René,
Met mijn reactie gaat de verrassing van je clou er vanaf. Hopelijk lezen medelezers de draad van voor naar achter.
Ik kan het niet laten om op elk triolet flink te kauwen en te zien of het verteerbaar is.
Ja, prima te verteren.
Zoals ik eerder heb gezegd heb ik twee, misschien wel meer trioletten in aanbouw. Maar die moeten kennelijk nog rijpen. Dat rijpingsproces geef ik ook mijn commentaren.
Daar gaat ie dan...
regel drie: onduidelijke bes en kers
Ai, eerste teken van dwangrijm. Ik heb de rijmwoorden op 'vers' opgevraagd en dat valt niet mee. Als je dit doet juist om daarop te wijzen dan is dat prima maar dan spreek je slechts de kenners aan (een niche) en verder niemand. De mogelijk bedoelde ironie komt niet over.
Mijn keus zou zijn: niet eens een geconfijte kers
Zo'm product is al geconserveerd en dat dan nog eens in plastic? Ik kies dan voor flink overdrijven.
het sealtje haalt geen blog of pers
Ai, weer dwangrijm
Ik begrijp wel hoe je het wil plooien naar 'nieuws', sociale media en dergelijke maar het is uiterst geforceerd. De hele zin is vulsel.
En wat in godsnaam is een sealtje?
regel zes: geen fraai sonnet vol kluchtigheid
Aardige vondst misschien, kluchtigheid. Een driedubbel rijm voor de cadans of voor het voordragen of zo (meer vulsel). Drie lettergrepen verspild met geen enkele toevoeging. Alle controle kwijt naar de clou.
Ik zou iets doen als: geen Fruitje Fop of zulk jolijt
De clou over de restricties van een triolet blijft overeind.
Met groet,
John