Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Clerihews

Clerihews 20 nov 2019 13:51 #1

Beknopte geschiedenis in clerihews

Desiderius Erasmus

Desiderius Erasmus
Gaf niet zo veel om orgasmes.
Hij zei: ‘Zo’n kort genot slijt
Nog sneller dan de zotheid.’

Lucas van Leiden

Nadat Lucas van Leiden
Het einde der tijden
Op het doek had weergegeven
Stond hij uren lang te beven.

René Descartes

René Descartes
Dacht ietwat verward
Dat hij enkel bestond
Als hij zelf dat zo vond.

Willem van Oranje

Willem van Oranje
Had iets tegen Spanje
En bestreed verhit
Real Madrid.

Jan Pieterszoon Coen

Jan Pieterszoon Coen
Vervuilde zijn blazoen
Met een perfide
Stuk genocide.

Piet Hein

Piet Hein?
Zijn naam is: Klein!
Subliem,
Zo’n pseudoniem.

Lodewijk XIV

Lodewijk de Veertiende
Dacht, op het plebs neerziende
Zonnekoning te zijn,
Maar die zon was maar schijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Clerihews 20 nov 2019 15:52 #2

  • Niels Blomberg
  • Niels Blomberg's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 1473
  • Ontvangen bedankjes 724
Dag Gerard,
Ze zijn zeker leuk, maar nu wordt het tijd voor een rijmschema dat wél metrum vereist.
Groeten,
Niels
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Clerihews 20 nov 2019 17:23 #3

  • Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • dichter
  • Berichten: 3599
  • Ontvangen bedankjes 1590
Leuk, zo'n serie, Gerard :-)
Aan humor ontbreekt het je niet.
Dit is pas je tweede bericht op dit forum.
Ik ben benieuwd of je ook gebonden verzen beheerst...
Met groet,
Inge
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 20 nov 2019 17:25 door Inge Boulonois.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Clerihews 21 nov 2019 13:20 #4

  • Bert van den Helder
  • Bert van den Helder's Profielfoto
  • Offline
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Berichten: 284
  • Ontvangen bedankjes 211
Mooie verzen Gerard.
Als deze vorm je goed bevalt moet je ze gewoon blijven schrijven.

@Inge, Niels
Een Clerihew is een gebonden vers. Het heeft ook niet voor niets een eigen categorie op het HVV forum. Alleen het heeft geen metrum.
Als iemand binnenkomt met twee ollekebollekes vragen we toch ook niet om een andere vorm?

Groetjes van Bert
Mijn dichtbundel:
Een jaar is vier kwartaal in tweeënvijftig lichte gedichten
is nu weer volop verkrijgbaar.
www.lichteverzen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Clerihews 21 nov 2019 14:25 #5

  • Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • dichter
  • Berichten: 3599
  • Ontvangen bedankjes 1590
Al is het minder gebonden dan de meeste verzen hier, het is inderdaad een gebonden vers.
Drs. P schreef: Ofschoon metrische clerihews nergens verboden zijn, verlangt de traditie dat u zich daarvan onthoudt.
Niels: het zou fijn zijn als nieuwkomers op het forum een warm welkom krijgen...
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 21 nov 2019 16:55 door Inge Boulonois. Reden: 'ietwat warmer' veranderd in 'warm'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Bert van den Helder

Clerihews 21 nov 2019 21:31 #6

  • Niels Blomberg
  • Niels Blomberg's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 1473
  • Ontvangen bedankjes 724
Inge Boulonois schreef :
Ik ben benieuwd of je ook gebonden verzen beheerst...
Bert van den Helder schreef :
Een Clerihew is een gebonden vers.
Even een domme vraag: wat is een gebonden vers? Ik zie dat het zelfs een categorie is hier op HVV, maar wat de diverse verzen in die categorie bindt is mij een raadsel.
Of is het gewoon een synoniem rijmend en metrisch? Maar waarom dan die eigen categorie?

Bert van den Helder schreef :
Mooie verzen Gerard.
Als deze vorm je goed bevalt moet je ze gewoon blijven schrijven.
Mee eens, maar...

