Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: waanwijs

waanwijs 01 nov 2024 11:39 #1

• Paul
  • Paul 's Profielfoto
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Ontvangen bedankjes 151
WAANWIJS

Donald proclameert met veel zin
America wordt great again
met hem aan het roer
draait hij grif een loer
aan Harris die kleffe boerin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waanwijs 01 nov 2024 13:20 #2

• Maarten van Petersen
  • Maarten van Petersen's Profielfoto
  • Forumgod
  • Plezierdichter sinds 1983
  • Ontvangen bedankjes 2269
Waarde Paul,
Je weet, ik waardeer altijd enorm je enthousiasme en leuk je ook aan te treffen in de bundel Lichtvoetig VIII.

Maar dit vers (ik kan het helaas geen limerick noemen) rammelt weer aan alle kanten.

Ik ben vorig jaar na mijn vakantielimericks afbakopdracht speciaal voor jou nog even in de pen geklommen om je wat tips te geven waaraan een goede limerick moet voldoen. Het lijkt alsof ik die tips voor niks heb gegeven: je metrum klopt weer niet en het rijmt zelfs niet:
again = ehgèn en niet ehgin

En dan heb ik het nog geen eens over de inhoud, waarom is Harris een kleffe boerin? Zorg eerst maar eens dat je 5 rijmende regels schrijft die metrisch goed lopen, dan gaan we het daarna wel over de inhoud hebben.

Stel je wat zelfkritischer op is mijn goedbedoelde tip, want je hebt aangetoond dat je het wel degelijk beter kunt.

Met aanmoedigende groet, Maarten
NU 2 co-creatie topobundels: www.bravenewbooks.nl/tourdehenk
Laatst bewerkt: 01 nov 2024 13:56 door Maarten van Petersen.

waanwijs 01 nov 2024 18:48 #3

• Paul
  • Paul 's Profielfoto
Al sta ik open voor kritische opmerkingen toch dit:
1.Mij ontgaat , in de taal die wij spreken, waar het metrum rammelt.
2. again = zout op een slakje. Trouwens een tikkeltje onvolkomenheid klinkt niet altijd uit den boze. Integendeel soms.
3.Harris is verre van een boerin in mijn ogen maar zeker wel in die van Trump. Of niet?

Vriendelijke groet.
Laatst bewerkt: 01 nov 2024 18:51 door Paul .

waanwijs 01 nov 2024 19:30 #4

• JW Goedhart
  • JW Goedhart's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 568
Dag Paul,

Wat betreft het metrum: Ik word bij het lezen van dit vers op het verkeerde been gezet omdat ik bij een limerick een amfibrachys verwacht. Het vers begint volgens mij echter met een trochee, Donald.

Met groet,
JW

waanwijs 01 nov 2024 22:10 #5

• Paul
  • Paul 's Profielfoto
Waarde JW
Gesnapt. Destijds was de voornaam Donald al een steen des aanstoots. In mijn omgeving is hij enigermate ingeburgerd en legt men somtijds de klemtoon op de 2de lettergreep. Moeder roept naar de rakker die buitenspeelt : donAAld : etenstijd!
Hetzelfde geldt bvb Kamala. Laat ons aannemen dat hier de klemtoon op de 1ste lettergreep ligt. Meer dan eens hoorde ik al sprekers de klemtoon op de 2de lettergreep leggen. Belangrijk? Voor mij in zulk geval betrekkelijk.
Avondlijke Grtn.
Tijd voor maken pagina: 0.120 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Ollekebollekevrijdag

Cees van der Pluijm overleed vorig jaar op 14 december en dat betekent een groot gemis. Als bevlogen docent op de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht inspireerde hij jarenlang vele studenten, ook tot het schrijven van ollekebollekes. Job Kramer is één van die voormalige studenten van Cees en de jongeman heeft de vrijdag op de website van De schrijfopleiding omgedoopt tot Ollekebollekevrijdag. Zo kunnen alle Utrechtse studenten het weekend vrolijk beginnen en wij nu ook. Vandaag schreef Job:

Denk aan uw medemens:
help eens een vluchteling
Bied hem een slaapplaats
in villa of flat

Ondanks mijn ernstige
vierkantemeternood
past er nog best iemand
onder het bed