Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Plaatjes bij gedichten

Plaatjes bij gedichten 08 feb 2023 19:41 #1

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 5220
Plaatjes bij gedichten

Maar even een nieuw draadje geopend over dit onderwerp, omdat de discussie inderdaad niet passend is onder Otto's gedicht.

Inge vraagt om reacties van dichters over dit onderwerp.
Ik ben het helemaal eens met de stelling dat een afbeelding functioneel moet zijn en zeker geen afbreuk mag doen aan de waarde van een vers. Het mooist is natuurlijk als de illustratie een bepaalde (bijv. humoristische of stilistische) meerwaarde biedt.
Natuurlijk is het een beperking dat alleen rechtenvrije afbeeldingen gebruikt mogen worden, maar - in tegenstelling tot wat sommigen denken - is het aanbod royaal.
Een van de belangrijkste tips in dit verband is om Engelse zoektermen te gebruiken. Die leveren veel en veel meer resultaat op dan Nederlandse. Aan mijn zoektermen op Google voeg ik dan vaak nog 'pixabay' toe, en dit levert doorgaans wel een geschikt plaatje op.

Naar aanleiding van deze discussie neem ik me overigens wel voor om voortaan niet bij elk gedicht een plaatje te zoeken. Soms levert een zoektocht weinig op en dan is het inderdaad verstandiger om een illustratie achterwege te laten.

Ten slotte: ik vind het zelf gewoon leuk om passende illustraties te zoeken, dus ik vind het prima om daar een kwartier of een half uur aan te besteden.
De omslagillustraties voor mijn boeken laat ik ook niet aan mijn uitgeverij over. Ik zoek net zo lang tot ik iets gevonden heb wat me helemaal aanstaat. De uitgeverij regelt vervolgens de betaling van het copyright.
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Vrolijk en vilein (light verse, 2024)
Laatst bewerkt: 08 feb 2023 19:46 door Wim Meyles.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatjes bij gedichten 09 feb 2023 09:32 #2

• Bart Adjudant
  • Bart Adjudant 's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 2481
Beste collega’s,
Ik heb deze discussie met belangstelling gevolgd.
In oktober 2017 startte ik, na aansporing van enkele vrienden, mijn Facebook-pagina waar ik mij voornam dagelijks een gedicht te plaatsen, wat ik tot op de dag van vandaag volgehouden heb. Ik weet niet meer waarom, maar op een gegeven moment was er een gedicht waar een afbeelding bij ‘moest’, ik merkte dat dat gedicht aanzienlijk meer aandacht genereerde. Toen dat later nogmaals gebeurde besloot ik voortaan altijd een afbeelding bij mijn gedichten te plaatsen. Toen ik in oktober 2019 bij Het Vrije Vers kwam ben ik dat, uit gewoonte, blijven doen. De restrictie dat de afbeelding rechtenvrij moest zijn maakte het soms lastiger, en soms had de Facebook-versie een sterkere afbeelding dan de HVV-versie. Geen afbeelding plaatsen heb ik, gek genoeg, nooit meer overwogen. Mijn bundel Kapsoones bevat geen afbeeldingen.
Ik ben van plan het gebruik van afbeeldingen hier voortaan per geval af te wegen.
Veel groeten,
Bart
Volg Bart Adjudant ook op YouTube
Bedankt door: Inge Boulonois, Remko

Plaatjes bij gedichten 09 feb 2023 10:50 #3

• Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 2110
Weg met de kneuterigheid. Laat het gedicht voor zichzelf spreken. Als het een plaatje nodig heeft, is dat meestal geen compliment. Als kranten, tijdschriften e.d. gedichten zouden zoeken en die zouden plaatsen bij de cartoons van hun medewerkers zouden de lezers en cartoonisten in opstand komen. En terecht. Uiteraard geldt mijn opmerking niet voor gedichten die specifiek bij een foto of schilderij gemaakt zijn, pictobollekes bijvoorbeeld.

