is die al verschenen? Hij probeert ze vervolgens ook enthousiast aan de man te brengen, maar de markt voor kransenkransen is maar beperkt. Wat Jaap zegt: het zijn wel érg veel verzen, en door die enorme kwantiteit valt kwaliteit soms wat weg.

Mijn bezwaar tegen kransenkransen - al schreef ik er zelf aan mee - is dat het al snel een monster van Frankenstein wordt. Doordat er zoveel verschillende dichters aan meeschrijven, met allemaal hun eigen stijl en ideeën, om nog maar te zwijgen van kwaliteiten, vliegt zo'n kransenkrans alle kanten uit.

Jaap Bakker schreef :
(...) dat het maar bar moeilijk is om binnen het stramien individueel goede gedichten af te leveren. De voormalig kampioenen Machiel en Christiaan zijn daar wel in geslaagd.

Dank voor het compliment, Jaap! Ik was ook stevig onder de indruk van Machiels bijdragen. Zelf heb ik het vooral als een spel benaderd, waar ik erg veel plezier in had: ik kreeg van Bas begin- en eindregel, en kon me daar in uitleven.

Wat Olax' werk betreft: ook in Problemen etc. kreeg hij een flink podium - één hele krans was van hem - maar ik ben niet zo'n fan van zijn werk. Vooral z'n manier van enjamberen viel me op in die bundel; ik ben echt geen puritein wat dat betreft, maar hier was het bijna provocerend. Dan weet je óf niet hoe sonnetregels werken, óf je doet het er om.

Bas' beschrijving maakt me wel nieuwsgierig naar de kransenkrans van Aarens, maar niet nieuwsgierig genoeg om 'm aan te schaffen. Zó gek ben ik nou ook weer niet op havermout.
Laatst bewerkt: 18 sept 2021 07:55 door Christiaan Abbing.

Bas Jongenelen over sonnettenkransenkransen 18 sept 2021 09:17 #5

• Inge Boulonois
  • Admin
  • dichter
Ha Christiaan en Jaap,

Ik zie de sonnettenkransenkransen vooral als literaire curiositeit en heb graag een bescheiden steentje bijgedragen aan vaderlandse geschiedenis, De liefde, een met gif gevulde beker en Problemen, dingen, zooi en tribulaties. Dat zijn Gesamtwerk-kransen.

Olax is een van de weinige dichters die zo'n krans (211 sonnetten!) in zijn eentje schrijft.
Voor de geïnteresseerde: Wikipedia heeft een lemma krans- en kransenkranswerk.

Een nieuwe Jongenelen-kransenkrans is in de maak. Vermoedelijk zijn de Frankensteinallures minder opdringerig want, voor zover ik het begrepen heb, behandelt ieder gedicht een bekende sportvrouw/-man wiens prestaties wie weet wat voor een deel te danken zijn aan havermout of brinta ;-)

Hartelijke groet,
Inge
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 18 sept 2021 09:45 door Inge Boulonois.

Bas Jongenelen over sonnettenkransenkransen 18 sept 2021 09:55 #6

• Jaap Bakker
  • Forumgod
Ik twijfel er niet aan dat het heel leuk is om te maken. Iets om met elkaar rond een gezellig kampvuurtje te doen. Als "lees"boek vind ik het minder geslaagd. Het lijkt op de samenwerkgedichten op HVV. Die overigens al een tijdje niet meer geschreven worden.
Groeten,
Jaap

Bas Jongenelen over sonnettenkransenkransen 18 sept 2021 10:18 #7

• Inge Boulonois
  • Admin
  • dichter

Ik twijfel er niet aan dat het heel leuk is om te maken. Iets om met elkaar rond een gezellig kampvuurtje te doen.

Oei, behelst het schrijven van sonnetten, van zo'n omvangrijk kranswerk enkel plezier en gezelligheid?
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 18 sept 2021 10:19 door Inge Boulonois.

Bas Jongenelen over sonnettenkransenkransen 18 sept 2021 10:33 #8

• Jaap Bakker
  • Forumgod
Ik chargeer wellicht. Ik bedoel dat ik een beeld voor me zie van gelouterde sonnettiers die al sonnetslammend elkaar een fijne avond bezorgen. Een sonnettenkrans, zeg maar. :)

Bas Jongenelen over sonnettenkransenkransen 18 sept 2021 10:42 #9

Inge Boulonois schreef :
Oei, behelst het schrijven van sonnetten, van zo'n omvangrijk kranswerk enkel plezier en gezelligheid?

In veel gevallen komt er ook nog wel vaardigheid bij kijken, maar bij sommige sonnetten hoop ik dat de dichter ervan er in elk geval plezier aan heeft beleefd. :silly:

Aan de andere kant: het is toch geen schande om er vooral plezier en gezelligheid aan te beleven? Het heet tenslotte nog steeds 'plezierdichten'. En dat plezier kan ook ontstaan uit het genieten van elkaars vaardigheid en kwaliteit. Ik stel me zo voor dat rederijkers op een dergelijke manier bij elkaar kwamen. Enne... dit forum vaart er ook wel bij.

Bas Jongenelen over sonnettenkransenkransen 18 sept 2021 11:33 #10

• Inge Boulonois
  • Admin
  • dichter
Hou me ten goede, heren, er plezier aan beleven is prima.
Maar zonder vakmanschap wordt het gebroddel.
Sonnetten, in wat voor verband ook, zijn dus meer dan een avondje ouwe jongens haverbrood :whistle:

Plezierig weekend!
Inge
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 18 sept 2021 12:48 door Inge Boulonois.

Bas Jongenelen over sonnettenkransenkransen 18 sept 2021 15:36 #11

Inge schreef :
Maar zonder vakmanschap wordt het gebroddel.
Dat is exáct waar ik op doelde.
Tijd voor maken pagina: 0.120 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Collateral damage

Ik vrees dat de berichten kloppen
Van vuurwerk word je langzaam dover
Maar om mijn oren dicht te stoppen