Hoi René, Hendrikje en Wim,
Dank je wel voor jullie reacties.
Even wat uitleg hoe ik aan deze woorden kwam. De anagrammen komen uit de woordcombiantie DEEEEGLNR uit WoordMaker, een woordenspel dat ik lang geleden speelde toen het nog heel populair was. Aan dit spel heb ik indertijd veel anagrammen toegevoegd. Elk negenletterwoord leverde 400 punten op en elk achtletterwoord 200, en dat tikte mooi aan. Het is nu de grootste en geliefdste combinatie in dit spel geworden. Omdat deze combinatie vijftien anagrammen met negen letters heeft, dacht ik: kom laat ik het eens proberen met ‘geleerden’.
Zelf had ik ook al gezien dat de laatste zin niet goed liep, maar ik zag niet meteen wat eraan mankeerde. Toen ik het gedicht had geplaatst, zag ik het ineens: neerglééd. Ik denk niet dat ik dat kan veranderen, maar ik heb er vandaag nog geen tijd ervoor gehad om ernaar te kijken.
‘Negerleed’ is te vervangen door ‘regenleed’. Iets waar de geleerden zich ook over kunnen buigen, denk ik, gezien alle overstromingen van het laatste jaar. Maar dan ben ik er nog niet!
Ik wou zoveel mogelijk grote woorden gebruiken, dus negen- of achtletterwoorden uit die combinatie.
Zin 1 en 2 zou eventueel kunnen doorlopen door ‘ze’ te vervangen door ‘die’, maar van Frits heb ik pas geleerd dat je beter geen betrekkelijke voornaamwoorden kunt gebruiken en daarom koos ik voor ‘ze’.
En Wim, waarschijnlijk dacht je aan ‘neerlegde’. Dit zijn de 15 anagrammen: REGENLEED, NEGERLEED, NEGERDEEL, DELEGEREN, EREGELDEN, GELEDEREN, GELEERDEN, LEGEERDEN, LEGERENDE, NEERLEGDE, REGELENDE, ELGERENDE, GELERENDE, NEERGLEED, LEEGREDEN
Ik denk nu dat het hele gedicht op de schop moet om alles op de plaats te krijgen.
Alle genoemde punten ga ik bekijken, maar mocht ik er niet uitkomen in de komende dagen, dan zou ik graag nog een beroep op jullie willen doen.
Vele groeten,
Riet