c.a.
Frits
Laatst bewerkt: 09 feb 2023 10:52 door Frits Criens.
Bedankt door: Hendrikje de Koning

Plaatjes bij gedichten 09 feb 2023 14:56 #4

• Jaap Bakker
  • Jaap Bakker's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1968
Ik zou zeggen: doe er een afbeelding bij als dat naar de mening van de redactie een toegevoegde waarde heeft en als ze er tijd voor heeft. Het lijkt me nogal een werkje om dat telkens op te zoeken en daar wil ik ook zeker mijn waardering voor uitspreken. Ik kan me herinneren dat er hele leuke, sprekende illustraties bij mijn gedichten werden gezocht en dat gaf het vers een mooie omlijsting. Maar zoals hier al aangegeven, heeft lang niet elke afbeelding een meerwaarde.
De ervaring die Bart heeft met het plaatsen van afbeeldingen bij gedichten op Facebook, kan ik niet delen. De mate van bijval is doorgaans verbonden aan de kwaliteit van wat ik plaats.Facebook is sowieso niet zo scheutig met het plaatsen van bijdragen van niet-betalende pagina's in tijdlijnen van mensen die de pagina hebben geliket. Hoe vaker iemand een specifiek gedicht van een duim voorziet, hoe vaker diegene een volgende bijdrage krijgt voorgeschoteld. Het wel of niet vergezeld gaan van een afbeelding is volgens mij niet relevant in deze.
De tekst is toch het belangrijkst, lijkt me.Als een forumlid zelf een leuke afbeelding heeft, kan deze natuurlijk in het forumgedeelte worden meegeleverd. Dat was indertijd ook de oproep van de redactie, als ik mij goed herinner.
Laatst bewerkt: 09 feb 2023 14:57 door Jaap Bakker.

Plaatjes bij gedichten 09 feb 2023 15:08 #5

• René Turk
  • René Turk's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 791
Beste redactie,

Ook ik spreek hierbij mijn waardering uit voor de plaatjes die zijn toegevoegd aan mijn gedichten.
Ik vind het leuk wat jullie doen. In het bijzonder was ik lichtelijk geraakt door het plaatje bij ' Rond 1900'.
Ik heb nog nooit een plaatje bij een vers gezocht. Mocht anders van mij verwacht worden dan hoor ik dat graag.

Grote groet,

Plaatjes bij gedichten 09 feb 2023 15:15 #6

• Remko
  • Remko's Profielfoto
  • Admin
  • Ontvangen bedankjes 49
Dat de meeste gedichten wel zonder afbeelding kunnen, zoals hier en daar geroepen wordt, lijkt me een open deur.
De vraag is meer of de voorpagina van Het vrije vers zonder een afbeelding bij een gedicht van de dag aantrekkelijk genoeg blijft voor veel bezoeker(s). (Bart wees in zijn commentaar al op deze functie van z.g. blikvanger.)
Soms voegt een bijgeplaatste afbeelding echt iets leuks. Iets moois of extra’s toe. Soms heel weinig tot helemaal niets. Maar is dat laatste nu zo erg, vraag ik me af. Doet het afbreuk aan het geplaatste gedicht?
Ik persoonlijk zou met de nu meer dan 12 jaar bestaande traditie niet graag breken vanwege een incidenteel wellicht wat ongelukkig gekozen plaatje.

Met een beperkte keuze in rechtenvrije afbeeldingen is het als dienstdoend redactielid soms even zoeken naar de meest geschikte afbeelding. En daar speelt uiteraard ook onze persoonlijke smaak een rol in. Zo had ik bij het gedicht van Otto wellicht juist wel gekozen voor het schilderij van De Anatomische les of evt. een fragment daaruit. Bij zijn sonnet verwijst Otto namelijk al expliciet naar dit doek in zijn boventitel en kan je aan de hand van die informatie als lezer direct meegaan in het verhaal over Aris Kindt.
Laatst bewerkt: 09 feb 2023 15:26 door Remko.