Bert van den Helder schreef :
Een Clerihew is een gebonden vers. [...] Alleen het heeft geen metrum.
Als iemand binnenkomt met twee ollekebollekes vragen we toch ook niet om een andere vorm?
Ik verwacht van HVV'ers een soort proeve van bekwaamheid voor wat betreft rijm en metrum. Bij 2 ollekebollekes is daaraan voldaan (of niet natuurlijk), bij 8 clerihews niet.
Maar Gerard, als je uitsluitend clerihews wilt schrijven, dan ben ik niet degene om je tegen te houden.

Inge Boulonois schreef :
Niels: het zou fijn zijn als nieuwkomers op het forum een warm welkom krijgen...
Even wat feiten:
Op 14 november plaatste Gert Parisis zijn eersteling als commentaar op Erfst van Frits Criens. Ik heb hem vriendelijk welkom geheten, maar wel op wat onvolkomenheden gewezen, bedoeld als opbouwende kritiek. Tot op het heeft niemand anders nog iets gezegd tegen Gert. Helaas heeft Gert nog niet gereageerd.
zie hetvrijevers.nl/index.php/forum/15-Overi...rsvormen/15853-erfst

Op diezelfde dag plaatste Gerard zijn eerste clerihew. Ook hier geen andere reactie dan de mijne, ditmaal een lovende.
hetvrijevers.nl/index.php/forum/59-Cleri.../15869-hugo-de-groot

En nu dan weer clerihews. Ja, ik wacht op metrum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Bert van den Helder

Clerihews 21 nov 2019 22:05 #7

  • Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • dichter
  • Berichten: 3599
  • Ontvangen bedankjes 1590
Ha Niels,

Je reactie op Gerards eerste vers was mij ontgaan.
Die klonk inderdaad heel vriendelijk.
Goed dat je me daarop wijst. :kiss:

Semigebondengroet,
Inge
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.231 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

In memoriam Heinz Polzer 4

Heinz’ moeder Lili, geboren in Zwitserland en in dat land later in het huwelijk getreden, was als kind natuurlijk opgevoed in de strijdvaardige socialistische idealen van haar ouders en, in de daarna volgende christelijke ommekeer, in de opvattingen van haar moeder, die grotendeels voor haar opvoeding verantwoordelijk was: vader was constant op reis om Grootse Dingen te doen.
Wat voor invloed de opvoeding door twee zulke markante persoonlijkheden had kunnen we  alleen maar raden, maar er bestaat een foto van Lili op 20-jarige leeftijd waarin ze betrokken blijkt bij een staking in de textielindustrie in 1907, die ook gesteund werd door de gereformeerde Anti-Revolutionaire Partij.
Op deze foto kijkt ze ons aan met de ironisch-observerende blik waarin we met een schok de latere Drs. P herkennen:



Ook zij gaf later blijk van een gedreven christelijke geëxalteerdheid, die waarschijnlijk medeverantwoordelijk is voor het ontstaan van het lied ‘Knolraap en lof, schorseneren en prei’.
In december 1911 trouwt ze in Bern  met de tot Zwitser genaturaliseerde, uit Graz afkomstige Oostenrijker Dr. Herman Polzer, die óók al een opmerkelijk man was en woonde de jaren daarna in Thun.
Ze bleef actief, hield lezingen in Nederland over Graz en Stiermark, schreef erover in bladen en zamelde gelden in voor studenten en, na een ramp, voor de nooddruftige getroffenen.
Hoe die afkomst uit Graz van Heinz’ vader alles te maken heeft  met de in ons land alom aanwezige reformwinkels en het feit dat u volkorenbrood eet, zal nu ter sprake komen.

