Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ontslagbrief

Ontslagbrief 03 jan 2022 14:20 #1

• René Turk
  • René Turk's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 479
Beste schrijvers,

Allereerst voor iedereen een creatief 2022 gewenst!

Deze dagen heb ik gestoeid met wat opzetjes voor een Not lebbarg en een Lobbertang.
Voor dit vers kreeg ik het bewuste woord op een presenteerblaadje aangereikt.
Daarmee was het natuurlijk niet gedaan. We weten allemaal hoe pittig schrijfprocessen kunnen zijn.
Het was zwoegen. Ik heb het idee dat het af is.

Echter, pas toen het af was, vroeg ik me af of het woord niet al een keer ergens voor gebruikt is. Ik ging verder zoeken op dit woord en ik kwam het inderdaad een aantal keren tegen. Brand Corstius citeerde het woord bijvoorbeeld in een artikel in 1981. Ik zat nog in de zandbak.

Gelukkig is er dit forum. Ik plaats het met volle overtuiging, maar mocht blijken dat er enige vorm van plagiaat zou zijn, dan zal ik het meteen verwijderen. Ik ben me in ieder geval van geen kwaad bewust. Hier komt het.

Grote groet,

Ontslagbrief

Wachtlopen tegen dat nettobedrag
Tussen toeristen bij jouw vage grotten
Sputter niet langer als vlieg in je rag
Morgen trotseer ik de uiterste dag
Pronkend in pak over mijn gardebotten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontslagbrief 03 jan 2022 14:47 #2

• monnhauser
  • monnhauser's Profielfoto
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Ontvangen bedankjes 461
Hoi René,

je wekt de indruk dat je benieuwd bent hoe je vers ontvangen wordt op het forum, dus ik geef je met alle plezier mijn bescheiden mening: ik vind het vermakelijk, maar je ziet het zwoegen er inderdaad wel aan af. Daar bestaat in het Latijn een uitdrukking voor: lucernam olet ("het riekt naar de lamp" ≈ "het was nachtwerk"). Vooral dat derde zinnetje (dat ik in se een mooi poëtische versregel vind) valt qua chic-heid een beetje uit de toon, maar ja, je moet wat natuurlijk, als de rijmwoorden op - ag op zijn.

Volgens mij moet je zo'n lobbertang in de eerste plaats zien als een olijke taalpuzzel. Er is veel gepermitteerd, juist omdat het over het algemeen een tamelijk hoog nonsens-gehalte heeft. Dat gezegd hebbende vind ik twee zaken wat onverkwikkelijker: het vage 'jouw' in regel 2 suggereert dat iemand wordt geadresseerd, terwijl de inhoud van regel 3 daar niet mee strookt. Ten tweede is er nog het kreupele metrum in de slotregel, waarbij de klemtoon op 'mijn' me niet bekoort.

Groetjes,

monnhauser
Enjambeert niet!
Laatst bewerkt: 03 jan 2022 14:48 door monnhauser.

Ontslagbrief 03 jan 2022 15:44 #3

• Remko Koplamp
  • Remko Koplamp's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1294
Ha René,

Ja… nettobedrag en gardebotten zijn bij de meeste liefhebbers van het Opperlands wel bekend.
En wanneer je deze woorden naast elkaar legt zie je eigenlijk meteen wel waar de schoen zal wringen wanneer je die (metrische botsende) woorden in een lobbertang of notlebbarg probeert te persen. Het resultaat zal altijd zeer teleurstellend zijn. (probeer het bv ook maar eens in een lobbertang met sportvereniging en penisvergroting ;) .)

Ontslagbrief 03 jan 2022 15:45 #4

Sorry René, ik begrijp er niets van! Van geen enkel van de regels. Bij regel 3 kan ik me nog iets voorstellen, maar waarom "je"? Dat rag is toch van een spin, niet van die vlieg. Volgens google staat rag ook voor: routinematig aankoopgedrag. Bedoel je dat?

