Beste dichters,
Frits, je schreef: Dus, als er weer eens een gedicht van mij de voorpagina haalt, dan alleen graag de tekst. Als iedereen zijn voorkeur doorgeeft is de zaak zo opgelost. Spaart de redactie een hoop tijd en gedoe.
Dat geldt natuurlijk niet voor de sonnetten die je bv. schreef bij de foto's van Ad.
Zijn er andere dichters die voortaan uitsluitend tekst willen?
Alleen jij, Remko, hebt liever niet dat er gebroken wordt met de traditie van de plaatjes.
De meerderheid hecht daar kennelijk niet aan.
Dat een dichter zelf een plaatje uitzoekt, wil niet zonder meer zeggen dat het in de ogen van de redactie geschikt is. (Ik herinner me van jou, Ben, nog een werkelijk abominabele kerstboom, waar we nog over discussieerden...)
Het staat elke dichter uiteraard vrij om een rechtenvrije afbeelding op het forum te plaatsen.
Iets anders: soms staan er twee verschillende titels bij een gedicht: een in het daarvoor bedoelde vak, en een ander vlak boven het gedicht. Gelieve dat te vermijden. Als je vindt dat er een ondertitel bij moet, zet die dan direct achter de titel. Dat is wel zo duidelijk voor de dienstdoende redacteur.
Wat mijzelf betreft, ik zal veel zuiniger omgaan met de plaatsing van beeldmateriaal.
Alleen als het noodzakelijk is of als het iets toevoegt of als het heel erg leuk is, om maar een paar redenen te noemen.
Aan nader preciseren waag ik me niet, want dan wordt het heel complex. Foto's van katten bij Otto's sonnetten wel, tekeningen van onze roerganger wel, en zo heeft iedereen de eigen voorkeuren.
Het blijft uiteindelijk aan de dienstdoende redacteur of er, en wat voor een plaatje erbij komt.
Persoonlijk moet ik, na zoveel jaar, wel even wennen aan een gedicht zonder afbeelding, zoals vandaag.
Op Facebook valt het ook veel minder op.
Maar het scheelt wel werk, door copyright is het soms moeilijk een geschikte prent te vinden.
Wij (Remko, Arjan en ik) plaatsen hier de laatste jaren elke dag (!) een gedicht.
Zo houden we Het vrije vers in de lucht.
Pour le roi de Prusse. Dat doen we met plezier, uit liefde voor light verse.
Dat de afbeelding soms te wensen overlaat, spreekt bij die dagelijke verversing vanzelf.
Dit bericht sluit ik nu graag af met een bekende open deur: smaken verschillen.
Hartelijke groet,
Inge