Hoewel Heinz in interviews zei hem zich nauwelijks te herinneren, daar zijn ouders scheidden toen hij drie jaar oud was, bleef er contact, de verdeelde kinderen logeerden over en weer; hij heeft hij zijn vader voor het laatst ontmoet in Potsdam, halverwege de jaren dertig. Die ontmoeting was niet hartelijk en alles wat hij erover kwijt wilde was dat zijn vader een vreemdeling voor hem was geworden en mede wegens zijn nazi-sympathieën verbrak hij het contact.
Dat hij de ideeën van zijn vader inderdaad niet deelde blijkt wel uit dit werk, waarin gepleit wordt voor veel gymnastiek, de gezonde werking van vruchtensappen en de gevaren van alcohol:



Hij overleed  in Berlin-Nikolassee op 30 november 1945.
Zijn proefschrift over een middeleeuws handschrift (Priester Arnolds Gedicht von der Siebenzahl,( Ausgabe Schreibung, Reime, Bern. Verlag von A. Francke. 1913) is bewaard en vermeldt als auteur Dr. Herman Polzer-van Kol.
Dat een man in die tijd de naam van zijn vrouw toevoegde aan de zijne mag zeer opmerkelijk genoemd worden.




In zijn proefschrift merkt hij over de schrijver van dit bestudeerde middeleeuwse gedicht op:

“V o r b e m e r k u n g.  Aus der Reimtafel ersehen wir, dass der Dichter der Sz. ungewöhnlich rein reimt, dass gewisse in der ersten Hälfte des 12. Jahrhunderts gebräuchliche Unreinheiten von ihm ganz oder fast ganz gemieden werden”.
Ach, hij had zijn zoon eens aan het werk moeten  zien.

Al jong was Herman Polzer, dankzij zijn vader, betrokken  bij de aan de anthroposofen en (dus) nazi’s gelieerde Reformbeweging, die zich inzette voor biodynamische landbouw, gebaseerd op anthroposofische, esoterische en occulte ideeën die niet áánsloten op de Blut und Boden-theorieën van de nazi’s, maar eraan ten grondslag lagen.
Hij schreef hierover vele artikelen voor Leib und Leben, het blad van de Deutsche Gesellschaft für Lebensreform, waarin ook de racistische en antisemitische ideeën van Rudolf Steiner ruim aan hun trekken kwamen.
Ook hier weer dat gedreven idealisme, gepaard aan een scherpe pen.

Ondanks de bewering van huidige, nog steeds volkorenbroodetende en melkweigerende biologisch-dynamische reformaanhangers, dat de beweging in 1930 door de  nazi’s verboden werd, bleef die, immers al  jaren nationaal-socialistisch zijnde vóór de machtsovername door Hitler, als onafhankelijke organisatie bestaan, evenals het blad, wat dit onderstaande, uiterst zeldzame nummer bewijst.
In 1941 werd Herman Polzer leider van de beweging en bleef dat tot het einde.

  

Dat de beweging en dit blad bleven bestaan tot  maart 1943, terwijl de strijd tussen de verschillende occulte en esoterische stromingen die woedde binnen het nationaal-socialisme (SD en Gestapo stonden wantrouwend tegenover antroposofen en vrijmetselaars) gewonnen werd door de mede aan de Artamanen ontsproten groep, gesteund door de SS van Himmler, kwam omdat hij ook dááraan gelieerd was* via zijn vader, wiens leven hij praktisch kopieerde: vader en zoon studeerden beiden filologie en werden beiden Gymnasiallehrer, allebei hun vrije tijd spenderend aan het schrijven voor obscure blaadjes met geschifte denkbeelden.

(Wordt vervolgd)

* “ Cross-overs: In the later 1920s, for example, several biodynamic practitioners were active in the Artamanen, a 'blood and soil' group which counted both Himmler and Darré as members. According to the Nazi 'Lebensreform' official Herman Polzer, whose own involvement in biodynamic circles dated to 1927, the Artamanen practiced biodynamic cultivation in the late 1920s. (Herman Polzer, "Ein bäuerliches Kulturideal: Zur Jahrestagung für biologisch-dynamische Wirtschaftsweise in Bad Saarow," Leib und Leben, February 1939, 29-31) Polzer emphasized the mutually supportive relationship between biodynamic promoters and Nazi activists before 1933. His colleague Fritz Hugo Hoffmann, another Nazi proponent of biodynamic agriculture, had been a leader of the Artamanen. “ (Uit The Occult Roots of Nazism, Nicholas Goodrick –Clarke (De betrokkenheid van Herman Polzer dateert overigens al van ver  voor 1927 JvdB).