Ontslagbrief 03 jan 2022 16:02 #5

Dag René,

Je schrijft: Deze dagen heb ik gestoeid met wat opzetjes voor een Not lebbarg én een Lobbertang.

Is dat niet hetzelfde? Wat is het verschil tussen deze twee?

Ik vind het op zich knap dat je er een klaar hebt gekregen, maar inhoudelijk begrijp ik het niet.
Wel weet ik dat het heel moeilijk is, want ik ben ook bezig geweest. Misschien plaats ik hem, misschien niet.

Ik wens je ook veel inspiratie voor 2022.

Groeten,
Riet
Laatst bewerkt: 03 jan 2022 16:23 door Riet Bredemeijer-van Kempen.

Ontslagbrief 03 jan 2022 17:42 #6

• René Turk
  • Forumgod
Allemaal bedankt voor jullie reacties. Fijn.

@monnhauser

Het vers is inderdaad een adressering aan (een meerdere). Het vers vraagt duidelijk om een andere titel.
Nu zie ik in dat je regel drie op twee manieren kunt lezen. Mijn bedoeling was: (Ik) sputter niet langer...
Qua metrum heb ik nog steeds te leren. Ongeveer een jaar geleden ben ik als autodidact bij nul begonnen.

@Remko

Ik zag snel dat een jambisch vers niet zou gaan werken. Ik putte hoop en inspiratie uit jouw 'wielrenners'. Een ander jasje.
Kortom, ik zie het (nog) niet helemaal wat je schrijft. Metrisch botsend... Ik ben blij wanneer ik een woord heb, maar begrijp nu dat ik de meeste woorden ook weer weg kan gooien? Mijn idee met 'teamleden' en 'ledematen' mag vermoedelijk ook in de prullenbak.

@Hendrikje

'Niets' en 'geen enkel' klinkt wel heel dramatisch. Toch neem ik je feedback serieus. Het gaat er tenslotte om dat de lezer je kan volgen. De hoofdpersoon schrijft een ontslagbrief aan een meerdere. Hij wil zich niet langer gevangen voelen als een vlieg in het rag van een spin (zijn meerdere).

@Riet

Bij de Lobbertang hussel je alle letters door elkaar, bij de Not Lebbarg moet het eindwoord in regel één van rechts naar links een nieuw woord vormen als eindwoord in regel vijf. Ik zou zeggen: plaats het gewoon. Je leert enorm veel van feedback. Zoals ik vandaag dus weer...

Ontslagbrief 03 jan 2022 18:06 #7

• monnhauser
  • monnhauser's Profielfoto
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Ontvangen bedankjes 461
Riet Bredemeijer-van Kempen schreef :
Not lebbarg én een Lobbertang.

Is dat niet hetzelfde? Wat is het verschil tussen deze twee?

Hoi Riet,

in aanvulling op wat René al schreef:

de oervorm van deze versvorm is de grabbelton: een vers waarin het laatste rijmwoord alle letters bevat die in de voorgaande rijmwoorden optreden.

Bij een lobbertang is daar een eis aan toegevoegd: het eerste rijmwoord is een anagram van het laatste. (Het verzonnen woord lobbertang is zelf een anagram van het woord grabbelton).

Bij de notlebbarg is het anagram nog specifieker: het laatste woord bestaat niet alleen uit dezelfde letters als het eerste, maar dan exact achterstevoren gespeld (regel - leger etc): notlebbarg is het woord grabbelton achterstevoren gespeld.

Groetjes,

monnhauser
Enjambeert niet!

Ontslagbrief 03 jan 2022 18:52 #8

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 3954
Ha René,

Om te beginnen: hulde voor je poging om een notlebbarg te componeren!

