Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Gynaecongres

Gynaecongres 05 dec 2021 19:11 #1

• Remko Koplamp
  • Remko Koplamp's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1096

Pixabay (bewerking RK)

De animo bij de congreshalgasten
Begon na ongeveer een uur te tanen
Waarna de saaie gastdocent uit Asten
De zaal op nette wijze moest gelasten
Niet meer te gooien met geslachtsorganen
Laatst bewerkt: 05 dec 2021 19:13 door Remko Koplamp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gynaecongres 05 dec 2021 20:46 #2

• Jaap Bakker
  • Jaap Bakker's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1111
Petje af, weer.
Groet,
Jaap
Bedankt door: Remko Koplamp

Gynaecongres 05 dec 2021 20:50 #3

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 3071
Fraai gevonden en uitgewerkt, Remko!

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: De mug en de olifant (fabels en light verse)

Gynaecongres 05 dec 2021 21:29 #4

Ik vind het ook heel knap. Maar vandaag is er iets mis met mij lijkt wel. Het zijn toch congresgasten en niet congreshalgasten.

Gynaecongres 05 dec 2021 22:30 #5

• René Turk
  • René Turk's Profielfoto
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • reneturk.nl
  • Ontvangen bedankjes 200
Beste Remko,

Echt klasse hoe je steeds die woorden vindt!

Ik begin me wel af te vragen hoeveel uren/dagen/weken je nodig hebt om zo'n woord te vinden.

Na een aantal verwoede maar vergeefse pogingen, kan ik me voorstellen dat je daar maar niet op antwoordt : )

Grote groet,

Gynaecongres 06 dec 2021 17:41 #6

• Remko Koplamp
  • Forumgod
Hendrikje de Koning schreef :
Ik vind het ook heel knap. Maar vandaag is er iets mis met mij lijkt wel. Het zijn toch congresgasten en niet congreshalgasten.

Waarom in regel 1 hier geen sprake zou kunnen zijn van ‘congreshallgasten’
i.p.v. (ander begrip) 'congresgasten' (of ook wel congresgangers) is me niet helemaal duidelijk Hendrikje.

Gynaecongres 06 dec 2021 19:56 #7

Hoi Remko,

Natuurlijk kan het. In gedichten kan in principe heel veel. Maar hier gaat het om een zelf-verzonnen woord. En dat kan best. Maar sterker zou het gedicht zijn, m.i., als het om twee bestaande woorden ging, in de zin van algemeen bekend of voorkomend in Van Dale (bijv.). Als je begonnen was in r.1 met congresdeelnemers of congresgangers zou ik de "tegenwerping" niet hebben gemaakt. Ik vind nu het kunstje niet 100% geslaagd.

Verder zie ik bij de omschrijving van de Grabbelton:
De grabbelton is een vondst van Drs. P. Het is in principe een vijfregelig versje ( pentameter, abaab; a vrouwelijk, b mannelijk ), waarin het laatste rijmwoord alle
letters bevat die in de voorgaande rijmwoorden optreden.
Lobbertang. Dit is een grabbelton waarin het eerste rijmwoord een anagram van het laatste is. De opgave is verleidelijk, aangezien dit procedé aan de tekst een attractie toevoegt; nog mooier wordt het met een tweede anagram ergens onderweg, bijv. ‘morbiden-bromiden- Benidorm.

Bij deze Lobbertang zijn het allemaal vrouwelijke uitgangen. Dat heeft wsl te maken met het betreffende geslachtsorgaan. Maar als dat de reden is, gaat mij dat weer net te ver. Maar over smaak valt niet te twisten, en helemaal niet wanneer het om gedichten gaan.

Als deze reflecties je niks zeggen, prima! Gewoon negeren.

(Misschien moet ik zelf eens aan de gang met een Lobbertang ...! :huh: )
Laatst bewerkt: 06 dec 2021 20:01 door Hendrikje de Koning.

Gynaecongres 07 dec 2021 07:40 #8

• monnhauser
  • monnhauser's Profielfoto
  • aanwezig
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Ontvangen bedankjes 332
Hendrikje, ik negeer het niet: ik vind je bezwaren zouteloos, en afdoen aan de genialiteit van het vers. Deze versvorm heet nota bene lobbertang: een idioot woord dat enkel in het leven geroepen is om een anagram te zijn van grabbelton. Als dat geen vrijbrief is om ook eigen woorden te verzinnen, dan weet ik het ook niet meer.
Enjambeert niet!

