Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Dorsimba

Dorsimba 25 sept 2010 16:25 #1

• Leonora Schreurs
  • Leonora Schreurs's Profielfoto
Caelesti sumus omnes semine oriund

Light verse, het is en blijft een mannenzaak
Waar vrouwen zich niet welkom mogen voelen
Als ik de heren daar attent op maak
Dan zullen ze ‘het heus niet zo bedoelen’

Redactie uitgebreid
Hoera beschuit
Met blauwe muisjes
!!!

Gevoel voor humor hebben vrouwen niet
Ze kennen geen lichtvoetigheid in taal
Bevestigt ook weer eens Het Vrije Vers:
Light verse, het is en blijft een mannenzaak
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dorsimba 25 sept 2010 18:59 #2

• Arjan Keene
  • Arjan Keene's Profielfoto
Die typische dadendrang van vrije heren:
met opgevoerde uitlaatkringen,
de handen vol met hebbedingen,
heren links, en dames rechts passeren.

Ik heb je wel gemist, Leonora!

Re:Dorsimba 25 sept 2010 21:15 #3

• Ben Hoogland
  • Ben Hoogland's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1671
Mooi vers, Leonora, maar heb ik nu de indruk gekregen dat je niet blij bent met de (mannelijke) aanwas van de Vrije Versredactie? Is het man/vrouw zijn zo'n groot issue - groter nog dan de kwaliteit van de benoemde heren?

In welke emancipatiegolf ben ik koppie-onder gegaan?

Hehehe, om even flink keet te lellen trek ik mijn zware bosbouwlaarzen aan om eens ruw en gevoelloos door de porseleinkast te baggeren, ondertussen meteen de muisjes diep in het hoogpolig tapijt van het redactielokaal stampend:

Heiho, mannen, proficiat met uw benoeming!

Varium et mutabile semper femina (Vergilius, Aeneis 4, 569/570)

Wat wil je nu bewijzen met zo’n kreet
‘De Goden zijn ontstaan uit mannenzaad’
Die hemel is toch één kolerekeet
Waar iedereen hard brult en niets verstaat

Kijk om je heen
En wees blij
Dat je daar niet
Eén van bent

Ja, Vondel had het bij het rechte eind:
‘Een wijf is altijd wuft en wispelturig’
Dat had hij van Vergilius gejat
Wat wil je nu bewijzen met zo’n kreet
Verba volant, scripta manent.
Laatst bewerkt: 25 sept 2010 21:54 door Ben Hoogland.

Re:Dorsimba 26 sept 2010 00:00 #4

• Kees Koelewijn
  • Kees Koelewijn's Profielfoto
Wij denken nog vol huiver aan Debora
Toen Jaël iemand spieste aan een pin
(Lees zelf maar in de bijbel Leonora)*
Zag die persoon de humor echt niet in

En die Debora
schreef daar
potdomme
een lied over!

Dus grijpt een vrouw keertje naar de pen
Dan kijken wij toch wat argwanend toe
Haar humor is niet altijd ook de onze
Wij denken nog vol huiver aan Debora

*Rechters 4: Debora en barak
Rechters 5: het lied van Debora

Re:Dorsimba 26 sept 2010 13:47 #5

• Leonora Schreurs
Dag Heren,

Nee, Ben, je hebt geen emancipatiegolf gemist en ik misgun de twee heren hun redacteurschap allerminst, integendeel, ze lijken me uitermate (des)kundig en geschikt. Wat ik constateer is, dat de wereld van het light verse een mannenwereld is. Dat ligt voor een deel aan de vrouwen zelf die zich, op een enkele uitzondering na, afzijdig houden van het genre; dat ligt ook voor een deel aan de mannen, zoals in dit geval de oude redactie van het Vrije Vers, die het wel goed vinden zoals het is.
De nieuwe versvorm, die ik overigens verafschuw omdat het een bijeengeraapt zooitje is van stijlen, bood me gelegenheid om het thema snel nog eens op de agenda te plaatsen. Niemand van jullie hoeft zich persoonlijk aangevallen te voelen: ik constateer nog maar weer eens wat al lang bekend was en waarin blijkbaar maar geen verandering wil komen. Misschien dat de twee nieuwelingen in de redactie wat meer oog hebben voor mijn dichtende sexegenoten of wellicht willen stimuleren dat er dames zijn die serieus met light verse aan de slag willen.

