Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Tempelier

Tempelier 07 okt 2022 15:58 #1

• Paul
  • Paul 's Profielfoto
  • Regelmatige bezoeker
  • Ontvangen bedankjes 7
Een waar pintelierder uit Lier
uitermate verkikkerd op bier
klit al van ‘s morgens vroeg
aan zijn kruk in de kroeg
zich bezuipend als een tempelier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tempelier 07 okt 2022 19:53 #2

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Admin
  • dichter
  • Ontvangen bedankjes 2122
Beste Paul,

Hartelijk welkom op het forum van Het vrije vers!
Aan de inhoud van de limerick zie ik al dat je hier goed past!
Het vers staat in de goede rubriek (dat gebeurt meestal niet bij nieuwelingen) en het rijmschema klopt.

De eerste twee regels lopen als een tierelier.
Daarna gaat het mis met de amfibrachys.
In hoofdletters geef ik de heffingen aan.

KLIT al van ‘s MORgens VROEG
aan zijn KRUK in de KROEG
zich beZUIpend als een tempeLIER

Metrische oefeningen vind je hier: tiedom-tiediedom.judyelf.nl/
Het schrijven van een goede limerick is trouwens helemaal niet zo eenvoudig.
Er wordt daarbij akelig royaal gebeunhaasd.
Een voorbeeld van een kloppende limerick is deze.

Een zorglijke longarts uit Ede
had virussen altijd vermeden.
Maar zag toen ontzet:
computer besmet.
Van schrik is de man overleden.

Het mooiste is als r 1, 2 en 5 metrisch parallel lopen, en 3 en 4 ook.
R 5 zou bij jou dan het metrum van r 1 moeten hebben:
Een waar pintelierder uit Lier: een WAAR pinteLIERder uit LIER.

Hartelijke groet,
Inge
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder

Tempelier 08 okt 2022 12:27 #3

• Paulus Voerman
  • Paulus Voerman's Profielfoto
  • Iemand om te respecteren
  • Ontvangen bedankjes 44
Ook van mij welkom (gedeeltelijk naamgenoot) Paul! Ik ben hier evenzo redelijk nieuw. Ik stuur je een (al ergens hier geplaatst én een stuk minder lollig) limerickje van mijn hand. Ik ben bezig om een reeksje te bedenken met taaleigenaardigheden.

een limerickdichter uit Veerde
een al lang gepensioneerde
zorgde als hij zich schoor
in de buurt van zijn oor
dat hij er rakelings langs scheerde

__
Klik hieronder voor mijn bundeltje "Herfstloof"
indd.adobe.com/view/edbc594a-5b63-4785-801d-8f9e203585e5

Tempelier 08 okt 2022 13:01 #4

• Inge Boulonois
  • Admin
  • dichter
Aardig, Paulus, dat je Paul welkom heet!
Ik hoop echter dat Paul je limerick niet als voorbeeld ziet, want helaas: daarin klopt het metrum voor geen meter...
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder

Tempelier 08 okt 2022 13:28 #5

Omdat ik een stiekeme liefhebber ben van de limerick (maar dan wel strak in het jasje) zocht ik even op HVV naar een omschrijving, en las dat die er nog niet was en aangeleverd moet worden.

Hierbij dan de omschrijving, geleend van limerick van de week
Een limerick is een dichtvorm van vijf regels met een vrij strak metrum: twee regels met drie amfibrachen (∪—∪ ∪—∪ ∪—∪), twee regels met een amfibrachys en een jambe (∪—∪ ∪—) en afgesloten door weer een regel met drie amfibrachen.[1] Het rijmschema is a a b b a.

Als eerste voorbeeld verschijnt er op die site ook een perfecte limerick.

Op Wikipedia staat precies dezelfde uitleg/omschrijving met drie voorbeelden, waarvan alleen de derde echt klopt. Die is dan ook wel heel leuk, om goed te maken dat de andere twee iets mankeren :-)

Eentje van mij van een tijdje terug:

Boerendroom

Boer Jan deed een proef in Zuidlaren:
Een drone om een zaaiklus te klaren
Die kwam naar benee
De klap viel niet mee
En Jan is ten hemel gevaren
Laatst bewerkt: 08 okt 2022 13:29 door Hendrikje de Koning.

Tempelier 08 okt 2022 14:22 #6

• Inge Boulonois
  • Admin
  • dichter
Beste Paul en Paulus,

Hendrikje's limerick kunnen jullie als voortreffelijk voorbeeld rustig boven je bed te hangen!
Dat de beschrijving niet bij de Vormen op HVV staat, komt omdat enkele dichters alhier deze versvorm in een verdomhoekje wilden stoppen. Dat hangt samen met de beunhazerij die deze arme versvorm vaak ten deel valt.