Je verhaallijn kon ik wel volgen, ook al munt het niet uit in helderheid.
Een ander zou denken: eerst maar eens een lobbertang, maar nee: René begint (zoals we al eerder van je gezien hebben) met de moeilijkste variant.
Dat het dan niet in alle opzichten optimaal lukt, lijkt me voor de hand liggend.
De lobbertang is al moeilijk genoeg: twee woorden vinden die elkaars anagram zijn (en ook metrisch bij elkaar passen), met rijmuitgangen waar iets op te rijmen valt met de letters die tot je beschikking staan, er een enigszins acceptabel verhaal bij verzinnen, en zo mogelijk nog een vleug humor, is met elkaar een stevige uitdaging.
Mijn eerste lobbertangen waren ook moeizame producten. Maar na verloop van tijd krijg je er toch meer vaardigheid in (je ziet bijv. al snel welke woorden geschikt zouden kunnen zijn en welke niet).
En ten slotte moet je gewoon ook een beetje geluk hebben met je woordpaar.

Ik zou zeggen: probeer het af en toe weer eens!

Succes en hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Kortjakje (light verse, 2023)
Laatst bewerkt: 03 jan 2022 18:54 door Wim Meyles.

Ontslagbrief 03 jan 2022 19:01 #9

• Remko Koplamp
  • Forumgod
René Turk schreef :
Ik zag snel dat een jambisch vers niet zou gaan werken. Ik putte hoop en inspiratie uit jouw 'wielrenners'. Een ander jasje.
Kortom, ik zie het (nog) niet helemaal wat je schrijft. Metrisch botsend... Ik ben blij wanneer ik een woord heb, maar begrijp nu dat ik de meeste woorden ook weer weg kan gooien? Mijn idee met 'teamleden' en 'ledematen' mag vermoedelijk ook in de prullenbak.
Uhh… gardebotten (sterk zwak sterk zwak) heeft een trocheïsche structuur en kan je dus wel goed in een trocheïsch en ook in een jambisch vers gebruiken. Ook met de amfibrachys ( zwak sterk zwak ) kan je daar, als ik me niet vergis, mee uit de voeten.
Nettobedrag (sterk zwak zwak sterk) heeft de structuur van een zg choriambe. Die past dus uiteraard in een choriambisch vers maar is evt. ook te gebruiken in metra met een dactylus ( sterk zwak zwak ) of met een anapest ( zwak zwak sterk) .
M.a.w. gardebotten en nettobedrag bijten elkaar. Ze gaan niet goed samen in een zelfde metrumstructuur.
teamleden en ledematen volgen wel dezelfde metrische structuur (trochee) en kan je dus wel makkelijk verwerken in een trocheïsch.of jambisch versje. Die hoef je dus niet weg te gooien! Ik ben benieuwd wat dat voor resultaat geeft.
Laatst bewerkt: 03 jan 2022 19:03 door Remko Koplamp.

Ontslagbrief 03 jan 2022 19:13 #10

Remko:
teamleden en ledematen volgen wel dezelfde metrische structuur (trochee) en kan je dus wel makkelijk verwerken in een trocheïsch.of jambisch versje. Die hoef je dus niet weg te gooien! Ik ben benieuwd wat dat voor resultaat geeft.

Begrijp ik het goed dat het voorschrift: "pentameter, abaab; a vrouwelijk, b mannelijk" door jullie wordt losgelaten?

Ontslagbrief 03 jan 2022 19:14 #11

• Remko Koplamp
  • Forumgod
Remko Koplamp schreef :
Oef... Ik vermoed echter wel een onoverkomelijk rijmprobleem bij 'teamleden' in een evt. lobbertang. De klemtoon valt daar nl. op team.

Ontslagbrief 03 jan 2022 19:17 #12

• Remko Koplamp
  • Forumgod
Hendrikje de Koning schreef :
Begrijp ik het goed dat het voorschrift: "pentameter, abaab; a vrouwelijk, b mannelijk" door jullie wordt losgelaten?
Dat voorschrift bestaat niet Hendrikje.
Laatst bewerkt: 03 jan 2022 19:18 door Remko Koplamp.

