Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Onverteerbaar

Onverteerbaar 08 jan 2022 12:13 #1

Ik ben het anagram dirigent nog niet tegengekomen in een lobbertang. Met het risico dat een andere dichter het al eens heeft gebruikt, en dit vers dus misschien aan zal doen als plagiaat, plaats ik het hier. Graag laten weten als het al bestaat.

Onverteerbaar

Een drietal Dwingeloose dirigenten
Zijn bokkig de orkestbak ingerend
Als lammeren zich in te laten enten
Zou onverteerbaar zijn voor deze drenten
De prik, een dissonant ingrediënt

r.2 was: Vertikken het te worden ingeënt; veranderd op aangeven van Remko
r.3 was eerst: Om zich als lammen in te laten enten. Dankzij Wims opmerkzaamheid aangepast.
Laatst bewerkt: 08 jan 2022 17:27 door Hendrikje de Koning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onverteerbaar 08 jan 2022 12:52 #2

• René Turk
  • René Turk's Profielfoto
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • reneturk.nl
  • Ontvangen bedankjes 141
Hi Hendrikje,

Allereerst: Van Harte dat het je gelukt is!

Ik vind feedback ontvangen nog steeds een stuk makkelijker dan feedback geven.

Mijn gevoel zegt dat er meer inzit ook al biedt 'het woord' weinig mogelijkheden.
Regel twee en drie zeggen eigenlijk hetzelfde.

Ik zie in ieder geval, zo op het eerste gezicht, dat er wellicht nog een rijmwoord is dat niet zo voor de hand ligt.

In ieder geval: Welkom! : )

Onverteerbaar 08 jan 2022 13:01 #3

• René Turk
  • reneturk.nl
En twee minuten later zie ik een mooie kans voor je.

Ik zou zeggen: lees de feedback nog eens die ik heb gekregen en betrek het op jouw vers! : )

Onverteerbaar 08 jan 2022 13:29 #4

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 2758
Ha Hendrikje,

Je hebt van een mooi woordpaar een leuke verhaallijn weten te maken.
Ik ben het wel met René eens dat de combinatie 'ingeënt' en 'enten' geen schoonheidsprijs verdient.

Zelf kijk ik altijd eerst wat de mogelijke rijmwoorden zijn binnen een woord waarmee ik eventueel aan de slag wil gaan.Pas als dit kansen biedt, ga ik kijken of er een anagram mee te maken valt.

Bedoel je met 'lammen' inderdaad ‘kreupelen', of 'lammeren'? Dat laatste past natuurlijk mooi in een Drentse ambiance.

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: De mug en de olifant (fabels en light verse)
Laatst bewerkt: 08 jan 2022 13:39 door Wim Meyles.

Onverteerbaar 08 jan 2022 14:00 #5

Dank beiden, voor de feedback!

René, ik vind specifieke feedback (suggesties dus) altijd leuk en heb helemaal geen last van het gevoel dat het gras voor mn voeten wordt weggemaaid. Dus als je me wilt vertellen welke andere oplossingen je ziet, graag!

Ja, regels 3, 4 en 5 bevestigen regel 2, of liever: ze geven er nader inhoud aan. De reden waarom.

Ik heb de feedback bij Op de hoorns nogmaals gelezen. Ik zie niet direct met welk onderdeel ik mijn voordeel kan doen specifiek, hier in dit versje. Behalve dan: eerst laten garen, dan pas plaatsen.

De combinatie 'ingeënt' en 'enten': in een sonnet of zo, zou ik dat proberen te vermijden. Maar hier kan het natuurlijk niet anders. Ik zit er niet mee. Het klinkt bijna als monorijm (is dat een term?). Ik vind het niet echt lelijk klinken, zoals bijvoorbeeld de combinatie '-eut' en '-uit'. De afwisseling ml/vr houdt het licht (vind ik!).

Lammen: ja, natuurlijk: lammeren. Ik ga het aanpassen. Wat een fout, brrr.
Zelf kijk ik altijd eerst wat de mogelijke rijmwoorden zijn binnen een woord waarmee ik eventueel aan de slag wil gaan.Pas als dit kansen biedt, ga ik kijken of er een anagram mee te maken valt.
Die werkwijze begrijp ik niet. Eerst moet je toch vaststellen of een woord een anagram is voordat je ziet of er met rijmen iets aan te vangen valt?

Onverteerbaar 08 jan 2022 14:18 #6

• René Turk
  • reneturk.nl
Ha Hendrikje,

Je vraagt om mijn suggesties (daar zijn we dus anders in). Helemaal goed!

