Ha Riet,
De lobbertang kun je wel het cryptogram van het light verse noemen.
Aan de hand van een voorbeeld zal ik een mogelijke werkwijze uitleggen.
Spreeksel
Mijn mondvocht ruïneert mijn spreektalent,
vooral als ik op dreef begin te raken.
Dan houd ik het onmogelijk latent,
de voorste rij is snel niet meer present.
Thuis oefen ik soms met een spetterlaken.
1. Om te beginnen zoek je een woord (tip: kies een woord van 10 à 14 letters) met niet teveel ‘moeilijke’ letters. In dit geval was dat 'spreektalent'.
2. Een aantal verschillende medeklinkers is hierbij handig, omdat je nu eerst kijkt of je een aantal rijmwoorden op 'spreektalent' kunt maken met de letters die in 'spreektalent' zitten, zoals 'kent', 'tent', 'prent', 'talent', en 'latent'. Als dit niet het geval is: meteen stoppen met dit woord.
Zorg dus dat je uitgangswoord niet teveel 'moeilijke' medeklinkers bevat, zoals c, h, j, z. 'Makkelijke' medeklinkers zijn bijv. n, r, l, t (ook al omdat je ze kunt combineren met andere medeklinkers). Zo is uiteraard ook de 'e' een makkelijker klinker dan de 'u'.
3. Nu kijk je of je (met pen en papier, of met Scrabbleblokjes) hiervan een anagram kunt maken.
Ook dit anagram moet een bruikbaar rijmwoord hebben voor regel 2, voor 'spetterlaken'’ : ‘spaken', 'taken', 'Aken', 'raken'.
4. Het m.i. leukste onderdeel begint nu: je moet proberen om met de twee anagrammen (spreektalent en spetterlaken) een samenhangend verhaal te bedenken. Als dit je gelukt is, kijk je welke rijmwoorden je daar het best bij kunt gebruiken.
5. Het is natuurlijk het mooist als je daar ook nog wat humor in kunt leggen.
De technische kant (rijmschema, metrum) laat ik hier buiten beschouwing. Die heb je vast al gelezen.
NB: bij 'Belager' heb ik het anders aangepakt. De uitdaging was om een lobbertang met een q-woord te maken. Ik ging uit van 'Qatar' en zocht een woord (met niet te moeilijke letters) waar de letters van 'Qatar' in voorkwamen. Dat werd 'attaqueren', waarbij ik van de 'restletters' het woord 'tenue' kon vormen.
Voor mijn eerste lobbertangen had ik uren nodig. Je moet het echt als een uitdaging zien, net zoals je eerste cryptogram. Soms zit je ook uren te puzzelen zonder dat je resultaat hebt. Maar een andere keer schiet je zomaar een bruikbaar woord te binnen en heb je snel resultaat.
Later moet je er vooral voor zorgen dat je de verslavingsverschijnselen tijdig onderkent, zoals ik dat bij Remko wel eens betwijfel ...
Hartelijke groet,
Wim