Ontslagbrief 03 jan 2022 19:19 #13

• René Turk
  • Forumgod
Ha Wim,

Bedankt voor je leuke reactie. Velen met jou wijzen me erop lager te beginnen, ik weet alleen niet zo goed waar die knop zit.
Ik lees jullie verzen en denk: dat kan en wil ik ook! Ik zit zo in elkaar dat ik graag ga voor extremen. Vier jaar geleden liep ik bijvoorbeeld de mars van Amsterdam naar Leeuwarden over 150 kilometer, in 30 uur twintig minuten, zonder slaap ; )

Remko stimuleert me zojuist toch door te gaan met mijn andere idee. Dus, wie weet, hoor je binnenkort weer iets : )

Grote groet,

Ontslagbrief 03 jan 2022 19:24 #14

• René Turk
  • Forumgod
Beste Remko,

Teamleden klinkt voor mij als sterk-sterk-zwak.
Ledematen als sterk-zwak-sterk-zwak.

Ik heb echt een leuk idee, al zeg ik het zelf...

Voor Teamleden heb ik dan 'meden' en 'Eden'.

Als je nog steeds denkt dat het kan, ga ik ervoor!

Grote groet,

Ontslagbrief 03 jan 2022 19:37 #15

• Remko Koplamp
  • Forumgod
Helaas René,
Teamleden kan je niet zomaar laten rijmen op meden en eden..
Dan is er sprake van schrikkelrijm. En dat willen we hier (maar ook
elders) echt niet zien !

Ontslagbrief 03 jan 2022 19:39 #16

• René Turk
  • Forumgod
Was er al bang voor, Remko.

Ik zoek verder.

Gelukkig ben ik een doorzetter : )

Ontslagbrief 03 jan 2022 19:47 #17

• Wim Meyles
  • Forumgod
  • taalhumorist
Lees nog even wat Remko schrijft in nr. 11 hierboven, René.

(Ik zie nu dat je dit inmiddels al gedaan hebt …)
www.wimmeyles.nl

Laatst bewerkt: 03 jan 2022 19:48 door Wim Meyles.

Ontslagbrief 03 jan 2022 20:14 #18

Gekopieerd van de categorie Grabbelton onder "Vormen" (ik kon Lobbertang en Notlebbarg daar niet vinden):
De grabbelton is een vondst van Drs. P. Het is in principe een vijfregelig versje ( pentameter, abaab; a vrouwelijk, b mannelijk ), waarin het laatste rijmwoord alle
letters bevat die in de voorgaande rijmwoorden optreden.
Lobbertang. Dit is een grabbelton waarin het eerste rijmwoord een anagram van het laatste is. De opgave is verleidelijk, aangezien dit procedé aan de tekst een attractie toevoegt; nog mooier wordt het met een tweede anagram ergens onderweg, bijv. ‘morbiden-bromiden- Benidorm.
Rijmschema
abaab
Overige informatie
Niets belet u om, gebaseerd op lange woorden, meer dan vijf regels in een tekst te verwerken.

Dat zal dan aangepast moeten worden om niets-vermoedende dichters en dichteressen niet op het verkeerde been te zetten.
Laatst bewerkt: 03 jan 2022 20:15 door Hendrikje de Koning.

Ontslagbrief 03 jan 2022 20:38 #19

Dank je wel, René en Monnhauser. Ook alle anderen bedankt, want deze uitleg is ook heel nuttig voor mij. Weer veel nieuws.

Groeten,
Riet

Ontslagbrief 03 jan 2022 20:39 #20

• Wim Meyles
  • Forumgod
  • taalhumorist
Ha Hendrikje,

Bij de uitleg van de grabbelton staat de vermelding ‘in principe’, wat dus ook voor de lobbertang geldt.
De afwisseling van vrouwelijk en mannelijk rijm komt een gedicht vaak ten goede, maar staat ook nogal eens een geslaagde lobbertang in de weg, zodat ik (net als Remko) in dergelijke gevallen prioriteit geef aan het welslagen van de lobbertang.

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

• Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.301 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Het vrije vers 3

Als ik sinaasappels pers