Plaatjes bij gedichten 09 feb 2023 17:20 #7

Eens met monnhauser en Frits. Plaatje alleen maar als het gedicht n.a.v. een plaatje is.

Daar zou ik nog aan toevoegen: als een dichter zelf een geschikt en passend plaatje heeft geplaatst bij zijn/haar gedicht. Als die de moeite heeft gedaan en zelf de meerwaarde ervan inziet.

Oja, en nog een uitzondering. De tekeningen die Jaap vd Born wel eens maakte n.a.v. gedichten die op de voorpagina verschenen vond ik altijd geniaal. Die zou ik niet willen missen.

Plaatjes bij gedichten 09 feb 2023 18:52 #8

• Ben Hoogland
  • Ben Hoogland's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1569
Ha dag redactie, er is weer reuring (en ik ben daar ook een beetje debet aan).

Ik vraag mij af: is het misschien mogelijk om dit aan de autonomie van de dichter over te laten? Van Otto weet ik bijvoorbeeld dat hij nooit beelden plaatst bij zijn gedichten. Ook bij Bas B. heb ik naar mijn weten nooit plaatjes bij zijn gedichten gezien. Anderen doen dit wel.
Is het misschien een idee dat de dichter die iets post zelf aangeeft of er wel/geen plaatje bij kan worden gezocht?

Hartelijke groet, Ben
Verba volant, scripta manent.

Plaatjes bij gedichten 09 feb 2023 20:08 #9

• Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 2110
Remko: De vraag is meer of de voorpagina van Het vrije vers zonder een afbeelding bij een gedicht van de dag aantrekkelijk genoeg blijft voor veel bezoeker(s).

Je zult het ws niet zo bedoelen, Remko, maar je schrijft dat onze gedichten goedkope plaatsjes nodig hebben om aantrekkelijk te zijn voor bezoekers van het VV!
Ik heb al vaker dan eens een opmerking gemaakt over het 'opleuken' van de voorpagina. Laten we het inderdaad aan de dichters zelf overlaten. Ik heb nog nooit eigener beweging een plaatje geplaatst, weet niet eens hoe dat zou moeten. Dus, als er weer eens een gedicht van mij de voorpagina haalt, dan alleen graag de tekst. Als iedereen zijn voorkeur doorgeeft is de zaak zo opgelost. Spaart de redactie een hoop tijd en gedoe.

c.a.
Frits

Plaatjes bij gedichten 09 feb 2023 20:20 #10

• Ben Hoogland
  • Forumgod
En daarbij: er zijn genoeg manieren te bedenken om de voorpagina een leuker/mooier/beter aanzicht te geven? Hoeft toch niet per se aan een gedicht te worden gekoppeld? Misschien kan de hele lay-out/opmaak/menustructuur weer eens worden geëvalueerd?

Plaatjes bij gedichten 10 feb 2023 12:26 #11

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Admin
  • dichter
  • Ontvangen bedankjes 2491
Misschien kan de hele lay-out/opmaak/menustructuur weer eens worden geëvalueerd?
Leuk bedacht, maar alleen Arjan heeft de kennis in huis om de vormgeving van de site te veranderen.
En hij heeft, i.t.t. de andere redactieleden, nog een fulltime baan!
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 10 feb 2023 16:34 door Inge Boulonois.

Plaatjes bij gedichten 10 feb 2023 13:12 #12

• Inge Boulonois
  • Admin
  • dichter
Beste dichters,

Frits, je schreef: Dus, als er weer eens een gedicht van mij de voorpagina haalt, dan alleen graag de tekst. Als iedereen zijn voorkeur doorgeeft is de zaak zo opgelost. Spaart de redactie een hoop tijd en gedoe.
Dat geldt natuurlijk niet voor de sonnetten die je bv. schreef bij de foto's van Ad.
Zijn er andere dichters die voortaan uitsluitend tekst willen?

