Dag Riet,
Riet Bredemeijer-van Kempen schreef :
Voor wat betreft die combinatie van mannelijk viervoetige en vrouwelijke drievoetige jambes: ik dacht dat dat zo mocht. Dus het moeten of allemaal drievoetige of allemaal viervoetige jambes zijn. Dat wist ik niet.
Maar van Niels mag het dus wel, zo! Dus heel erg fout is het dan toch niet.
Fout is het zeker niet. MAAR als je wilt afwijken van de standaard (= gelijk aantal versvoeten per regel) dan moet dat wel doordacht gebeuren. Dat lijkt me hier zeker het geval.
Zie ook
www.hetvrijevers.nl/index.php/forum/7-Sc...versvoeten-per-regel
Aanleiding van deze pagina was een kritische uitlating van mij over de afwisseling van 5 en 6 versvoeten per regel. Jaap Bakker vroeg mij om uitleg en dat resulteerde in "een versimpelde samenvatting van kloppend light verse" met daarin:
2) Alle regels hebben evenveel beklemtoonde lettergrepen, hierna te noemen heffingen.
Tot mijn verbazing vielen sommigen daarover.
Mijn kennis uit de woordspellen (die ik gemaild had), schreef:
“Ik gebruik zelf altijd graag een strak metrum. Van drievoetige jamben (of eigenlijk: jambische drievoeters), met bij het vrouwelijk rijm dus een naslag. Jouw triolet is daar heel gemakkelijk toe om te bouwen, en dan vind ik het - vergeef me - sterker:
De prunus in de tuin
Vertoont al najaarskleuren
In rood en geel en bruin
De prunus in de tuin
Met mooi gevormde kruin
Een waar natuurgebeuren
De prunus in de tuin
Getooid in najaarskleuren”
Ik vind deze versie NIET sterker. Hij is veel meer staccato. Maar ja, over smaak valt niet te twisten.
Niels schreef:[...]Iets verrassends, een kwinkslag, had het sterker gemaakt.
Vergeet deze opmerking maar. In zijn algemeenheid is hij natuurlijk waar, maar dit gedicht ademt verwondering voor de kleurenpracht.
De repeterende regels versterken dat effect.
Ik geef een bedankje en verder geen opmerkingen,
Groeten,
Niels