Groetjes,
Leonora

Re:Dorsimba 26 sept 2010 15:54 #6

• Jaap van den Born
  • Jaap van den Born's Profielfoto
Zoals je zelf al constateert is dit een bekend fenomeen en ook bij de redactie bekend, maar wij kunnen er ook alleen hoofdkrabbend bij stilstaan. Wij doen ons best en er zijn ook best wel vrouwelijke lightversedichteressen (Judith, Quinty, Wietske, Patty, Leonora, Marjolein en Vera schieten me in de gauwigheid moeiteloos te binnen) en we nodigen ze ook actief uit bijdragen te leveren en zullen dat blijven doen. Maar we kunnen ze helaas niet meer zoals in de goede oude tijd dwingen. Jouw expertise blijft op het forum in elk geval zeker niet onopgemerkt en komt meestal precies op tijd om dreigende gezapigheid te verstoren

Re:Dorsimba 27 sept 2010 00:56 #7

• Ben Hoogland
  • Forumgod
Zelfs de Muiderkring had, voor zover we dat kunnen nagaan, slechts twee vrouwelijke leden: Anna Roemersdochter Visscher en Maria Tesselschade Visscher.

Het gezelschap wisselde nogal maar bestond gemiddeld uit twaalf personen.

Voor wat deze opmerking waard is...

Re:Dorsimba 27 sept 2010 11:00 #8

• Leonora Schreurs
Die opmerking is niks tot weinig waard, Ben, het is eerder een poging om wat badinerend te doen over het aangehaalde probleem. Sinds de Muiderkring is er nl. over man-vrouwverhoudingen zoveel emanciperends gezegd, dat een verwijzing naar die Muiderkring anno 2010 als referentiepunt onmogelijk serieus bedoeld kan zijn. Het spijt me, maar anders dan als een misplaatste vorm van 'leuk willen zijn' kan ik je volkomen overbodige opmerking niet zien.

Leonora

Re:Dorsimba 27 sept 2010 12:39 #9

• Ben Hoogland
  • Forumgod
Leonora, ik kijk puur naar de aantallen en laat de duiding over aan de wetenschap.

Ik constateer voorzichtig dat er - door de eeuwen - kwantitatief niet veel veranderd is.

Ik onderken het probleem natuurlijk ook maar zie intussen Claudia de Breij en Paulien Cornelisse twee cabaretprijzen winnen. Ook daar geldt dat mannen getalsmatig in de meerderheid zijn.

Bovengeplaatste opmerking was absoluut niet badinerend of grappig bedoeld. Blijkbaar ken je mij nog niet goed genoeg om zulk een reactie te mogen plaatsen.
Laatst bewerkt: 27 sept 2010 12:52 door Ben Hoogland.

Re:Dorsimba 27 sept 2010 13:40 #10

• Leonora Schreurs
Dag Ben, ik wil je op je blauwe ogen geloven, maar je referentie, de Gouden Eeuw en in het bijzonder de Muiderkring, kwam gezocht over, vandaar mijn conclusie. De 17de eeuw had voor ons vrouwen nl. weing goud in de aanbieding. De dames Visscher en Tesselschade waren de spreekwoordelijke uitzondering op de regel. En, dit is strikt persoonlijk, ik vraag me af onder welke niet gedocumenteerde condities deze uitzondering gestalte kreeg.

Groetjes,
Leonora

Re:Dorsimba 28 sept 2010 00:18 #11

• Jaap van den Born
  • Jaap van den Born's Profielfoto
Voor dit een zinloze discussie wordt zet ik maar een gedicht uit mijn Canon van Nederland op de voorpagina met bijbehorend commentaar.
Daar staan meer vrouwen in dan in de officiële canon. Er staat overigens al 3 weken een exemplaar te koop op Marktplaats en daar is pas 5 keer naar gekeken. Door mij. Ik word daar heel treurig van
Tijd voor maken pagina: 0.147 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Liefdadigheid

tuberculosefonds 

Steeds weer zo'n bedelbrief
Soms met prullaria
Storten of weggooien