Alleen jij, Remko, hebt liever niet dat er gebroken wordt met de traditie van de plaatjes.
De meerderheid hecht daar kennelijk niet aan.
Dat een dichter zelf een plaatje uitzoekt, wil niet zonder meer zeggen dat het in de ogen van de redactie geschikt is. (Ik herinner me van jou, Ben, nog een werkelijk abominabele kerstboom, waar we nog over discussieerden...)
Het staat elke dichter uiteraard vrij om een rechtenvrije afbeelding op het forum te plaatsen.

Iets anders: soms staan er twee verschillende titels bij een gedicht: een in het daarvoor bedoelde vak, en een ander vlak boven het gedicht. Gelieve dat te vermijden. Als je vindt dat er een ondertitel bij moet, zet die dan direct achter de titel. Dat is wel zo duidelijk voor de dienstdoende redacteur.

Wat mijzelf betreft, ik zal veel zuiniger omgaan met de plaatsing van beeldmateriaal.
Alleen als het noodzakelijk is of als het iets toevoegt of als het heel erg leuk is, om maar een paar redenen te noemen.
Aan nader preciseren waag ik me niet, want dan wordt het heel complex. Foto's van katten bij Otto's sonnetten wel, tekeningen van onze roerganger wel, en zo heeft iedereen de eigen voorkeuren.

Het blijft uiteindelijk aan de dienstdoende redacteur of er, en wat voor een plaatje erbij komt.
Persoonlijk moet ik, na zoveel jaar, wel even wennen aan een gedicht zonder afbeelding, zoals vandaag.
Op Facebook valt het ook veel minder op.
Maar het scheelt wel werk, door copyright is het soms moeilijk een geschikte prent te vinden.

Wij (Remko, Arjan en ik) plaatsen hier de laatste jaren elke dag (!) een gedicht.
Zo houden we Het vrije vers in de lucht.
Pour le roi de Prusse. Dat doen we met plezier, uit liefde voor light verse.
Dat de afbeelding soms te wensen overlaat, spreekt bij die dagelijke verversing vanzelf.

Dit bericht sluit ik nu graag af met een bekende open deur: smaken verschillen.

Hartelijke groet,
Inge
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 10 feb 2023 16:22 door Inge Boulonois.

Plaatjes bij gedichten 10 feb 2023 14:20 #13

• Ben Hoogland
  • Forumgod
Leuk bedacht, maar alleen Arjan heeft de kennis in huis om de vormgeving van de site te veranderen.
Een te drukke redacteur met deze kennis is wel een zwakke poot om op te staan... Zó moeilijk is het niet, Inge. Ik voel een minicursus Joomla aankomen...
Groet, Ben

Plaatjes bij gedichten 10 feb 2023 14:29 #14

• Inge Boulonois
  • Admin
  • dichter
Ik voel een minicursus Joomla aankomen...
Als ik iets voel, dan is het dat ik al voldoende om handen heb, Ben.
Aan schrijven voor Meander hecht ik meer. Door mijn werkzaamheden daar heeft Meander, als enige poezie-zine, ruimte gegeven voor light verse.
Maar misschien staat Arjan te trappelen om jou als assistent te mogen verwelkomen :)
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder

Plaatjes bij gedichten 10 feb 2023 14:53 #15

• Ben Hoogland
  • Forumgod
Haha Inge, wie kaatst... :) Terecht merk je op dat jouw werk voor Meander veel tijd kost.
Wij gepensioneerden hebben het overal druk mee...
Helaas heb ik ook mijn handen veel te vol.
Arme Arjan, moet ie het toch helemaal alleen doen.
Of is er een andere dichter met Joomla - of soortgelijke kennis die hem wil bijstaan?

