Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Septet 1/4: Neville

Septet 1/4: Neville 25 juni 2025 16:40 #1

Inleiding septetten

De volgende 4 weken wil ik het hebben over septetvormen. Het is de spin-off van een niet bijster vlot lopend project, dat begon in de zomer van 2022.
Strofen en/of gedichten van 6 regels of minder had ik al met enige regelmaat gemaakt. Octaven zijn vaak dubbele kwatrijnen. Kortom, een septet is het waarschijnlijk de langste strofevorm die zich niet laat opknippen. Het was hoog tijd om me erin te verdiepen.

Ik beperk me tot septetten met 3 rijmklanken, waarvan er eentje 3 keer wordt gebruikt en de andere 2 allebei 2 keer.
Dat geeft al meteen een clustering: de beide duo’s horen een beetje bij elkaar. Ik streef ernaar, dat ze hetzelfde rijmgeslacht hebben. De derde rijmklank heeft dan bij voorkeur het andere geslacht.

Er zijn 105 mogelijke combinaties van 2 duo’s en een trio, maar die zijn niet allemaal even interessant. Ik streef ernaar dat de duo’s op een vergelijkbare manier verschijnen.
Niet interessant vind ik aabcccb, omdat het eerste duo gepaard rijm heeft en het tweede duo ver uit elkaar staat.
Maar al voldoet aabbbcc wel aan mijn eisen, dat is natuurlijk nogal saai.
Kortom, van de 105 combinaties is maar een handjevol interessant.
Laatst bewerkt: 24 juli 2025 20:09 door Redacteur Niels. Reden: Met dank aan Henriette met vervangen door me
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Hendrikje de Koning

Septet 1/4: Neville 25 juni 2025 16:47 #2

Nevilles

De neville is een mooi voorbeeld van een vergeten versvorm: de categorie “Nevilles” bevat 6 bijdragen, allemaal geschreven tussen 16 en 21 augustus 2022

Mijn eerste septetschema was abbacca. In de categorie “Overige versvormen” plaatste ik Nazomer 2022.
Nando Leydes was direct enthousiast. Google had hem naar een pagina geleid, die vertelde dat dit een neville was. James B. Gray had deze versvorm bedacht voor Mevrouw Neville Saylor.
Mijn gedicht was niet helemaal een neville, want ik had de vijfvoetige jambe gebruikt en de neville verlangde een 8 lettergrepen in a en een 6 lettergrepen in b en c.
Hier is de slotregel van zijn bijdrage waar hij schreef :
[…] misschien dat we de redactie ervan kunnen overtuigen om ook deze vorm aan het menu toe te voegen :)

Ik antwoordde dat ik dat overdreven vond, maar de Klussenier had inmiddels een nieuwe categorie gemaakt met daarop mijn bijdrage en het antwoord van Nando.
De eerder genoemde eisen voor de neville besluit ik wat op te rekken in mijn volgende bijdrage, waarin ik schreef :
Dit is mijn eerste echte neville. Ik houd van de afwisseling van jambische drie- en viervoeters, vooral als de drievoeters vrouwelijk rijmen en de viervoeters mannelijk. Dat vind ik ook prettig bij het aquarium, dat anders nogal hoekig wordt. Voor nevilles geldt wat mij betreft hetzelfde.

Ik sta hier nog steeds achter. Ik wil daar nog aan toevoegen, dat in het Engels vrijwel alleen mannelijk rijm voorkomt, terwijl het in het Nederland een goede gewoonte is om het rijmgeslacht af te wisselen.

Na deze neville komen er nog 3 en dan is de neville-rage alweer voorbij; het heeft zoals gezegd nog geen week geduurd. Dat is jammer, want het is best een aardige versvorm. Maar vandaag kan ik jullie verblijden met mijn nieuwste Neville.
Laatst bewerkt: 25 juni 2025 16:52 door Redacteur Niels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Hendrikje de Koning
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

EMMEN: DE TOP DRIE!

Emmensdrietal

De beste drie zijn gekozen uit de acht genomineerden voor het Nederlands Kampioenschap Light Verse Dichten. Het kampioenschap is, alweer voor de vierde keer,  georganiseerd door Stichting Taal Podium te Emmen.

De uitverkorenen zijn, van links naar rechts:  Jaap Bakker, Wim Meyles en Christiaan Abbing. Van harte gefeliciteerd, heren! Wat een opsteker voor Het vrije vers! De redactie wenst jullie uiteraard veel succes toe op 25 oktober bij de finale van Lichtvoetig waar jullie gaan strijden om de eerste, tweede en derde plaats.  

De finale begint om 14 uur, wordt rechtstreeks door Zo!34 uitgezonden en is op verschillende manieren te volgen.

Luisteren naar ZO!34 via de FM
Je kunt ZO!34 in heel Zuidoost-Drenthe in de ether ontvangen via de volgende frequenties:
Emmen:107.6 FMCoevorden:105.4 FMZweeloo:106.3 FM
Luisteren naar ZO!34 via de kabel
In de gehele regio is ZO!34 te ontvangen via kabelexploitant Ziggo:
Analoog:104.1 FMDigitaal:Kanaal 920

Verder is de uitzending te ontvangen via de volgende providers:
KPN / XS4ALL / Telfort:Kanaal 1084Tele2:Via het hoofdmenu 'Lokale zenders bekijken' selecteren. Meer infoT-Mobile:Kanaal 2075TriNed:Kanaal 1889

Luisteren en kijken naar ZO!34 via internet
Op de Facebook-site van STEM kun je luisteren en kijken naar ZO!34 via het luister- en kijkicoontje.
Luisteren en kijken via de ZO!34-app
De app is te downloaden via App Store of Google Play.