René Turk schreef :
Ik zag snel dat een jambisch vers niet zou gaan werken. Ik putte hoop en inspiratie uit jouw 'wielrenners'. Een ander jasje.
Kortom, ik zie het (nog) niet helemaal wat je schrijft. Metrisch botsend... Ik ben blij wanneer ik een woord heb, maar begrijp nu dat ik de meeste woorden ook weer weg kan gooien? Mijn idee met 'teamleden' en 'ledematen' mag vermoedelijk ook in de prullenbak.
Uhh… gardebotten (sterk zwak sterk zwak) heeft een trocheïsche structuur en kan je dus wel goed in een trocheïsch en ook in een jambisch vers gebruiken. Ook met de amfibrachys ( zwak sterk zwak ) kan je daar, als ik me niet vergis, mee uit de voeten.
Nettobedrag (sterk zwak zwak sterk) heeft de structuur van een zg choriambe. Die past dus uiteraard in een choriambisch vers maar is evt. ook te gebruiken in metra met een dactylus ( sterk zwak zwak ) of met een anapest ( zwak zwak sterk) .
M.a.w. gardebotten en nettobedrag bijten elkaar. Ze gaan niet goed samen in een zelfde metrumstructuur.
teamleden en ledematen volgen wel dezelfde metrische structuur (trochee) en kan je dus wel makkelijk verwerken in een trocheïsch.of jambisch versje. Die hoef je dus niet weg te gooien! Ik ben benieuwd wat dat voor resultaat geeft.