Aan de beschrijving op de genoemde site limerick van de week (waarvoor hartelijk dank, Hendrikje!) zou eigenlijk nog moeten worden toegevoegd wat de 'vrijheidsgraden' zijn. Regel 1,2 en 5 mogen m.i. ook op een heffing eindigen en r 3 en 4 met twee dalingen beginnen (?).

Hartelijke groet,
Inge
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder

Tempelier 08 okt 2022 19:58 #7

• Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1659
Het VV werd opgericht om light-versdichters die schreven in de geest van Drs. P een nieuw podium te bieden na het wegvallen van het literaire tijdschrift De Tweede Ronde, later nog even verder gegaan als KortVerhaal. Drs. P en Ivo de Wijs zijn in hun boek Het rijmschap compleet erg duidelijk over de limerick. Pag. 21: 'Onbegaafde Nederlanders die toch aan verskunst willen doen, schrijven een haiku (als het diepzinnig of fijngevoelig moet zijn) of een limerick (in geval van geestigheid).' Ik kan die afkeer billijken: de limerick wordt te vaak gebruikt voor scabreuze, flauwe en gezochte rijmelarij, zelfs als het vers metrisch klopt, wat zelden het geval is. Daarom heeft deze versvorm m.i. terecht nooit een plaats op het VV gekregen, ondanks meerdere pogingen daar verandering in te brengen. Ter verdere ontmoediging van degenen die dat opnieuw zouden willen proberen staat hieronder een dodelijke limerick van Ivo de Wijs, die ik al eens eerder op het VV heb geplaatst. Voor de jongeren onder de lezers: Willy Alfredo was een sneldichter die vanuit de zaal woorden kreeg toegeroepen waarop hij dan ter plekke een limerick verzon.

Er was eens een vrouw in Toledo,
Die deed het graag met een torpedo,
Padadam Tadadam,
Padadam Tadadam, ...
God, wat missen we Willy... Alfredo

c.a.
Frits
Laatst bewerkt: 08 okt 2022 20:00 door Frits Criens.

Tempelier 08 okt 2022 20:22 #8

Ha Frits,

Smaken verschillen en tijden veranderen, ook al blijft light verse bestaan bij de gratie van de vaste vorm.

Wat schept mijn verbazing toen ik even zocht in het archief (forum, klik limerick) en deze schitterende limerick, die bovendien een luchtfiets is, twee in een, vond van niemand minder dan, ja, Frits zelf:
Veerkracht

Een onheilsprofeet uit Hoog-Soeren
Verbood om de koeke te loeren
Nu beeldt men de zinne
En streelt er de minne
Door zachtjes de pompa te doeren

Groetjes,
Frits

Het draadje dat zich daarna spon is ook leuk om te lezen. Niemand minder dan Jaap vd Born doet er een duit in het zakje, tongue-in-cheek, tot meerdere eer en glorie van deze geslaagde limerick. Zeg nou zelf! :)

Het argument dat er vaak met de limerick gebroddeld wordt is waar. Maar om de baby met het badwater weg te gooien, vind ik jammer. Als-ie goed wordt uitgevoerd, zoals hierboven, is het een leuke versvorm: kort, speels, puntig. Mijn mening :)
Laatst bewerkt: 08 okt 2022 20:22 door Hendrikje de Koning.
Bedankt door: Inge Boulonois

Tempelier 08 okt 2022 20:50 #9

• Inge Boulonois
  • Admin
  • dichter
Beste Frits,

Hendrikje was me net voor met haar bericht.

Je reactie, Frits, staat in het lijntje van een nieuw forumlid dat net als eerste gedicht een limerick heeft geplaatst. Dat vormt geen aardig welkomstwoord.

Helemaal waar is dat Ivo de Wijs niet zo van limericks houdt, ook niet om zelf te maken - daar speelt de moeilijkheidsgraad in mee. Ik citeer wat deze maestro schreef in juni 2020 op ivodewijs.nl

Koop liever geen boeken met limericks. Het zijn veelal massagraven. Veel verzamelwerken (als Limericks, More Limericks en New Limericks) zijn onmatig dik en samengesteld door mensen zonder smaak of gevoel voor humor. Als u zo'n dikke pil toch wilt doornemen, pak er dan meteen een potlood bij en zet een vinkje bij de limericks die u een glimlach wisten te ontlokken.Wees trouwens ook behoedzaam met dunnere uitgaven: veelal bevatten die nieuwgemaakte limericks. Limericks maken echter is een loodzware bezigheid die veel genade behoeft: slechts een paar keer in mijn inmiddels vrij lange rijmende leven heb ik een genietbare limerick kunnen smeden. Lieden die menen dat ze de ene limerick na de andere uit hun mouw schudden, dienen krachtig gewantrouwd.

