Alle inzenders hartelijk dank, hier is de uitslag en het juryverslag.
Eerst een zijstap: graag heet ik alle forumleden welkom. Volgens heb ik Gijsbrecht en Maarten nog niet welkom geheten, dus bij deze:
Gijsbrecht, Maarten, goed om jullie te zien op Het Vrije Vers.
JURYRAPPORT:
Er zijn drie sonnettettes, die gemeen hebben dat ze verwijzen naar andere rijmwoordenboeken.
Jaap verwijst naar de online Van Dale. Hij geeft aan dat het soms gemakkelijker is dan naar de kast lopen; dat vind ik erg herkenbaar.
Gijsbrecht en Maarten verwijzen beide naar een klassieker: het Prisma Rijmwoordenboek.
Gijsbrecht verwijst eigenlijk naar de auteur: A.M.C. Ballot-Schim van der Loeff. Deze kloeke naam is ingebed in een vijfvoetige jambe.
Verder vermeldt hij de rijmwoordenboeken Johan, dat mij onbekend is, en Celex, een woordenlijst dat het met de juiste software tot automatisch rijmwoordenboek is te maken; zie
www.hetvrijevers.nl/index.php/forum/3-Do...isch-rijmwoordenboek
Maarten verwijst naar Neêrlands bekendste gebruiker van Prisma. Er is een foto bij van Maartens(?) beduimelde exemplaar, die als eerbetoon van de volkszanger wordt geflankeerd door twee ingedeukte bierblikjes.
Het rijmpaar klysma/Prisma ontlokte bij een gulle glimlach.
De triolet van John gebruikt de verplichte regels als refrein.
Technisch klopt het, maar de inhoud is mager.
Paul levert een joyeus gedicht waarin hij zijn onbekendheid en afkeer van rijmwoordenboeken etaleert. "Basserolen" heb ik moeten googelen.
Dat ik word aangeduid als "snugger snaak", zal ik maar als compliment beschouwen.
Wim diept offline versus online verder uit in een fraai sonnet.
De rijmklanken -aap en -ik zijn dungezaaid, maar dat is geen bezwaar. Toegegeven, regel 4 neigt naar rijmdwang, maar dat vergeef ik Wim graag.
UITSLAG:
Ex aequo op 2 staan Maarten en Paul, omdat ik moest lachen om hun gedicht (of met hun gedicht, voor de Vlamingen).
De winnaar is Wim, die een sonnet schreef met een originele insteek, woordkeus en clou.
Dus Wim, gefeliciteerd en op naar afbaksonnet 41.
Alle deelnemers hartelijk bedankt.
Tot slot mijn eigen gedicht:
Rijmwoordenboek
Ik zweer nu al decennia bij Jaap
maar Instadichters kennen enkel Mick.
Die laatste is wat te beperkt, vind ik.
Waar Jaap de koning is, is Mick satraap.
Heel soms, wanneer het echt niet anders gaat
zoek ik een rijmwoord op mijn telefoon.
Voor vele dichters is dat doodgewoon;
voor mij voelt het een beetje als verraad.
(Dit gedicht heeft nog een tweede laag: Jaap kent het woord "satraap" wel, maar Mick niet)