Gynaecongres 07 dec 2021 12:22 #9

Remko Koplamp en Monnhauser dezelfde persoon?

Gynaecongres 07 dec 2021 12:49 #10

ik vind je bezwaren zouteloos, en afdoen aan de genialiteit van het vers.

Zouteloos? Vind ik niet. De twee tegenwerpingen die ik heb gemaakt, zijn:

- Congreshalgasten is geen gangbaar woord, waardoor deze lobbertang m.i. aan zeggingskracht inboet.
- De Lobbertang-vorm schrijft voor: r.1a=vr, r.2b= mnl rijm. Dat voorschrift volgt dit vers niet.

Je kunt tegen beide geen tegenargument inbrengen. Dit zijn de feiten van het versje zoals het is gemaakt.

Wat betreft de keuze van het woord: je kunt erover discussieren of nieuwe woorden al dan niet bij de Lobbertang horen. Ik sta daar helemaal open voor. Wel goed denk ik, dat we weten waarover we het hebben.

Wat betreft het niet opvolgen van het voorschrift a=vr en b=mnl; over de rekbaarheid daarvan hoeven we denk ik hier op HVV geen discussie te voeren.

Zouteloos lijkt me de laatste kwalificatie denkbaar voor deze twee punten. De meeste dichters hier staan open voor commentaar/kritiek, die ook altijd weerlegd mag worden uiteraard, maar dan op inhoud.

Allemaal niet erg, het mag van mij. Remko's vers blijft leuk gedichtje.

Smaken verschillen en meningen over rekbaarheid verschillen. Laten we het daar maar over eens zijn, Monnhauser, goed?
Laatst bewerkt: 07 dec 2021 12:58 door Hendrikje de Koning.

Gynaecongres 07 dec 2021 14:10 #11

• Remko Koplamp
  • Forumgod
Hendrikje,

Een congreshal is m.i. een zeer gangbaar begrip.
De samenstelling hier tot congreshalgasten is m.i. dan ook een volstrekt normale en begrijpelijke woordvorming. Dat e.e.a. niet in de van Dale staat heeft m.i. voornamelijk als reden dat in een woordenboek nu eenmaal niet alle samenstellingen vermeld worden of kunnen worden.

Je kritiek m.b.t. de vereisten van de versvorm ontving ik pas later van je.
Ik volsta met het citeren uit de toelichting van Drs. P uit zijn boekje “Grabbelton” :

‘De grabbelton is in principe een vijfregelig versje (pentameter, abaab: a vrouwelijk b mannelijk) waarin het laatste rijjmwoord alle letters bevat die in de voorgaande rijmwoorden optreden. Een lobbertang is een grabbelton waarin het eerste rijmwoord een anagram van het laatste is.’
En verder nog: 'Niets belet u om, gebaseerd op lange woorden, meer dan vijf regels in een tekst te verwerken. Dit kan de inhoud ten goede komen.'

Dat ‘in principe’ heb ik hier vet gemaakt.Ter illustratie citeer ik uit hetzelfde boekje nog onderstaand versje van de Drs. :

Hoe lustig was destijds ’t zigeunerleven!
Indien ik dat ontkende zou ik liegen
Nochtans – omtrent de poesta moest ik even
Mijn ontevredenheid te kennen geven
Vanwege die vervloekte reuzenvliegen
Laatst bewerkt: 07 dec 2021 14:21 door Remko Koplamp.
Bedankt door: Hendrikje de Koning

Gynaecongres 07 dec 2021 14:28 #12

Dank je Remko!

Leuk dat vers van Drs. P. En ook hier zou ik wat verbetersuggesties willen opperen ... :evil:
Tijd voor maken pagina: 0.250 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

LXXIV

Wees maar gerustgesteld
Dood ben ik wormenvoer
Aarde krijgt aarde
Dat boeit me geen zier

Wat blijft bewaard is dit
Appreciatievers
Ik blijf de jouwe
En dàt lees je híer

Uit de pas verschenen bundel Shakespeare Ollekebollekes waarin alle sonnetten van Shakespeare tot ollekebollekes zijn verwerkt. Wie meer wil: hier kun je de bundel bestellen: vinculaaffinia.wixsite.com/uitgeverij