Plaatjes bij gedichten 10 feb 2023 14:54 #16

• John de Rooy
  • John de Rooy's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1405
Inge,

Ik ben me er zeer bewust van dat de redactie veel tijd en moeite steekt in de site. Ik dank God op mijn blote knietjes voor een site als deze (ik ben een tikkeltje hyperbolisch hier, ik heb kniebeschermers)

Ik hoop dat er niet een ding van komt. Laten we er onze tijd voor nemen. Allereerst, elke dichter kan zelf een plaatje zoeken. Ik weet dat dat niet meevalt. Als een dichter persé geen plaatje wil dan kan die dat in een commentaar op zijn/haar eigen gedicht aangeven. Ik ben zelf erg dankbaar voor wat mijn gedichten hebben ontvangen aan plaatjes.
Ik ben wel gevoelig voor het argument dat het mensen aantrekt.
Ik ben me ervan bewust dat ik in de marge aan het rommelen ben qua dichten, maar het bevalt me wel zo.

Ik realiseer me dat het een ding is en realiseer me daarmee dat HVV aan het hart gaat van deelnemers.

Ik denk mee, maar doe niets radicaals.

Met groet,

John
Laatst bewerkt: 10 feb 2023 14:59 door John de Rooy.

Plaatjes bij gedichten 10 feb 2023 15:37 #17

• Jolien van Eke
  • Jolien van Eke's Profielfoto
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Ontvangen bedankjes 406
Ha Inge,

ik doe graag ook nog een duit in het zakje: had je het mij 5 jaar geleden gevraagd, dan had ik tegen plaatjes gestemd. De tijdgeest heeft mij echter zo in de klauwen, dat ik het nu juist wel leuk vind. Zeker op de voorpagina, die toch ook als blikvanger dient voor bezoekers van de site.
Daarbij komt dat jullie vrijwel altijd goed gekozen plaatjes uitkiezen, van mij hoeft dat niet te veranderen. Mijn idee zou zijn dat mensen die dat echt niet willen, dit aan jullie melden. Anders: gewoon plaatjes blijven plaatsen. De aanblik van de carnivoor van Wim vandaag vind ik gewoon kaal.... ( de tekst zelf buiten beschouwing gelaten).

Succes ermee en mijn complimenten voor al het werk dat jullie iedere dag weer verzetten.

Hartelijke groet,
Jolien van Eke

Plaatjes bij gedichten 10 feb 2023 15:50 #18

• René Turk
  • René Turk's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 791
Jolien verwoordt precies hoe ik het ook ervaar.

Internet is iets anders dan een vers op papier.

Grote groet,
Laatst bewerkt: 10 feb 2023 15:51 door René Turk.

Plaatjes bij gedichten 10 feb 2023 16:11 #19

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 5220
Even als uitleg bij de opmerking van Jolien over het ontbreken van een plaatje bij de beschaafde carnivoor:

Inge en ik hebben in onderling overleg besloten om geen afbeelding te plaatsen, omdat we allebei geen illustratie met een meerwaarde konden vinden.
In principe ga ik door met het zoeken van passende plaatjes, maar als dat geen bevredigend resultaat oplevert, plaats ik alleen het vers.

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Vrolijk en vilein (light verse, 2024)
Laatst bewerkt: 10 feb 2023 18:11 door Wim Meyles.

Plaatjes bij gedichten 10 feb 2023 16:20 #20

• Inge Boulonois
  • Admin
  • dichter
Dank voor jullie reacties! Ze voelen warm.
Nu zijn er ook andere geluiden bij.
Misschien ben ik iets te voorbarig in mijn beslissing zelf veel minder plaatjes te plaatsen...
Maar wat minder vind ik op zich geen slecht idee. Ikzelf zal voortaan kritischer naar afbeeldingen kijken.
Ben ook benieuwd hoe Arjan en Remko ermee omgaan...
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent