Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: mijn

mijn 23 feb 2012 17:35 #1

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1049
Een wachtwoord voor ‘mijn ING’
En één voor ‘mijn Enéco’
Een wachtwoord voor mijn ‘RET’
En ook één voor ‘mijn Ziggo’

Een wachtwoord voor ‘mijn Evides’
‘ Mijn SGP’, ‘mijn OAD’
‘Mijn bieb’, ‘mijn OHRA’, ‘ mijn NS’
‘Mijn airmiles’ en ‘mijn Kruidvat’

Een wachtwoord voor ‘mijn telenet’
En één voor ‘mijn IKEA’
‘Mijn Menzis’,’-UPC’,’ -CZ’
‘Mijn Bas’ alsook ‘mijn EHDA’

Het vult een schrift met harde kaft
‘k Heb weer een nieuw schrift aangeschaft.
Laatst bewerkt: 23 feb 2012 17:35 door Bas Boekelo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Inge Boulonois

Re: mijn 23 feb 2012 20:11 #2

Dit schitterende idee had ik maar wat graag zelf willen hebben! Want ik ben gek op opsommingen en dit idee is bam, goed.

Maar ik zou hem veel scherper proberen te maken! Ik zou er een mokerslag van een distichon voor proberen te bedenken en ik zou meer met de eerste drie strofen proberen te doen door meer variatie te gebruiken. En daarbij niet 9 verzekeringen, maar meer verschillende dingen, die ook weer grappig zijn. Het kan zelfs met twee rijmklanken. Rijmwoorden invullen en dan gaan schuiven, maak ook gebruik van alliteratie en assonantie en zorg niet alleen voor een metrum, maar vooral voor een maat.

Opsommingen worde weleens gezien als simpel, maar een goede opsomming vloeit en er kan niet in geschoven worden, zonder dat het mindr goed wordt! Dit kan er een worden!

Re: mijn 23 feb 2012 20:48 #3

Ik zal Quiriens opmerkingen niet tegenspreken, maar toch, Bas, bedankt voor dit vers. Mijn dag is weer goed! (Vandaag op mijn werk weer vier wachtwoorden moeten wijzigen en één nieuwe aangemaakt!)

Re: mijn 23 feb 2012 21:36 #4

• Katja Bruning
  • Katja Bruning's Profielfoto
  • Moderator
  • Ontvangen bedankjes 175
Dit probleem kan mij niets bommen.
Vóór geblader in papieren
Mijn gemoedsrust kan verstieren
Komt spontaan uit mijn gemoed
Reeds mijn wachtwoord aangespoed:
Allejezusgodverdomme.
Bedankt door: Frans Woortmeijer

Re: mijn 24 feb 2012 18:39 #5

• Bas Boekelo
  • Forumgod
Frans en Katja bedankt.

Ook Quirien bedankt. Een mokerslag van een distichon had ik wel gewild, maar misschien was ik te snel tevreden.
Verschillende dingen: ING is een bank, Eneco levert energie, RET ( Rotterdamse Electrische Tram ), Evides levert water, SGP nou ja, OAD vervoert, NS ook, BAS en EHDA zijn supermarkten.
Assonantie, wel, ik vind IKEA/ EHDA al twijfelachtig.
Alliteratie zou wel kunnen, maar dan moet ik een aantal namen verzinnen, waar ik niets op tegen heb.
Quirien, ik begrijp niet wat je bedoelt met ‘maat’. Dat ken ik uit de muziek.
Laatst bewerkt: 24 feb 2012 18:47 door Bas Boekelo.

Re: mijn 25 feb 2012 20:12 #6

• Niels Blomberg
  • Niels Blomberg's Profielfoto
  • Forumgod
  • Schoonschrijver
  • Ontvangen bedankjes 876
Bij mijn versnipperd cyberlot
past slechts één hartenkreet: Mijn God!

Re: mijn 29 feb 2012 18:42 #7

Eej, ik zie dat mijn laatste commentaar van een paar dagen terug niet geplaatst is. Ik schreef zoiets:
Bas, ik was misschien wat ongenuanceerd, maar ik bedoelde dat ik het een erg goed idee vond en dat ik er alles aan zou doen om het helemaal te perfectioneren. Met verschillende dingen bedoel ik dat het allemaal bedrijven zijn met een bepaalde uitstraling: keurig, verzorgde kleding, braaf. Ik zou er meer variatie in brengen door ook secondlove of lexa, of top oss erbij te zetten of hondenknipsalon.nl, dingen die er tussen opvallen en contrasteren. Maar dan moet je er dingen bij verzinnen. Zelf zou ik dat doen, maar dat moet je natuurlijk wel willen.

Met maat bedoel ik de leesbaarheid, de zingbaarheid, het kan metrisch wel kloppen, maar toch stroef lopen en andersom. Ik kom daar nog op terug, want het is een lang verhaal.
Bedankt door: Bas Boekelo

Re: mijn 29 feb 2012 19:04 #8

Met maat bedoel je waarschijnlijk ritme.

Re: mijn 29 feb 2012 19:29 #9

• Bas Boekelo
  • Forumgod
Jaap en Quirien,

Ik heb nooit begrepen wat ritme in een vers is, als het voldoet aan het metrum. Ik begrijp wel dat een vers zingbaar ( zou ) moet( en ) zijn. Toch maak ik verschil tussen vers en liedtekst.
De suggestie van Q ( andere dingen ) begrijp ik nu en ga ik proberen.
Laatst bewerkt: 29 feb 2012 19:30 door Bas Boekelo.

Re: mijn 29 feb 2012 20:17 #10

In zijn boek 'Der Geist als Widersacher der Seele' bouwt de filosoof Ludwig Klages een hele levensbeschouwing op het verschil tussen ritme en regelmaat (metrum).
Ritme is volgens hem: 'de opeenvolging van het op elkaar gelijkende' en regelmaat (metrum)is: 'de opeenvolging van het aan elkaar gelijke.
Ritme is de ademhaling, de golven van de zee, nooit precies gelijk, met daaronderliggend de regelmaat.
Denk aan de wiskundige vormen van een blad aan een boom: alle bladeren hebben dezelfde onderliggende vorm, bijvoorbeeld een ellips, maar geen blad is gelijk.
Ritme is levend, regelmaat is dood.
Als je een gedicht metrisch declameert is het dood: 'Ik wéén om blóemen ín de knóp gebróken: niemand zegt zo een gedicht op. Je declameert ritmisch, maar dat ritme wordt bepaald door het daaronderliggende metrum.
Ritme, dus leven, zit ook in de structuur van het gedicht, de bladspiegel, zelfs in de lettervorm, reden waarom ik schreefloze letters haat.
Dat de termen tegenwoordig door elkaar heen gebruikt worden is reden dat bijvoorbeeld architecten met hun dode, metrische gevelstructuren wegkomen door ze ritmisch te noemen.
Ritme is de stroom, metrum de bedding.
Metrum bepaalt het ritme, maar is het ritme niet.
Storingen in het metrum kunnen je uit het ritme halen, dat kan storend zijn, maar dit hoeft niet per se.
Zie mijn versje bij het enge Friese Woud.Dat begint met een opmaat, i.t.t. de volgende jamben maar doet naar mijn gevoel geen afbreuk aan het ritme.
Afijn, er valt hier inderdaad een hoop over te zeggen, ook omdat in het verleden veel tegenstrijdige teksten over dit onderwerp verschenen in de tijd dat dichters zich goden waanden en ontkenden van metrum gebruik te maken en beweerden dat hun ritme puur gevoelsmatig tot stand kwam, Ze logen aantoonbaar, want gingen keurig vijfjambig te werk. Albert Verwey liet zich ook door hen in de luren leggen en schreef een heel boek hierover vol prietpraat.
Bedankt door: Niels Blomberg