Ook Drs. P heeft het niet zo op limericks. Maar hij benadrukt ook de sterke kanten ervan in zijn Versvormen. Leesbaar handboek:

De bouw van de limerick is ijzersterk en daardoor animerend. Zowel cadans als schema nopen tot lezen en doen. En het metrum is verdraagzaam: men kan mannelijk en/of vrouwelijk rijmen, beginnen met mannelijk en/of vrouwelijk rijmen, beginnen met 1 of 2 onbeklemde letergrepen. De bondigheid kan spits en vindingrijk taalgebruik bevorderen. Rijmvaardigheid kan tot aangename verrassingen leiden....

En ja, de eminente tsaar geeft een kloppend voorbeeld:

Het schema: aabba
Het metrum - och kijk het maar na
In Ierland begon het
En menigeen kon het
In Nederland echter...nou ja

Leve de limerick!
Inge
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 08 okt 2022 21:01 door Inge Boulonois. Reden: typfoutjes eruit gehaald
Bedankt door: Hendrikje de Koning

Tempelier 09 okt 2022 10:12 #10

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 3408
Eens met Inge en Hendrikje: leve de limerick, mits goed uitgevoerd, bijvoorbeeld met speels rijm.
Mijn duit in het zakje:

Een vent op de Peloponnesus
verklaarde vol vuur: ‘Ik ben Jezus.’
Een dokter aldaar
gaf dit commentaar:
‘Maar wel een met zeven protheses.’
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: De mug en de olifant (fabels en light verse)

Tempelier 09 okt 2022 11:32 #11

• Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1659
Hendrikje, grappig dat je mijn nonsensvers uit de archieven opduikelt, het is een van de voorbeelden waarmee ik probeerde te laten zien dat de nieuwe vorm Luchtfiets op vele fronten inzetbaar is. Het is zeker geen promotie voor de limerick. Ik ben niet zo goed in het terugvinden van oude discussies op het VV. Er moet nog een mooie zijn van een jaar of 5-6 geleden. Overigens, Hendrikje, fijn dat je mijn luchtfietslimerick kunt waarderen. En die komt dan wellicht, Inge, in de buurt van die zeldzame voorbeelden van een genietbare limerick waarover Ivo de Wijs het heeft in jouw citaat. Zelf denk ik van niet. Mijn bijdrage, was overigens geen aanval op een nieuw forumlid, maar een verklaring voor de geringe waardering van deze vorm op het VV. Wim houdt het in zijn pleidooi voor de limerick bij vormargumenten. Wat evenwel zeker ze hard meetelt is de inhoud die moet eindigen in een geestige of puntige clou die op zijn minst een glimlach ontlokt bij de lezer. Tot nu toen ben ik dat bij de nieuwe limericks in deze discussielijn nog niet tegengekomen.

c.a.
Frits

Tempelier 09 okt 2022 13:01 #12

• Inge Boulonois
  • Admin
  • dichter
Mijn bijdrage, was overigens geen aanval op een nieuw forumlid, maar een verklaring voor de geringe waardering van deze vorm op het VV.

Dat begreep ik wel, beste Frits. En ik begrijp nu ook de aversie t.o.v. de limerick: die versvorm is gewoon te moeilijk, ook voor ons ;-)
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 09 okt 2022 13:02 door Inge Boulonois. Reden: typabuisje

Tempelier 09 okt 2022 16:02 #13

• Niels Blomberg
  • Niels Blomberg's Profielfoto
  • Forumgod
  • Schoonschrijver
  • Ontvangen bedankjes 1338
Dag Paul,

Om te beginnen: welkom op Het Vrije Vers.

Ik vind de limerick een lastige versvorm en als ik bovenstaand commentaar lees ben ik niet de enige.
Mijn advies: probeer een sonnettette (abba cc) met een vijfvoetige jambe. Het is een heel prettige versvorm, die een beetje de opzet heeft van een grap: 4 regels inleiding en 2 regels clou.

Verder moet volgens mij iedere plezierdichter een sonnet kunnen schrijven. Er zijn vele varianten, maar ik zou beginnen met de klassieke vormen Italiaanse sonnet en Siciliaanse sonnet.
In de Angelsaksische wereld is het Shakespeare-sonnet de standaard sonnetvorm.

Veel dichtplezier,
Niels
Bedankt door: Paul

Tempelier 09 okt 2022 16:05 #14

• Niels Blomberg
  • Forumgod
  • Schoonschrijver
Nog even over de limerick: zoals hierboven ook al staat, is het misgegaan toen Jan en alleman niet geremd door enige kennis van metrum zich erop stortte. Vervolgens werden scabreuze teksten zo niet een eis, dan toch wel een pre.
Dat is jammer, want zo'n huppelende amfibrachys stemt mij altijd vrolijk.

