Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Ook waar gebeurd

Ook waar gebeurd 10 aug 2010 18:47 #1

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • aanwezig
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1004
BRILLETJE ( blank vers )

Ze was een kleutertje van vier
En keek maar weinig om zich heen
Ze kreeg een brilletje. Dat hielp
Haar interesse steeg met stip

Ze heeft haar bril vanaf die dag
Ook nooit meer van haar neus gehaald
Ze hield haar bril in bed zelfs op
‘Dan kon z’haar dromen zien’
*
BRILLETJE ( RIJM )
Ze was een kleuter van vier jaar
En keek maar weinig om zich heen
Ze kreeg een bril, men zag meteen
Dat dat een uitkomst was voor haar

Ze heeft haar brilletje sindsdien
Ook nooit en nooit meer afgezet
Ze hield haar bril op zelfs in bed
‘Dan kon z’haar dromen zien’
*
Laatst bewerkt: 10 aug 2010 18:58 door Bas Boekelo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ook waar gebeurd 10 aug 2010 18:53 #2

• Bas Boekelo
  • aanwezig
  • Forumgod
Als reactie op het gedicht 'Waar gebeurd' van Balthasar.

Re:Ook waar gebeurd 10 aug 2010 20:43 #3

• Arjan Keene
  • Arjan Keene's Profielfoto
Prachtig, Bas. Een geweldige clou. Thematiek is m.i. een Sesamstraat liedje waardig. Wellicht in regel 7 (tweede variant) 'zelfs' en 'op' omdraaien. De laatste regel zit wat klem, als laatst die bolide tussen een ander en een tram. Waarom niet iets als 'Want toen kon ze haar dromen zien'?

(Als pareervoorbeeld op Balthasars door Leonora zo fraai benoemde 'leugenoctaaf' is het m.i. niet sterk, omdat ook de eerste van Balthasar eindrijmde in de tweede strofe, waarin binnenklanken uit de eerste bovendien terugkwamen, en daar zou ik nog veel meer over kunnen zeggen ... maar, belangrijker: de aard van de clou is daar geheel anders, hetgeen juist de kracht is van zijn voorbeelden.)

Re:Ook waar gebeurd 11 aug 2010 00:03 #4

Als je dan toch van het vormvaste legioen bent moet je niet met een kunstgreep als z'haar aankomen en dan ook nog een versvoet missen. Zo kan ik het ook..

Re:Ook waar gebeurd 11 aug 2010 09:24 #5

• Leonora Schreurs
  • Leonora Schreurs's Profielfoto
Bas maakt er inderdaad een potje van door een kreupel rijmloos vers af te zetten tegen een geslaagd rijmend vers. De niet uitgesproken suggestie is dat Balthasars blanke vers net zo slecht als Bas zijn opzettelijk slechte, niet rijmende produkt. Daarmee wordt de waarheid geweld aan gedaan. Dat Balthasar zich door die truc gepikeerd voelt, daar kan ik inkomen. Het leidt bovendien af van de eigenlijke vraag die ook al op een ander forum wordt gesteld: heeft een gebonden vers meerwaarde in vergelijking met een vrij vers?

Overigens, Bas, je rijmend Brilletje is een een fraai gedicht, op die laatste regel na. Maar dat zal wel een vergissing zijn, neem ik aan.

Groetjes,
Leonora

Re:Ook waar gebeurd 11 aug 2010 19:51 #6

• Bas Boekelo
  • aanwezig
  • Forumgod
Allen,

Het hele verhaal is waar. Het kind van toen is nu eind twintig, ik heb het verhaal van haar vader. 'Dan kan z’ haar dromen zien’ is een aanpassing tbv het metrum, de gemiste versvoet is niet te verhelpen, het is namelijk een citaat. Het staat niet voor niets tussen aanhalingstekens.
Dichten is een kwestie van formuleren. Je zult je wel degelijk bewust moeten zijn van de rijmmogelijkheden. We hebben niet voor niets een rijmwoordenboek. En als je je niet gebonden acht aan regels is dat een stuk gemakkelijker. Daar blijf ik bij. Een ballade met een rijmklank die 14 keer terug komt is heel wat anders dan een rijmloos kwatrijntje.
Het binnenrijm waar Balth. zo trots op is, is net als batelé- en beginrijm goed voor geoefende gedichtenlezers. En als dát nou een gedicht cachet moet geven…….Oordeel zelf.
Ik zat laatst met een walrus in de bus
Het was in feite een kamelenjong,
Maar ja, dat binnenrijmt nou eenmaal niet

En in de tram zag ik een ram die at
Een bruine boterham met pitjeskaas
En plaatsgenomen in de boemeltrein

Zag ik een haas die graag konijn wou zijn.
Beginrijm hoort hier ook nog bij
De zin ervan? Nou vraag dat niet aan mij.