Re: mijn 29 feb 2012 21:25 #11

Jaap, dank, zoiets bedoel ik, maar het is met name bij opsommingsgedichten en zeker bij opsommingen met afkortingen heel lastig om daar rekening mee te houden. Het best kun je het oefenen met zevenvoeters. Zeven jambes achter elkaar. Een fantastisch voorbeeld is van Peter van Rooijen 'Vanaf de bank', staat op deze site, zevenvoetige jamben, maar als je de tekst leest komt ie los van het papier en gaat ie leven. De langere verzen van Theo Danes hebben dat ook vaak heel sterk. Maar juist het tegenovergestelde, wringende kan ook mooi zijn vind ik zelf.

Re: mijn 29 feb 2012 23:43 #12

En om bij dat beeld van die stroom en bedding te blijven: de vloeistof in de stroom kan water zijn:

'Er klinken koele kale klanken: water
Kolkt klokkendkletsend langs met koud geklater
En gaat dan golvenlijnend langs een rots'

of stroop:

'De blaren vallen in de gele grachten
weer keert het najaar en het najaarsweer
Over de levenden; hij ziet het nimmermeer'

Je ziet hier dat het ritme ook bepaald wordt door de kl- alliteratie en de slepende e-klanken in het tweede citaat.
Als je zoiets afwisselend toepast kun je storingen in het ritme krijgen dat gaat wringen, of juist een levendige afwisseling.
je ziet, er valt nog best wat over ritme te zeggen

Re: mijn 01 mrt 2012 00:09 #13

Een nog beter voorbeeld (ik ben nu niet meer te houden)vond ik in 'Digtkundige Verhandelingen (Utregt 1782)waar Van Alphen in zijn Inleidende Verhandeling wijst op het verschil in de volgende alexandrijnen:
'Die zorgt, en waakt, en slaaft, en ploegt, en zwoegt, en zweet;
en: 'Mijn heer, ik heb u raad voor deez' tijd niet van doen;'
"die beide toch geheel uit één-lettergrepige woorden bestaan".

Re: mijn 01 mrt 2012 00:11 #14

We zouden er eens uitgebreid aandacht aan moeten besteden. Ik heb het met die zevenvoeters nog over iets anders, namelijk over die vier heffingen die je daar in hoort. Het zijn zeven jamben, maar er zitten vier heffingen in. Hoe heet dat dan, dat is toch maat?

Re: mijn 01 mrt 2012 01:01 #15

Helaas is de literatuur verwarrend en tegenstrijdig over de terminilogie. We zouden er inderdaad eens uitebreid aandacht aan moeten besteden

Re: mijn 01 mrt 2012 11:15 #16

• Bas Boekelo
  • Forumgod
Ik zeg; Doen! Voorlopig tracht ik te begrijpen wat ritme is. We hebben hier over van alles gediscussieerd, maar nog nooit over ritme. Het onderwijzend personeel kan op mijn attentie rekenen.
Onderstaand vers is een ouwetje, d.w.z. geschreven vóór het hvvtijdperk. Maar regel twee, met al dat binnenrijm, lijkt mij redelijk ritmisch.

DE KAAKCHIRURG

De kaakchirurg, ik zie hem vaak met angst en beven.
Want tsja, zijn taak is vaak een zaak van force majeur.
Maar goed, vandaag klop ik blijmoedig aan zijn deur,
Want ik heb enkel een bestelling af te geven.
Laatst bewerkt: 01 mrt 2012 11:19 door Bas Boekelo.

