Uitslag
De kolibrie is een bijzonder vogeltje. Door zijn snelle vleugelslag kan hij in de lucht blijven hangen en zelfs achteruit vliegen. In veel van de ingezonden Fops is de clou daarop gebaseerd. In andere is het een woordspeling op de naam ‘kolibrie’ (etymologisch heb ik niet kunnen achterhalen hoe wij aan deze naam komen voor de Engelse hummingbird).
Een aantal verzen hebben een clou die ook omtrent een ander dier had kunnen worden geschreven. Sommige waren leuk (de verfrommelde Fop van Jaap), maar kwalificeren niet voor de winst.
Het beestje komt alleen in de Amerika’s voor, dus tussen alle verdwaalde kolibries in Nederland, elders in Europa of zelfs India, hebben Wim en Niels in dit opzicht een streepje voor. Misschien hint Arjan er ook op met zijn Nectarkerk?
Leuk om een debutant onder de inzenders te treffen. Welkom op dit forum andere Wim!
Niek en Jaap situeren hun kolibrie in Sas-van-Gent. Die is dan de buurman van mijn eigen Jan-van-gent (zie voorpagina 13/01). De clou achter de Koli Brie van Niek begreep ik niet. Mis ik een Vlaamse uitdrukking? (N.B. als Vlaams zou ik in regel 6 overigens ‘gaat ge’ verwachten; ‘gade’ komt mij Brabants voor). Ook de clou van Paul’s vers ontging mij, tot Google mij op het spoor zette van het liedje ‘Lodewijk waar ben je’ van Annie M.G. Schmidt. Bij het tweede vers van Frits heb ik gecheckt of een ‘fant’ wellicht echt een kaas is, quod non, anders had hij meegedongen naar de winst.
Het voert te ver alle inzendingen te bespreken. Dus ik beperk mij tot een top 4: Wim M., Judy, de tweede van John en Nando. Metrum en clou geven de doorslag voor de einduitslag.
De vondst van John vind ik sterk (het hummen gekoppeld aan hedendaagse thema’s als long covid en Zoom), de versregels hadden naar mijn mening iets scherper gekund. Ook Judy’s vogel gaat online, om te tinderen als HummingNerd, heel grappig. Het vrouwelijke rijm van de eerste vier regels maakt de Fop iets minder strak. Nando’s clou is leuk en met zijn brie komt hij, net als Hendrikje overigens, in de buurt van mijn eigen Fop (hieronder). De klemtoon van E. coli wringt een beetje.
Resteert Wim. Zijn metrum is zoals vrijwel altijd onberispelijk en de clou vind ik sterk (in zijn eerste onbewerkte versie die slechts een minuut of 10 op dit forum verscheen, stond in de 6e regel ‘Dat was mijn tante (e)irbilok’, die had wat mij betreft mogen blijven staan). Bij mijn vorige afbak-Fop was Wim ook al winnaar, ik ontkom niet aan het oprechte oordeel dat hij ook nu weer de beste heeft afgeleverd. Gefeliciteerd Wim! Benieuwd voor welke opgave jij ons gaat stellen voor Afbakvers 33.