Re:Ook waar gebeurd 11 aug 2010 20:35 #7

Kom kom, Bas,

Nou moet je me geen dingen in de vormloze mond gaan leggen! Je hoort mij niet beweren dat walrus op bus eindigt. Wel rijmt eendenfokkerij toch echt op voorbij, zij het niet aan het eind van een zin. En er zijn nog wat meer klankrijmen maar daar durf ik het nu niet meer over te hebben..

Ik ben het met je eens dat dichten een kwestie van (zorgvuldig) formuleren is. Wat ik je niet uitgelegd kan krijgen is dat dat net zo goed telt voor een vrij vers als voor een vast vers. Dat je een vrij vers meteen afdoet als 'rijmloos kwatrijntje' is nogal aanmatigend. Een goed vrij vers voldoet ook aan regels, of beter, moet interne consistentie hebben.

Overigens is het rijmloze kwatrijntje ook echt waar. De uitgesproken zin was te mooi om te laten liggen en voor dit specifieke vormloos brouwsel vond ik de cadans en het heel laten van de zin belangrijker dan eindrijm. Dat daardoor mijn rijmwoordenboek al weken werkeloos op mijn nachtkastje ligt is triest, maar het is niet anders.

Enfin, ik wacht met spanning het stuk van Jaap af. Tot die tijd ga ik alvast flink wat vrije versen bij elkaar kladden. Zo'n Nacht van de Vormloze Poëzie vult zich immers ook niet vanzelf!
Laatst bewerkt: 12 aug 2010 00:51 door Peter Knipmeijer.

Re:Ook waar gebeurd 12 aug 2010 03:20 #8

Addendum: als het een citaat betreft dan geldt vormvastheid ineens niet? En dan is het wel geoorloofd om versvoeten te missen?

Bas schrijft alleen vormvaste verzen
En drijft me daarmee in een hoek
Ik vindt dat rigide en aagje
'We hebben niet voor niets een rijmwoordenboek'

rijmwoorden.nl/rijm.pl?woord=verzen&bg=standaard

Re:Ook waar gebeurd 12 aug 2010 18:28 #9

• Bas Boekelo
  • aanwezig
  • Forumgod
Balthasar, betreft add.
Je verwijt is juist, maar dan had het gedicht niet geschreven kunnen worden. Keuze was: concessies doen of niet. En dat raakt aan de kern van de zaak. Maar ik wacht met jou op het stuk van Jaap. Verheug je er op, hij zal je in veel zaken gelijk geven. Gr, Bas

Re:Ook waar gebeurd 12 aug 2010 20:30 #10

• Jaap van den Born
  • Jaap van den Born's Profielfoto
Ik heb mezelf aardig voor het blok gezet met die toezegging. Gelukkig is mijn nieuwe leesbril gearriveerd.
Als ik het goed begrijp zit iedereen nu met de armen over elkaar te wachten op dat stuk.
Gebruik die tijd maar voor het maken van olbollekebolles terwijl ik hier tot mijn oksels in de naslagwerken zit.Ik moet me toch eerst even goed oriënteren en als het af is een paar dagen laten rusten en opnieuw bekijken: net als bij een gedicht.

Re:Ook waar gebeurd 12 aug 2010 21:03 #11

Stel je gerust Jaap, de deadlines komen hier in rotten van vier aangemarcheerd, ik zit zeker niet stil :-)
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Alleen maar minnen in 2014

Gelezen op de voorpagina van De Volkskrant van maandag 16 september 2013

We krijgen straks een jaar van louter liefde
Het amoureuze tijdperk gaat beginnen
Al wat in vroeger tijd de mensheid griefde