Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Op een ooievaar

Op een ooievaar 20 mei 2020 07:57 #1

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 1335

pixnio.com

Op een ooievaar

Een ooievaar uit Wervershoof
is kritisch over het geloof:
''k Weet zeker dat degene liegt
die zegt dat men ten hemel vliegt.
Vertrouw dus niemand die verklaart
dat hij straks naar de hemel vaart.'

'Kritisch' ín regel 2 vervangt het oorspronkelijke 'sceptisch'. Met dank aan Ben.
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Ietsnut
Laatst bewerkt: 20 mei 2020 14:55 door Wim Meyles.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op een ooievaar 20 mei 2020 13:22 #2

• B.J. Hoogland
  • B.J. Hoogland's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1108
Dag Wim, mag ik op een aantal slakken zout leggen?

A. sceptisch (bn):aarzelend, gereserveerd, onderzoekend, ongelovig, terughoudend, twijfelend
De eerste twee regels zijn niet congruent met de rest van het gedicht. Bij scepsis staat juist het niet weten centraal in plaats van het wetend ontkennen.

B. Een ooievaar vliegt slechts 5 km hoog. Er zijn vogels die veel hoger kunnen vliegen, zelfs meer dan 2 keer zo hoog. Dus of ik de kennis van dit dier nu zo serieus moet nemen...

C. Een Trijntje Fop moet het hebben van een rake pointe en die mist hier of je ziet hem in regel 3 al aan komen.

D. Vliegen of varen... Is dat een onderdeel van de clou? Dan zou een albatros een rol kunnen spelen in dit gedicht.

Dit zijn redenen waarom ik dit gedicht niet zo goed vind, zelfs qua thema een beetje flauw en uitgekauwd. Revanche?

Groet, Ben
Verba volant, scripta manent.

Op een ooievaar 20 mei 2020 14:53 #3

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 1335
Ha Ben,

Dank voor je commentaar, hoewel ik wel vind dat het luchtige genre van het Trijntje Fop niet al te wetenschappelijk benaderd dient te worden.

ad A: Ik denk dat 'sceptisch' wel kan hier, maar ook dat 'kritisch' in dit geval de lading beter dekt. Dat ga ik dus veranderen.

ad B: 'De kennis van het dier': nogmaals, het betreft een Trijntje Fop. Ik heb voor de ooievaar gekozen, omdat dit dier symbolisch staat voor mythevorming rond geboorte. Het leek me wel aardig om hem nu ook te gebruiken voor een verwijzing naar het leven na de dood.

ad C: Ik betwijfel of men de clou in regel 3 of 4 al ziet aankomen. De laatste tijd heb ik diverse clous geplaatst die door een aantal lezers niet begrepen werd .... Maar misschien heb je gelijk.

ad D: De clou zit natuurlijk in de woordspeling met Hemelvaart.
De albatros is een aardige gedachte (ik neem aan dat je met name zinspeelt op de 'Rime of the Ancient Mariner'), maar dat gaat me voor een Fop een beetje te ver.

Flauw/uitgekauwd? Ik ben het met je eens dat deze woordspeling tamelijk voor de hand liggend is, maar ik kan me niet herinneren dat ik het eerder in poëzie/proza ben tegengekomen. Jij wel?

Revanche? Altijd. Je hebt intussen wel gemerkt dat ik nogal veel publiceer. Uiteraard zit er tussen de verschillende gedichten kwaliteitsverschil, zoals bij alle dichters van HVV.

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Ietsnut
Laatst bewerkt: 20 mei 2020 21:04 door Wim Meyles.
Tijd voor maken pagina: 0.128 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Vier dagen lang

De lucht scheen blinkend door de blaren
Ziedaar, bevangen door de waan
De strompelende karavaan
En ik? ik liep erachteraan