Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: De jogger

De jogger 09 nov 2021 14:53 #1

  • Niels Blomberg
  • Niels Blomberg's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Schoonschrijver
  • Berichten: 2721
  • Ontvangen bedankjes 2421
In ’t stadsplantsoen draait hij zijn trage rondjes.
De scootmobielen suizen langs hem heen,
en af en toe gepaardenstaarte blondjes
met strak tricot om afgetrainde kontjes,
maar meestal loopt hij moederziel alleen.

Al kijkt een enkeling dan wat meewarig,
hij ziet het niet, gaat onverdroten door.
De resultaten zijn al heel lang karig,
zijn allersnelste tijd is overjarig,
toch streeft hij elke dag naar een record.

De allerlaatste horde zijn drie trappen.
Daarboven is het lui en aangenaam.
Hij blijft – terwijl hij adem staat te happen –
toch hopen dat er iemand staat te klappen,
maar alles wat er klapt, dat is een raam.


Deze is alweer een paar jaar geleden geschreven voor de Plantage Poëziewedstrijd met als thema “In beweging”. Helaas viel deze niet in de prijzen.
Aanpassing n.a.v. opmerking Monnhauser: In de laatste regel is "het raam" veranderd in "een raam".
Wie nog een aardige dichtbundel zoekt kan hier terecht:
waterdichter.blogspot.com/p/verkoop-van-boekjes.html
Laatst bewerkt: 09 nov 2021 16:47 door Niels Blomberg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De jogger 09 nov 2021 15:20 #2

  • monnhauser
  • monnhauser's Profielfoto
  • Offline
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Berichten: 250
  • Ontvangen bedankjes 384
Niels, ik ben fan, maar het rijmpaar record / door vind ik dubieus. (Waar ik 'Ahr en' / 'gevaren' wel vermakelijk vond qua stuntgehalte.) En ik vraag me af of het niet sterker is om 'een raam' te laten klappen in plaats van 'het raam'.
Enjambeert niet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De jogger 09 nov 2021 16:51 #3

  • Niels Blomberg
  • Niels Blomberg's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Schoonschrijver
  • Berichten: 2721
  • Ontvangen bedankjes 2421
Dag Monnhauser,
Record/door laat ik zo. Ik ben mij ervan bewust, dat het op het randje is.

"een raam" is inderdaad een verbetering. Ik kan eindeloos dubben over het gebruik van een bepaald of een onbepaald lidwoord. Jaren geleden heb ik besloten, dat ik in geval van twijfel kies voor het bepaalde lidwoord; dat klinkt bijna altijd beter. Maar "bijna altijd" betekent ook "soms niet", zoals hier blijkt.

Groeten,
Niels
Wie nog een aardige dichtbundel zoekt kan hier terecht:
waterdichter.blogspot.com/p/verkoop-van-boekjes.html
Laatst bewerkt: 09 nov 2021 16:55 door Niels Blomberg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.137 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

2012 (4 & slot)

Al haalden we ook alles uit de kast,
we hebben voor de derde keer verloren.
We kwamen onvoldoende toe aan scoren.
Een droeve stilte is dan ook gepast.

Mevrouw De Vries slaapt eindelijk weer zacht:
geen vlaggetjes die klap’ren in de nacht.

Voor hen die niet kijken: Nederland – Portugal 1-2