Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Willem Wilmink Dichtwedstrijd/ Jij

Willem Wilmink Dichtwedstrijd/ Jij 17 aug 2021 14:50 #1

• René Turk
  • René Turk's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1130
Mijn eerste triolet schreef ik voor de Willem Wilmink Dichtwedstrijd begin dit jaar.
Pas na inzending leerde ik over versvoeten en metrum.

De regel 'Jij komt bij me binnen' moest er verplicht in voorkomen.

Omdat het mijn eerste triolet is, heb ik het (vooral voor mezelf) herschreven.

Ik ben benieuwd hoe het hier landt.

Jij

die vrijdag: jij komt bij me binnen
in zo’n klein vierkant op het scherm
ik ben volledig buiten zinnen
die vrijdag - jij komt bij me binnen -
ik hoor mezelf een beetje spinnen
vlug muisklik: mute, een zacht gekerm -
die vrijdag… jij komt bij me binnen
in zo’n… klein vierkant… op het… schèèè…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Willem Wilmink Dichtwedstrijd/ Jij 17 aug 2021 19:55 #2

• Ben Hoogland
  • Ben Hoogland's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1652
Beste René,

Welkom op deze website.
Je hebt al gemerkt dat versvorm, rijm en metrum de gereedschappen zijn waarmee we onze gedichten maken.
Alles moet kloppen anders klopt er iets niet...

Vormtechnisch klopt het gedicht wel. Ik kan niet beoordelen of de refreinregels van betekenis veranderen of aan kracht winnen, ofschoon de laatste regel hier wel naar wijst, dmv het gebruik van leestekens.

De inhoud van jouw gedicht "landt" bij mij niet. De titel: "Jij" is nietszeggend. Beetje "candlelight"-achtig.

Verder kan ik je aanraden om - voordat je het gedicht publiceert - plaats te nemen in de stoel van de toehoorder/lezer. En je dan af te vragen: wat zegt René en wat bedoelt hij precies met dit gedicht?

Om een paar voorbeelden te geven:
Vrijdag?
Eerst buiten zinnen en daarna een beetje spinnen, is dat wel een goede volgorde?
Wat is hier het verhaal? Ik heb geen idee.
Bij die laatste zin ben ik helemaal van het padje. (Zal wel iets erotisch wezen, ben ik bang...)

Voor cryptische of hermetische poëzie is HVV niet de goede plek, dunkt mij.

Ik hoop dat je mijn reactie kunt waarderen. Het is niet mijn bedoeling om het gedicht helemaal af te kraken.
Laat je svp hierdoor niet uit het veld staan. Metafoor: 10.000 kliks is één goede foto.

Groeten,
Ben
Verba volant, scripta manent.

Willem Wilmink Dichtwedstrijd/ Jij 17 aug 2021 21:35 #3

• René Turk
  • Forumgod
Beste Ben,

Je hebt ruim de tijd genomen om me van je eerlijke feedback te voorzien.
Dat waardeer ik zeer. Hartelijk dank! Dit forum is immers om te groeien in het schrijven.

Ik schaaf voortdurend aan gedichten. Bovendien heb ik een aantal proeflezers. Geen mens reageert hetzelfde.

Oorspronkelijk had dit triolet een andere titel (Zoom). Een proeflezer wees me erop hiermee teveel weg te geven, vandaar 'Jij'. Ik heb gelachen om je 'candlelight'. Je maakt een helder punt.

De vrijdag en de volgorde vallen zeker binnen mijn blinde vlek.

Dat je bang bent dat het iets erotisch is, vind ik een interessante. Het leest als een persoonlijke mening, het kan echter ook 'algemeen' zijn. Daar ga ik vast snel achter komen.

Vooral ook bedankt voor de regel over 'cryptisch/ hermetisch'. Ik doe er alles aan begrijpelijk te schrijven maar het zou goed kunnen dat ik dit grensgebied ook graag opzoek.

Kortom, waardevolle feedback, Ben.

Willem Wilmink Dichtwedstrijd/ Jij 18 aug 2021 07:40 #4

• Jaap Bakker
  • Jaap Bakker's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1994
Beste René,
Ik heb ook moeten zoeken waar dit gedicht heen ging. Een aantal dingen die ik dacht, zijn hierboven door Ben verwoordt. Ik had wel een vermoeden waar het over zou gaan, maar kon me er ook geen beeld van vormen. De titel wijzigen naar Zoom zou volgens mij al een stuk helpen. Ik was ook in de war gebracht door "klein vierkant op het scherm". Staat er dan nog meer op het scherm? Zo ja, is dat relevant voor het begrijpen?
Nu ik door je reactie beter begrijp wat je wil met dit gedicht, denk ik dat je met de refreinregel een sterker effect kan bereiken door de strekking van de laatste regel eerder in het gedicht te plaatsen en dan af te sluiten met iemand die de kamer binnenkomt op dat ongewenste moment. Dat is gewoon een gedachte die mij te binnen schoot.

Groeten,

Jaap

Willem Wilmink Dichtwedstrijd/ Jij 18 aug 2021 08:30 #5

• René Turk
  • Forumgod
Beste Jaap,

Wat mooi, dit forum, dat ook jij weer uitgebreid reageert. Dankjewel.

De verplichte regel van Mylou Frenken en het vele zoomen in die tijd maakten dat het verhaal als vanzelf in elkaar viel.
Voor mij tenminste.

Ik koos bewust voor 'zo'n' klein vierkant omdat het hele scherm volstond met die vierkantjes. Ik snap nu beter dat dit mijn eigen film is.

Jouw variant is scherp en prachtig. Geen seconde aan gedacht. Vaak lijk je de geest van een ander nodig te hebben voor een mooi(er) verhaal.

Grote groet,

Willem Wilmink Dichtwedstrijd/ Jij 18 aug 2021 08:52 #6

• Jaap Bakker
  • Jaap Bakker's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1994
Hoi René,

Een gedicht schrijven en dan denken dat iedereen je snapt, terwijl dat niet zo blijkt te zijn ... dat is iedereen hier overkomen. Dus laat je dat niet ontmoedigen. Kwestie van oefenen hier.
Ik heb overigens de finale van de dichtwedwedstrijd ook niet gehaald, en wel met: hetvrijevers.nl/index.php/jaap-bakker/5934-kom :)

Groeten,

Jaap

Willem Wilmink Dichtwedstrijd/ Jij 18 aug 2021 09:28 #7

• René Turk
  • Forumgod
Volgend jaar gaan we er weer voor!
Tijd voor maken pagina: 0.273 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Tobacco Gate

Truc van tabakslobby
Filter met luchtinlaat
Die bij het roken deels
Dicht wordt gedrukt

Maar die bij tests in een
Laboratorium
- Net als bij Volkswagen -
Meetwaarden fuckt

Advocate Bénédicte Ficq demonstreerde in Een Vandaag dat sigarettenfilters rondom voorzien zijn van minuscule gaatjes, die door de vingers van de roker deels worden afgesloten. In een gestandaardiseerde laboratoriumopstelling gebeurt dat niet. Daar leveren de open gaatjes meer valse trek, die de rook verdunt, en aldus geflatteerde meetwaarden oplevert.