Dag Wim,
Ja, dit is een heel vrolijk stemmend metrum. En inderdaad, deze variatie op de zevenvoetige jambe komt beter tot zijn recht als de even heffingen minder uitgesproken zijn dan de oneven heffingen, zoals bij de cantabila.
In Jaap Bakkers dichtgids vond ik de term Chevy Chase-strofe voor afwisselend 4 en 3 versvoeten met rijmschema
abcb. Google leert dat dit is vernoemd naar "The Ballad of Chevy Chase" uit de vroege 15e eeuw. Ik vond tekst op
www.luminarium.org/medlit/medlyric/chevychase.htm
Het is geen keurige jambe, maar een heffingsvers met naar believen 1 of 2 dalingen tussen de heffingen en ook vooraan de regel.
Ik spreek liever van Nijntjerijm, omdat Dick Bruna in zijn gehele oeuvre van uitsluitend dit rijmschema gebruikt. Bruna gebruikt wel keurig jamben.
Daar staat trouwens tegenover, dat hij zich soms wat vrijheden veroorlooft bij het rijm: vis/kist, gaan/raam, en - van een wat andere orde - heel soms vrouwelijk rijm.
Het aquarium is eigenlijk Nijntjerijm waarbij regel 3 in tweeën is gehakt en de aldus ontstane regel 4 uit één woord dient te bestaan.
Uit de voorbeelden meen ik te mogen afleiden, dat mannelijk rijm verplicht is.
Het is een mooie versvorm als je de luchtige cadans (bedankt voor die formulering) van het Nijntjerijm een extra moeilijkheidsgraad wilt geven.
Voor wat voorbeelden: zie dit forum en ook:
sites.google.com/site/versvormen/versvormen/aquarium
www.hetvrijevers.nl/index.php/versvormen...e-vormen/57-aquarium
Ere wie ere toekomt: ik kwam het aquarium op het spoor toen het Drents Light Verse Collectief het gebruikte in de bundel "Mina, het ware verhaal" over de moord op Mina Koes in 1881.
Je kunt Nijntjerijm ook op andere manieren ingewikkelder maken. Voor de hand ligt een tweede rijmwoord: abab.
Eén van mijn ad-hocschema's is aabccb. Je vindt het in mijn bijdrage 17 in de forumdiscussie
Vaccineren kun je leren
Groet,
Niels