Juryverslag
Een nachtelijke tocht door de Highlands voert ons langs dertien duistere, onheilspellende kastelen, bevolkt door een bonte verzameling - al dan niet vermeende - spoken. De dichters van Het Vrije Vers laten zich er niet door afschrikken en ontmaskeren de spoken één voor één:
Bas beet de spits af met een erg leuk gedicht over een spokend duo dat door de gangen van hun kasteel vliegt - of hadden we ons dat ingebeeld? In elk geval, een fijne woordspeling die deed smaken naar meer!
In het kasteel van
Maarten worden zeven zusters door een herriemakende troep spoken geteisterd. We worden echter verrast door een deus ex machina in topostijl. De spokenjagers moeten fonetisch wat bij de haren worden getrokken om op “zusters” te rijmen, maar dat draagt in dit geval net bij tot het komisch effect. Mooi!
Bart trakteert ons op een knap geschreven sprookje bestaande uit drie aquaria. In het aanvankelijk onheilspellend, sinister kasteel moeten de spoken het vervolgens toch afleggen tegen de onverbiddelijk oprukkende moderniteit, en dat in een fraai vers met een meesterlijke clou. Een juweeltje.
In het kortjakje van
John krijgen we te maken met misschien wel het meest gevreesde en onverslaanbare spook van allemaal… Erg leuk, met extra complimenten voor het spitsvondige rijmpaar salarisstrook/inflatiespook!
Niels schreef net als Bart een gedicht bestaande uit drie aquaria. Hier is het spook helemaal niet afschrikwekkend, maar is het net op zoek naar gezelschap… en in de laatste regel leren we dat het spook Schotser dan Schots is: met een laken in tartan-motief. Een fijne vondst die bovendien ook heel mooi werd uitgewerkt. Klasse!
De neville van
John bevatte een onverwachte metamorfose waarin een dromedaris zich een extra bult schrok. Ook dat effect kunnen spoken dus hebben. Opnieuw een erg leuke vondst van John!
In de sonnettine van
Maarten duikt er een zeer effectief middel op om spoken te verslaan: met een geestdodend boek natuurlijk. Een leuk gevonden woordspeling met een knipoog naar de actualiteit, en mooi uitgewerkt. Top!
Steven zette gewoon de grove middelen in en bombardeerde het kasteel, mét spoken erbij, zonder pardon plat. Alleen het afbakvers zelf, daartegen vermag zelfs een bom blijkbaar niets. Gelukkig maar. In elk geval een hilarisch vers!
Ben zocht tevergeefs naar het kasteel, dat er blijkbaar niet meer staat. Inderdaad, de eerste regel was in de verleden tijd geschreven... maar het levert wel een leuk vers op met een grappige woordspeling als clou. Mooi!
Paul schreef een mooi, geruststellend vers waarin de spoken naar het rijk der fabelen worden verwezen. Op de jeugd maken ze alvast geen indruk meer. Goed om weten!
Bennie had slechts vier regels nodig om een leuke woordspeling over te brengen. Kort maar geslaagd!
Na een tussendoortje van Maarten, dat we helaas buiten competitie moeten categoriseren, was het weer de beurt aan
Paul met een gedicht waarin hij een leuke sfeer weet te scheppen van decadent feestende spoken. Ik zie het zo voor me! Het laatste rijmpaar (zien/zin) is niet helemaal koosjer, maar daar lijkt wel een mouw aan te passen.
Op de valreep was
Judy er met haar kasteel, waar de spoken al even duchtig aan het feesten zijn. Het roept meteen een Tim Burton-achtig tafereel bij me op. Judy laat zich niet afschrikken en feest gewoon gezellig mee! Heel leuk vers, en om nog even te reageren op de vraag i.v.m. het rijmschema: die was inderdaad vrij te kiezen en dus zeker geen probleem wat mij betreft. De wat losse, spontane opbouw van het vers lijkt me trouwens goed te passen bij de sfeer van het gedicht.
Riet, je schreef dat je je eigen vers niet goed genoeg vond om te posten. Laat je niet tegenhouden om het alsnog onder één of andere vorm op ons los te laten. Ik kan niet genoeg krijgen van deze spookverzen!
Lang verhaal kort: ik heb me ont-zet-tend vermaakt met deze geestige griezelcyclus. Ik huiverde wel voor de taak om een winnaar aan te duiden, aangezien ik jullie verzen stuk voor stuk met veel plezier heb gelezen. Mijn keuze is daarom louter intuïtief:
-Eerst en vooral:
iedereen is winnaar. Proficiat!

-Een eervolle vermelding gaat naar
Niels voor het tartan-spook en naar
Maarten voor zijn geestverdrijvers.
-De eindzege gaat naar
Bart voor het sprookje van het beleggingspand. Proficiat!