'
Driemaal daags een vers' is de titel van mijn nieuwe light-versebundel. 160 Pagina's recente gedichten in allerlei bestaande versvormen en ook een paar nieuwe (het dubdicht, het ootje en de vocabularie).
Vanaf 31 mei overal verkrijgbaar, vanaf nu ook al bij mijzelf. Als je belangstelling hebt, stuur even een mailtje met je adresgegevens naar
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Het boek kost € 14,95 en je betaalt geen verzend- en portokosten.
Voorproefje:
Vakantiebestemming
(een dubdicht)
Vakantie voorbereiden?
Dat grenst bij ons aan scheiden.
Ik zit verkrampt in Heumen
het hele jaar te kleumen,
dus wil ik ’s zomers rusten
aan een der Spaanse kusten,
de kou uit mijn gebeente
op gloeiend rotsgesteente.
Susan mint barre oorden,
wil naar het hoge noorden.
Ze wil niet zonnebaden,
haar blanke huid niet schaden.
Ze heeft zelfs geen bikini,
bizar in mijn opinie.
Noordpool of Barcelona?
Nou ja, toen kwam corona.
Een dubdicht is een gedicht van zestien regels waarin de dichter een probleem of een dilemma probeert op te lossen. Het bestaat uit vier strofen: de eerste en de laatste strofe tellen twee regels, de tweede en de derde zes.
Opbouw: inleiding (strofe 1), twee verschillende gedachten/theorieën/stellingen in de strofen 2 en 3, conclusie in strofe 4. Elke regel bestaat uit drie (of vier) jamben, eindigend op mannelijk of vrouwelijk rijm.
In de laatste strofe wordt een bevredigende conclusie bereikt, of een die op zijn minst een glimlach teweeg kan brengen.