Re: mijn 01 mrt 2012 16:41 #17

• Katja Bruning
  • Moderator
Maat is volgens mij hetzelfde als metrum. Het is een hulpmiddel om een prettig ritme te krijgen.
Maar een gedicht kan ook een goed ritme hebben zonder dat een vast metrum is toegepast.

nl.wikipedia.org/wiki/Metrum

nl.wikipedia.org/wiki/Ritme

Re: mijn 02 mrt 2012 09:29 #18

Volgens mij is metrum en maat niet hetzelfde. In het gedicht van Peter van Rooijen heeft het metrum in elke zin 7 heffingen, terwijl de maat er 4 heeft. (at, op, as, aan)

Re: mijn 02 mrt 2012 12:13 #19

• Katja Bruning
  • Moderator
Ik kan dat onderscheid nergens vinden op het internet, Quirien.
Wel stelt Wikipedia, onder ‘ritme’:

‘Ritme, maat, maatsoort en metrum zijn hoewel sterk verwant, toch verschillende begrippen, die wel - foutief - door elkaar gebruikt worden.’

Maar klik ik dan op ‘maat’ dan vind ik:

‘Maat of metrum (Grieks: μετρον, maat) is de regelmatige wijze waarop in de muziek de geaccentueerde en ongeaccentueerde delen elkaar afwisselen.’

In het gedicht van Peter van Rooijen zijn duidelijk sterke en zwakke heffingen te vinden, maar komt dat niet door het ‘natuurlijke ritme’ van het Nederlands?

Ik kan slecht vreemde talen verstaan en heb een tijdlang geoefend met het verstaan van het Frans op TV5. Het lukte een stuk beter toen ik het ritme van die taal te pakken had, opeens kreeg het vormloze geratel structuur en kon ik de ingeslikte lettergrepen (in veel gevallen) invullen.

Misschien kun je wel een sterk, retorisch ritme krijgen door met opzet zo te schrijven dat je zo veel mogelijk de toch al sterk beklemtoonde lettergrepen gebruikt, ik denk aan Bilderdijk of Hendrik de Vries.

Het tabakroken

Waar ben ik? In wat Hel van rampen?
Op ieder voetstap dat ik tree
Omwalmt mij 't walglijk onkruiddampen
En doet mijn borst en longen wee.
Hoe keert mij 't hart en d'ingewanden
Wanneer dit stinkende verbranden
Zijn gif door heel de lucht verspreidt,
In 't lichaam om met pijnlijk wringen!
En geldt dit voor versnaperingen,
Voor feestonthaal en lieflijkheid?

O gouden tijd van onze Vaderen,
Toen d'ouderwetse goede sier
Vernieuwde krachten stortte in d'aderen
In 't smaaklijk, voedzaam gerstebier!
Doch, Frankrijk? ja, bij uw venijnen
Van aangezette valse wijnen
Heeft ook dit gif zijn rechte plaats.
Welaan, het moog' wie 't lust vermaken,
Voor mij zal nooit die wierook blaken:
Voor mij geen stinkend dampgeblaas!

Willem Bilderdijk

En, omdat complimentendag voorbij is (ik haat korenwolfdagen, vliegendetyfusdagen, leeseenseenboekdagen en schafaldatsoortdagenafdagen): ik vind het gedicht van Bas toen hij er nog ongeschoold door Het Vrije Vers op los dichtte prima lopen!
Bedankt door: Bas Boekelo

Re: mijn 02 mrt 2012 18:46 #20

• Bas Boekelo
  • Forumgod
Ik vrees dat ritme voor mij net zo onvatbaar zal blijken als poëzie voor mij is.
En ik vraag me af hoe belangrijk ritme is. Handboeken spreken over ritme, maar de uitleg is altijd even vaag. Nooit ook las ik een recensie van een gedicht waarin opgetogen werd gedaan over het ritme. Of over beginrijm, batelérijm enz.
“Het gedicht is een lor, maar het batelérijm maakt veel goed. ”
“Het vers begrijp ik niet, maar het ritme is aanstekelijk. “
Overigens is het aantal deelnemers aan deze discussie opvallend laag.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.249 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Daar moet een piemel in

Knul met veel libido