Er zijn rijmwoorden die niet op een ´n´ eindigen. Rente en eventueel dente (maccaroni op vijf minuten gekookt).
Helaas moet Drenthe met een ´h´.

Qua feedback bedoelde ik het zoeken naar samenhang zoals door Jaap gesuggereerd.

Ik kwam op - de dirigent - en ergens een stokje voor steken.

Ze staken er een stokje voor, de Drenten.

Het wordt dan een heel andere verhaallijn. Weet niet of je er iets mee kunt.

Grote groet,

Onverteerbaar 08 jan 2022 14:42 #7

Dank je, René!

Een stokje voor steken, leuk gevonden! Dan wordt de verhaallijn idd anders. Ik zal er eens mee gaan puzzelen.

rente, dente (zonder n), vind ik zelf niet mooi als rijmwoorden voor -enten (met n).

De samenhang, ja dat is in een lobbertang een van de grootste uitdagingen. Ik heb het geprobeerd door voor veel d-alliteratie te kiezen. Verder is "vertikken" een verwijzing naar het dirigentenstokje waarmee een dirigent op zn lessenaar tikt voor aandacht van het orkest/koor en is dissonant is een muzikale term. Onverteerbaar hangt dan weer samen met ingredient.

Ik zocht nog een ander woord voor prik, dat verband zou kunnen worden gebracht met onverteerbaar/ingredient of met muziek. Nog niet gevonden.

Onverteerbaar 08 jan 2022 15:34 #8

• Wim Meyles
  • Forumgod
  • taalhumorist
Ha Hendrikje,

Ik licht mijn werkwijze even toe.
Bij ‘dirigenten’ zie ik dat ik wat rijmwoorden betreft, het zal moeten doen met Drenten, enten en evt. rente en dente.
Als ik dat vergelijk met bijv. ‘departementen’, zie ik daarnaast ook nog prenten, tenten, dementen en patenten.
Omdat het vinden van anagrammen best wat tijd kost, begin ik daar dus pas in tweede instantie mee.
www.wimmeyles.nl

Onverteerbaar 08 jan 2022 15:46 #9

Wim, dat snapte ik. Mijn vraag is dan, als je dan uitgaat van 'departementen' dan merk je al gauw dat dat geen anagram is. Laat je het dan los, of ga je ermee sleutelen?

Onverteerbaar 08 jan 2022 15:57 #10

• Wim Meyles
  • Forumgod
  • taalhumorist
Als ik er na wat puzzelen geen anagram in zie, laat ik het los. Mijn uitgangspunt is gewoon om de tijd zo goed mogelijk te besteden en geen tijd te investeren in woorden die later weinig rijmkansen blijken te bieden.
www.wimmeyles.nl

Bedankt door: Hendrikje de Koning

Onverteerbaar 08 jan 2022 16:13 #11

• Remko Koplamp
  • Remko Koplamp's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1037
Ik vind je lobbertang wel grappig Hendrikje.
Uiteraard heb ik zelf ook nog gekeken of er toch nog iets anders te maken was van die combinatie met ingeënt en enten.
In plaats van ingeënt zou je dan wellicht ingerend kunnen gebruiken.
In combi met die lammeren uit regel drie kwam ik bv uit op:
‘Een drietal Dwingeloose dirigenten
Zijn bokkig de orkestbak ingerend’ etc.

Onverteerbaar 08 jan 2022 16:26 #12

Dank Remko! Over die suggestie ga ik ook mn hoofd buigen. De orkestbak inrennen om niet ingeent te worden, hm... De verhaallijn moet dan iets anders.

Onverteerbaar 08 jan 2022 17:26 #13

Ik ga de suggestie van Remko "as is" gebruiken. Ik zie het voor me: drie bokkige dirigenten die de orkestbak inrennen omdat ze vrezen gedwongen te worden een prik te krijgen. Dat dat geen langetermijnstrategie is, maakt voor de heethoofdigen niet uit. Dank, Remko, René en Wim!
Laatst bewerkt: 08 jan 2022 21:24 door Hendrikje de Koning.

Onverteerbaar 08 jan 2022 23:25 #14

Dag Hendrikje,

M.i. hoef je er niets meer aan te doen. Ik vind hem zo al mooi!

Groeten,
Riet
Bedankt door: Hendrikje de Koning
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Dichtersleed 2

Uit de nieuwe bundel Lichte en bonte gedichten (Uitgeverij Liverse)