De jury is eruit: monnhauser heeft gewonnen. Proficiat! Het is aan jou om Samenwerkgedicht XXXIII vorm te geven.
Rapport:
Zoals aangegeven heb ik gekeken naar
- rijm en metrum: iedereen max
- originaliteit: monnhauswer en Bart max
- welluidendheid - een heel persoonlijk criterium: Frits en Frans max
- verhaallijn; bij ieders eerste bijdrage: Bart, monnhauser en Frans max
- pointe: Bart en monnhauser max
* Frits begon (r.1 en 2) met een aardige opening waar men nog veel kanten mee uit zou kunnen. Het distichon sluit naar mijn gevoel niet optimaal aan op de verhaallijn met als thema: ik moet hier weg.
* Ben introduceert de zelfvoldane artiest, r.3+5. Het distichon is grappig maar vond ik een beetje een ontwijkmavoeuvre.
* Bart zet de eigendunk van de artiest nog eens extra aan in r.6+7. Het distichon is een heerlijke anti-climax.
* monnhauser zorgt in r.8+9 voor een plotselinge wending en een lastig rijmwoord voor de volgende dichter in de rij in r.9. Het distichon is subliem.
* Frans vindt een heerlijk rijmwoord en verwerkt het heel geloofwaardig in de verhaallijn, r.10+11. Het distichon gaat niet in op het thema van het gedicht: ik moet hier weg.
Bij mijn puntentelling kwamen Bart en monnhauser beiden op 18 uit, het hoogst van de 20 te behalen punten. Bij deze gelijke eindstand wint monnhauser dankzij het mooie, grappige binnenrijm in het distichon.
Frits 14, Ben 13, Bart 18, monnhauser 18 + bonuspunt, Frans 16.
Dank voor het meedoen allemaal. Ik vond het erg leuk om te volgen. Ben benieuwd naar de voorzet van monnhauser