Ik ga ervan uit dat je er nu klaar mee bent, Riet.
En ik snap dat het knap lastig was om die Ier ergens een min of meer aanvaardbare plek in het verhaal van je te geven.
Dan nu nog wat ik buiten jouw versie om er nog over wilde vertellen:
De combinatie miserabel – sabelmier werd al eens door iemand anders in een lobbertang gebruikt. Ja… dat kan al snel gebeuren wanneer men op zoek is naar leuke anagrammen.
Nu hoeft een door een ander reeds uitgewerkte variant geenszins een bezwaar te vormen om er ook zelf mee aan de slag te gaan. (vergelijk het maar eens voor het gemak met het hergebruik van die zeslettergrepige woorden in regel 6 uit een ollekebolleke).
Eea kan juist tot hele andere grappige verhaallijntjes leiden al is het risico uiteraard aanwezig, vanwege de beperkte mogelijkheden, dat men iets creëert dat veel op een voorganger lijkt.
Genoeg geklets… hieronder de lobbertang die ik ooit elders zag, compleet met plaatje:
Hij oogt nu wel een beetje miserabel
Omdat hij zich te buiten ging aan bier
Maar hoor hem toch eens zingen als een Ier
En zie hem toch eens zwaaien met zijn sabel
Krijgshaftig is hij wel, zo’n sabelmier
Geschreven door… Jaap van den Born, jawel… en geplukt uit zijn ter ziele gegane blog “Een open boek” uit december 2012,
NB: Om er naar zijn maatstaven voldoende mee uit de voeten te kunnen liet Jaap, hier het “principe”-schema: abaab los om er een met abbab uiteindelijk een draai aan te geven. (Maar daar bestaat dus, zoal al eerder hier uitgesproken, niet echt een bezwaar tegen)
Jij houdt het keurig bij abaab en krijgt wellicht zelfs de handen uit de hemel van drs. P op elkaar. Hij schreef immers in zijn boekje “Grabbelton” : ‘Nog mooier wordt het met een tweede anagram ergens onderweg’.
PS: misschien is het vermelden van alle anagrammen die ooit eerder in een lobbertang werden gebruikt iin een z.g. “lobbertangenwoordenregister” niet eens zo’n gek idee. Ik denk daar nog eens over na.