Dat metrum staat in schril contrast met de voortstrompelende dactylus van het ollekebolleke.
Ook hier zie we de trend dat iedereen zich ollekebolleke-schrijver waant. Hun voortbrengsels worden zelfs door jury's geselecteerd. Op Laurens Jz. Coster kun je er twee lezen (en ook een niet onaardige sonnettine).

Kortom, het ollekebolleke is hard op weg de limerick achterna te gaan. Het zou me niet verbazen als een nieuwe generatie plezierdichters net zo over het ollekebolleke oordeelt als de oudere plezierdichters nu over de limerick doen.
Laatst bewerkt: 09 okt 2022 17:21 door Niels Blomberg. Reden: Storende typefout verbeterd

Tempelier 09 okt 2022 16:42 #15

• Niek Kalberg
  • Niek Kalberg's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1971
Nou ja, als we toch bezig zijn..

Een vroedvrouw bekend in Stavoren
Ging snorkelen bij de Azoren
Maar raakte verstrikt
in een zedendelict
En is ook nog haar vliezen verloren
Bedankt door: Bart Adjudant

Tempelier 09 okt 2022 18:31 #16

• Niels Blomberg
  • Forumgod
  • Schoonschrijver
Dag Niek,

Inderdaad, nu we toch bezig zijn: de eerste 3 regels zijn amfibrachys en de laatste 2 anapest. Oftewel: aan het einde moet je tweemaal een lettergreep verwijderen aan het begin van de regel.

Groeten
Niels

Tempelier 09 okt 2022 18:32 #17

• Inge Boulonois
  • Admin
  • dichter
Haha Niek, je maakt het wel erg bont!
De sprong van vroedvrouw naar vliezen snap ik wel :-)

3 Maar raakte verstrikt
4 In een zedendelict
5 En is ook nog haar vliezen verloren

Over de vorm dit.
De eerste regels lopen gesmeerd. Maar dan loop ik aan tegen het ongelijke aantal onbeklemde lettergrepen in de volgende regels. R 3 begint met 1 onbeklemtoonde lettergreep, r 4 met 2 stuks en r 5 weer met 2 terwijl r 1 met 1 onbeklemde lettergreep begint. Ik vind dat erg lelijk en denk dat het fout is, maar dat weet ik niet zeker.
Ik hoop dat anderen hier ook op reageren!
Ter verduidelijking: als je van r 3 'maar zij raakte verstrikt' zou maken, voorkom je dat. Idem dito bij r 5: 'is ook nog haar vliezen verloren'.
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 09 okt 2022 18:34 door Inge Boulonois.

Tempelier 09 okt 2022 18:57 #18

Inderdaad, Niek, het versje loopt niet echt in de pas.

Omschrijving:
Een limerick is een dichtvorm van vijf regels met een vrij strak metrum: twee regels met drie amfibrachen (∪—∪ ∪—∪ ∪—∪), twee regels met een amfibrachys en een jambe (∪—∪ ∪—) en afgesloten door weer een regel met drie amfibrachen.[1] Het rijmschema is a a b b a.

Dat is een strak jasje: elke regel begint met taTAda
r.1 en2: 9 lettergrepen, eindigend op -da
r.3 en4: 5 lettergrepen, eindigend op TA
r.5: 9 lettergrepen, eindigend op -da

Nu heb ik begrepen dat sommigen vinden dat r.1, 2 en 5 ook mogen eindigen op taTAdada (vrouwelijk dus) en r.3 en 4 op -TAda. Dan zijn het resp. 10 en 6 lettergrepen. Ik heb mijn twijfels daarover. Het is net alsof je zou zeggen van het OB dat r.4 en 8 ook best mogen eindigen op een onbeklemtoonde lettergreep. Een hellend vlak.

Ik zou graag de limerick in ere hersteld zien, maar dan in zijn/haar oorspronkelijke strakke jasje, zoals hierboven in de quote omschreven. Moeilijk, ja. Maar een heel leuke uitdaging!!

Tempelier 09 okt 2022 20:09 #19

• Niek Kalberg
  • Niek Kalberg's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1971
Dank voor jullie constructieve reacties!

Tweede poging.
Vooraf, de vliezen waren zwemvliezen, een andere suggestie wilde ik natuurlijk niet wekken..

Een vroedvrouw bekend in Stavoren
Ging snorkelen bij de Azoren
Een zedendelict
In stilte geschikt
Zij is wel haar vliezen verloren

was:
Is ook nog haar vliezen verloren
Laatst bewerkt: 09 okt 2022 21:15 door Niek Kalberg.

Tempelier 09 okt 2022 20:32 #20

• Niels Blomberg
  • Forumgod
  • Schoonschrijver
Nu is het metrum in orde, maar de grammatica niet: ik lees dat het zedendelict zijn vliezen verloren is, terwijl in werkelijkheid de vroedvrouw haar vliezen verloren heeft.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.350 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Voor Bas Jongenelen