Met
heel veel plezier heb ik de totstandkoming van dit samenwerkingsgedicht XXX, het tweede coaquariaat, gevold. Even vreesde ik voor het wegzakken van het product-in-wording in de dwaaltuin van het HVV-archief, maar gelukkig brachten adjudant B en Jaap het project weer onder de aandacht van de levenden. Misschien heeft zo'n samenwerkingsgedicht wel een luwte nodig, ergens in het proces, om te garen
Hoe dan ook: dank aan alle deelnemers voor jullie inbreng!
De uitslag: Ben wint. Proficiat!
Het is aan jou, Ben, om het volgende samenwerkingsgedicht vorm te geven en te plaatsen.
Hoe de jury tot deze conclusie is gekomen:
Dit was het criterium dat ik erbij geplaatst had:
"Het moet een doorgaand verhaal worden. Bij de jurering zal ik zowel kijken naar ieders bijdrage aan het geheel als naar de plot."
Het afwegen en beoordelen van ieders bijdrage volgens dit criterim is uiteraard een heel persoonlijk gebeuren. Sommige vondsten spreken me meer aan dan andere. Dus als je verbaasd bent vanwege een bepaalde score (hieronder), dan is dat de verklaring; niet een of andere objectieve standaard.
Per deelnemer heb ik vier vragen gesteld en de twee verzen van elke deelnemer daarop bekeken. Totaal te behalen punten: 10 per vraag, totaal 40.
1. Sluit het 1e versje aan op voorgaande verzen?
Alle deelnemers 10 pt. (Yeah!)
2. Heeft het 1e versje iets leuks nieuws om de verhaallijn interessant te maken?
Frans: stapt over van thee op een glas; staart verwachtingsvol over zee – 7
Hendrik: introduceert de locatie, paviljoen Veronica, wat qua oubolligheid heerlijk past in dit voortkabbelende dichtsel – 9
Adjudant B: thee met rum – 8
Jaap: waagt een gok, Medoc (maar blijft wel binnen categorie drank) – 7
Ben: heupfles voor haar neus; twee slokken zelfs, terwijl ik verwachtte dat ze het af zou slaan – 8
3. Sluit het slotvers aan op het voorgaande?
Frans: grijpt terug op de zee, maar de drank is van bedenkelijke kwaliteit, terwijl uit de voorgaande verzen juist blijkt dat de drank gewaardeerd wordt – 6
Hendrik: de tweede (shot uit de heupfles) – 6
Adjudant B: focust op gedeelde versnapering – 7
Jaap: maakt er een herinnering van van een nieuwe spreker, maar dat was voor mij niet meteen duidelijk – 6
Ben: ze kreeg een drup – 6
4. Heeft het slotvers een onverwachte (leuke, scherpe) pointe?
Frans: Spreker is een vrouw – 8
Hendrik: de tweede shot uit de heupfles wordt in dronkenschap verward met de tweede shot van het vaccin. Leuk verzonnen, maar het komt m.i. niet meteen helder uit de verf – 7
Adjudant B: eenzaamheid, wel onverwacht maar niet echt een pointe – 6
Jaap: een trio, de twee drinkers met hun drank als ik het goed begrijp; niks voor mij; origineel, maar niet echt een pointe – 7
Ben: een dubbele verrassing: arsenicum dus moord, plus de kortdurende melancholie (teloor, drink door) is lekker cynisch - 9
Uitslag:
Ben: 33
Hendrik: 32
Adjudant B: 31
Jaap: 30
Frans: 31 (maar heeft niet het voorgeschreven rijmschema gebruikt)